Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 33 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Zhodnocení potenciálu krajiny Novohradských hor pro terénní výuku geografie
Ježek, Zdeněk ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Bartoš, Jan (oponent)
Práce zkoumá potenciál Novohradských hor k terénní výuce geografie a lokality, ve kterých by bylo vhodné demonstrovat vybrané geografické jevy a procesy. V teoretické části se nejdříve zabývá tématem krajinné interpretace a konceptu "sense of place". Následuje literární rešerše, která zpracovává obecnou charakteristiku Novohradských hor. Na základě charakteristiky jsou vybrány hlavní fenomény tohoto území, podle kterých jsou následně vybrány lokality vhodné k výuce. Cílem je zhodnotit, jaký má oblast potenciál k provádění terénní výuky.
Zhodnocení potenciálu krajiny středního Polabí pro terénní výuku geografie
Hartmanová, Barbora ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Rubáš, Dominik (oponent)
Bakalářská práce identifikuje hlavní geografická témata, kterými lze charakterizovat vymezené území ve Středním Polabí. Další fáze práce se zabývá vytipováním konkrétních výjimečných lokalit, na kterých lze tato témata nejlépe demonstrovat. Nakonec jsou vybrány lokality vhodné pro terénní výuku zeměpisu. Teoretická část se nejprve věnuje definici terénní výuky a zapojení terénní výuky do studia zeměpisu. Následně jsou vysvětleny koncepty krajinné interpretace a Sense of place, které jsou využívány ve výzkumné části. V další kapitole je provedena pomocí map charakteristika vymezeného území středního Polabí z hlediska reliéfu, klimatu, vodstva, vegetace, ochrany přírody a osídlení. V praktické části jsou provedeny obsahové analýzy učebnic zeměpisu, portálu mapy.cz a Vlastivědného zpravodaje Polabí za účelem zjištění hlavních geografických témat i konkrétních lokalit. Získané informace jsou analyzovány za účelem selekce nejvýznamnějších témat i lokalit. Následně jsou lokality analyzovány za pomocí kritérií dopravní dostupnosti a přístupu cest, jestli jsou vhodné pro terénní výuku. Klíčová slova: krajinná interpretace, Sense of place, střední Polabí, terénní výuka, obsahová analýza
Aby se za nás měly děti kde stydět
Peřina, Jan ; Maršíková, Hana (oponent) ; Mléčka, Jan (vedoucí práce)
Práce se zabývá návrhem školy environmentální odpovědnosti v konkrétním městě podle principů inovativních pedagogických směrů, především pak podle lesních školek. Práce reaguje na absenci lesní školky na kroměřížsku a nabízí alternativu k současnému běžnému způsobu výuky a podobě škol. Návrh je konkrétně aplikovaný v Kroměříži. Ve čtyřech oblastech s rozdílnou prostorovou charakteristikou navrhuji intervence, které rozvíjejí a zpřístupňují dané lokality a které může využívat jak škola tak místní.
Do přírody se skřítkem Jáchymáčkem - opora pro environmentální výchovu v předškolním vzdělávání
VÍTOVÁ, Lenka
Bakalářská práce je zaměřena na environmentální výchovu v mateřské škole. Environmentální aktivity, obsažené v bakalářské práci, si kladou za cíl propojení mateřské školy s okolní přírodou a také vytváření kladného vztahu dětí k přírodě. V bakalářské práci jsou vymezeny pojmy vztahující se k environmentální výchově a jejímu obsahu při rámcově vzdělávacím programu. Autorka v bakalářské práci zmiňuje mimo jiné i vliv prostředí na dítě, které s environmentální výchovou úzce souvisí. Upozorňuje tak na benefity, které děti pobytem v přírodě a terénní výukou získávají. V praktické části bakalářské práce jsou obsaženy tematické celky společně s konkrétními aktivitami vytvořenými autorkou pro klinickou mateřskou školu a její blízké okolí. Navržené aktivity jsou určeny pro lokality: rybník Vajgar, okolní luční a polní ekosystémy, Jindrova naučná stezka, Slavíkův les, školní zahrada a zahrada SOU. Následně jsou tyto celky a aktivity evaluovány.
