Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 39 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Kompetence žáků v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví na prvním stupni ZŠ
Doležalová, Kateřina ; Loudová Stralczynská, Barbora (vedoucí práce) ; Krčmářová, Tereza (oponent)
Diplomová práce se věnuje problematice bezpečnosti a ochrany zdraví u žáků 1., 3. a 5. tříd. Jejím cílem je zjistit, do jaké míry jsou děti schopny správně identifikovat rizikové situace, a zda kompetence v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání splňují kritéria týkající se oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví u dětí mladšího školního věku. Text a obsah práce jsou rozděleny do dvou hlavních částí. Část teoretická představuje vhled do problematiky bezpečnosti a ochrany zdraví. Vysvětluje a popisuje základní teoretické ukotvení pro řešení výzkumného problému, interpretuje pohled Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví. Sleduje obsah, metody a formy, kterými je dětem ve vzdělávání předávána tato problematika. Poslední kapitola se věnuje přehledu a analýze metodických a didaktických materiálů pro 1. stupeň základní školy. Empirické šetření je realizováno v rámci smíšeného výzkumného designu a zaměřuje se na analýzu kompetencí v oblasti prevence úrazů a ochrany zdraví u žáků 3. a 5. třídy ZŠ. Sleduje úspěšnost respondentů v identifikaci rizikových situací, které představují hrozbu pro bezpečnost a zdraví. Zjišťuje a upozorňuje na rozdíly v úspěšnosti obou zúčastněných skupin. V neposlední řadě odpovídá na výzkumné otázky a navrhuje...
Úloha dětské sestry v prostředí základní školy
DOLEŽALOVÁ, Kateřina
Současný stav: V současné době je komunitní ošetřovatelská péče o děti v České republice velmi málo rozšířena, přestože do privatizace primární péče byla poskytována skrze Školní zdravotní službu, jejíž součástí byla školní sestra. Většina evropských zemí a téměř 102 zemí světa považuje školní ošetřovatelství za důležitou oblast komunitní péče, která podporuje zdraví dětí během školní docházky. S nárůstem chronických onemocnění u dětí a dospívajících pedagogové často realizují výkony, ke kterým nemají kompetence, na rozdíl od dětských sester, dle vyhlášky č. 391/2017 Sb. Cíle práce: Prvním cílem bylo zmapovat možnosti spolupráce komunitní dětské sestry s pedagogickými pracovníky na základních školách. Druhým cílem bylo zmapovat, jaká péče je poskytována dětem s chronickým onemocněním na základních školách. Třetím cílem bylo zjistit nejčastější omezení, se kterými se potýkají děti s chronickým onemocněním na základních školách. Čtvrtým cílem bylo zjistit postoje rodičů chronicky nemocných dětí k zavedení pozice komunitní dětské sestry do prostředí základní školy. Metodologie: Výzkumné šetření bylo zpracováno formou kombinované kvantitativně-kvalitativní analýzy. Kvantitativní výzkum byl proveden prostřednictvím nestandardizovaných dotazníků, které byly rozeslány online formou pedagogům základních škol v Plzeňském a Jihočeském kraji. Před samotným sběrem dat proběhla pilotní studie s 5 respondenty. V rámci dotazníkového šetření bylo získáno a následně zpracováno 104 dotazníků. Sběr dat probíhal v listopadu a prosinci roku 2023. Kvalitativní výzkum byl realizován prostřednictvím hloubkových polostrukturovaných rozhovorů s rodiči dětí s epilepsií a diabetes mellitus 1. typu, navštěvující základní školy v Plzeňském kraji. Celkem bylo provedeno 9 rozhovorů s rodiči dětí s chronickým onemocněním. Sběr dat probíhal v lednu roku 2024. Výsledky: Z kvantitativního výzkumného šetření jsme na základě statistického testování hypotéz zjistili, že vztah zájmu pedagogů o spolupráci s komunitní dětskou sestrou na základních školách nesouvisí s délkou pedagogické praxe (p = 0,816). Naproti tomu bylo zjištěno, že průměrný zájem pedagogických pracovníků o spolupráci s komunitní dětskou sestrou na základních školách se podle zkušenosti s chronicky nemocným žákem liší (p = 0,015). Z kvalitativního výzkumného šetření vyplynulo, že péče o děti s chronickým onemocněním v prostředí základní školy je podmíněna typem chronického onemocnění, postojem pedagogů a vedením školy k danému onemocnění. Nejčastěji se děti s chronickým onemocněním potýkají s omezeními při hodinách tělesné výchovy, v závislosti na vyvolávajících faktorech vzniku komplikací těchto onemocnění. Ve výuce se potýkají s omezeními pouze děti s epilepsií. Rodiče chronicky nemocných dětí vyjádřili souhlasný postoj k implementaci komunitní dětské sestry do prostředí základní školy. Závěr a doporučení pro praxe: Z výsledků vyplývá, že péči o děti s chronickým onemocněním ve škole zajišťují převážně rodiče a třídní učitelé. Téměř polovina učitelů odmítá dětem podávat léky kvůli obavám z případných následků. U epilepsie byla zjištěna větší omezení při tělesné výchově než u diabetu. Rodiče vyjádřili souhlasný postoj k implementaci komunitní dětské sestry do prostředí základní školy. V závěru práce byla navržena úloha komunitní dětské sestry v prostředí základní školy s důrazem na preventivní péči, výchovu ke zdraví, neodkladnou péči a zejména péči o děti s chronickým onemocněním.
