Název:
Středostavovská volba výběrových škol a tříd na počátku primárního vzdělávání
Překlad názvu:
Middle-class choice of selective schools and classes at the elementary school level
Autoři:
Smith Slámová, Radka ; Straková, Jana (vedoucí práce) ; Šeďová, Klára (oponent) ; Veselý, Arnošt (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Středostavovská volba výběrových škol a tříd na počátku primárního vzdělávání Radka Smith Slámová ABSTRAKT Obavy ze sestupné mobility nutí středostavovské rodiče k hledání nových strategií, které jim umožní prostřednictvím formálního vzdělávání u svých dětí dosáhnout sociální reprodukce. V českém prostředí dosud nebylo zjišťováno, jakým způsobem si středostavovští rodiče vybírají školu při vstupu dítěte do stále diferencovanějšího systému primárního vzdělávání. Cílem disertační práce je přiblížit, proč středostavovští rodiče v rozmanitých kontextech napříč republikou přemýšlejí nad volbou výběrové školy/třídy. S využitím výzkumného designu zakotvené teorie a 28 hloubkových rozhovorů představuji okolnosti, předpoklady a způsoby vnímání, v jejichž souvislosti rodiče vyhledávají výběrovou školu/třídu ve veřejném systému. Výsledky ukazují, že důležitou roli v rozhodování rodičů hraje jejich negativní představa typické české školy, kterou rodiče konstruují ve světle vlastních vzpomínek na školu, "horkých" informací z rodičovských sítí, vlastních výchovných přesvědčení i zkušeností s předškolními zařízeními dítěte. Rodiče očekávají, že kvůli předpokládanému nesouladu jejich rodiny s prostředím veřejných škol bude jejich dítě v typické základní škole znevýhodněno, navzdory skutečnosti, že ve prospěch jeho výchovy...Middle-class choice of selective schools and classes at the elementary school level Radka Smith Slámová ABSTRACT Fear of downward mobility has led middle-class parents to seek new strategies that enable them to achieve social reproduction through formal schooling. In the Czech educational context, middle- class parents' school choice strategies as their child enters the increasingly diversified elementary school level have not been explored. The dissertation aims to detail why middle-class parents in various contexts across the country consider choosing a selective school/track. Drawing on the grounded theory research design and 28 in-depth interviews, I depict middle-class parents' circumstances, assumptions, and perceptions surrounding the choice of a selective school/track in the public school system. The results revealed that parents' choices were primarily informed by their negative view of a typical Czech school - a view constructed in the light of their memories of their own schooling, "hot" knowledge from their parental networks, their own child-rearing convictions, and experiences with their child's preschool institutions. The parents expected that their family's supposed incongruence with the environment of public schools would disadvantage their child in a typical elementary school, despite them...
Klíčová slova:
primární škola; středostavovští rodiče; volba školy; vztahy rodiny a školy; výběrové třídy; elementary school; family-school relations; middle-class parents; school choice; selective classes