Název:
Škola jako integrační partner. Závěrečná výzkumná zpráva projektu
Překlad názvu:
School as an integration partner. Project final research report
Autoři:
Leontiyeva, Yana ; Mikešová, Renáta ; Tollarová, Blanka ; Šimon, Martin ; Čermáková, Dita Typ dokumentu: Výzkumné zprávy
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Závěrečná výzkumná zpráva prezentuje výsledky projektu Škola jako integrační partner, jehož cílem bylo podrobně analyzovat situaci žáků s nedostatečnou znalostí češtiny jako vyučovacího jazyka na základních školách v Praze v letech 2019-2021. Výzkumná zpráva je členěna do několika kapitol, z nichž první se kromě všeobecného úvodu a představení projektu věnuje definici cílové skupiny. Druhá kapitola se zaměřuje na dosavadní stav poznání zejména s přihlédnutím k existujícím zdrojům dat i datům samotným, ale i předchozím výzkumům zaměřeným na žáky s OMJ a dalším zdrojům informací. Klíčovou částí výzkumné zprávy je třetí kapitola prezentující výsledky tří vln dotazníkových šetření na základních školách v Praze. Výzkum na základních školách se zaměřil na počet žáků s OMJ podle jejich úrovně znalosti českého jazyka na jednotlivých školách, na formy jejich podpory, ale i na financování této podpory, její dostatečnost, ale i existence učitelů specializovaných na výuku češtiny jako druhého jazyka a koordinátorů. Jednotlivé vlny monitoringy se zabývaly též specifickými otázkami jako např. distanční výuka nebo nový systém jazykové přípravy. Čtvrtá kapitola zprávy představuje výsledky kvalitativního výzkumu na školách – případovou studii a analýzu hloubkových rozhovorů s různými aktéry od ředitelů škol, po učitele, koordinátory a nakonec i rodiči žáků s OMJ. Závěrečná kapitola shrnuje získané poznatky. Přílohou výzkumné zprávy jsou dotazníky ze tří vlny dotazníkového šetření a automatizované reporty prezentující výsledky šetření za celou Prahu a za jednotlivé správní obvody Prahy 1-22.The final research report presents the results of the project School as an Integration Partner, which aimed to analyze in detail the situation of pupils with insufficient knowledge of Czech as the language of instruction at primary schools in Prague in the years 2019-2021. The introductory chapter presents the project aims, as well as the employed methodology and the definitions of key terms. The second chapter focuses on the state of knowledge, particularly with regard to existing data sources and the data itself, as well as previous research targeting pupils with migration background. The key part of the research report is the third chapter presenting the results of three waves of questionnaire surveys conducted at primary schools in Prague. The research at primary schools focused on the number of pupils with insufficient knowledge of Czech as the language of instruction according to their level of Czech language proficiency, the forms of support provided by schools, as well as the funding of this support, its sufficiency, the existence of teachers specialized in teaching Czech as a second language and coordinators. The individual waves of monitoring also explored specific issues such as distance learning or the new system of language training. The fourth chapter of the report presents the results of the qualitative research – the case study and the analysis of in-depth interviews with various actors from school directors to teachers, coordinators and finally parents of pupils with migration background. The final chapter summarizes the findings. The research report is accompanied by questionnaires from the three waves of the survey and automated reports presenting the results of the survey for the whole of Prague and for the individual administrative districts of Prague 1-22.
Klíčová slova:
education; Integration; migrant background Číslo projektu: TL02000384 Poskytovatel projektu: GA TA ČR
Instituce: Sociologický ústav AV ČR
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dokument je dostupný v příslušném ústavu Akademie věd ČR. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11104/0329445