Název:
Příprava na osmiletá gymnázia: velká žákovská steeplechase
Překlad názvu:
Preparing for the eight-year gymnasium: the great pupil steeplechase
Autoři:
Federičová, Miroslava ; Münich, Daniel Typ dokumentu: Výzkumné zprávy
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Edice: Studie IDEA, svazek: 2/2014
Abstrakt: [cze][eng] Na osmiletá gymnázia se hlásí téměř 20 % žáků pátých tříd, ale uspěje jich pouze necelá polovina. Naprostá většina se hlásí v souznění zájmu vlastního a rodičů. Děti a rodiče přípravě na přijímací zkoušky obětují hodně, jak ve formě volného času tak výdajů na doučování, přípravné kursy a zkušební testy. Téměř 85% přihlášených se na přijímačky připravuje každý týden a téměř každý den se připravuje takřka každý druhý uchazeč. Horší polovina přihlášených intenzivní přípravou výrazně zvyšuje pravděpodobnost přijetí. U lepší poloviny přihlášených intenzivní příprava znamená spíše pojistku, že je nepředhoní ti snaživější z horší poloviny přihlášených. Je řada indicií, že intenzivní mimoškolní příprava na přijímací zkoušky na osmiletá gymnázia výrazně zlepšuje znalosti a dovednosti žáků. Přitom hraje velkou roli pevná vůle, vytrvalost, ambice tlak a důslednost rodičů.Nearly 20% of all fifth-year pupils apply for entry to eight-year gymnasium, but fewer than half of them are successful. The vast majority apply on the basis of their own and their parents‘ joint interests. Preparation for the entry exams is a burden both for the children and their parents, whether in the form of lost free time, or in terms of financial outlayings for tutoring, preparatory courses and practice tests. Nearly 85% of those enrolled to take the entry examinations dedicate time weekly to their preparation, and each day sees almost one in two of these pupils busy with preparation. Intensive preparation vastly increases the likelihood of acceptance for the lowerachieving half of candidates. For the higher-achieving half, intensive preparation is rather an insurance measure, to ensure that the very hard-working candidates from the lower half will not overtake them. There are many indications that intensive extra-curricular study in preparation for the entry examinations for eight-year gymnasium significantly improves pupils‘ knowledge and skills. In this, will power, perseverance, ambition, rigour and pressure from the parents play a significant role.
Klíčová slova:
Czech Republic; education; high school Číslo projektu: GBP402/12/G130 (CEP) Poskytovatel projektu: GA ČR