Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 143 záznamů.  začátekpředchozí114 - 123dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Diagnostika školní zralosti v souvislosti s adaptací žáků v 1.ročníku ZŠ
Hnyková, Radka ; Šturma, Jaroslav (vedoucí práce) ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent)
Teoretická část diplomové práce se zabývá vymezením vývojové charakteristiky období od tří do osmi let (tj. předškolního a mladšího školního věku). Více se věnuje problematice školní zralosti, možnostem její diagnostiky a adaptaci žáků na první ročník základní školy. Empirická část představuje kvantitativní výzkum zaměřený na využití vybraných diagnostických metod (Orientačního testu školní zralosti, Zkoušky znalostí předškolních dětí a Testu hvězd a vln) a jejich možného použití pro predikci adaptace dítěte na první ročník základní školy. Cílem práce je posoudit možné využití těchto metod a poukázat na možné limity, které se váží k užívání těchto metod. Klíčová slova: školní zralost, adaptace, předškolní věk, mladší školní věk
Představy o smrti a prožívaná smysluplnost života
Kaplan, Cyril ; Loneková, Katarína (vedoucí práce) ; Šturma, Jaroslav (oponent)
Tato práce se zaměřuje na oblasti psychologie smrti a psychologie smyslu života. Primárním cílem práce je zmapovat představy o smrti jako o stavu. Teoretická část práce představí pohled psychologie na tematiku smrti a lidského prožívání vědomí vlastní konečnosti, nastíní interkulturní pohled na společné momenty eschatologií a jejich vztah k psychologickému a filozofickému pojímání smrti a dotkne se některých aspektů ontogeneze konceptu smrti. Jedna z kapitol se věnuje rozměrům psychologického konstruktu prožívané smysluplnosti života a další shrnuje důležitá zjištění předchozích výzkumů na pomezí oblastí psychologie smrti a psychologie smysluplnosti života. Výzkum, jehož průběh a výsledky jsou zaznamenány v empirické části této práce, využíval kvalitativní i kvantitativní metodologie. Představy o smrti byly zjišťovány kvalitativním způsobem. Účelem bylo zachytit představy o smrti, tak jak se vyskytují v naší výzkumné populaci mladých dospělých. Na základě rozboru výpovědí probandů byly identifikovány podstatné rozměry představ o smrti i opakující se motivy, na jejichž základě vznikly kategorie, které umožnily operacionalizaci obsahů představ pro další část výzkumu. U probandů byla formou dotazníku zjišťována prožívaná smysluplnost života, míra úzkosti ze smrti a další rozměry představy o smrti,...
Terapie hrou pro děti v rozvodových situacích
Kutilová Kšírová, Daniela ; Junková, Vendula (vedoucí práce) ; Šturma, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce se věnuje tématu psychoterapie hrou u dětí z rozvedených nebo rozvádějících se rodin. Cílem této práce je ukázat, jak u těchto klientů v praxi probíhala nedirektivní terapie hrou. Práce je kvalitativní, byl zvolen kazuistický přístup. Teoretická část se skládá ze tří oblastí: rozvod, adaptace dětí na rozvod a individuální nedirektivní terapie hrou. Praktická část obsahuje pět kazuistik ukazující praktickou aplikaci psychoterapie hrou. Analýza vychází z deseti případů (dětí ve věku tří až devíti let, čtyři chlapci a šest dívek). Data byla analyzována metodou otevřeného, axiálního a selektivního kódování. Terapie hrou u dětí v rozvodových situacích je vhodným terapeutickým prostředkem terapie pro děti, jejichž oba rodiče s touto aktivitou souhlasí a dítě splňuje podmínky indikace. Děti na terapii reagují pozitivně, ve hře ventilují téma rodinného konfliktu. Získané poznatky otevírají možnost dalšího zkoumání v oblasti nedirektivní terapie hrou. Klíčová slova: terapie hrou, nedirektivní individuální terapie hrou, rozvod, adaptace na rozvod
Psychologické aspekty vztahu otce a dcery
Matoušková, Lenka ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Šturma, Jaroslav (oponent)
MATOUŠKOVÁ, Lenka. Psychologické aspekty vztahu otce a dcery. Praha: Filosofická fakulta Univerzity Karlovy, 2012. 259 s. Diplomová práce. Název této práce je "Psychologické aspekty vztahu otce a dcery." V teoretické části jsou zmapovány především významné české, ale i zahraniční příspěvky k tématu otcovství, specifikám otcovského chování a významu fungujícího otce pro psychický vývoj dívek. Problematika je nahlížena také z pohledu možných negativních dopadů na psychický vývoj žen, které vyrůstaly bez svého otce. Analyzovány jsou především jejich potíže na úrovni sebeúcty, sebevědomí a sebehodnocení, identity, emocí a citového života, ale i potíže v budoucích partnerských a intimních vztazích. Do teoretické části je s ohledem na výzkumné šetření zahrnut také koncept protektivních a rizikových faktorů, přičemž práce respektuje aktuální trend odklonu od patogenních faktorů a příklonu k faktorům salutogenním, zaměřuje se tedy především na mapování protektivních faktorů v psychickém vývoji dívek, které vyrůstaly bez svého biologického otce, přičemž nejsou opomenuty ani faktory rizikové. Problematika je v praktické části zpracována kvalitativním způsobem retrospektivní metodou biografického přístupu za použití hloubkového rozhovoru a projektivních technik "Kniha života", "Kresba Ostrova rodiny" a "Čára...
