Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 39 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Postoje učitelů k používání názvu Česko
Lambert, Filip ; Jelen, Jakub (vedoucí práce) ; Chromý, Pavel (oponent)
Bakalářská práce se zabývá postoji učitelů na základních a středních školách, zda znají rozdíl mezi geografickým a politickým názvem země. Hlavním cílem práce je zjistit, jestli učitelé geografické názvy Česko / Czechia ve výuce používají, případně z jakých důvodů upřednostňují politický název, a zda jsou tyto důvody relevantní. Práce se dále zabývá historickými souvislostmi názvů za posledních sto let s náhledem do začátků používání geografických názvů. Práce zároveň zkoumá především aktuální dění v médiích a na politické scéně. Výzkum byl proveden s pomocí dotazníkového šetření, na které reagovalo 124 respondentů. Bylo zjištěno, že většinově učitelé geografie ve výuce používají geografického názvy, u učitelů jiných aprobací byly výsledky spíše vyrovnané. Dále bylo zjištěno, že respondenti odmítající krátké názvy nemají žádné relevantní důvody, proč je nepoužívat, nýbrž se omezují na dichotomii subjektivních pocitů, zda se jim název líbí, nebo ne.
Hodnocení výsledků online okresního kola Zeměpisné olympiády 2020/21
Filipová, Diana ; Jelen, Jakub (vedoucí práce) ; Svobodová, Hana (oponent)
Diplomová práce se zabývá analýzou testů kategorie D (střední školy) okresního kola 23. ročníku Zeměpisné olympiády. V teoretické části je vymezen pojem nadání a nadaní. Zároveň jsou diskutovány různé přístupy k jejich definování. V následujících kapitolách je představena předmětová soutěž Zeměpisná olympiáda, její systém a struktura. Jsou prezentovány kritéria a procesy selekce, která umožňují vybraným soutěžícím reprezentovat Česko na mezinárodních geografických soutěžích. Následuje analýza průběhu soutěže za období pandemie covidu-19 a popis opatření, která byla přijata pro zajištění bezpečnosti a kontinuity soutěže. Hlubší pozornost je věnována hodnocení výsledků okresního kola 23. ročníku Zeměpisné olympiády a úspěšnosti soutěžících v jednotlivých částech soutěže. Konkrétně jsou hodnoceny části práce s atlasem, písemný test z geografických znalostí a praktická část. Otázky okresního kola byly analyzovány z hlediska počtu získaných bodů v jednotlivých úkolech a částech. Následně došlo ke statistickému zpracování a vyhodnocení příčin úspěšnosti v jednotlivých úlohách. V závěru práce jsou prezentovány výsledky hodnocení a analýzy. Jsou diskutovány silné a slabé stránky soutěžících ve specifických částech soutěže a identifikovány faktory, které přispívají k jejich úspěchu nebo neúspěchu. Kromě...
Tematika Československých pracovních táborů při uranových dolech ve výuce zeměpisu (na příkladu Jáchymovska a Příbramska)
Zavřelová, Aneta ; Jelen, Jakub (vedoucí práce) ; Boudný, Zdeněk (oponent)
Bakalářská práce se věnuje výzkumu výuky zeměpisu na základních a středních školách v oblasti Jáchymovska a Příbramska. Konkrétně bude zkoumána tematika pracovních táborů při uranových dolech na přelomu 50.-60. let 20. století. První část práce je věnována analýze současného stavu výuky zeměpisu na základních i středních školách pomocí rámcových vzdělávacích programů a rešerší učebnic zeměpisu. Následuje zařazení tematiky táborů do prostorů výuky geografie, pozornost je také věnována analýze zkoumaných míst, především jejich hornické historii. Další část práce je zaměřena na historicko-společenské dění v 50.-60. letech minulého století, na uran jako podstatnou surovinu studené války a v neposlední řadě na pracovní tábory, jejich rozdělení či denní režim vězně. Praktická část práce obsahuje výzkum na středních a základních školách, který probíhal formou dotazníkového šetření a jeho výsledky. Práce zároveň obsahuje návrhy s pracovními listy pro žáky středních škol, které mohou být využity pro terénní výuku ve zkoumaných oblastech. Klíčová slova zeměpis, rámcový vzdělávací program, uran, pracovní tábory, Jáchymov, Příbram
Krajina pro chov koní jako nové dědictví UNESCO
Lohrová, Zuzana ; Jelen, Jakub (vedoucí práce) ; Nekolný, Lukáš (oponent)
