Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 103 záznamů.  začátekpředchozí82 - 91dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Francouzi v České republice
Pištorová, Denisa ; Šatava, Leoš (vedoucí práce) ; Šalanda, Bohuslav (oponent)
Francouzi v České republice Tato práce má dvě části. V první části představuje francouzské migranty ve světě a v České republice. Zároveň prezentuje české migranty ve Francii. Nastiňuje dějiny česko- francouzských vztahů. Charakterizuje francouzskou skupinu v České republice demograficky, sociálně a zasazuje ji do české společnosti. Ve druhé části se zaměřuje na výzkum. Na základě výsledků rozhovorů analyzuje a interpretuje konkrétní témata. Témata se týkají kulturního a společenského života Francouzů, kteří pobývají v České republice a podávají o tom svědectví.
Česko-německé pohraničí: obraz toho druhého
Kotrbatá, Ivana ; Šatava, Leoš (vedoucí práce) ; Brouček, Stanislav (oponent) ; Moravcová, Mirjam (oponent)
Tato práce si dává za cíl ověřit pravdivost hlavní hypotézy, kterou je tvrzení, že Češi zaujímají vůči Němcům stereotypní a předsudečné postoje. Součástí této hypotézy je také tvrzení, že smýšlení či jednání Čechů ve vztahu k Němcům je pak těmito stereotypy a předsudky ovlivněno. V případě potvrzení této hypotézy se práce pokusí o analýzu těch nejběžnějších stereotypů. Zároveň se pokusí také zjistit, kde a v čem spočívá jejich původ, zda lze vysledovat jejich vývoj a formování a odhalit faktory, které se na tomto formování těchto stereotypů podílejí. Kromě této analýzy se práce zaměří také na to, zda a jak se tyto předsudky projevují v každodenním životě v českém pohraničí. Část práce se rovněž soustředí na současné česko- německé vztahy, respektive na to, jak je lidé žijící v českém pohraničí vnímají a jak je hodnotí. Práce je založena na terénním výzkumu, během něhož byly identifikovány a analyzovány narativní priority, vyprávění a postoje celkem osmnácti dotazovaných Čechů různého věku, vzdělání, profese a sociálního zázemí. Hlavní metodou sběru dat byly polostrukturované rozhovory, biografická metoda a metoda orální historie. Výzkum proběhl v letech 2008 a 2009 v oblasti česko-německého pohraničí resp. Tachovska. Klíčová slova česko-německé pohraničí - Tachovko - stereotypy - předsudky -...
Bulhaři v Čechách - kulturní parametry, imigrační proces a společenská integrace v současné době
Georgieva, Rumyana ; Moravcová, Mirjam (vedoucí práce) ; Šatava, Leoš (oponent) ; Petráňová, Lydie (oponent)
Disertační práce "Bulhaři v Čechách - kulturní parametry, imigrační proces a společenská integrace v současné době" pojednává o bulharské etnické menšině v současnosti. Klade si otázku její imigrace, integrace a společenského postavení v českém prostředí. Práce rozebírá způsob integrace Bulharů a jejich vlastní postoj k ní. Integrace je nahlížena jako setrvávající a sjednocující proces, zajištěný kulturními prvky identity, které jsou v této práci definovány jako "integrativní prvky". V souvislosti s tímto procesem disertační práce nahlíží identitu Bulharů ze dvou aspektů - jednou z kulturně-historického diskursu a jednou z hlediska prožívání identity v každodennosti. Výzkumná část analyzuje prožívání identity Bulharů v každodennosti a tímto vymezuje kulturní parametry jejich sebeidentifikace v souvislosti s probíhajícími akulturačními změnami během pobytu v cizím prostředí po dobu jejich adaptace. Výzkum dospívá k závěrům, že Bulhaři v ČR jsou integračně aktivní a snaží se vybudovat vlastní strategii při začleňování do české společnosti. Klíčová slova Imigrace, identita, integrace, národnostní menšina, kulturní symboly
Bilingual education of Czech/Slovak - German children in the Czech republic and German-speaking countries
Hrivíková, Zuzana ; Šatava, Leoš (vedoucí práce) ; Tomandl, Miloš (oponent)
Témou predloženej diplomovej práce je bilingvná výchova česko/slovensko - nemeckých detí v Českej republike, na Slovensku a v nemecky-hovoriacich krajinách. Východiskovým predpokladom je, že interkultúrna výchova zdôrazňuje dôležitosť role materinského, ako aj druhého jazyka a podporuje tak dvojjazyčné vzdelávanie. Cieľom práce bolo prevedenie vlastného výskumu v oblasti uvedenej problematiky, ktorá má v dobe postupujúcej globalizácie a voľného pohybu osôb v rámci EÚ rastúci potenciál v praktickom využití. Úvodné štúdie, ktoré vychádzajú z informácií dostupných v cudzojazyčnej literatúre, majú za cieľ priblížiť faktory prispievajúce k získaniu znalosti jazyka a vplývajúce na psychosociálny a kognitívny rozvoj detí. V kvalitatívnom a kvantitatívnom výskume sme sa pokúsili poukázať aspekty bilingvného vývoja jazyka u detí vychovávaných alebo vzdelávaných v dvojjazyčnom česko/slovensko - nemeckom prostredí.
