Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 133 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
České sloveso jít jako prostředek vyjádření budoucnosti
Andrle, Michael ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Láznička, Michal (oponent)
České sloveso jít jako prostředek pro vyjádření budoucnosti Michael Andrle Abstrakt Účelem této práce je vytvořit popis slovesa jít jako prostředku pro vyjádření budoucnosti a provést srovnání s obvyklým vývojem analogických vyjádření budoucnosti v rámci procesu gramatikalizace. Předložený popis vychází z dosavadního výzkumu v oblasti sémantiky slovesa jít a jeho možného použití k vyjádření budoucnosti, na který navazuje vlastní analýza založená na dvou sondách do mluveného korpusu a dotazníkovém šetření se 107 respondenty. Budoucnost vyjadřuje inchoativní význam konstrukcí jít + infinitiv a jít + na + akuzativ, jenž se vyznačuje větší mírou sémantického vyprázdnění složky pohybu a významem blízké budoucnosti či následnosti. Stav tohoto vyjádření v češtině odpovídá obvyklému vývoji vyjádření budoucnosti ze sloves pohybu a průběh gramatikalizace je indikován aktivními mechanismy reanalýzy a analogie a procesem generalizace významu. Pro analýzu gramatikalizace vyjádření budoucnosti pomocí slovesa jít v češtině bylo provedeno srovnání se stavy v angličtině a slovenštině, ve kterých je tento způsob vyjádření budoucnosti více gramatikalizován. Klíčová slova gramatikalizace; jít; to be going to; slovesa pohybu; čas; budoucnost
Osvojování českého znakového jazyka - tvary ruky
Buchtelová, Hana ; Hudáková, Andrea (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent)
Diplomová práce se zabývá akvizicí českého znakového jazyka u dítěte do 36 měsíců věku vyrůstajícího v rodině, jejíž primárním komunikačním prostředkem je český znakový jazyk. Pozornost byla věnována hlavně dílčí stránce akvizice, a to vývoji vlastní dětské produkce tvarů ruky. Práce představila poznatky z oblasti osvojování znakových jazyků, především se věnovala akvizici tvarů ruky v různých znakových jazycích a shrnula dosavadní výsledky zahraničních výzkumů. Výchozím materiálem pro výzkumnou sondu v této diplomové práci byly poskytnuté soukromé videozáznamy, které zachycovaly domácí komunikaci neslyšícího rodiče se svým dítětem v českém znakovém jazyce. Práce měla za cíl popsat na základě těchto získaných videozáznamů repertoár užívaných tvarů ruky dítětem, vývoj jejich používání, případně provést jejich komparaci s tvary ruky užívanými dospělými mluvčími českého znakového jazyka. Výsledky výzkumné sondy byly usouvztažněny s poznatky popsanými v odborné, především zahraniční, literatuře.
Komparace jazyka a stylu profesionálních a uživatelských recenzí literárních děl
Fuková, Gabriela ; Mareš, Petr (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent)
Tato diplomová práce nabízí komparativní analýzu stylu a jazyka profesionálních a uživatelských recenzí knihy Srdce Evropy publikovaných na internetu. V teoretické části se soustředí na popis vývoje podoby jazyka a stylu komunikátů zveřejňovaných na internetu od jeho počátků až po dnešní dobu. Součástí teoretické části je rovněž obecné pojednání o kritice a recenzích. Na základě této přípravné fáze poté analyzujeme výzkumný materiál, který poskytují recenze z platforem rozmanitých typů. Pracujeme s recenzemi, jež otiskují časopisy specializované na literaturu i kulturu, denní tisk, osobní blogy, knižní databáze a sociální sítě. V závěrečné části je představena komparace jejich jazyka a stylu. Klíčová slova online literární kritika, profesionální recenze, uživatelské recenze, komparace jazyka a stylu
Retroaktivní infinitiv v češtině
Genserová, Barbora ; Šimík, Radek (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent)
(česky) Cílem diplomové práce je komplexní popis českých konstrukcí s retroaktivním infinitivem typu Ta skříň potřebuje opravit a Nepotřebuju od tebe pomoct, v nichž je pasivní význam vyjádřen aktivní formou slovesa, a tyto konstrukce jsou proto považovány za skryté pasivy. Teoretická část popisuje obecné možnosti užití infinitivů a infinitivních konstrukcí s důrazem na konstrukce ve spojení se semilexikálními slovesy. Věnuje se také možnosti vyjádření pasivní perspektivy pomocí kanonického pasivu a dalších sekundárních diatezí, zejména diatezí typu agens-patiens a agens-adresát/recipient, neboť vztahy těchto aktantů jsou centrální také u retroaktivních infinitivů. Dále shrnuje dosavadní stav bádání o retroaktivních infinitivech a jejich teoretický popis. Empirická část představuje analýzu vět s retroaktivním infinitivem na materiálu Českého národního korpusu, testuje jejich vlastnosti v porovnání s aktivními a kanonicky pasivními konstrukcemi. V některých charakteristikách se retroaktivní infinitivy podobají pasivům, především reflexivitou, vlastnostmi subjektu, s nímž se pojí, a důsledným odsunutím agentu z pozice subjektu. Na rozdíl od kanonického pasivu ukazují jasnou preferenci dokonavého vidu slovesa v infinitivu a umožňují obsazení subjektové pozice sémantickou rolí adresáta/benefaktora, a...
