| |
|
Hudebně pohybová výchova se zaměřením na taneční prvky v hodinách HV na 1. stupni ZŠ
Hošková, Petra ; Jiřičková, Jiřina (vedoucí práce) ; Selčanová, Zuzana (oponent)
Tato diplomová práce řeší téma hudebně pohybové výchovy se zaměřením na taneční prvky v hodinách hudební výchovy na 1. stupni základní školy. Cílem práce je shrnout spektrum tanečních prvků, postihnout jejich význam v rozvoji hudebnosti dětí, zjistit současný stav uplatňování tanečních prvků v hodinách hudební výchovy v 3. - 5. ročníku základní školy a zhodnotit jej. Teoretická část je věnována vývoji hudebně pohybové výchovy a tance, dále vymezuje možnosti hudebně pohybové výchovy a uplatňování tanečních prvků v hodinách hudební výchovy na 1. stupni základní školy. Součástí je také charakteristika dítěte mladšího školního věku a zmapování pedagogické a odborné literatury týkající se taneční výchovy. Cílem praktické části je zjistit současný stav zařazení tanečních prvků do průběhu hodin hudební výchovy. Na základě dvou metod, pozorování a dotazníkového šetření, je zkoumán pohled na tuto problematiku ze strany vyučujících i samotných žáků, tyto poznatky jsou poté zhodnoceny. Výsledky provedeného výzkumu ukazují, že zařazování tanečních prvků ve výuce má pro žáky významný přínos z různých hledisek, proto by nemělo být opomíjeno. Míra využití těchto činností je přesto relativně nízká. Zapojení taneční výchovy se setkává u žáků, zejména u dívek, s velkou oblibou, i když s přibývajícím věkem žáků se...
|
|
Pohyb v hudební výchově v mateřské škole
Ptáčníková, Ilona ; Kmentová, Milena (vedoucí práce) ; Kodejška, Miloš (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na rozvoj (kultivaci) hudebně pohybového projevu předškolních dětí. Zabývá se hudbou a pohybem jako motivačními faktory u dětí s nízkým zájmem o tuto činnost. Přináší vlastní náplň hudebně pohybových chvilek a představuje diagnostický materiál použitý v terénním výzkumu. V závěru shrnuje výsledky výzkumu ve vztahu k vnitřní a vnější motivaci při hudebně pohybové výchově v mateřské škole. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Prof. Eva Jenčková a její podíl na profilaci české hudební pedagogiky
Motl, Milan
Tématem disertační práce je charakteristika profesního profilu významné osobnosti české hudební pedagogiky prof. PhDr. Evy Jenčkové, CSc. Seznamuje s šíří jejích vědeckých, pedagogických a hudebně organizačních aktivit, charakterizuje hlavní oblasti jejího profesního zájmu. Jedná se zejména o didaktiku hudební výchovy všech školských stupňů vzdělávání, obohacení hudebního repertoáru včetně metodického zpracování, hudbu pro děti v kontextu teoretických, interpretačních a hudebně pedagogických aspektů, optimální přípravu učitelů hudební výchovy i další vzdělávání pedagogických pracovníků realizované u nás i v zahraničí formou tvůrčích hudebních dílen. Těžištěm a velmi propracovanou oblastí jejích hudebně pedagogických publikací je hudebně pohybová výchova. Na základě obsahové analýzy komplexního hudebně pedagogického díla Evy Jenčkové a hodnoticích stanovisek pedagogické veřejnosti je zpracována charakteristika mnohavrstevné osobnosti Jenčkové a jejího profesního mistrovství. Všímá si zejména inovačního působení v zájmu optimalizace hudební výchovy, jehož charakteristickým znakem je transfer vymezených a ověřených teoretických východisek do praktických modelových řešení. Výsledkem syntézy je vymezení klíčových principů její osobité progresivní hudebně pedagogické koncepce (integrace, pedagogická...
|
|
Prof. Eva Jenčková a její podíl na profilaci české hudební pedagogiky
Motl, Milan
Tématem disertační práce je charakteristika profesního profilu významné osobnosti české hudební pedagogiky prof. PhDr. Evy Jenčkové, CSc. Seznamuje s šíří jejích vědeckých, pedagogických a hudebně organizačních aktivit, charakterizuje hlavní oblasti jejího profesního zájmu. Jedná se zejména o didaktiku hudební výchovy všech školských stupňů vzdělávání, obohacení hudebního repertoáru včetně metodického zpracování, hudbu pro děti v kontextu teoretických, interpretačních a hudebně pedagogických aspektů, optimální přípravu učitelů hudební výchovy i další vzdělávání pedagogických pracovníků realizované u nás i v zahraničí formou tvůrčích hudebních dílen. Těžištěm a velmi propracovanou oblastí jejích hudebně pedagogických publikací je hudebně pohybová výchova. Na základě obsahové analýzy komplexního hudebně pedagogického díla Evy Jenčkové a hodnoticích stanovisek pedagogické veřejnosti je zpracována charakteristika mnohavrstevné osobnosti Jenčkové a jejího profesního mistrovství. Všímá si zejména inovačního působení v zájmu optimalizace hudební výchovy, jehož charakteristickým znakem je transfer vymezených a ověřených teoretických východisek do praktických modelových řešení. Výsledkem syntézy je vymezení klíčových principů její osobité progresivní hudebně pedagogické koncepce (integrace, pedagogická...