Identity and language of the two major groups of the New Zealand society
Kollárová, Ľubica ; Šatava, Leoš (vedoucí práce) ; Bucková, Martina (oponent) ; Krupa, Viktor (oponent)
Dizertačná práca "Identita a jazyk dvoch hlavných etnických zložiek novozélandskej spoločnosti" zachytáva vývoj a špecifikuje zmeny, ktorými táto spoločnosť prešla od pádu kolonializmu v 60. rokoch 20. storočia do súčasnosti na príklade jej dvoch hlavných etnických zložiek Maoriov a Pakeha. Ich vzájomný vzťah si všíma skrz otázku formovania etnickej a kultúrnej identity a revitalizácie maorijského jazyka na pozadí (ne)oficiálne bikultúrneho a zároveň multietnického charakteru novozélandskej spoločnosti. Práca je rozdelená do 4 ucelených kapitol. Jej jadro tvorí dostupná literatúra a materiál zozbieraný počas opakovaného štúdijného pobytu na Dept. of Maori studies v rokoch 2004-2005 a 2006.
Maori Challenges to Mainstream Education. Case Study of Native Schools in New Zealand
Kulhánková, Jana ; Moravcová, Mirjam (vedoucí práce) ; Kandert, Josef (oponent) ; Šatava, Leoš (oponent)
Tato studie pojednává o vývoji vzdělávacích institucí vedených maorskou populací na Novém Zélandu. V druhém plánu sleduje reflexi významu vzdělávání maorských dětí v rodném jazyce v postojích zainteresovaných učitelů a rodičů. Zaměřuje se především na současné typy maorských škol, kde výuka probíhá v maorštině a kde jsou maorské kulturní hodnoty, vědění společenskou normou. Pro svůj podíl na revitalizaci a praktikování maorské kultury a jazyka představují maorské školy jeden ze symbolů moderního maorství. Má práce odkazuje na dosavadní studie, stejně jako na vlastní výzkum v konkrétním předškolním centru kohanga reo, doplněný o četné návštěvy maorské základní školy kura kaupapa a jedné z bilingvních tříd ve městě Dunedin na Jižním ostrově Nového Zélandu. Spíše než přinést nová zjištění je mým záměrem zaznamenat fungování konkrétní instituce a proces výuky jazyka, při kterém je jedinec současně vržen do vlastní kultury. Vycházím ze sociokulturního přístupu, podle kterého je proces osvojování si jazyka pomocí nejrůznějších technik aplikovaných v těchto školách provázen procesem kulturní socializace, jehož nedílným cílem je i vypěstování osobitého kulturního vědomí a sebehodnocení. Jak lze charakterizovat maorské učitele a co je vedlo k tomu, aby zde působili? Co vedlo rodiče žáků k volbě maorských...
Perception of the Ethnic Identity on the Frontier Between Two Cultures
Jonáš, Juraj ; Šatava, Leoš (vedoucí práce) ; Pargač, Jan (oponent)
Táto práca skúma rozdiel vo vnímaní etnicity u ľudí žijúcich na miestach, ktoré sú etnicky homogénne a ľudí, žijúcimi v oblastiach, ktoré sú etnicky heterogénne. Jej predpokladom totiž je, že prostredie (resp. etnická heterogenita/homogenita), v ktorom človek žije má vplyv na chápanie etnicity ako takej. Jadrom práce je výskum zameraný na porovnanie mentálneho modelu etnicity u ľudí v dvoch rôznych prostrediach. Jednými sú obyvatelia Košíc a Trebišova čiže miest, ktoré sú prevažne obývané Slovákmi. Druhými sú obyvatelia oblasti Horného Medzibodrožia, ktorá je obývaná skôr obyvateľstvom maďarskej národnosti. Ako metódu na zistenie toho, či tomu tak skutočne je, bol použitý dotazník, mapujúci prostredie respondenta a zároveň a naň naväzujúce charakteristiky. Jeho takpovediac implicitný model etnicity (teda ten, ktorý do značnej miery určuje jeho jednanie v danej oblasti), explicitný model etnicity (teda ten, ktorý respondent deklaruje), intenzitu medzietnických vzťahov, symboly a význam etnickej identity respondenta. Takisto bola táto respondentova teória etnickej identity konfrontovaná s inými lokálnymi identitami. Práca došla k záverom, že etnicita je v etnicky heterogénnej oblasti vnímaná s jemnejšími nuansami, v porovnaní s respondentmi z etnicky homogénnej oblasti sú na svoju národnosť hrdší, a...
