Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 234 záznamů.  začátekpředchozí175 - 184dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Dětská skupina jako alternativa předškolní výchovy a vzdělávání
Meisnerová, Irena ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Kasíková, Hana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá nově vzniklou předškolní institucí zvanou dětská skupina. Cílem práce je představit dětskou skupinu jako jednu z forem předškolní výchovy a vzdělávání, popsat její fungování a pohled na ní jako na alternativu k jiným typům předškolní péče, především k mateřským školám. Práce je rozdělená na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zaměřuje na cíle předškolní výchovy, motivy vzniku dětských skupin, jejich potřebnost a fungování. Dále porovnává dětskou skupinu s ostatními formami předškolního vzdělávání, především s mateřskou školou, a hledá mezi nimi nejvýraznější rozdíly. Praktická část se zabývá důvody, které vedou rodiče k zařazení dítěte do dětské skupiny, dále se zaměřuje na to, co rodiče od dětské skupiny očekávají z hlediska fungování a možného rozvoje jejich dětí. Stejnou tématiku práce řeší i s rodiči dětí z mateřských škol. Na základě kvalitativního výzkumu realizovaného prostřednictvím mnohopřípadové studie pěti rodičů a jejich dětí z dětských skupin a pěti rodičů a jejich dětí z mateřských škol, se jako nejčastějším důvodem k zařazení dítěte do předškolní instituce jeví potřeba návratu rodiče do zaměstnání a potřeba dítěte navázat sociální vazby. Ukázalo se, že představy o fungování dětské skupiny i mateřské školy splňují očekávání rodičů, nicméně...
Možnosti sociálně pedagogické podpory matek samoživitelek
Musilová, Klára ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Lorenzová, Jitka (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou matek samoživitelek. Jejím cílem je popsat charakteristiky a problémy matek samoživitelek v současném společenském kontextu a uvést možnosti sociálně pedagogické podpory, které jsou jim k dispozici. Výše uvedené je na základě odborných zdrojů popsáno v teoretické části práce. Praktická část, poukazuje na problémy, které vybrané matky samoživitelky ve svém životě nejčastěji řeší a popisuje možnosti sociálně pedagogické podpory, především co se týče nabídky, informovanosti a jejich přínosu. Na základě kvalitativního výzkumu, který byl realizován prostřednictvím pěti případových studií, se jako nejčastější problémy ukazují finanční obtíže, psychické, pracovní a výchovné obtíže a v neposlední řadě problémy s bydlením. Ohledně programů sociálně pedagogické podpory se zjistila velmi malá informovanost o jejich dostupnosti a nabídce. Přínos absolvovaného kurzu byl pro účastnice výzkumu značný, především v možnosti sdílení zkušeností, nácviku situací a asertivní komunikace či v povzbuzení k další činnosti.
Využití EEG biofeedbacku při práci s dětmi s poruchami pozornosti
Dvořáková, Anna ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Švandová, Martina (oponent)
Tématem práce je využití EEG biofeedbacku při práci s dětmi s poruchami pozornosti. Cílem je poukázat na jednu z metod léčby poruch pozornosti a popsat metodu EEG biofeedbacku v souvislosti s nimi. Teoretická část se zabývá poruchami pozornosti, jejich diagnostikou, metodami léčby a EEG biofeedbackem. Praktická část pomocí kvalitativního výzkumu metodou hloubkových polostrukturovaných rozhovorů představuje využití EEG biofeedbacku při práci s dětmi s poruchami pozornosti v praxi. A to nejen z hlediska zkušenosti rodiče dítěte s poruchou pozornosti, ale i z pohledu pracovníka odborného pracoviště. Výsledky kvalitativního výzkumu na zkoumaných případech ukazují, že tento způsob léčby může být účinným nejen ve vztahu k poruchám pozornosti, ale i k dalším diagnózám.
