Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1,107 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.14 vteřin. 

Metodika vývoje a výroby inokulačních preparátů na bázi prospěšných půdních bakterií: metodika pro praxi
Šimon, Tomáš ; Mikanová, Olga
Metodika poskytuje základní informace o využitelnosti prospěšných půdních bakterií pro výživu zemědělských plodin a udržení půdní úrodnosti. Metodika přehledně popisuje postupy izolací, testací, selekcí a uchovávání provozních kmenů těchto bakterií. Součástí metodiky je popis vývoje a výroby kombinovaných inokulačních preparátů a jejich aplikace v praxi.
Plný text: Stáhnout plný textPDF


Čirok obecný Sorghum bicolor (L.) MOENCH, možnosti využití v podmínkách České republiky: metodika pro praxi
Hermuth, Jiří ; Janovská, Dagmar ; Strašil, Zdeněk ; Usťak, Sergej ; Hýsek, Josef
Čirok je jednou z nejdéle pěstovaných plodin. V současné době se ve světě řadí mezi pět nejvíce pěstovaných obilnin pro lidskou výživu. Tato metodika zahrnuje komplexní pohled na pěstování čiroku a uvádí nejnovější poznatky od botanické charakteristiky až po možnosti jeho využití. V této publikaci jsou zahrnuty kromě vlastních nově získaných poznatků i současné údaje ze světové literatury. V metodice jsou charakterizovány vybrané druhy čiroku vhodných do různých stanovištních podmínek České republiky. Jsou popsány aspekty a postupy, které mohou ovlivnit výslednou produkci včetně kvality fytomasy vybraných druhů čiroku také z hlediska energetického využití pro výrobu bioplynu.
Plný text: Stáhnout plný textPDF

Metodika vytvoření a využití historických prostorových dat v prostředí GIS: Administrativní hranice katastrálních území a urbanistických obvodů Prahy
Ouředníček, Martin ; Kupková, Lucie ; Pospíšilová, Lucie ; Šimon, Martin ; Riška, Martin ; Svoboda, Peter ; Soukup, Matěj ; Marvanová, Pavlína
Cílem předkládané certifikované metodiky je popsat vytvoření prostorových dat (administrativních hranic) k jednotlivým rokům sčítání lidu (populačních cenzů) na území hlavního města Prahy v letech 1921−2011 tak, aby bylo možno navržený postup realizovat podle tohoto popisu opakovaně v budoucnosti. Hlavním účelem projektu NAKI je vytvořit podklady pro historické hranice katastrálních území (popř. i obvodů a základních sídelních jednotek) v letech populačních cenzů a tyto hranice následně využít pro zobrazení historických statistických dat ve struktuře platné v rozhodných okamžicích populačních cenzů. Některé GIS vrstvy byly již vytvořeny v moderní době a byly pouze převzaty ze zdrojů ČÚZK a ČSÚ (1991−2011). Ostatní podklady bylo nutno vyhledat v archivech a následně kartograficky zpracovat. Postup práce a jednotlivé aktivity směřující k vytvoření shp souborů pro využití v GIS jsou popsány v předkládané metodice.
Plný text: Stáhnout plný textPDF

Metodika vytvoření a využití historických prostorových dat v prostředí GIS: Administrativní hranice okresů v České republice
Ouředníček, Martin ; Kupková, Lucie ; Pospíšilová, Lucie ; Šimon, Martin ; Svoboda, Peter ; Soukup, Matěj ; Marvanová, Pavlína ; Křivka, Martin
Cílem předkládané certifikované metodiky je popsat vytvoření prostorových dat (administrativních hranic) k jednotlivým rokům sčítání lidu (populačních cenzů) na území současné České republiky v letech 1921-2011 tak, aby bylo možno navržený postup realizovat podle tohoto popisu opakovaně v budoucnosti. Hlavním účelem je vytvořit podklady pro historické hranice okresů a krajů v letech populačních cenzů a tyto hranice následně využít pro zobrazení historických statistických dat ve struktuře platné v rozhodných okamžicích populačních cenzů. Některé GIS vrstvy byly již vytvořeny v moderní době a byly pouze převzaty ze zdrojů ČÚZK a ČSÚ (1991−2011). Pro ostatní roky bylo nutno v archivech vyhledat mapové podklady a následně je kartograficky zpracovat. Postup práce a jednotlivé aktivity směřující k vytvoření shp souborů pro využití v GIS jsou popsány v předkládané metodice.
Plný text: Stáhnout plný textPDF