Discourse formation of collective identity: the clashing images of "Roma"
Mikuš, Marek ; Šatava, Leoš (oponent) ; Lozoviuk, Petr (vedoucí práce)
Predkladaná interdisciplinárna práca kombinuje teoretické a metodologické prístupy antropológie a diskurzívnych štúdií pri skúmaní polemiky, ktorá v súčasnosti prebieha v Českej a Slovenskej republike a týka sa jednak povahy kolektívnej identity Rómov a jednak dôvodov a vhodných riešení ich sociálnych problémov. Kým prvá pozícia, asociovaná najmä s romistikou a rómskym etno-emancipačným hnutím, považuje všetkých Rómov za súčasť jednoho "etnika" či "národa" a odvodzuje ich problémy od "rasovej" diskriminácie a intolerancie ich "odlišností", druhá pozícia, ktorú zastávajú v prvom rade niektorí kultúrni antropológovia a nevládne organizácie, označuje tento prístup za "primordializmus" a dekonštruuje predstavu jednotného a prirodzeného "rómskeho národa". Argumentuje, že neexistuje žiaden nevyhnutný vzťah medzi "rómskym antropologickým typom", príslušnosťou k modernému rómskemu národu a príslušnosťou k niektorej "tradičnej rómskej kultúre". Podľa nej väčšina osôb žijúcich v mestských getách je len sociálne klasifikovaných ako "Rómovia", a ich identita vyplýva predovšetkým z príslušnosti ku "kultúre chudoby" či zo života v situácii "sociálneho vylúčenia". Kým prvá strana debaty prezentuje ako vhodné riešenie problému chudoby, nezamestnanosti, nízkeho vzdelania atď. Rómov národnú emancipáciu, podporu rómskej...
Uig - lokální komunita
Školová, Markéta ; Pargač, Jan (oponent) ; Šatava, Leoš (vedoucí práce)
Gaelský jazykový revival je v ohnisku zájmu mnoha jazykovědců a antropologů. Tato studie je v základě zaměřena na studium uigské komunity na ostrově Ledhais na Vnějších Hebridách. Pomocí historického a současného popisu tamní komunity podávám náčrt jazykové situace v této převážně gaelsky hovořící oblasti. Přes vysoké statistické číslo udávající počet gaelských mluvčích v Uigu (67%, Census 2001), nepovažuji toto statistické číslo za reálný odraz situace v Uigu. Žije zde velký počet rodin, které status gaelštiny podceňují a to i přes oficiální podporu gaelštiny. Status gaelštiny je tedy i nadále podřízen angličtině. I přes možnosti výuky v gaelštině v uigské základní škole, jsou rodiče pasivní a děti tento program nevyužívají. Pro mnohé z obyvatel je gaelština součástí kulturního dědictví. Uigskou komunitu sužuje nedostatek středoškolsky a vysokoškolsky vzdělaných obyvatel. V poslední době se Uig potýká také s nedostatkem bytové výstavby. V mnoha rodinách se kterými jsem pracovala, je zřetelný language revival směrem k angličtině. Na druhé straně i zde je patrná snaha tento vývoj zvrátit. Přesto je ještě příliš brzy nabízet pevné závěry. Uig a celé Hebridy se stále potýkají s ekonomickými problémy, které se v poslední době daří úspěšně eliminovat. Tato studie vznikla na základě informací získaných...
Jazykové kurzy češtiny pro cizince: jazyková zkouška z češtiny A1
Rakušanová, Anna ; Tomandl, Miloš (oponent) ; Šatava, Leoš (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá jazykovou integrací a jazykovými kurzy češtiny pro cizince, které jsou dostupné v Praze. Dále se snaží charakterizovat zkoušku A1 z českého jazyka, povinnou pro cizince z třetích zemí, kteří žádají o trvalý pobyt v ČR. Zohledňuje také problémy související se začínajícím systémem zkoušky. Práce je podložena terénním výzkumem, který měl podpořit její teoretické poznatky. Výzkum spočíval na rozhovorech s učiteli českého jazyka, s cizincem absolvujícím kurzy češtiny pro cizince a ředitelem Odboru azylové a migrační politiky. Dále se výzkum skládal z dotazníkového šetření, které mělo zjistit více o zkoušce A1 přímo od účastníků zkoušky.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 103 záznamů.   začátekpředchozí82 - 91dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.