Bakalářská práce se zabývá hodnocením dopadů zápisu Krajiny pro chov a výcvik ceremoniálních kočárových koní v Kladrubech nad Labem na Seznam světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO z pohledu aktérů veřejné, soukromé a neziskové sféry. Tento zápis proběhl v červenci 2019 a nyní je tedy možné studovat jeho další vývoj. První část práce je věnována představení organizace UNESCO a hodnocení možných dopadů zápisu statku na Seznam UNESCO dle odborné literatury. Dále je práce zaměřena na analýzu Krajiny pro chov a výcvik ceremoniálních kočárových koní v Kladrubech nad Labem. V druhé části je následně představena výzkumná část práce, která byla zaměřena na hodnocení dopadů zápisu na Seznam UNESCO pomocí polostrukturovaných rozhovorů s jednotlivými zmiňovanými aktéry. Jedním z hlavních zjištění je například to, že jako největší přínos považují respondenti zvýšenou míru odborné péče o statek. Naopak za negativum může být považováno narušování každodenního života místních obyvatel. Klíčová slova UNESCO, Seznam světového kulturního a přírodního dědictví, Kladruby nad Labem, Národní hřebčín, starokladrubský kůň, kulturní krajina
Pracovní tábory na Jáchymovsku v mezipředmětových vztazích dějepis - zeměpis
Leitgeb, Vojtěch ; Jelen, Jakub (vedoucí práce) ; Tůmová, Martina (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá schopnostmi žáků pracovat s vybranými druhy historických a moderních pramenů k orientaci ve vybraném prostoru. V první části práce je představena metoda orální historie, která je zde demonstrována na základě výpovědí pamětníků. Dále je zde zpracována charakteristika distančního vzdělávání v kontextu nedávné pandemie covid-19. Ve druhé části práce je v rámci pilotního šetření představen pracovní list, který byl ve výzkumné části, na základě vyhodnocení z pilotního šetření, doplněn o jeden další pramen, charakter úkolů však zůstal zachován. V závěru práce dochází ke shrnutí výsledků získaných při výzkumu této práce a zároveň jsou zde uvedeny limity použité formy výzkumu. Klíčová slova: mezipředmětové vztahy, prostor, dějepis, zeměpis, geografie, Jáchymov, pracovní tábory
Motivace žáků ke studiu geografie na příkladu Geografického gymnázia
Zdeňková, Vladimíra ; Jelen, Jakub (vedoucí práce) ; Krajňáková, Lenka (oponent)
Bakalářská práce se věnuje motivaci žáků ke studiu geografie. Cílem práce je zhodnotit motivaci žáků ke geografii na střední škole a zjistit, jaké faktory mají na jejich motivaci největší vliv. Tyto proměnné jsou zhodnoceny na příkladu Geografického gymnázia formou Focus group rozhovorů s žáky gymnázia. Informace jsou doplněny o informace od vedení školy, získané pomocí polostandardizovaného rozhovoru. Výsledkem analýzy je, že motivace je ve vyučovacím procesu geografie nezbytná a je za potřebí, aby byly v hodinách přítomné prvky podpory vnější a vnitřní motivace.
Nesnadné dědictví Česka a jeho interpretace na příkladu nesvobodných pracovních sil 2. pol. 20. století
Bezděková, Lucie ; Jelen, Jakub (vedoucí práce) ; Marek, Petr (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá konceptem nesnadného dědictví v Česku na příkladu nesvobodných pracovních sil 2. pol. 20. století, kam lze zařadit vězně komunistických pracovních táborů, které existovaly od konce 40. let 20. století, ale také Čechoslováky transportované do gulagů v Sovětském svazu, příslušníky pomocných technických praporů či nuceně pracující vězně v pevných věznicích. Cílem práce je pochopit a vysvětlit, jak je v Česku nakládáno s nesnadným dědictvím nesvobodných pracovních sil s důrazem na způsob jeho spravování a interpretování. První část výzkumu se zaměřuje na identifikování specifických forem nesnadného dědictví, možnosti jeho uchovávání, formu interpretace a vytvoření klasifikace. Ve druhé části výzkumu jsou na základě předchozí analýzy identifikováni aktéři, kteří spravují hmotné i nehmotné nesnadné dědictví. Přístup aktérů k nesnadnému dědictví je zjišťován pomocí kvalitativní metody řízených polostrukturovaných rozhovorů, přičemž do šetření bylo zahrnuto celkem 10 respondentů. Poslední výzkumná část zkoumá motivace návštěvníků a jejich postoj k dědictví nesvobodných pracovních sil, opět s využitím polostrukturovaných rozhovorů, kterých se účastnilo 30 respondentů. Výsledky celého výzkumu přináší poznání komplexního přístupu k nesnadnému dědictví v Česku. Klíčová slova...