Specifika zvukové stránky češtiny vietnamských mluvčích
Nguyen, Phuong Hoa ; Veroňková, Jitka (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent)
Diplomová práce se zabývá zkoumáním výslovnostních specifik v češtině dospělých mluvčích, jejichž mateřským jazykem je vietnamština. Vychází z předpokladu existence vlivu vietnamštiny jako mateřského jazyka na výslovnost češtiny jako jazyka druhého/cizího. V teoretické části je uveden popis zvukové stránky obou jazyků, zejména s ohledem na jejich odlišnosti. Na základě daného srovnání a vyvození rozdílů na fonetické rovině autorka stanoví předpokládané výslovnostní odchylky, tj. potenciální interferenční příznačnosti v češtině. Praktickou částí práce je analýza zvukových nahrávek češtiny dospělých vietnamských mluvčích (4 osoby), které budou pro účely práce pořízeny. Nahrávka se skládá z krátkého rozhovoru a čteného textu. Součástí experimentu je sestavení percepčního testu ze vzorků řeči vietnamských mluvčích, které budou posuzovány rodilými mluvčími češtiny z hlediska srozumitelnosti a míry námahy vynaložené slyšenému projevu porozumět.
Jazyk českých internetových influencerů
Hozmanová, Anna ; Mareš, Petr (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent)
(česky) Tato bakalářská práce se zabývá jazykem českých youtuberek ve vybraných videích. Cílem práce je é šesti audiovizuálních záznamech českých tvůrkyň, shrnout jazyková specifika těchto projevů, charakterizovat odlišnosti ja jednotlivých věkových kategorií a ověřit stanovené hypotézy. Teoretická část práce je věnována online sociálním sítím, platformě YouTube, jejím uživatelům i komunikaci se zřetelem k mluvené a internetové komunikaci. Analytická část práce ob metodologii, přiblížení zkoumaného materiálu a kritérií jeho výběru, dále analýzy jazyka vybraných projevů interpretaci zjištěných výsledků.
Komunikace s předškolními dětmi v pedagogice M. Montessori (Děti s českým a jiným mateřským jazykem)
Dvořáková Suchánková, Hana ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Šormová, Kateřina (oponent)
Cílem této diplomové práce je charakterizovat komunikaci učitelek s dětmi batolecího a předškolního věku z mono- i z bilingvních rodin, v zařízeních typu Montessori nebo v zařízeních touto pedagogikou inspirovaných. Diplomová práce je tvořena dvěma částmi - první, teoretickou část, představují kapitoly o komunikaci dětí a s dětmi, jejích formách a specificích, o jazyku a jeho osvojování, o bilingvismu, o zakladatelce pedagogiky Montessori a jejích metodách a o komunikaci s dětmi v tomto výchovném směru. Druhá, praktická část, prezentuje analýzu pragmatické složky komunikace učitelek s dětmi, skrze audio nahrávky či písemné záznamy komunikace ze zúčastněného pozorování. Zaměřuje se na charakteristiku a specifické rysy komunikace učitelek s dětmi v Montessori zařízeních předškolního typu. Věnuje se také popisu komunikačního prostředí, který doplňuje komunikaci učitelek s dětmi, stejně tak jako polostrukturované rozhovory s učitelkami a fotografie, jež uvádíme v příloze.
