Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 294 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Digitální zpracování analogových signálů
Čermák, Petr ; Sedláček, Jiří (oponent) ; Murina, Milan (vedoucí práce)
Práce se zabývá problematikou digitálního zpracování analogového signálu. V práci je proveden rozbor všech částí řetězce pro zpracování analogového signálu. Vstupní veličinou je signál z měřící cívky, který je následně zesílen a přiveden do vzorkovače. Navzorkovaný signál je zpracován A/D převodníkem a následně poslán na paralelní port. Na základě získaných údajů je navrženo schéma pro zpracování vzorku. Přenos na paralelní port je uskutečněn ve dvou krocích, kdy se nejprve převede jedna část slova a následně zbylá část. Mezi převodníkem a vzorkovačem je vzájemná vazba a synchronizace. Oba dva jsou řízeny ze stejné řídící sběrnice.
Digitální zpracování analogových signálů
Čermák, Petr ; Sedláček, Jiří (oponent) ; Murina, Milan (vedoucí práce)
Práce se zabývá problematikou digitálního zpracování analogového signálu. V práci je proveden rozbor všech částí řetězce pro zpracování analogového signálu. Vstupní veličinou je signál z měřící cívky, který je následně zesílen a přiveden do vzorkovače. Navzorkovaný signál je zpracován A/D převodníkem a následně poslán na paralelní port. Na základě získaných údajů je navrženo schéma pro zpracování vzorku. Přenos na paralelní port je uskutečněn ve dvou krocích, kdy se nejprve převede jedna část slova a následně zbylá část. Mezi převodníkem a vzorkovačem je vzájemná vazba a synchronizace. Oba dva jsou řízeny ze stejné řídící sběrnice.
Vliv půdní struktury na hydraulické vlastnosti půdy
Čermák, Petr ; Doležal, Petr (oponent) ; Kameníčková, Ivana (vedoucí práce)
Velmi významnou roli hraje půda v hydrologickém cyklu krajiny. Podle kvality, typu struktury a dalších vlastností půdy se odvíjí její retenční a akumulační schopnost. Retenční schopnost půdy je dána gravitačními póry (nejhrubší póry), které se po zaplnění vodou opět odvodňují. Akumulace závisí na kapilárních pórech, ve kterých je voda vázána kapilárními silami. Půda zároveň funguje jako filtrační prostředí, přes které se voda přirozeně čistí. Tento proces může také probíhat obráceně, kdy se z půdy do vody uvolňují různé látky. Stav a množství vody mezi půdním povrchem a hladinou podzemní vody ovlivňuje řadu důležitých procesů, např. úrodnost půdy, odtok z povodí, zásobení zdrojů podzemních vod a další. Struktura půdy se zásadně mění obděláváním půdy a druhem pěstovaných plodin. Agregáty vystavené povětrnostním vlivům jsou mechanicky rozrušovány a půda postupně ztrácí své dobré vlastnosti, snižuje se úrodnost a klesá protipovodňová ochrana. Této skutečnosti se dá do jisté míry zabránit správnou volbou pěstovaných plodin a technologií zpracování půdy.
Hodnocení antimikrobiálního účinku látek typu kvartérních amoniových solí
Hympánová, Michaela ; Marek, Jan (vedoucí práce) ; Pejchalová, Marcela (oponent) ; Čermák, Pavel (oponent)
Disertační práce se zabývá testováním antimikrobiální účinnosti nově připravených a referenčních látek typu kvartérních amoniových solí (KAS). Nové látky byly připraveny v rámci spolupráce s Katedrou toxikologie a vojenské farmacie Fakulty vojenského zdravotnictví Univerzity obrany a Centrem biomedicínského výzkumu Fakultní nemocnice Hradec Králové v rámci společných projektů. V rámci disertační práce byla stanovena antimikrobiální účinnost na grampozitivních (G+) i gramnegativních (G-) bakteriích, v planktonní i biofilmové formě, na sbírkových kmenech i klinických izolátech. Základní screening antimikrobiální aktivity byl proveden pomocí mikrodiluční bujónové metody. Na modifikované metodice byl zároveň pozorován vliv použitého kultivačního média a počáteční bakteriální hustoty na stanovení. Pro podrobnější stanovení antimikrobiální aktivity byla úspěšně zavedena kvantitativní suspenzní zkouška, kde jsou lépe simulovány podmínky v běžné praxi. Antibiofilmová aktivita byla stanovena pomocí úspěšně zavedeného biofilmového modelu na bázi Calgary biofilm device. Podrobnější antibiofilmová aktivita byla stanovena na nově zavedených pokročilých modelech biofilmu. Zároveň byl v rámci testování na biofilmovém modelu E. faecalis prozkoumán potenciál KAS při kombinované léčbě s mechanickým laserovým...