Služebné kněžství jako pomáhající profese
Wendelin, David ; Šturma, Jaroslav (vedoucí práce) ; Opatrný, Aleš (oponent)
Diplomová práce "Služebné kněžství jako pomáhající profese" představuje nejprve obecný pohled na pomáhající profesi jako proces se svým vstupem, fázemi výstupem a předpokládaným cílem. Dává kněžství do souvislosti a podobnosti s dalšími pomáhajícími profesemi doprovázenými různými úskalími a se zkušenostmi, které mohou být kněžství prospěšné. Pomoc užitím prostředků kněžství je vnímána obdobně jako proces terapeutický, kde výsledkem má být uzdravení, avšak vina není chápána jako nemoc, ale jako hřích, jehož uzdravení vede ke spáse. V druhé části se práce zaměřuje na specifiku služebného kněžství, které sleduje v teologii Janova evangelia a v historickém vývoji v českých zemích a hledá podobnosti a odlišnosti kněžství s jinými pomáhajícími profesemi. Klíčová slova pomáhající profese, proces, vstup, výstup, úskalí, krizové stavy, psychoterapie, vina, hřích, terapie, kněžství, cíle, prostředky
Využití a aplikace Testu pohádek v České republice na vybraném vzorku šesti a sedmiletých dětí
Průchová, Petra ; Šírová, Eva (vedoucí práce) ; Šturma, Jaroslav (oponent)
Resumé Test pohádek je projektivní osobnostní test pro d ti ve v ku 6 12 let. Je zalo en na asociacích mezi pohádkami a nev domými procesy. Cílem testu je postihnout osobnostní profil jedince a získat informace jak o jeho vlastnostech, tak o jejich vzájemných vztazích. Lze je také vyu ít jako nástroj k zhodnocení osobnostního vývoje, k hodnocení motiva ních tendencí i jako metodu pro srovnávací výzkum. Test pohádek byl standardizován v p ti zemích sv ta ecku, Rusku, ín , Indii a Turecku, v sou asné dob probíhají snahy o vytvo ení norem také v eské republice. Na jejich vytvá ení by se m la podílet i tato práce, a to sb rem a vyhodnocením dat od vybraného vzorku esti a sedmiletých respondent . Klí ová slova Pohádky, interpretace pohádek, projektivní testy, Test pohádek, mlad í kolní v k.
