| |
|
Modelování svozu komunálního odpadu s využitím GIS
Jiřičková, Kateřina ; Matějíček, Luboš (vedoucí práce) ; Balner, Petr (oponent)
Současná legislativa České republiky i Evropské Unie upřednostňuje materiálové využívání před ostatními způsoby nakládání s komunálním odpadem. Svoz tříděného odpadu má však negativní dopady na životní prostředí. Práce se zabývá modelováním a optimalizací tras svozu tříděného komunálního odpadu s cílem tyto dopady snížit. Model využívá softwaru ArcGIS a optimalizaci tras provádí pomocí operačního výzkumu. Pracuje se vstupními údaji o množství odpadu v území, umístění cílových zařízení a s jejich kapacitou. Odhad množství odpadu byl proveden na základě rozdělení celkové hmotnosti do katastrálních území úměrně k počtu obyvatel. Cílová zařízení jsou třídící linky. Vzdálenosti mezi katastrálními územími a cílovými zařízeními počítá nadstavba ArcGIS Network Analyst. Indexová metoda vyhledává ke katastrálním územím třídící linky tak, aby byl výsledný počet najetých kilometrů co nejmenší, zároveň respektuje omezenou kapacitu linek. Výstupem jsou trasy svozu a přepravní vzdálenost pro každý druh separovaného odpadu. Model umožňuje měnit vstupní údaje a sledovat změnu v systému svozu. Model byl ověřen na území hl. m. Prahy a na sběru papíru, plastu, skla a nápojových kartonů. Ukázal se být vhodný pro optimalizaci svozu komunálního odpadu.
|
|
Modelování svozu komunálního odpadu s využitím GIS
Jiřičková, Kateřina ; Matějíček, Luboš (vedoucí práce) ; Balner, Petr (oponent)
Současná legislativa České republiky i Evropské Unie upřednostňuje materiálové využívání před ostatními způsoby nakládání s komunálním odpadem. Svoz tříděného odpadu má však negativní dopady na životní prostředí. Práce se zabývá modelováním a optimalizací tras svozu tříděného komunálního odpadu s cílem tyto dopady snížit. Model využívá softwaru ArcGIS a optimalizaci tras provádí pomocí operačního výzkumu. Pracuje se vstupními údaji o množství odpadu v území, umístění cílových zařízení a s jejich kapacitou. Odhad množství odpadu byl proveden na základě rozdělení celkové hmotnosti do katastrálních území úměrně k počtu obyvatel. Cílová zařízení jsou třídící linky. Vzdálenosti mezi katastrálními územími a cílovými zařízeními počítá nadstavba ArcGIS Network Analyst. Indexová metoda vyhledává ke katastrálním územím třídící linky tak, aby byl výsledný počet najetých kilometrů co nejmenší, zároveň respektuje omezenou kapacitu linek. Výstupem jsou trasy svozu a přepravní vzdálenost pro každý druh separovaného odpadu. Model umožňuje měnit vstupní údaje a sledovat změnu v systému svozu. Model byl ověřen na území hl. m. Prahy a na sběru papíru, plastu, skla a nápojových kartonů. Ukázal se být vhodný pro optimalizaci svozu komunálního odpadu.
|
|
Intenzifikace sběru‚ dopravy a třídění komunálního odpadu
Výzkumný ústav vodohospodářský T.G.Masaryka, Praha ; Český ekologický ústav, Praha ; SLEEKO Zdenka KOTOULOVÁ, Ing. , Praha ; ENZO, Praha ; EKO-KOM, Praha ; Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, Ústav pro životní prostředí, Praha ; Tichá, Marie ; Peňázová, Milena ; Křečková, Kateřina ; Kotrčová, Jaroslava ; Havránková, Věra ; Bielan, Petr ; Balner, Petr ; Vrbová, Martina ; Kotoulová, Zdenka ; Černík, Bohumil ; Benešová, Libuše
Stručné shrnutí průběhu řešení a výsledků tříletého projektu.
|
|
Intenzifikace sběru‚ dopravy a třídění komunálního odpadu: Analýzy komunálního odpadu v ČR
ENZO, Praha ; SLEEKO, Praha ; EKO-KOM, Praha ; Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, Ústav pro životní prostředí, Praha ; Matějíček, Luboš ; Balner, Petr ; Křečková, Kateřina ; Vrbová, Martina ; Černík, Bohumil ; Kotoulová, Zdenka ; Benešová, Libuše
Vyhodnocení výsledků analýz měrného množství odpadů, skladby a dalších fyzikálních a chemických charakteristik komunálního odpadu.
|
|
Intenzifikace sběru‚ dopravy a třídění komunálního odpadu: Matematický model
EKO-KOM, Praha ; Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, Ústav pro životní prostředí, Praha ; Bielan, Petr ; Balner, Petr
Předložený model vznikl jako nástroj pro zpřístupnění a propojení výsledků jednotlivých zpracovaných podprojektů VaV s možností jejich využití při navrhování a hodnocení systémů nakládání s komunálními odpady. Model pracuje na úrovni svozových oblastí, která si musí uživatel sám nadefinovat. Většina výpočtů probíhá na úrovni svozové oblasti, avšak primární výpočty, jako je produkce a skladba odpadu a výpočty dopravních vzdáleností probíhají na úrovni jednotlivých obcí přiřazených do svozových oblastí. Model byl prověřen na dvou svozových oblastech, a to v oblasti, kde převažovala vesnická zástavba (svozová oblast Studénka) a v Ostravě.
|
| |
| |