Gerundium ve španělštině a jeho překladové protějšky v češtině a ruštině
Kavko, Marharyta ; Krinková, Zuzana (vedoucí práce) ; Čermák, Petr (oponent)
v češtině: Cílem této bakalářské práce byla analýza španělského gerundia a jeho překladových protějšků v češtině a ruštině s následující srovnávací analýzou překladů. Hlavním úkolem je zjistit k jakým překladovým ekvivalentům se obrátí v českém a ruském jazyku, jsou-li mezi sebou podobné a v čem se objeví rozdíl překladatelské tradice. Hlavními podklady pro teoretickou část byly přední španělské, české a ruské gramatické a lingvistické práce. Zdrojem materiálu pro kontrastivní analýzu překladu ze španělštiny do češtiny byl využít paralelní česko-španělský korpus InterCorp, pro kontrastivní analýzu překladu ze španělštiny do ruštiny byla použita metoda ruční excerpce z oficiálně vydaného ruského překladu. Klíčové pojmy: Gerundium, přechodník, překlad, španělština, čeština, ruština, kontrastivní analýza.
The presence of cooperative learning in Spanish classes: observation and analysis of problems
Hanzalová, Marie Anna ; González Lozano, Javier (vedoucí práce) ; Čermák, Petr (oponent)
Tato práce si kladla za cíl analyzovat přítomnost kooperativního učení v hodinách španělštiny (ELE) v České republice a identifikovat hlavní obtíže, se kterými se učitelé středních škol setkávají při zavádění této metodologie. Za účelem dosažení tohoto cíle byl proveden výzkum smíšenou metodou prostřednictvím administrace online dotazníku zaměřeného na učitele španělštiny. V první části dotazníku bylo zkoumáno povědomí o termínu "kooperativní učení" a znalost a využívání různých kooperativních technik. Kromě toho byly zkoumány oblasti, ve kterých se kooperativní učení uplatňuje, nezbytné podmínky pro jeho efektivní implementaci a přínosy spojené s touto metodologií. Druhá část dotazníku se zaměřovala na zkoumání obtíží, které kooperativní učení představuje pro učitele a studenty, a dále se zabývala vnějšími faktory, které negativně ovlivňují jeho zavádění. Z výzkumu vyplývá, že existuje rozsáhlé povědomí o konceptu kooperativního učení. Každý učitel zná a využívá průměrně tři kooperativní techniky. Bylo pozorováno, že kooperativní učení se převážně využívá při rozvoji slovní zásoby a ústních komunikačních činností, jako je mluvená interakce a mluvená produkce. Pokud jde o psané komunikační činnosti, kooperativní učení je využíváno především k rozvoji psané recepce. Mezi identifikované přínosy...