|
|
|Porovnání výběru sérií tanečních kroků dle pravidel moderní gymnastiky na přelomu dvou olympijských cyklů
Kheilová, Andrea ; Holá, Iveta (vedoucí práce) ; Novotná, Viléma (oponent)
Název: Porovnání sérií tanečních kroků dle pravidel moderní gymnastiky na přelomu dvou olympijských cyklů. Cíl práce: Hlavním cílem práce bylo hodnocení sérií tanečních kroků dle požadavků kladených pravidly moderní gymnastiky na přelomu dvou olympijských cyklů. Metody: Použili jsme metodu pozorování, která byla provedena detailním rozborem videozáznamu a následným přenesením záznamu do odborné gymnastické terminologie. Druhou použitou metodou bylo expertní posouzení dle dvou vybraných expertů. Výsledky: Bylo zjištěno, že závodnice v roce 2017 zařazují ve svých sestavách menší počet sérií tanečních kroků než v roce 2016 a jejich pohyb, díky většímu zařazování prvků s náčiním, nevystihuje hudbu, jak by měl. Bylo zjištěno, že české závodnice zařazují více tanečních kroků v roce 2017 než zahraniční závodnice. Klíčová slova: moderní gymnastika, série tanečních kroků, AD, pravidla moderní gymnastiky, hudebně pohybová výchova, tanec, kužele
|
|
Pohyb v hudební výchově v mateřské škole
Ptáčníková, Ilona ; Kmentová, Milena (vedoucí práce) ; Kodejška, Miloš (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na rozvoj (kultivaci) hudebně pohybového projevu předškolních dětí. Zabývá se hudbou a pohybem jako motivačními faktory u dětí s nízkým zájmem o tuto činnost. Přináší vlastní náplň hudebně pohybových chvilek a představuje diagnostický materiál použitý v terénním výzkumu. V závěru shrnuje výsledky výzkumu ve vztahu k vnitřní a vnější motivaci při hudebně pohybové výchově v mateřské škole. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
| |
|
Hudebně pohybová výchova u dětí s mentálním postižením
Hoštová, Martina ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Novotný, Josef (oponent)
Anotace: Diplomová práce je zaměřena na hudebně pohybovou výchovu, která je součástí výchovně vzdělávacího procesu. Především u dětí s mentálním postižením má své nezastupitelné místo, neboť je inspiruje k vlastní aktivitě a podporuje jejich celkový motorický vývoj. Práce se zabývá náplní této výchovy, jejím významem a úlohou na základní škole speciální. Charakterizuje děti s mentálním postižením a uvádí, jaký vliv má hudebně pohybová výchova na jejich celkový rozvoj. Popisuje spektrum hudebních a pohybových prostředků a jejich využití v rámci hudebně pohybových činností. Tyto činnosti jsou aplikovány do projektu - Tančíme a zpíváme, s pohádkou se učíme. Vypracovaný projekt představuje konkrétní ukázky hudebně pohybových aktivit a jejich realizaci na základní škole speciální. Klíčová slova: Děti, hudba, hudebně pohybová výchova, hudebně pohybové činnosti, hudebně pohybové hry, mentální postižení, motivace, písně, pohyb, pohybový projev, taneční hry.
|
|
Zařazení rytmických forem do výuky tělesné výchovy na prvním stupni škol v Českých Budějovicích
BROMOVÁ, Kristýna
Cílem diplomové práce bylo zjištění stavu zařazování výuky tanců a rytmických forem do hodin tělesné výchovy na prvním stupni základních škol. Předmětem výzkumu byl vztah žáků k pohybové aktivitě s hudebním doprovodem. Výzkumným souborem bylo 158 žáků druhých tříd ze třech základních škol v Českých Budějovicích. Použitou výzkumnou metodou byl dotazník. Výsledky potvrdily předpoklad, že zařazení rytmických forem do výuky tělesné výchovy je málo frekventované, přestože rytmické formy jsou zaneseny v kurikulech. Stav se lišil na jednotlivých školách, dokonce i v jednotlivých třídách. Výzkum prokázal, že jen necelá polovina z žáků druhých tříd navštěvuje pohybový, sportovní, či taneční kroužek. Tato práce stručně poukázala na problematiku využívání hudebního doprovodu při výuce.
|