Komunikace dítěte s poruchou autistického spektra
Mokrá, Lucie ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Filippová, Eva (oponent)
Cílem této diplomové práce je zjistit, jaké jevy se objevují v komunikaci dítěte s poruchou autistického spekta a jaké změny nastanou v jeho komunikačním projevu v průběhu jednoho roku, během něhož byl chlapec třikrát nahráván na videokameru. Metodou našeho výzkumu je tedy případová studie, v níž se zaměřujeme na analýzu komunikačních projevů jednoho chlapce, a to ve všech jazykových rovinách. V teoretické části jsou zahrnuty informace o etiologii a diferenciaci poruch autististického spektra, diagnostice, ale také o léčbě a symptomech, z nichž se věnujeme především narušené komunikační schopnosti. V praktické části je obsažena analýza nahrávek, kdy každá analýza zahrnuje krátké shrnutí zaznamenaných jevů. Komplexní porovnání je zahrnuto v závěru práce. Klíčová slova: poruchy autistického spektra, atypický autismus, komunikace, narušená komunikační schopnost ve verbální i neverbální rovině, případová studie
Efekty výuky češtiny jako cizího jazyka
Neubergová, Daniela ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent)
Diplomová práce nese název "Efekty výuky češtiny jako cizího jazyka" a předkládá teoretický úvod do problematiky ve své první části, na niž navazují empirické výzkumy produktivních dovedností studenta češtiny jako cizího jazyka (mluvení, psaní). První část práce je zaměřena na teoretické poznatky z oblasti osvojování druhého jazyka (SLA), možnosti a přístupy ke zkoumání jazykové chyby a obecně pojímání a vnímání jazykové chyby, zvláště pak v zahraničních výzkumech a literatuře. Větší pozornost je věnována vybraným analýzám, které jsou základními nástroji pro provedení praktické části diplomové práce. Jedná se zejména o chybovou analýzu (EA) a analýzu plynulosti a správnosti. Protože téma práce se zabývá efekty výuky a faktory, které ji ovlivňují, v teoretické části jsou vymezeny termíny z oblasti pedagogiky a psychologie. V praktické části je předkládáno empirické provedení analýz zmíněných výše, jejich porovnání, vyhodnocení a stanovení závěrů vzhledem k vymezeným proměnným, resp. determinantům, které do vyučovacího procesu vstupují. Mimo tyto nástroje výzkum využívá dotazníky a evaluační archy sloužící k (sebe)reflexi studenta i lektorky. Cílem diplomové práce je zmapovat pomocí případové studie jednak vývoj studentova mezijazyka, jednak zanalyzovat, do jaké míry mohou mít vliv na mluvený projev...
Vyjadřování komunikačních záměrů (raná dětská řeč)
Uhlířová, Markéta ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Filippová, Eva (oponent)
Tato práce představuje pragmaticky orientovanou analýzu zaměřenou na repertoár komunikačních záměrů a prostředků jejich vyjadřování v řeči dítěte ve věku 23 až 29 měsíců. Základem práce je případová studie vybraného dítěte. Teoretická část práce, kterou představují kapitoly 1-3, vychází ze studia odborné literatury, zejména literatury o komunikačních záměrech, pragmatických funkcích a prostředcích jejich vyjadřování a relevantní literatury o jazyce a komunikaci dětí daného věku. Před začátkem sběru materiálu jsme získali informovaný souhlas rodičů dítěte, jehož komunikaci jsme sledovali. Základním materiálem k analýze byly videonahrávky přirozené komunikace dítěte v různých komunikačních situacích, materiál byl doplňován metodou pozorování a rozhovoru s rodiči. Videonahrávky jsme transkribovali podle zásad systému CHAT korpusu CHILDES a následně jsme (v kapitolách 4 a 5) materiál analyzovali z hlediska zaznamenaných komunikačních situací, komunikačních záměrů vyjadřovaných dítětem a prostředků, které dítě k vyjádření komunikačních záměrů používá. Výsledky srovnáváme s dosavadními poznatky odborné literatury.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 133 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.