|
Lidová píseň v pedagogice předškolního věku
Cuřínová, Magdalena ; Nedělka, Michal (vedoucí práce) ; Hurníková, Kateřina (oponent)
Diplomová práce se zabývá praktickými možnostmi využití lidové písně nejen k rozvoji dětských hudebních dovedností, ale i jejím vlivem na celkový rozvoj osobnosti předškolních dětí. Teoretická část obsahuje stručný vývoj lidové písně, zastoupení lidové písně v Rámcovém programu pro předškolní vzdělávání, dále popisuje jednotlivé hudební činnosti při práci s písní a krátce je věnována osobnosti předškolního pedagoga. Praktická část je zaměřena na využití lidové písně v praxi s předškolními dětmi. Na souboru písní ukazuje, jak lze prostřednictvím hudebních činností rozvíjet osobnost dítěte. Písně obsahují praktické náměty, které jsou v konkrétní mateřské škole realizovány. Následně jsou zaznamenány reakce dětí na uváděnou nabídku činností. Klíčová slova instrumentální činnosti, lidová píseň, pěvecké činnosti, pohybové činnosti, poslechové činnosti, předškolní věk
|
|
Komplexní evaluace soukromého předškolního zařízení s akreditací MŠMT
Vodová, Veronika ; Šimek, Dušan (vedoucí práce) ; Šafránková, Jana Marie (oponent)
Tato práce se zabývá komplexní evaluací soukromé mateřské školy zařazené do rejstříku školských právnických osob. Hlavním výzkumným problémem jevymezení předškolního zařízení s akreditací Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen MŠMT) v oblasti vzdělávání na základě jeho komplexní evaluace. Cílem práce je kompletně zanalyzovat vybranou předškolní instituci s akreditací MŠMT a následně ji vymezit v oblasti vzdělávání s ohledem na výzkumné předpoklady založené na zákonech, vyhláškách, školských vládních dokumentech a na dokumentech vybrané instituce. Objektem této práce bude soukromá mateřská škola s akreditací MŠMT a předmětem bude evaluace jejího fungování, tedy evaluace organizace, kontroly, personálního zajištění, obsahu a formy vzdělávání, edukačního prostředí a spokojenosti zaměstnanců školy. Analyzovat budeme v práci i prostředky a postupy, kterých musí být dosaženo, aby daná organizace akreditaci získala. Následně na základě dotazníku zjistíme, jak zaměstnancům organizace vyhovuje tento systém působení nebo se vůči němu v určitých oblastech vymezují. Z důvodu objektivního a komplexního pohledu využijeme následné SWOT analýzy, díky které bude stanovena strategie organizace. Závěrem této práce se budeme snažit postihnout fungování soukromé mateřské školy s akreditací MŠMT z...
|
|
Mediální výuka na českých školách: Postoje vedení škol k rozvoji mediální gramotnosti
Stoszková, Šárka ; Bárta, Karel (vedoucí práce) ; Tureckiová, Michaela (oponent)
Diplomová práce "Mediální výuka na českých školách: postoje vedení škol k rozvoji mediální gramotnosti" zpracovává téma analýzy současného stavu v oblasti vzdělávání žáků na základních školách a gymnáziích v novém tématu mediální výchova, zjišťuje, jakým způsobem se tak děje, jaké jsou postupy ředitelů škol - tedy zjišťuje, jak a kde se tento obor ve školách zavádí, jaké výsledky ředitelé škol dosahují a jak by přínos předmětu hodnotili. Hlavním cílem práce je zmapování současného stavu v Praze a okolí a nalezení východisek pro všechny, kteří se o téma zajímají, a rovněž vymezení postojů ředitelů škol vůči zavádění nových témat do školních vzdělávacích programů. KLÍČOVÁ SLOVA: Média; mediální komunikace; mediální výchova; mediální gramotnost; rámcový vzdělávací program; ředitel školy
|
|
Školní vzdělávací programy uměleckých souborů
Hofmannová, Kateřina ; Šubrová, Anežka (vedoucí práce) ; Valenta, Josef (oponent)