Přírodopisné pracovní listy na téma "voda" pro výuku na školní zahradě
Kakešová, Kristýna ; Janštová, Vanda (vedoucí práce) ; Svobodová, Silvie (oponent)
Většina základních škol v České republice disponuje školní zahradou, i přes dlouhodobé zdůrazňování prospěšnosti výuky venku je však pro mnohé školy z různých důvodů složité ji do vyučování zapojit. Hlavním cílem této práce proto bylo vytvořit a ověřit pracovní listy pro výuku na školní zahradě na 2. stupni základní školy. Vzniklo 10 pracovních listů na téma voda, čtyři z nich jsou věnovány měření srážek. Vytvořené materiály byly ověřeny na menší venkovské škole, jejíž školní zahrada prošla v posledních letech modernizací, pracovní listy lze po drobných úpravách použít na všech školních zahradách. Součástí této práce jsou vytvořené pracovní listy s autorským řešením a metodikami pro jejich použití ve výuce. Druhým cílem práce bylo zjistit vliv provedené výuky na postoj žáků ke školní zahradě a k životnímu prostředí. Pro sběr dat od 34 respondentů byly použity upravené standardizované nástroje Inclusion of Nature in Self (INS) a Two Major Environmental Values (2-MEV), výzkum byl proveden formou pre-test/post-test. Dosažené výsledky ukazují, že provedená výuka měla pozitivní vliv na vztah žáků ke školní zahradě, vliv na postoj k životnímu prostředí dokázán nebyl. Povzbudivý je zájem žáků o vyučování na školní zahradě. Klíčová slova školní zahrada, terénní výuka, pracovní list, environmentální postoj,...
Terénní výuka botaniky
Brabcová, Eliška ; Novotný, Petr (vedoucí práce) ; Kroufek, Roman (oponent)
Rešeršní bakalářská práce se věnuje problematice terénní výuky botaniky. Na základě dostupné mezinárodní i české literatury poukazuje na současnou změnu postoje akademické i laické veřejnosti k botanice a s tím související vzdělávací konsekvence. Představuje také dichotomii v pojetí terénní výuky - tradičně český pohled kopírující pravidla pro organizování exkurze a skandinávský model uteskole. Zpochybňuje benefit klasického členění exkurze na přípravnou, realizační a hodnotící část v souvislosti se snahou o pravidelnost a koncepčnost terénní výuky. V rámci samotné realizace terénní výuky botaniky pojednává o vybraných aspektech přírodovědných vycházek, návštěv botanických či školních zahrad. Hodnotu výuky botaniky v terénu opírá o pozitivní výsledky sledování dosažení kognitivních i afektivních vzdělávacích cílů. Zdůrazňuje také její význam ve vztahu pedagoga a skupiny žáků. Zároveň na terénní výuku botaniky nahlíží kriticky skrze obecné i individuální překážky její realizace. V kontextu současného světa se zaměřuje na implementaci digitálních technologií do terénní výuky botaniky. Závěr práce podává shrnutí dané problematiky a otevírá možnosti souvisejícího výzkumu. Jedná se především o studium efektivity dlouhodobé terénní výuky či rozvíjení schopností její realizace u budoucích učitelů....