Dobrovolnické programy podporující dítě v náhradní rodinné péči
Hladíková, Alena ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Sedláčková, Daniela (oponent)
Cílem diplomové práce Dobrovolnické programy podporující dítě v náhradní rodinné péči je zmapovat nabídku dobrovolnických programů pro děti v náhradní rodinné péči v České republice a ukázat jakou podporu může dobrovolnický program dětem přinést včetně ukázky zkušeností z podobných programů v zahraničí. V teoretické části je popsán systém náhradní rodinné péče se zřetelem na potřeby dítěte a způsoby podpory, které jsou jim dostupné v oblasti odborné i dobrovolnické. Důraz je kladený na roli osob, které dítě doprovázejí na jeho cestě z biologické rodiny do rodiny náhradní, včetně zdůraznění vztahů a vazeb, o které dítě na této cestě přichází. Dále bude vysvětlena myšlenka a hodnoty dobrovolnictví jako neplacené dobrovolné činnosti, včetně typologie programů zaměřujících se na děti a způsoby, jakými mohou dobrovolníci přispět k zlepšení jejich situace. Prakticky zaměřená empirická část se ukazuje formou rozhovorů konkrétní zkušenosti jednotlivých aktérů z vybraného dobrovolnického programu podporujícího děti v náhradní rodinné péči. Tento program je organizován dobrovolnickým centrem a respondenty jsou dobrovolníci, rodiče a děti v tomto programu zapojené včetně vedoucí programu, díky které tento program vznikl. V závěru této části jsou formulována doporučení pro další rozvoj programu, která...
Výchova jedináčků
Fidlerová, Stanislava ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Lorenzová, Jitka (oponent)
Diplomová práce pojednává o problematice jedináčků. Její hlavní otázka směřuje k dětství jedináčků a jeho významu pro celkový život člověka. Klade si otázku, zda dětství jedináčků ovlivňuje člověka v dospělosti, případně v kterých oblastech a jakým způsobem. DP se dělí na dvě části, část teoretickou a část výzkumnou. V první části jsou definovány základní pojmy, které tvoří podklad pro druhou část práce. Výzkumná část práce je rozsáhlejší a tvoří těžiště DP. Jedná se o kvalitativní výzkum. Jako nejvhodnější plán výzkumu byl použit biografický design, konkrétně realistická biografie. Nejprve byly provedeny a zpracovány tři rozhovory - hloubkové sondy respondentek, které vyrůstaly jako jedináčci. Analýza sond rozhovor rozdělila do tří etap: výchova v dětství, výchova vlastních dětí a sebevýchova. Po zpracování jednotlivých částí výzkumu se v závěrečné syntéze ukázalo, že dětství respondentek strávené v roli jedináčka mělo značný vliv na jejich celkový život. Ovlivnilo jak dětství, tak následující životní etapy. Největší deficit jedináčků se ukazoval v rovině socializace, převážně v oblasti mezilidských vztahů a komunikace, způsobený omezenými přirozenými kontakty s vrstevníky, tedy nedostatečným sociálním tréninkem. Současně zkoumání kognitivních stránek respondentek naznačilo, že zvýšená stimulace...
Výchovně vzdělávací problémy dětí v obtížné životní situaci
Polánková, Barbora ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Švandová, Martina (oponent)
Tématem práce jsou výchovně vzdělávací problémy dětí v obtížné životní situaci. Teoretická část práce se zabývá sociálně pedagogickým pojmem obtížná životní situace, jejím zvládáním a specifiky těchto situací u dětí. Zaměřuje se na ohrožování dítěte rodinným prostředím a jeho důsledky a projevy ve škole. Také popisuje možné přístupy učitele k situaci dítěte. Praktická část pomocí kvalitativního výzkumu, metodami hloubkového rozhovoru a analýzy dokumentů, zkoumá konkrétní projevy obtížných životních situací tří dětí z pohledu jejich učitele a s důrazem na jeho chápání, hodnocení a přístup k této situaci. Obtížná životní situace dětí se ve škole projevovala v mnoha rovinách. V rovině vztahů s vrstevníky, v rovině chování, školních výsledků, vztahu k učiteli apod. Přístupy učitelů byly většinou vstřícné a podporující. Klíčová slova Obtížná životní situace, žák, rodina, výchovně-vzdělávací proces, učitel, syndrom CAN, dítě v ohrožení
Osobní zážitek SPU jako prostředek porozumění žákovým (individuálním) projevům
Pálenská, Jana ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Švandová, Martina (oponent)
Diplomová práce Osobní zážitek SPU jako prostředek porozumění žákovým (individuálním) projevům je zaměřena na problematiku vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení. V rámci užšího pojetí se práce zabývá vlivem specifických poruch učení na psychickou, sociální, edukační a profesní oblast života jedince. Cílem první části výzkumu bylo porozumět tomu, jak žáci se SPU vnímají jednotlivé projevy dílčích poruch učení. Získaná data byla v aplikační rovině použita pří návrhu a realizaci zážitkového semináře pro učitele základní školy s cílem pomoci zlepšit vztah učitele a žáka. Cílem druhé části výzkumu byla realizace semináře umožňujícího subjektivní zážitek specifických vývojových poruch učení a následnou sebereflexi a navržení nových didaktických a psychosociálních postupů při práci se žáky se SPU. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část práce se věnuje tématům psychosociálních aspektů specifických poruch učení z pozice žáka a z pozice jedince. V rámci empirické části práce byl realizován kvalitativní výzkum v podobě rozhovorů se žáky z 9. třídy základní školy v návaznosti na druhou část výzkumu, které řešila návrh a realizaci zážitkového semináře, jehož cílem byl osobní zážitek projevů specifických poruch učení. Z výsledků práce vyplývá, že žáci identifikují jako...
