| |
|
Fenomén tělesnosti a krajiny ve vzájemném vztahu
Černá, Johana ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Jakubcová Hajdušková, Lucie (oponent)
V šesti kapitolách teoretické části mé práce se věnuji fenoménu tělesnosti a krajiny z pohledu filosofie, výtvarného umění a přírodního prostředí. Všímám si vztahu člověka ke krajině a jeho ovlivňování přírodních procesů a průběžně probíhající zpětné vazby krajiny vůči člověku. Dále se snažím provádět paralelní srovnávání a syntézu těchto dvou zdánlivě rozdílných témat a rozebírat tyto pojmy z různých úhlů pohledu. Nabízím kritický pohled na dva nejvýraznější "reprezentanty" problematiky tělesnosti a krajiny - land-art a body-art - a snažím se nabízet jiná východiska a vazby. Didaktická část práce s názvem Projekt " Cesta" nabízí návrh didaktické aplikace tématu a reflektuje prakticky ověřenou část projektu. Projekt je převážně zaměřen na obnovu či hledání vztahu k místu, které má pro dítě formativní význam. V poslední, výtvarné části, s názvem "Místo" reflektuji vývoj teoretických a výtvarných úvah nad tématem tělesnosti a krajiny až k finálnímu dílu.
|
|
Abstrakce a skutečnost
Nápravová, Zuzana ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Špičková, Kateřina (oponent)
Diplomová práce Abstrakce a skutečnost se zabývá problematikou vztahu předmětného umění a abstrakce. Cílem práce je vyložit hlavní důvody vzniku nepředmětného umění na počátku 20. století a popsat změnu v pojetí obrazové vizuality. Vývoj abstrakce sleduje v malířství a především na konkrétních dílech vybraných průkopníků abstraktní malby. Zaměřuje se na rozdílná východiska a procesy vedoucí k osobnostnímu pojetí abstraktního malířství. Abstraktní umění je představeno jako součást konkrétní skutečnosti.
|
|
Struktura výtvarného a hudebního díla
Bláha, Jaroslav ; Šamšula, Pavel (vedoucí práce) ; Herden, Jaroslav (oponent) ; Prokop, Dušan (oponent)
Současnou uměleckou scénu ovládá multimediální tvorba. Ta je naprosto přirozeným důsledkem tendencí usilujících o překonání hranic mezi uměleckými druhy, které se prosazovaly již v samotných počátcích avantgardního umění. Razantním způsobem přispěl k zrušení hranic mezi uměleckými druhy dadaismus, především pak curyšský kabaret Voltaire, a celý proces vyvrcholil v druhé polovině 20. století. O to absurdnější je současný stav umělecké komparatistiky, které chybí metodologická základna. Přitom jazyková komparatistika se právem pyšní dokonale propracovanou metodou komparace. Proto také řada prací umělecké komparatistiky vychází z této metodologické základny - po pravdě řečeno v lepším případě, protože většina z nich se tímto problémem nezatěžuje. Ovšem tato "výpůjčka" nerespektuje nejen specifické rysy umělecké komparatistiky ale ani jednotlivých uměleckých druhů (k tomu blíže v úvodní kapitole). Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Východoevropský komiks a postmoderní situace
Dimitrov, Petr ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Raudenský, Martin (oponent)
Klíčová slova: textově-obrazové útvary, komiks, postmoderna, postkomunismus, příběh, východní Evropa, narace, narativní kresba, znak, výtvarné umění, jazyk, systém, typologie, situace, zážitek Práce se zaměřuje na vykreslení fenoménu postmoderny a komiksu v obecné rovině. V rovině specifické se pak práce soustředí na vykreslení postmoderní situace v rámci postkomunistické reality východního bloku a současné komiksové produkce této kulturní oblasti. Zvláště na základě subjektivní analýzy konkrétních prací se autor pokouší hledat styčné body mezi výše zmíněnými fenomény. V didaktické části práce je médium komiksu uchopeno jako vizuální forma, která má moc kultivovat dovednosti nutné k chápání a uchopování mediální, vizuálně dynamické reality dneška.
|
|
Brno pro oči dětí : výtvarný projekt Pohledy brněnského dráčka
Vítková, Martina ; Cikánová, Karla (vedoucí práce) ; Bláha, Jaroslav (oponent)
Tématem diplomové práce je město Brno v příbězích a pověstech, se zaměřením na J)P - architektonické, přírodní a kulturní bohatství. Je určena pro děti od 9 do 12 let a měla by sloužit jako podklad pro práci učitelů na základních školách, školách uměleckých, a také rodičům. Výuka probíhá formou vycházek, pracovních činností a následných činností výtvarných. Součástí diplomové práce jsou texty vztahující se k vybraným lokalitám (například pověsti či historická fakta), dále pak navazující pracovní listy a výtvarné řady, které s doplňující fotodokumentací vytváří výtvarný projekt, podněcující tvořivost dětí a jejich otevřený, vnímavý pohled na město Brno. Klíčová slova: Brno, výtvarný projekt, pověsti, drak, Svratka, Svitava, Eliška Rejčka, Stará radnice, Petrov, kostel sv. Jakuba, Špilberk, kostel Nanebevzetí Panny Marie, hrad Veveří, Vila Tugendhat
|
| |
|
Hudba jako stimul k výtvarnému vyjádření
Šach, Jakub ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Bláha, Jaroslav (oponent)
V této práci se zabývám tím, jak může hudba stimulovat k výtvarnému vyjádření a jaký může být výsledek této stimulace. V teoretické části práce analyzuji korelace rockové hudby a vizuálního umění, které dnes můžeme pozorovat například na obalech alb, na vizuální stránce koncertů a především v hudebních klipech. V praktické části představím výsledky mé práce pod vlivem hudebního stimulu a výsledky výtvarného projektu v prácích žáků.
|
| |
|
Stavebně technický průzkum objektu
Blaha, Jaroslav ; Heřmánková, Věra (oponent) ; Anton, Ondřej (vedoucí práce)
Bakalářská práce je zaměřena na diagnostiku průmyslové prefabrikované haly. Teoretická část práce se zabývá možnostmi diagnostiky železobetonu. Navazující praktická část posuzuje materiálové vlastnosti průvlaků a vazníků zastřešení haly. Práce se soustředí na zjištění polohy a průměru výztuže v jednotlivých prvcích. Dále se zaměřuje na stanovení kvality betonu a to zejména na pevnost betonu v tlaku a statický modul pružnosti betonu. Ke zjištění polohy a průměru výztuže je využito moderních přístrojů a to přístroje Hilti PS 1000 a Profometer PM-630. Kvalita betonu je stanovována pomocí odebraných jádrových vývrtů. V závěru práce je vyhodnocení materiálových vlastností konstrukce.
|