Hlavním cílem předkládané bakalářské práce je zachytit změny v odborné přípravě výtvarně nadaných žáků ve studijním oboru Užitá malba. V teoretické části je zachycena analýza vzdělávacích cílů národních a mezinárodních dokumentů v kontextu celoživotního vzdělávání, rámcových vzdělávacích programů pro obor užitá malba a jeho vazeb k rámcovým vzdělávacím programům základní školy a základní umělecké školy. V metodické části je v hlavních charakteristikách popsán školní vzdělávací program realizovaný na Střední uměleckoprůmyslové škole sklářské Valašské Meziříčí, kde pracuji. Obsahuje návrhy základních učebních dokumentů, výběr témat a časových dotací pro profilové předměty Praktická cvičení a Technologie, uvádím také příklady realizovaných výukových vzdělávacích aktivit s důrazem na integrování obsahu společenskovědního základu s prvky přírodovědně-technického základu. Cílem metodické části je prezentovat, jak byly v mé pedagogické praxi využity teoretické znalosti, metody, formy a postupy vzdělávání, se zřetelem na oblast motivování a hodnocení žáků.
|
|
Kurikulum střední školy a Vzdělávání pro zdraví
Jiráková, Martina ; Kasíková, Hana (vedoucí práce) ; Pelikán, Jiří (oponent)
Diplomová práce Kurikulum střední školy a Vzdělávání pro zdraví se zabývá vzdělávací oblastí Vzdělávání pro zdraví na středních školách. Pojednává o kurikulu obecně, dále o tom, jak je vzdělávací oblast Vzdělávání pro zdraví zakotvena v Rámcovém vzdělávacím programu pro střední odborné vzdělávání (RVP) a ve Školním vzdělávacím programu pro střední školu (ŠVP) a jak je zakotvena oblast Člověk a zdraví v RVP a v ŠVP pro základní vzdělávání. Cílem práce je vystihnout obsah a důležitost vzdělávací oblasti Vzdělávání pro zdraví. Výzkum se zaměřuje na reálný obsah Vzdělávání pro zdraví na středních školách a také na to, jak nahlížejí na obsah a důležitost této vzdělávací oblasti žáci a učitelé. Dalším cílem výzkumu je porovnat, jak je tato oblast zakotvena v RVP pro střední odborné vzdělávání a v ŠVP pro střední školu oproti základní škole.
|
|
Stolování v mateřských školách
LENCOVÁ, Martina
Cílem bakalářské práce je zjistit, jak mateřské školy řeší stolování dětí, jaká je jeho organizace v různých mateřských školách a jak přispívá k plnění cílů předškolního vzdělávání. Obsahem teoretické části je charakteristika cílů předškolního vzdělávání, jak je vymezuje Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, vzdělávací strategie v mateřské škole, možnosti stravování a stolování pro plnění vzdělávacích cílů, legislativní podmínky pro stravování a stolování v mateřské škole, etiketa stolování a vedení předškolních dětí k ní a rozvíjení dovedností a návyků potřebných pro stravování a stolování. Praktická část obsahuje analýzu, jak mateřské školy řeší stolování a k jakým návykům jsou děti vedeny.
|
|
Analýza finanční gramotnosti studentů středních škol
Houžvicová, Aneta ; Radová, Jarmila (vedoucí práce) ; Rajl, Jiří (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na analýzu finanční gramotnosti u studentů středních škol. V úvodních kapitolách jsou nejprve definovány pojmy nezbytné ke zpracování daného tématu, je zde zkoumán význam finanční gramotnosti a ochrany spotřebitele (v kontextu s tématem finanční gramotnosti). Další část práce se zabývá otázkou začlenění výuky o financích do vzdělávacích programů závazných pro tvorbu výukových osnov na úrovni základního a středního vzdělávání. Stěžejní částí práce je vlastní průzkum finanční gramotnosti mezi studenty středních škol formou dotazníku a srovnání úrovně finanční gramotnosti mezi zúčastněnými školami.