Název práce anglicky: Language Biographies of Pupils with Different Mother Tongue and their Repercussion in Teaching of German as a Foreign Language
DOLEŽALOVÁ, Kateřina
Tato diplomová práce se zabývá zkoumáním jazykových biografií žáků s odlišným mateřským jazykem a jejich následným odrazem ve výuce němčiny jako cizího jazyka. Tato práce se dělí na část teoretickou i praktickou. Teoretická část práce se na základě odborné literatury soustřeďuje na vymezení čtyř základních kapitol, jejichž tématem jsou fenomény, které životy migrantů do značné míry ovlivňují vícejazyčnost, identita, kultura a kulturní rozmanitost, migrace a s ní spojená integrace či asimilace. Praktickou část tvoří případová studie žáků s odlišným mateřským jazykem, kteří žijí v rakouském městě Linz a navštěvují zde základní školu. Na základě dotazníku, narativního interview a metody jazykových portrétů podle H. J. Krumma jsou jejich jazykové biografie zaznamenávány a analyzovány. V závěru práce jsou veškeré poznatky shrnuty a následně jsou vyvozena doporučení pro výukovou praxi s těmito žáky. Klíčová slova: jazykové biografie, mnohojazyčnost, žáci s odlišným mateřským jazykem, identita, migrace, integrace, němčina jako cizí jazyk
Oligoestery větvené dipentaerythritolem a plastifikované ethylpyruvátem jako nosiče léčiv
Doležalová, Kateřina ; Šnejdrová, Eva (vedoucí práce) ; Dittrich, Milan (oponent)
Univerzita Karlova v Praze, Farmaceutická fakulta v Hradci Králové Katedra Farmaceutické technologie Kandidát Mgr. Kateřina Doležalová Konzultant PharmDr. Eva Šnejdrová, Ph.D Název rigorózní práce Oligoestery větvené dipentaerythritolem a plastifikované ethylpyruvátem jako nosiče léčiv Tato práce se zabývá studiem liberace acikloviru a flukonazolu z oligoesterů kyseliny mléčné a glykolové, větvených dipentaerythritolem, jejich adhezívními a reologickými charakteristikami. Teoretická část studuje polyestery využívané ve farmacii a medicíně, kyselinu polymléčnou a plastifikátory používané v biomedicíncké aplikaci. Byla měřena dynamická viskozita plastifikovaných oligoesterů na Brookfieldově digitálním viskozimetru modelu DV-E. Adhezívní vlastnosti nosičů byly měřeny na materiálovém testovacím stroji Zwick/Roel T1-FR050TH.A1, měřenou veličinou byla maximální síla nutná k odtržení vzorku od substrátu. Adhezivita oligoesterů plastifikovaných ethylpyruvátem se pohybovala v rozmezí 59,17-84,94 mN/mm2. Liberace léčiv probíhala při teplotě 37 řC do fosfát-citrátového pufru, obsah uvolněného léčiva byl hodnocen spektrofotometricky. Rychlost uvolňování acikloviru z větvených oligoesterů se s molární hmotností snižuje. Nejvhodnější pro prodloužené uvolňování léčiv byl nosič větvený dipentaerythritolem v...
