Název:
Pronikání zábavy do zpravodajského paradigmatu, její reflexe a vliv na veřejnou sféru
Překlad názvu:
The penetration of entertainment into the news paradigm, its reflection and influence on the public sphere
Autoři:
Klimeš, David ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Štoll, Martin (oponent) ; Trampota, Tomáš (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předmětem práce je popis pronikání zábavy především do zpravodajství a popis reflexe jevu. V první kapitole teoreticky popisuji jev pronikání zábavy do zpravodajského paradigmatu a uvádím základní literaturu k tématu. V podkapitole ukazuji, v jaké souvztažnosti chápu infozábavu k jiným mediálním konceptům a řadím je od nejobecnějších po konkrétní projevy, jako je právě infozábava. Dále popisuji českou normativní reflexi tématu, a to ve třech odlišných rovinách: v teoretické odborné debatě, v politickém diskurzu, kam řadím i výstupy regulatorních orgánů, a v debatě v publicistickém diskurzu. Ve druhé kapitole ukazuji a do kontextu zařazuji jednotlivé metodologické pokusy se s pronikáním zábavy vyrovnat. Dále navrhuji po vyhodnocení metodologických přístupů svůj postup výzkumu. Ve třetí kapitole historicky vykládám nástup zpravodajského paradigmatu v české mediální krajině, pronikání zábavních prvků do něj, nárůst interpretační moci novinářů a ve výsledku v podmínkách komercionalizace uplatnění infozábavních postupů ve zpravodajství. Na základě rozebrání české normativní reflexe jevu a výzkumu pak v závěru navrhuji nový přístup k posuzování průniku zábavy do zpravodajského paradigmatu.The aim of my work is to describe the penetration of entertainment into the news and the normative reflection of this phenomenon. In the first chapter I conceptualize the phenomenon and discuss the basic literature on the topic. In the subsection I present my concept of the relationship between infotainment and other media concepts from the most general to specific ones such as infotainment. Further, I describe the Czech normative reflection on three different levels: the theoretical debate, the professional debate within political discourse (in which I also include the activity of regulatory authorities), and the debate within journalistic discourse. In the second chapter I show methodological attempts at coping with the penetration of entertainment and I suggest a methodological approach for my own research. In the third chapter I describe historically the onset of the news paradigm in the Czech media landscape, the penetration of entertaining elements into it, and the increased interpretive power of journalists in the commercialized infotainment news. After the description of the Czech normative reflection of this phenomenon and the presentation of the research, I propose a new approach to examine the fusion of entertainment and news.
Klíčová slova:
infozábava; veřejná sféra; zpravodajské paradigma; zpravodajství; zábava; entertainment; infotainment; news; news paradigm; public sphere