Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 161 záznamů.  začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
MMS aneb Sémiotický potenciál obrazové výpovědi
Janda, Filip ; Šoltys, Otakar (vedoucí práce) ; Karľa, Michal (oponent)
Vprvní kapitole se podíváme na transformaci a evoluci fotoaparátu, který na své cestě za přeměnou v komunikační medium urazil dlouhou cestu z fáze neohrabaného stroje na skleněné desky do fáze všudypřítomného osobního digitálního společníka pro každý den. Ve druhé kapitole prozkoumáme dopad digitalizace na teoretické pojetí fotografie a na její pozici v kontextu současnosti. Dále se dotkneme hnutí pragmatismu (primárně verzí Charlse Sanderse Peirce a Williama Jamese), což nám umožní nahlížet na naše téma jako na problém více holisticko-interaktivní než jako na fragmetované kusy skládačky. Čtvrtá kapitola je věnována schopnosti symbolického myšlení - ve světě tak unikátního prvku, že je k nalezné pouze u lidského druhu, a jehož principy se velice blíži myšlenkovo-znakovému systému navrženého Peircem. V páte a poslední kapitole uvidíme, jak to vše lze spojit s samotným fotografiím, když jsou použity současným digitálním intecinálním sémiotickým způsobem. I
Sémiotická a antropologická analýza pražského metra
Brabcová, Adéla ; Marcelli, Miroslav (vedoucí práce) ; Šafaříková, Radana (oponent)
Diplomová práce "Sémiotická a antropologická analýza pražského metra" nabízí sémiotický pohled na prostory pražského metra. Ústřední roli v celé diplomové práci hraje uživatel metra. Nejenže se práce věnuje zmiňovaným prostorám, ale také zohledňuje odkaz pevné struktury metra k městu. V prostoru metra se věnuje analýze znaků, se kterými se zde uživatel může setkat, a pomocí kterých, se zde může orientovat. V teoretické části je představena sémiotika jako věda a její přístupy. Dále se práce dotýká tématu města z pohledu antropologického zkoumání. Věnuje se například problematice místa a ne-místa, obrazu města, či mapě a itinerářům. Aplikovaná část představuje uplatnění teorie na pražské metro. Věnuje se orientačním, navigačním znakovým systémům a komunikačním systémům. Dalším tématem, které práce zohledňuje je zkoumání role pražského metra a jeho městského okolí v mentálním mapování města uživatelem. Dále prostor metra a jeho okolí ukazuje jako prostory každodenního života. Klíčová slova: Sémiotika, znak, komunikace, binární opozice, konotace, denotace, text, město, mentální mapa, místa a ne-místa, místo a prostor, mapa, itinerář, každodennost, piktogram, Pražské metro
Severní Amerika ve starých mapách
Jílková, Petra ; Bayer, Tomáš (vedoucí práce) ; Chrást, Josef (oponent)
Severní Amerika ve starých mapách Abstrakt Práce se zabývá kartografickým zhodnocením vybraných mapových děl evropských kartografů zobrazujících území Severní Ameriky v 16. až 19. století. V rámci komplexní kartometrické a sémiotické analýzy jsou rozebírány základní kartometrické vlastnosti jednotlivých map se zaměřením na určení a popis kartografického zobrazení. Provedena je také analýza topografického obsahu mapy, v níž je blíže komentována symbolika mapy a použitý jazyk a popsány zajímavé geografické omyly. Na základě výsledků dílčích analýz je dokumentován vývoj zobrazení kontinentu se zaměřením na vývoj mapové symboliky a proměnu tvaru kontinentu ve zvoleném období. V práci je také přiblížena historie objevování Severní Ameriky a vývoj evropské kartografie během 16. - 19. století. Klíčová slova: Severní Amerika, kartometrie, sémiotika, evropská kartografie, objevné plavby, detectproj
Sémiotická analýza komunikace značky Victoria's Secret
Jílková, Kristýna ; Šoltys, Otakar (vedoucí práce) ; Podzimek, Jan (oponent)
Práce přistupuje k persvazivní komunikaci vybrané firmy z hlediska sémiotiky. Věnuje se hlavním oblastem komunikace firmy Victoria's Secret, zejména známé The Victoria's Secret Fashion Show. Zvolených sedm videí v období tří let pokrývá hlavní úsek komunikace (televizní reklama, televizní módní přehlídka) a prostředky, které firma využívá k oslovení svého publika. Zajímalo nás, jakým způsobem je konstruováno sdělení, jaká jsou převažující témata, a zda všechny roviny sdělení odpovídají propagovaným hodnotám firmy. Vybraná metoda výzkumu je sémiotická analýza v pojetí Rolanda Barthese a jeho terminologický rámec pro odhalování ideologie skryté ve sděleních. Vzorek je rozebrán z hlediska děje, rozlišení na primární a sekundární znaky, popis technických kódů a syntagmatického a paradigmatického řazení. Postupně jsou pak identifikovány významy znaků v první a druhé rovině označování a pojmenovány mýty v promluvě těchto sdělení. Tématy, na které se práce více zaměřuje, je postulovaný obraz ženy a moci ve srovnání se skrytě komunikovaným obrazem ženy a moci. Na závěr je formulován mýtus v komunikaci celé značky Victoria's Secret a jsou vyhodnoceny rozpory v komunikaci vůči příjemcům sdělení.