Oligoestery větvené dipentaerythritolem jako adhezivní nosiče léčiv
Doležalová, Kateřina ; Šnejdrová, Eva (vedoucí práce) ; Dittrich, Milan (oponent)
Cílem této diplomové práce bylo studium disolučních a liberačních charakteristik oligoesterových nosičů kyseliny D, L mléčné a kyseliny glykolové. Teoretická část popisuje biomateriály a bioadhezivitu. Oligoesterové nosiče větvené dipentaerytritolem byly plastifikovány 20% triethylcitrátu. Adhezivní vlastnosti byly měřeny na materiálovém testovacím stroji Zwick/Roel T1-FR050TH.A1. Studována byla maximální síla nutná k odtržení vzorku od substrátu. Jako substrát byl zvolen roztok mucinu.Všechny studované oligoestery měly dostatečné adhezivní vlastnosti, přítomnost léčiva neměla významný vliv. Byl studován průběh liberace léčiv acikloviru a flukonazolu z plastifikovaných nosičů. Liberace probíhala za teploty 37řC, do fosfát-citrátového pufru. Obsah léčiva v liberačním mediu se hodnotil spektofotometricky. S klesající molární hmotností Mw rostla rychlost liberace obou léčiv. Výhodné vlastnosti prokázal oligoester 3D, který uvolňoval aciklovir 21 dní kinetikou 0. řádu
Dvorský tanec v italské raně renesanční kultuře
Doležalová, Kateřina ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce) ; Matějů, Martin (oponent)
Ve své práci bych se chtěla věnovat jednomu z nejstarších období evropské taneční historie, kterým je 15. století, doba přelomu středověku a renesance, kdy se začínala rodit naše moderní evropská kultura. V souvislosti se změnou atmosféry doby vzniká i svébytné a specifické "taneční umění", které klade nové a vysoké nároky na své učitele i žáky. Transformuje se z tance lidového: z instinktivní a bezprostřední aktivity přístupné všem se stává nejprve intelektuální záležitostí nové elity - dvorské společnosti, která si jej hbitě a s radostí osvojuje jako jeden z nejbytostnějších projevů kultivovanosti lidské duše. Nejpohotověji reagovala na změnu dobové atmosféry Itálie. Nově nabyté sebevědomí v oblasti humanitních a přírodních věd se projevuje i v oblasti tance. Vznikají první teorie, které se pokoušejí o racionální zachycení tvorby tanečního pohybu a jeho klasifikaci. Tato taneční pojednání pocházejí z rukou italských aristokratů, jejichž ambicí bylo pozvednout taneční teorii na srovnatelnou úroveň s vědou a uměním. Základní taneční principy a pravidla, kterým se budu na následujících stránkách věnovat, se staly elementárními prvky pozdější taneční vědy.
Ověření efektu intervenčního gymnastického posilování na úroveň silových schopností u osob s poškozením míchy
Belicová, Eliška ; Doležalová, Kateřina (vedoucí práce) ; Novotná, Viléma (oponent)
Název: Ověření efektu intervenčního gymnastického posilování na úroveň silových schopností u osob s postižením míchy Cíle: Cílem práce je zjistit míru účinnosti nově vytvořeného gymnastického programu zprostředkovaného probandům online formou, na úroveň silových schopností trupu a horních končetin osob s poškozením míchy. Metody: Výzkum má podobu kvaziexperimentu s pretestovým a posttestovým měřením. Metodami sběru dat se staly terénní testy; jízda na invalidním vozíku 100m na čas a hod dvoukilovým závažím, doplňkovou metodou ještě online dotazník. Analýza dat byla zajištěna prostřednictvím deskriptivní statistiky. Výsledky: Výsledky posttestu ukázaly, že po absolvování šestitýdenního intervenčního programu, jedinci s postižením míchy zvýšili úroveň své kondice. V prvním terénním testu došlo sumárně k mírnému procentuálnímu zlepšení o 5,9%. V druhém terénním testu došlo sumárně ke střednímu procentuálnímu zlepšení o 10,9%. Průměrně se probandi zlepšili o 8,4%, došlo tedy k mírnému až střednímu zlepšení. Intervenční program se ukázal jako efektivní především na stimulaci silové složky. Z dotazníkového šetření vyplynulo, že program byl pro cvičence zábavný. Klíčová slova: aplikované pohybové aktivity, cvičení, gymnastika, invalidní vozík, kondice, paraplegie, terénní testy
Rozvoj flexibility a následná kompenzace na různé výkonnostní úrovni moderní gymnastiky v ČR
Stehlíková, Tereza ; Fričová, Marie (vedoucí práce) ; Doležalová, Kateřina (oponent)
Název: Rozvoj flexibility a kompenzace na různé výkonnostní úrovni moderní gymnastiky v České republice Cíle: Cílem práce je zjistit, jakým způsobem jsou prováděna cvičení na rozvoj flexibility. Dále zda jsou dívky vedeny ke správnému rozcvičování a kompenzaci v rámci tréninku i mimo něj. Informace jsou zjišťovány pomocí rozhovorů s trenérkami různých úrovní moderní gymnastiky. Další cílem je tréninky na rozvoj flexibility porovnat v rámci úrovně i mezi úrovněmi a zjistit rozdíly. Metody: Informace byly získány z rozhovorů s trenérkami moderní gymnastiky v ČR. Ty byly následně analyzovány. Některé otázky byly vyhodnoceny pomocí statistických metod kvantitativního výzkumu. Výsledky: Z pěti hypotéz byly tři potvrzeny a dvě nepotvrzeny. Největší rozdíly byly zjištěny mezi volným programem a dalšíma dvěma programy. Hlavní rozdíl se týkal délky tréninkových jednotek a od toho se odvíjely i další odlišné odpovědi. V některých otázkách panovala shoda všech nebo většiny trenérek, bez ohledu na úroveň, na které působí. Klíčová slova: Flexibilita, Rozvoj, Kompenzace, Moderní gymnastika, Programy MG, Dysbalance
Ověření efektu intervenčního pohybového programu na rozvoj motorických schopností dětí se specifickými potřebami.