|
|
Analýza geocachingu v ORP Most a její využití ve výuce zeměpisu
POLÍVKOVÁ, Kateřina
Bakalářská práce se zabývá analýzou geocachingu na území ORP Most a její aplikací do výuky zeměpisu v návaznosti na Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, s konkrétním zaměřením na 2. stupeň ZŠ. Hlavním cílem práce je na základě vyučovacího obsahu RVP pro výuku zeměpisu na 2.stupni ZŠ vybrat z provedené analýzy v ORP Most ty keše, které se tematicky dají zařadit do konkrétního vzdělávacího obsahu předmětu zeměpis v rámci RVP a tím být aplikovány a využity ve výuce.
|
|
Digitální bezpečnost ve školních vzdělávacích programech základních a středních škol
KOVÁŘ, David
Obsah bakalářské práce se zabývá problematikou výuky digitální bezpečnosti s důrazem na obsah a rozsah. Samotná problematika digitální bezpečnosti je rozsáhlá a proto bylo toto spektrum informací vymezeno na vybrané oblasti výuky zálohování dat, používání softwarových bezpečnostních prvků, bezpečného chování na internetu včetně správy bezpečnostních hesel a problematiku autorského zákona. V teoretické části se bakalářská práce opírá o analýzu školních vzdělávacích programů vybraných škol. Dále práce zahrnuje analýzu českých kurikulárních dokumentů vzhledem k dané problematice a zpracovává potřebné spektrum informací a dat věnující se vybraným okruhům digitální bezpečnosti. Hlavním cílem bakalářské práce je porovnání vybraných školních vzdělávacích programů, u nichž bude kladen důraz na hledání signifikantních rozdílů v popisované digitálně-bezpečnostní problematice. Naplňování vzdělávacích požadavků na vybraných školách je ověřeno a realizováno pomocí rozhovorů s žáky a učiteli daných škol. Získaná data a informace od žáků a studentů spolu se školními a rámcovými vzdělávacími programy tvoří soubor informací reprezentující současný stav výuky digitální bezpečnosti a rozdíly mezi vybranými středními školami, gymnázii a základními školami.
|
|
Informatické vzdělávání na středních školách s ohledem na potřeby vysokých škol
Vošický, Jan ; Marešová, Zdena (vedoucí práce) ; Pavlíčková, Jarmila (oponent)
Bakalářská práce se zabývá informatickým vzděláváním v České republice, a to zejména na středních školách, které nejsou zaměřené na informatické vzdělávání. Jedním z cílů je analýza informatického vzdělávání na středních školách. To úzce souvisí s návrhem legislativních dokumentů vydaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (např. Národní program vzdělávání, Rámcové vzdělávací programy, aj.), kterými se bude práce zabývat taktéž. Dalším cílem je shrnutí požadavků vysokých škol na studenty v oblasti informatiky, což představuje určitý rámec znalostí, které by student měl ovládat, aby se bezproblémově zapojil do vysokoškolského studia. Hlavním cílem práce je analýza a porovnání úrovně výuky informatiky na středních školách s informatickými požadavky vysokých škol, se kterými se každý nastávající student vysoké školy setká. Rád bych poukázal na jejich asymetrii a nesoulad. Vlastní analýza a následné porovnání se opírá o reálná data získaná z dotazníkového šetření. Ve většině škol došlo i k osobním návštěvám. Výsledky analýzy a porovnání by měly vést k zamítnutí/přijmutí hypotézy, že informatické vzdělávání na středních školách nedosahuje potřebné úrovně pro bezproblémový přechod na vysokoškolský systém, a dále k vyvození doporučení a návrhů pro zlepšení situace v oblasti výuky informatiky na středních školách. Jelikož se práce zabývá školstvím, dojde také k zmapování tzv. Informatického prostředí, ve kterém se odehrává většina činností spojená se studiem.
|