Facebook a volby. Analýza sebeprezentace českých politických stran před volbami do Poslanecké sněmovny 2010
Báčová, Petra ; Marcelli, Miroslav (vedoucí práce) ; Nováková, Martina (oponent)
Volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, které proběhly 28. a 29. května 2010, byly nazývány facebookovými volbami. Politická uskupení totiž v tomto období poprvé výrazně využila pro své kampaně sociální síť Facebook. V diplomové práci s názvem Facebook a volby. Analýza sebeprezentace českých politických stran před volbami do Poslanecké sněmovny 2010 se zabýváme sémiotickou analýzou facebookových účtů vybraných politických stran a jejich předsedů. Své facebookové prezentace měly v monitorovaném období Občanská demokratická strana, Česká strana sociálně demokratická, TOP 09, Věci veřejné, Křesťanská a demokratická unie - Československá strana lidová a Strana zelených. Komunistická strana Čech a Moravy na Facebooku oficiálně zaregistrována nebyla. Analyzovali jsme též facebookové stránky Mirka Topolánka (ODS), Petra Nečase (ODS), Jiřího Paroubka (ČSSD), Karla Schwarzenberga (TOP 09), Radka Johna (VV), Cyrila Svobody (KDU-ČSL) a Ondřeje Lišky (SZ). Facebook označujeme za virální sociální síť. Analyzujeme ho jako kyberprostor s ambivalentní strukturou, která ovlivňuje způsob komunikačního procesu před volbami. Rizomatickou mapu Facebooku srovnáváme s topologií virtuální kavárny. Čtenáři rovněž předkládáme komparaci s egocentrickou strukturou monitorovaného sociowaru. Dále pomocí teorie politického...
Divadelní znaky v představení "Škola Malého stromu"
Axmanová, Petra ; Marcelli, Miroslav (vedoucí práce) ; Švantner, Martin (oponent)
Tato práce se zabývá znakem a jeho teorií, se zaměřením na znak v umění, s důrazem na divadelní znak. Je zde nastíněna i problematika podmínek komunikace a tvorby významu. Praktická část je zaměřena na analýzu výskytu konkrétních divadelních znaků v představení Škola malého stromu a na ukázkách z představení detailně rozebírá tyto divadelní znaky a tvorbu významu v práci s gestem. Dále sleduje proměny hereckých postav a analogovou a digitální komunikaci. Zabývá se otázkou, jak lze téměř bez rekvizit, kulis a kostýmů vytvořit široké spektrum postav a prostředí ve velmi rozmanitých situacích. V závěru práce jsou shrnuty poznatky, vyplývajících z rozboru neverbální komunikace.
Literatúra v pohyblivom obraze. Prípadová štúdia vybraných filmov Martina Ježka
Hrončeková, Ivana ; Csefalvay,, Andreas (oponent) ; Mazanec, Martin (oponent) ; Cenek, Filip (vedoucí práce)
Dizertačná práca pojednáva o vybraných dielach experimentálneho filmára Martina Ježka, ktoré konceptuálnym spôsobom interpretujú literárne diela z oblasti experimentálnej literatúry 60. rokov, prípadne literárne texty, ktoré jej predchádzali. Na tejto vzorke pozorujem predovšetkým tesnosť vzťahu literárneho textu a filmu, ktorú popisujem v analytických explikáciách jednotlivých diel a ktorá reprezentuje tri typy aplikácie textu do iného média, a to v rovine štruktúry (scenár a partitúra), performativity (aktu čítania v procese natáčania) a v rovine zvuku. Táto tesnosť, spôsob interpretácie textu súčasne definovala kategorizáciu vybranej vzorky. Táto kapitola súčasne predkladá katalógové listy jednotlivých filmov. Osobitou kategóriou je analýza aspektu performativity, ktorá je prítomná na troch úrovniach: v akte filmovej projekcie, v priebehu filmovania aj v priebehu postprodukcie. Ďalšou rovinou práce je nahliadnutie filmografie Martina Ježka z perspektívy galerijnej praxe a súčasného umenia. V práci analyzujem aj konceptuálne postupy a kontexty, ktoré vznik filmov sprevádzajú. Zameranie výskumu organicky vychádza z praktickej časti dizertačnej práce, ktorá má formu autorského videa, výstavy a projekčných cyklov.