Ptáci v Královské oboře Stromovka jako výukové téma
Řezníčková, Adéla ; Svobodová, Silvie (vedoucí práce) ; Teodoridis, Vasilis (oponent)
Diplomová práce Název: Ptáci v Královské oboře Stromovka jako výukové téma Autor: Bc. Adéla Řezníčková Vedoucí práce: PhDr. Ing. Silvie Svobodová, Ph.D. ABSTRAKT Práce se zabývá tématem využití městského parku Královská obora Stromovka jako lokality vhodné pro realizování exkurzí a environmentálních výukových programů tematicky zaměřených na ptáky. Teoretická část práce specifikuje pojetí zoologických témat se zaměřením na ptáky v rámci kurikulárních dokumentů a zpracování tohoto tématu v učebnicích. Dále je v teoretické části práce charakterizována vybraná lokalita z pohledu historického i současného stavu a přehled informací o ochraně ptáků v evropském i českém právu. V závěru teoretické části je charakterizována exkurze jako výuková metoda a environmentální výukový program. Hlavním cílem práce je příprava, realizace a ověření environmentálního výukového programu, který propojuje teoretické znalosti žáků o ptácích a principy environmentální výchovy s praxí ve smyslu výuky v přírodním prostředí a poznávání místa, v němž žáci žijí. Celkem byly navrženy tři exkurze, které byly realizovány v průběhu různých ročních období. Získávání zpětných vazeb bylo uskutečněno formou strukturovaného rozhovoru s vyučující a dotazníků pro žáky. Rovněž proběhlo zjišťování vstupních znalostí žáků s pomocí pretestu a srovnání...
Návrh výukového boxu s tematikou ptactva v prostředí ZOO Hluboká nad Vltavou
NOVOTNÁ, Tereza
Předložená bakalářská práce je zaměřena na tvorbu výukového boxu s tematikou ptactva, ve spolupráci se Zoo Hluboká nad Vltavou. Práce je rozdělena na dvě části, a to teoretickou a praktickou. V teoretické části je čerpáno z odborné literatury, která se dané problematice věnuje. Nejprve se zaměřuje na terénní výuku, didaktickou hru a Rámcový vzdělávací program. Druhá část je podrobně věnována ptactvu, jež se vyskytuje v praktické části bakalářské práce. Praktická část má podobu didaktické hry. Zahrnuje manuál pro pedagogy a pracovní list určený všem zájemcům o hru.
Terénní výuka s mezipředmětovými přesahy mezi přírodopisem a českým jazykem a literaturou
ŠOLCOVÁ, Veronika
Předložená diplomová práce obsahuje teoretickou a praktickou část. Teoretická část je napsána formou literární rešerše z českých i zahraničních zdrojů týkající se terénní výuky obecně, mezipředmětových přesahů a konkrétních výukových metod, vhodných pro venkovní prostředí. Cílem praktické části bylo vytvořit sérii souhrnných úloh zasazených do venkovního prostředí a následně část z nich evaluovat v praxi. Úlohy obsahují mezipředmětové přesahy mezi českým jazykem a literaturou a přírodopisem a jsou určeny pro žáky 2. stupně základních škol. Ověřování v praxi potvrdilo pozitivní vliv navržených aktivit na dosahování kognitivních cílů u žáků 8. ročníků.
Možnosti využití volnočasové a zážitkové pedagogiky ve vztahu k výuce biologie a přírodopisu
Rybka, Jakub ; Rajsiglová, Ina (vedoucí práce) ; Kuba, Radim (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá zážitkovou a volnočasovou pedagogikou a možnostmi využití prvků těchto oblastí ve výuce na školách, a to převážně v biologii a přírodopisu. V úvodní části je potřebné vyjasnění pojmů a nepřesných definic, které je následováno krátkou kapitolou z historie zážitkové a volnočasové pedagogiky z převážné českého prostředí. Hlavní myšlenkou práce je poukázat na to, že prvky obou pedagogik se ve školách již poměrně hojně používají v rámci některých moderních vyučovacích metod. Vybrané metody jsou blíže popsány od jejich možných výhod a nevýhod až po jejich využití na českých školách. V závěru jsou poté porovnány právě se zážitkovou a volnočasovou pedagogikou pro potvrzení hlavní hypotézy bakalářské práce.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 33 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.