|
Návrh univerzálního rotačního manipulátoru pro polohování svařenců
Kračmar, Filip ; Kolíbal, Zdeněk (oponent) ; Knoflíček, Radek (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá návrhem rotačního manipulátoru pro polohování svařenců, které mohou dosahovat až 5000 mm o hmotnosti 500 kg. Úvodní část práce je věnována rešerši svařovacích manipulátorů nacházejících se na trhu. V další části jsou navrženy tři varianty polohovadla. Výsledná varianta je optimalizována pomocí pevnostní analýzy v softwaru ANSYS. Dále jsou představeny dvě varianty pohonu, ručním pohonem nebo elektromotorem. Manipulátor je propojen v jeden celek pomocí navržené rámová konstrukce. Pevnostním výpočtem jsou zkontrolována kritická místa manipulátoru. Závěrečná část obsahuje analýzu rizik navrženého manipulátoru.
|
| |
|
Obousměrný pneumatický krokový motor
Veselý, Václav ; Pavlík, Jan (oponent) ; Kolíbal, Zdeněk (vedoucí práce)
Diplomová práce na téma Obousměrný pneumatický krokový motor se zabývá problematikou krokového pootočení hřídele v konkrétním schématu kinematického mechanismu. V úvodní, rešeršní, části práce jsou uvedeny různé druhy pneumatických prvků a proveden rozbor prvků v pneumatických obvodech. Další část se zabývá návrhem vlastního pneumatického krokového motoru včetně realizace funkčního modelu mechanismu. V závěrečné časti je provedeno celkové zhodnocení mechanismu včetně ověření jeho funkčnosti a jsou nastíněny následné úpravy pro jeho další využití.
|
| |
|
Optimalizace energie při pohybu robotu
Smetanová, Anna ; Skařupa, Jiří (oponent) ; Smrček, Juraj (oponent) ; Karpíšek, Zdeněk (oponent) ; Kolíbal, Zdeněk (vedoucí práce)
Dizertační práce popisuje problematiku vlivů parametrů pohybu na spotřebu energie při práci robotu. V úvodní části jsou charakterizovány a hodnoceny základní způsoby programování robotů a pomocí matematických modelů je následně odvozován vliv jednotlivých parametrů na spotřebu energie. Experimentální ověření matematického modelu byla provedena v laboratoři Ústavu výrobních strojů, systémů a robotiky Vysokého učení technického v Brně. Výsledky měření jsou zpracovány do tabulek a grafů, z nichž vyplývá závěrečné hodnocení a doporučení pro praxi.
|
| |
|
Komplexní systém pro analýzu silničních nehod typu střet vozidla s motocyklem.
Slepánek, Petr ; Kolíbal, Zdeněk (oponent) ; Drahotský, Ivo (oponent) ; Kropáč, František (oponent) ; Bradáč, Albert (vedoucí práce)
Dizertační práce popisuje problematiku komplexního systému pro analýzu silničních nehod, konkrétně metodiku pro řešení střetu vozidla s motocyklem. Jsou zde popsány statistiky dopravních nehod motocyklů, bezpečnostní prvky motocyklů, základní typy střetových poloh mezi vozidlem a motocyklem, návrh metodiky pro řešení dopravních nehod mezi vozidly a motocykly. V práci je proveden soubor různých měření, který slouží k doplnění a zpřesnění vstupních údajů pro analýzu silničních nehod za účasti motocyklů. Práce obsahuje data získaná z měření.
|
|
Analýza chování řidiče při řešení situací spojených s přecházením chodců přes vozovku
Maxera, Pavel ; Kolíbal, Zdeněk (oponent) ; Rábek, Vlastimil (oponent) ; Kledus, Robert (vedoucí práce)
Dizertační práce se zabývá analýzou chování řidiče při řešení situací, spojených s přecházením chodců přes vozovku, a to po různě stavebně řešených přechodech pro chodce za různých podmínek. Práce prohlubuje poznání o vlivu lidského faktoru na vznik dopravní nehody vozidla s chodcem a doplňuje tak poznatky pro potřeby analýzy dopravních nehod, zejména při řešení předstřetové fáze a při řešení možností zabránění střetu účastníky nehody. V práci je podrobně pojednáno o chování řidiče a různých modelech chování, pozornost je věnována také zrakovému vnímání, procesu zpracování informací, jednání řidiče a reakční době. V rámci řešení této dizertační práce byly navrženy a realizovány vhodné typy experimentů, kdy na základě provedených měření byla nalezena metoda zpracování a vyhodnocení dat o chování řidičů a současně byl získán významnější soubor dat pro podrobnou analýzu chování řidičů při různých jízdních situacích. Posuzované veličiny o chování řidičů byly analyzovány z hlediska nebezpečnosti jízdních situací. Pro tyto účely byly v práci vymezeny kategorie nebezpečnosti jízdních situací (situace zcela bezpečné, se zvýšeným nebezpečím, nebezpečné a kritické), do kterých byly následně zařazeny analyzované jízdní situace. Pro umožnění kvantifikace tohoto zařazení situací do kategorií nebezpečnosti byl vymezen tzv. koeficient nebezpečnosti K. Z provedené podrobné analýzy získaných dat byly stanoveny mezní hodnoty tohoto koeficientu a tyto následně verifikovány pomocí údajů z řešení reálných dopravních nehod. Současně byla analýzou ověřena vhodnost užití tohoto koeficientu nebezpečnosti při analýze dopravních nehod, zejména pro detailní posouzení možností zabránění střetu.
|
|
The conception and realisation of experimental stand for co-operatice robots
Kocourek, Pavel ; Schlegel, Holger (oponent) ; Kolíbal, Zdeněk (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá vzorovým procesem dvou kooperujících robotů obsluhujících automatickou měřící stanici. Manipulace s měřenými kusy je zajišťována dvěma roboty KUKA KR6/2. Cílem této diplomové práce bylo navrhnout, zkonstruovat a uvést do provozu měřící stanici a příslušející pomocné zařízení. Za tímto účelem byly sepsány odpovídající programy sloužící k řízení robotů a měřící stanice. Čtenář bude seznámen s konstrukcí a uvedením pokusného pracoviště do provozu. Zároveň bude důkladně popsáno programování a řízení robotů. Závěr práce je věnován možnostem časové optimalizace procesu.
|
| |