Varianty fonému /b/ ve španělštině a jejich výslovnost českými mluvčími
Jerijová, Milada ; Čermák, Petr (vedoucí práce) ; Krinková, Zuzana (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá fonémem /b/ ve španělštině a tím, jaký problém dělá českým mluvčím španělštiny si pravidla pro výslovnost fonému osvojit. V teoretické části práce jsou popsány fonémy v obou jazycích, možné kontexty působící problémy a didaktické přístupy k osvojování zvukové stránky jazyka. Součástí práce je výzkum mezi studenty španělštiny pomocí nahrávek čteného textu, k analýze byl použit fonetický program Praat. Výsledky zkoumání ukázaly, že studentům španělštiny dělá problém si pravidla pro výslovnost fonému osvojit, hlavně kvůli psané formě. Jsou tedy navrženy metody, jakými fonetiku do výuky více začlenit. Klíčová slova: španělština, čeština, fonetika, osvojování jazyka, Praat, výslovnost
Interactional Alignment and Structural Priming in Spanish
Kazdová, Tereza ; Kratochvílová, Dana (vedoucí práce) ; Čermák, Petr (oponent)
(slovensky) Interakčný súlad a štruktúrny priming v španielčine V tejto diplomovej práci sa v teoretickom rámci kognitívnej lingvistiky skúmajú dva javy, interakčný súlad a štruktúrny priming, v hovorovej konverzácii v španielskom jazyku. V úvode je predstavená kognitívna lingvistika, pričom sa vysvetľujú jej teoretické východiská a objasňujú niektoré základné termíny, napríklad konceptualizácia, konceptuálna štrukturácia či intersubjektivita, na ktorých sa zakladá štúdium interakčného súladu a štruktúrneho primingu. Následne sa rozoberá niekoľko všeobecných tendencií, ktoré sa prejavujú v ľudskom správaní, súvisiacich s imitáciou a medziľudskou koordináciou, teda konceptmi, ktoré úzko súvisia s verbálnou komunikáciou. Záver teoretickej časti je venovaný obsiahlej definícii interakčného súladu a štruktúrneho primingu. Praktická časť práce pozostáva z analýzy desiatich konverzácií z korpusu hovorovej španielčiny Val.Es.Co, v ktorých sa vyznačuje opakovanie lexikálnych jednotiek a syntaktických štruktúr. Cieľom analýzy je dokázať, že interakčný súlad a štruktúrny priming sú súčasťou spontánnej konverzácie, a zistiť, akým spôsobom tieto javy prispievajú k plynulosti dialógu, podnecujú vzájomné porozumenie medzi konverzačnými partnermi a ako sú vo všeobecnosti prospešné pre komunikáciu. Kľúčové slová:...
Přízvuk ve španělštině českých mluvčích
Kostelecká, Viktorie ; Čermák, Petr (vedoucí práce) ; Krinková, Zuzana (oponent)
Překládaná práce se zabývá suprasegmentální rovinou zvukové stránky jazyka a v ní se konkrétně věnuje problematice přízvuku. Španělský a český systém přízvukování není identický, a proto se předpokládá, že čeští studenti španělštiny jako L2 budou mít jistou míru chybovosti či odlišnosti. Cílem práce je zjistit úroveň výslovnosti španělského přízvuku českými mluvčími, a to jak kvantitativně, tak i kvalitativně. Záměrem je objevit na základě experimentu určité pravidelnosti a případně dle znalostí o českém přízvuku odhalit jejich možnou příčinu. První část práce věnuje pozornost definici přízvuku, jeho typologii, funkci, ale soustředí se také na slabiku, vokál a jejich vztah k přízvuku. V druhé části je předloženo kontrastivní srovnání přízvuku v českém a španělském jazyce, jeho fonetická realizace, akustická percepce, postavení a vztah ke kvantitě. Třetí část představuje samotný experiment založený na audionahrávkách, jejich analýze a následném zpracování výsledků.
Augmentativa v současné španělštině
Trousilová, Adéla ; Čermák, Petr (vedoucí práce) ; Krinková, Zuzana (oponent)
(česky) Tato práce se zabývá augmentativy v současné španělštině, která jsou v hovorové španělštině velmi produktivní. Věnovala jsem se konkrétně třem augmentativním sufixům: -ón/-ona, -azo/-aza a -ote/-ota. Tyto sufixy jsem zkoumala na dvou jazykových korpusech - na jednojazyčném korpusu Araneum a na paralelním korpusu InterCorp. Na korpusu Araneum jsem se zaměřila na to, jaké různé významy mohou augmentativa v závislosti na kontextu vyjadřovat, na korpusu InterCorp jsem se pak podívala na české protějšky španělských augmentativ. V rámci těchto korpusových analýz jsem ukázala, že španělská augmentativa málokdy vyjadřují pouze velikost a většinou spolu s velikostí nesou v závislosti na kontextu i další významové rysy, jako například opovržení, naštvání, opěvování, blízký vztah a ironii. V některých případech je skrze augmentativum dokonce pozorovatelný záměr mluvčího.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 294 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.