Sémiotická analýza titulních fotografií v mezinárodních mutacích časopisu Vogue
Čápová, Tereza ; Silverio, Robert (vedoucí práce) ; Lábová, Sandra (oponent)
Ústředním tématem diplomové práce je módní fotografie na titulních stranách mezinárodních vydání časopisu Vogue. V empirické části autorka využívá kombinace kvantitativní obsahové analýzy a kvalitativní sémiotické analýzy vycházející z pojetí francouzského sémiotika Rolanda Barthese. Kvantitativní část analýzy pracuje se vzorkem 87 fotografií, z nichž je později vyselektováno 8 snímků pro sémiotickou část. Analýza hledá na denotativní úrovni společné a odlišné znaky jednotlivých vydání. V rovině konotovaného obrazu se pak snaží o dekódování obsažených znaků a jejich významů. Sémiotická analýza sleduje lingvistická sdělení, užitý narativ, paradigmatické a syntagmatické uspořádání fotografie nebo přítomnost národní identity. Součástí práce je také teoretická část věnující se módním časopisům a proměnám estetiky módní fotografie. Tato část obsahuje exkurs do historie i současnosti módní fotografie a představuje výrazné osobnosti v oblasti. V teoretické části autorka definuje pojmy, které tvoří základ pro empirický výzkum. V závěru práce jsou předloženy výsledky analýzy a jejich interpretace.
Vztah textových postupů a popularity při receptu mediálního textu na příkladu rozhlasového seriálu "Tlučhořovi"
Pouzarová, Patricie ; Reifová, Irena (vedoucí práce) ; Šoltys, Otakar (oponent)
Cílem diplomové práce Vztah textových postupů a popularity při recepci mediálního textu na příkladu rozhlasového seriálu "Tlučhořovi" je odhalit, zda významotvorné textové postupy, které jsou v něm využity, souvisí s jeho popularitou a úspěchem. Jako metody jsou využity sémiotická analýza vzorku dílů ze seriálu a "respondent interview" s posluchači seriálu. V prvním se soustředí především na konkrétní textové postupy a v druhém na to, co respondenti pojmenovávají jako důvody, pro které seriál sledují. Významotvorné textové postupy jsou jedním z centrálních témat kulturálních studií a tato práce si klade za cíl vyvodit z výsledků závěr, který by byl zobecnitelný na vztah mediálních textů a jejich publik všeobecně.
Sportovci jako hrdinové - konstrukce a vývoj obrazu českých olympijských medailistů
Houzar, Petr ; Šoltys, Otakar (vedoucí práce) ; Jirák, Jan (oponent)
Diplomová práce " Sportovci jako hrdinové - konstrukce a vývoj obrazu českých olympijských medailistů" se zabývám způsobem, jakým je v mediálních obsazích konstruován obraz olympijského vítěze a jeho následná transformace do mýtu národního hrdiny. K tomuto tématu text přistupuje z pohledu sémiotické analýzy. Seznamuje se základními koncepty sémiotiky a mediálních studií jako jsou vizuální komunikace, znak, kód, mýtus, sociální konstrukce reality, reprezentace a stereotyp. Tyto koncepty jsou pak v analytické části textu použity jako výchozí nástroje pro analýzu fotografií (jejich popisků) a titulků v denním tisku. Text na příkladu šesti olympioniků, v rozmezí let 1998 - 2008, ukazuje jak české deníky s obrazy hrdinů pracovaly a tvořily jednotlivé příběhy a základní archetypy. Ve své první části nabízí základní teoretický rámec sloužící k pochopení obrazu hrdiny jako sociálního konstruktu. Sportovec svým vítězství získává novou, mediálně konstruovanou, identitu. V druhé části se text pokouší analyzovat mediální obsahy, které pracují s obrazy sportovců bezprostředně po jejich olympijském vítězství. Dochází ke zjištění, že média mají tendenci tvořit příběhy vítězství, které jsou genderově nevyrovnané a stereotypní. Text nám dále nabízí jednotlivé obrazy, jejich nosné znaky a vzájemné porovnání, které...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 161 záznamů.   začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.