Votroubková, Veronika ; Doležalová, Kateřina (vedoucí práce) ; Fričová, Marie (oponent)
Název: Ověření efektu intervenčního pohybového programu na rozvoj motorických schopností dětí se specifickými potřebami. Cíle: Hlavním cílem této práce je na základě pretestu prostřednictvím testové baterie MABC-2 posoudit úroveň pohybových dovedností dětí staršího školního věku. Na základě analýzy výsledků pretestu sestavit pohybový intervenční program a pomocí standardizovaného dotazníku předloženého specialistům zjistit efektivitu programu pro stimulaci motoriky dětí se specifickými potřebami a zlepšit výsledky potenciálního posttestu. Metody: Předlohou pro vytvoření pohybového programu byla nasbíraná data pomocí testovací baterie MABC-2 získaná u šesti probandů ve věku od 11 do 13 let se specifickými potřebami. Původně se praktická část mé diplomové práce měla zabývat kvaziexperimentem, který měl získat data před realizací a po provedení intervenčního programu, jehož součástí je zde prezentovaný pohybový program. Kontrolní měření ovšem nebylo vlivem vládních nařízení kvůli pandemii Covid-19 umožněno. Pro účely diplomové práce byla v případě epidemiologických opatření využita metoda analýzy pretestu motoriky prostřednictvím testové baterie MABC-2 a metoda standardizovaného dotazníku. V dotazníku se specializovaní odborníci vyjádřili k hledisku vhodnosti a efektivity pohybového programu, který...
Intervenční program aerobiku pro osoby s Downovým syndromem
Valtová, Nela ; Doležalová, Kateřina (vedoucí práce) ; Černá, Jana (oponent)
Název: Intervenční pohybový program aerobiku pro osoby s Downovým syndromem Cíle: Cílem bakalářské práce je vytvořit a ověřit intervenční program aerobiku na základě analýzy teoretických východisek a rozhovoru se specialisty v oblasti sportu a vzdělávání osob s Downovým syndromem. Metody: Práce je zaměřena na tvorbu a realizaci intervenčního programu aerobiku pro osoby s Downovým syndromem (DS) na základě analýzy teoretických východisek a rozhovoru se specialisty. Metodami sběru dat, které byly použity, jsou zúčastněný polostrukturovaný rozhovor, analýza teoretických východisek, indukce, deskripce poznatků a vlastní tvůrčí práce při tvorbě programu. Výsledky: Z výzkumu vyplývá, že osoby s Downovým syndromem se věnují sportu velice rády. I přes pokroky, které moderní doba přinesla, se odborníkům zdá být nabídka pohybových aktivit pro osoby s Downovým syndromem chudá. Vzhledem ke zdravotním komplikacím, které s sebou Downův syndrom nese, se zdají být aerobní aktivity pro jedince se zmíněnou diagnózou vhodné a rozvojové pro jejich fyzickou i psychickou stránku. Jedinci s Downovým syndromem chovají vřelý vztah k hudbě, která se téměř při každé aktivitě stává jejich motivací. Specialisté shledali mnou navržený program jako vhodný. Klíčová slova: aplikované pohybové aktivity, gymnastika, hudba, motorické...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 39 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.