Kresba jako nástroj dětské komunikace
Varaďová, Renáta ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Šturma, Jaroslav (oponent)
Teoretická část práce se zabývá klíčovými tématy dětské kresby, klinickou psychologií, vývojem dětské kresby a projektivními technikami obecně. Zároveň se práce věnuje rodině a jejímu vlivu na dítě. Praktická část se skládá z výzkumu, který jsem zaměřila na věkovou skupinu dětí od 5 do 9 let. Předmětem zkoumání byly dětské kresby rodiny a začarované rodiny. Pro dosažení cíle jsem zvolila metodu práce s dostupnou literaturou, která se zabývá vývojem lidské kresby a vývojem dítěte. Klíčová slova: kresba rodiny, kresba začarované rodiny, rodina
Neverbální prvky v psychoterapii adolescentů
Vraná, Klára ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent) ; Šturma, Jaroslav (vedoucí práce)
Téma diplomové práce se zabývá jednou z oblastí dětské klinické psychologie - psychoterapií dospívajících. Zaměřeno je především na rozličné nonverbální momenty, neboli prvky, v psychoterapeutických setkáních s adolescentními pacienty a možnosti využití těchto prvků v procesu psychoterapie. Cílem je poukázat na to, že někdy zdánlivě zanedbatelné nonverbální momenty mohou mít zvláště v terapeutické práci s dospívajícími významnou úlohu a měla by jim proto být věnována ze strany terapeutů zvýšená pozornost. A to i v takových případech, kdy byla adolescentovi původně indikována taková psychoterapie, jejímž hlavním médiem léčebného působení je převážně rozhovor (například rodinná terapie). Práce je založena na jednom z předpokladů, že neverbální techniky obecně, v tomto případě alespoň některé jejich prvky, mohou působit jako facilitátory rozhovoru, například tehdy, pokud slova neumožňují pacientovi vyjádřit určitou osobní zkušenost, pocit, či emoci, nebo když se nedaří s dospívajícím navázat komunikaci na verbální úrovni.
Překlad a ověření Butlerova dotazníku sebepojetí u dětí
Fried, Martin ; Šturma, Jaroslav (vedoucí práce) ; Horáková Hoskovcová, Simona (oponent)
Tato práce se zabývá mezikulturním převodem a ověřením dotazníku Self Image Profile for Children od Butlera sestaveným v roce 2001 a původně validizovaným pro populaci anglických dětí. Dotazník byl přeložen do češtiny metodou modifikovaného přímého a zpětného překladu. Ověření dotazníku bylo provedeno na vzorku 109 žáků 3. - 5. ročníků z dvou pražských základních škol. Konstruktová validita byla zkoumána srovnáním s výsledky Dotazníku sebepojetí školní úspěšnosti (SPAS), Škály zjevné úzkosti pro děti a školním prospěchem. Faktorová analýza odhalila stejné množství faktorů jako původní verze, ale s poněkud odlišným zastoupením jednotlivých položek. Reliabilita měřená jako vnitřní konzistence dvou subškál pomocí Cronbachova alfa v případě Pozitivního sebepojetí odpovídá hodnotě originální verze (0,69), v případě Negativního sebepojetí ji dokonce převyšuje (0,77 oproti 0,69). Výsledky jsou diskutovány ve vztahu k teoretickým východiskům dotazníku a možnostem použití přeložené verze v českém prostředí.
Možnosti a meze psychologické podpory herních specialistek hospitalizovaným dětem
Vitoušová, Libuše ; Horáková Hoskovcová, Simona (oponent) ; Šturma, Jaroslav (vedoucí práce)
Ve své diplomové práci jsem se pokusila představit herní práci a profesi herních specialistek. V kvalitativním zkoumání prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru jsem u třinácti respondentek zjišťovala jejich postoje, názory, zkušenosti týkající se jejich práce. Herní specialistky ve zkoumaném vzorku se shodují, že svou práci považují za smysluplnou, chápou ji jako pomáhající profesi směřující k hospitalizovaným dětem a jejich rodinám. Ve své (nové) profesi jsou velmi motivované. Své profesní potřeby identifikují zejm. v oblasti další péče o sebe, např. ve formě supervize, vzájemného konzultování, dalšího vzdělávání. Svoji práci vnímají jako náročnou zejm. pokud jde o komunikaci s dětmi a rodiči, hledání si své pozice v pracovním týmu a řešení problémů, s nimiž se setkávají. Úspěšně nacházejí zdroje své pracovní spokojenosti a sociální opory a pociťují pozitivní zpětnou vazbu o své práci zejm. od dětí, rodičů či zdravotních sester na oddělení. Dobře funguje spolupráce mezi dotázanými herními specialistkami, navzájem se znají, nabízejí si stáže na svých pracovištích, konzultují spolu různé otázky. Do budoucna Sdružení pro herní práci s dětmi v nemocnici, v němž se mohou herní specialistky sdružovat, plánuje vypracovat etický kodex a usilovat o zavedení herní práce jako samostatné profese ve zdravotnictví...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 143 záznamů.   začátekpředchozí114 - 123dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Šturma, Jaromír
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.