Činnost pedagogického pracovníka s klienty azylového domu
Michálková, Kamila ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Burešová, Karolína (oponent)
Tématem diplomové práce je Činnost pedagogického pracovníka s klienty azylového domu. Cílem práce je zjistit, jaké činnosti pedagogický pracovník v takovém zařízení vykonává, co je jeho náplní práce, jak pracuje s klienty a jejich dětmi. Dále se práce zabývá potřebností pedagogického pracovníka v azylovém zařízení a jeho ne/dostatečnou kapacitou. Práce je také zaměřená na zjišťování úspěšnosti pedagogického pracovníka v takovémto zařízení, jak se pedagogovi daří naplňovat cíle své činnosti. V teoretické části práce popisuji konkrétní činnosti, jaké pedagogický pracovník vykonává v azylovém domě, tedy v sociálně znevýhodněném prostředí. V empirické části práce zkoumám, zda je pedagogický pracovník v tomto zařízení potřebný, nakolik a zda je jeho pracovní kapacita dostatečná. Součástí výzkumu bude zkoumání úspěšnosti pedagogického pracovníka především za pomoci splněných cílů stanovenými klienty. Klíčová slova: pedagogický pracovník, azylový dům, klient, děti, sociálně znevýhodněné prostředí, vzdělávání
Motivace adolescentů k sebevzdělávání a sebevýchově
Kleckerová, Adriana ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Švandová, Martina (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá motivací adolescentů k sebevzdělávání a sebevýchově. Obsahem teoretické části je vymezení pojmu motivace a vysvětlení jejích principů, dále jsou přiblíženy důležité vývojové mezníky období adolescence a to především charakteristikami, které mají vliv na utváření zájmu sebevýchovy a sebevzdělávání adolescentů. Výzkumnou část práce poté tvoří kvalitativní výzkum, jehož cílem bylo pomocí získaných výsledků výzkumu stanovit, jaké faktory ovlivňují motivaci adolescentů k sebevzdělávání a sebevýchově. Bylo využito metody rozhovoru pomocí návodu a výzkumný design zakotvené teorie. Výsledky výzkumu v závěru práce ukazují, že na motivaci adolescentů k sebevýchovným a sebevzdělávacím aktivitám mají vliv vnitřní a vnější faktory v různém poměru. Silným vnějším motivačním prvkem jsou především rodiče a tlak společnosti, významným vnitřním motivačním prvkem je hlavně touha něčeho dosáhnout, pracovat na osobních limitech a mít dobré pracovní uplatnění. Vliv těchto faktorů závisí na věku adolescenta, kdy s přibývajícím věkem ztrácejí na síle vnější faktory a naopak se do popředí adolescentovy pozornosti více dostávají vnitřní faktory. Klíčová slova: Motivace, vnitřní faktory, vnější faktory, adolescence, sebevzdělávání, sebevýchova.
Domácí příprava nadaného žáka
Voráčková, Simona ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Kasíková, Hana (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá domácí přípravou nadaného žáka. Práce je rozdělena na dvě části a to část teoretickou a část praktickou. Teoretická část je zaměřena především na vysvětlení základních pojmů souvisejících s touto problematikou, charakteristiku, identifikaci a diagnostiku nadaného žáka a jejich možnostem vzdělávání. Teoretickou část uzavírá kapitola o domácí přípravě. Praktická část obsahuje kvalitativní výzkum s cílem zjistit domácí přípravu nadaného žáka, její specifika a zjistit využívané materiály a pomůcky, které žáci využívají. V praktické části je použitá strategie výzkumu kazuistika a výzkumná metoda polostruktorovaného rozhovoru. Klíčová slova Nadaný žák, domácí příprava, inteligence, diagnostika nadání, možnosti vzdělávání

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 234 záznamů.   začátekpředchozí175 - 184dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
9 KOMÁRKOVÁ, Tereza
1 Komárková, Támar
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.