Mezinárodní projekt Climate Detectives a zhodnocení jeho potenciálu v českém školním prostředí
Jakouběová, Ivana ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Jelen, Jakub (oponent)
Mezinárodní školní projekt Climate Detectives je jedním ze vzdělávacích programů Evropské kosmické agentury. Zaměřuje se na klimatické a environmentální problémy v našem okolí a může tedy vhodně doplňovat výuku přírodovědných předmětů, zejména zeměpisu. V Česku je tento projekt realizován teprve krátce, což bylo podnětem k vytvoření diplomové práce na toto téma. Jejím cílem je zanalyzovat doposud dokončené projekty a zhodnotit potenciál projektu Climate Detectives v českém školním prostředí. K dosažení těchto cílů slouží tři výzkumné metody. První z nich je obsahová analýza, která má přiblížit možné způsoby pojetí tohoto projektu a nalézt příklady témat pro inspirování dalších týmů z Česka. Druhou metodou je dotazník distribuovaný mezi české pedagogy, kteří vyučují žáky v dané věkové kategorii. Ten má pomoci odhalit postoj učitelů k charakteristikám tohoto projektu a zjistit tak jeho případné přednosti a omezení. Poslední metodou jsou pak korespondenční interview uskutečněná především se zahraničními pedagogy, kteří již mají s projektem zkušenost. Jejich poznatky slouží k doplnění výzkumu o data kvalitativní povahy a mají pomoci nastínit řešení možných komplikací vnímaných českými učiteli. Výsledky zjištěné jednotlivými metodami jsou v diskusní části následně propojeny, aby bylo možné zodpovědět...
Využití mezipředmětových vztahů zeměpisu a dějepisu při výuce místního regionu (na příkladu Jáchymovska)
Krátká, Marie ; Jelen, Jakub (vedoucí práce) ; Vrhel, Matěj (oponent)
Bakalářská práce se věnuje mezipředmětovým vztahům mezi zeměpisem a dějepisem ve výuce místního regionu na 2. stupni základních škol a na gymnáziích. Cílem práce je analýza výuky místního regionu a využívání mezipředmětových vazeb vyučujícími na školách v zájmovém regionu Jáchymovska. Dílčím cílem je dále vytvořit materiál, který by mohl být využit v rámci výuky místního regionu pro učitele na Jáchymovsku. Výsledkem analýzy je, že většina učitelů na Jáchymovsku místní region učí, ale vyčleňují mu méně času, než je celorepublikový průměr. Někteří vyučující mezipředmětové vazby využívají, ale spolupráci kolegů učitelů by bylo rozhodně potřeba dále rozvíjet. Většina dotazovaných učitelů se v hodinách též zabývá dějinami regionu. Nově vzniklý pracovní list by měl být využitelný pro učitele na Jáchymovsku i v celém Česku. Klíčová slova Mezipředmětové vztahy, místní region, zeměpis, geografie, dějepis, Jáchymov, pracovní tábory Abstract This Bachelor thesis is devoted to interdisciplinary relations of geography and historiography in teaching of the local region in secondary schools and grammar schools. The main goal of this thesis is an analysis of teaching of the local region and usage of interdisciplinary relations in schools closely connected to Jáchymov region. The secondary goal is to create a...
Percepce krajinného dědictví místním obyvatelstvem lokality Plešivec
Sedláčková, Hana ; Jelen, Jakub (vedoucí práce) ; Boudný, Zdeněk (oponent)
Bakalářská práce se zabývá percepcí krajiny na příkladu lokality Plešivec nacházející se v okrese Příbram. Hlavním cílem práce je zhodnotit percepci lokality místním obyvatelstvem. V práci je zkoumána návštěvnost místních obyvatel a jejich znalost o dané lokalitě. Práce se dále věnuje percepci návštěvnosti a hodnocení krajinných prvků. Výzkum byl proveden pomocí 50 polostandardizovaných rozhovorů ve vymezeném nejbližším okolí Plešivce. Bylo zjištěno, že Plešivec je obyvateli vnímán pozitivně a nejhodnotnějšími krajinnými prvky kopce jsou např. vyhlídka Čertova kazatelna na Velké skále, Smaragdové jezírko či Krkavčí skály. Dominantní Olymp Brd Plešivec má tedy na své okolí velký vliv. Místní obyvatelé ho využívají k rekreačním aktivitám a vnímají jej jako symbol svého bydliště.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 39 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
9 Jelen, Jakub
2 Jelen, Jan
1 Jelen, Jiří,
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.