Vyšetření urogenitálního systému na radiodiagnostickém oddělení Nemocnice Jablonec nad Nisou p.o.
MENŠÍKOVÁ, Věra
Bakalářská práce na téma Vyšetření urogenitálního systému na radiodiagnostickém oddělení Nemocnice Jablonec nad Nisou p. o. se zabývá metodami vyšetření urogenitálního systému a vytváří přehled a popis jednotlivých metod, používajících se při těchto vyšetřeních. Radiologický asistent je nelékařský zdravotnický odborník, který své teoretické a praktické znalosti a dovednosti, získané studiem na vysoké škole, uplatňuje v oboru radiodiagnostiky, radioterapie a nukleární medicíny. Radiologický asistent je mylně vnímán, mezi ostatními zdravotníky i mezi laickou veřejností, jako technický pracovník. Je to však také zdravotník, jenž musí být schopen kromě manipulace s vysoce sofistikovanou technikou poskytnout pacientovi ošetřovatelskou péči v plném rozsahu. V radiodiagnostice má za úkol radiologický asistent zajistit vlastní vyšetření a získat z něj obrazovou dokumentaci. Radiologický asistent technicky zajišťuje vyšetření a manipulaci s přístroji a při náročnějších intervenčních výkonech asistuje lékaři radiologovi. Práce radiologických asistentů je vysoce erudovaná a lidé pracující s ionizujícím zářením musí striktně dodržovat zákony a vyhlášky, jež stanovují přísná pravidla a požadavky, které každý radiologický asistent, pokud chce vykonávat tuto činnost, musí splňovat. Radiologický asistent musí svým přístupem napomáhat ke snižování radiační zátěže obyvatelstva. Je logické, že s vývojem techniky roste i výtěžnost vyšetření, a obecně se dodržuje a na všechna vyšetření se aplikuje princip ALARA. Pokud se snažíme snižovat dávku záření, je nutné používat optimální množství kontrastních látek. V úvodu je také podrobněji popsána anatomie a fyziologie urogenitálního systému, jejichž znalost je pro vykonávání práce v tomto oboru nezbytná. V práci jsou popsány zobrazovací metody od nejjednodušších po nejsložitější, jak podle délky vyšetření, tak podle specifik souvisejících s jednotlivými vyšetřeními. Postup vyšetření by měl probíhat od nejméně invazivních vyšetřovacích postupů po nejsložitější. Metodika spočívá ve shromažďování, studiu a následné analýze získaných dat. Za tímto účelem byla shromážděna data z let 2009 2013 na radiodiagnostickém pracovišti Nemocnice Jablonec nad Nisou p. o. Do celkového přehledu jsem zahrnula nejčastěji prováděná vyšetření na tomto pracovišti v rámci urogenitálního systému. Vyšetření jsou rozdělena na počty mužů a žen podstupujících tato vyšetření. Vyšetřovací metody jsou dále porovnávány, a je vyhodnoceno, které převažují a od kterých se postupně upouští. Získaná data jsem zpracovala do přehledných grafů. K vytvoření bakalářské práce byly použity informace z odborných knih, článků a z ověřených internetových zdrojů. Výsledky mé práce potvrdily výzkumnou otázku, že počet pacientů, kteří podstupují vyšetření urogenitálního systému na radiodiagnostickém oddělení Nemocnice Jablonec nad Nisou p. o. stoupá. Upřednostněny jsou vyšetření neinvazivní a s větší diagnostickou výtěžností. Je také však zjištěno, že některá vyšetření stále mají své místo a nejsou nahrazovány jinou metodou. Jedná se například o hysterosalpingografii. Cílem práce bylo vytvoření přehledu a popisu jednotlivých radiodiagnostických metod při vyšetřování uropoetického systému a analýza dat z radiodiagnostického oddělení Nemocnice Jablonec nad Nisou p. o. týkající se vyšetření urogenitálního systému. Množství vyšetření na radiodiagnostickém oddělení se neustále zvyšuje a nároky na radiodiagnostického asistenta jsou po fyzické i psychické stránce také neustále navyšovány. Radiologičtí asistenti jsou povinni své znalosti i dovednosti aktivně prohlubovat formou školení a samostudia.

Současný turismus v Krkonoších se zaměřením na katastrální území obce Špindlerův Mlýn (zmapování současné nabídky služeb)
SLEZÁKOVÁ, Lucie
Bakalářská práce zpracovává zmapování současného turismu ve vymezené oblasti Krkonoš s bližším zaměřením na katastrální území obce Špindlerův Mlýn. V úvodu vymezuje cíle práce. Následují teoretická východiska práce a metodika s hypotézami. Dále se věnuje fyzicko-geografické a sociálně-geografické charakteristice území. V následující praktické části řeší vývoj turismu ve Špindlerově Mlýně s ohledem na stravovací a ubytovací zařízení, návštěvnost dle národností a přehled poskytovaných služeb. Dále se v praktické části zabývá analýzou potenciálu cestovního ruchu vybrané oblasti Krkonoš, kde řeší přírodní, kulturní a realizační předpoklady vybraných obcí. Závěrem je vyhodnocení praktické části, ověření hypotéz a rekapitulace cílů práce. Součástí práce je také seznam tabulek, obrázků, grafů, map a zkratek, seznam použité literatury a přílohová část.

Děti v azylových domech - vnímání pobytu a jeho hodnocení
ŠMRHOVÁ, Jana
Diplomová práce má název Děti v azylových domech ? vnímání pobytu a jeho hodnocení. Je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V první, teoretické části, je pět kapitol věnováno definování a popisu základních pojmů a problematiky vztahující se k tématu diplomové práce. První kapitola se zabývá rozvojem sociálních služeb a azylových domů a současným stavem azylových domů pro rodiče či matky s dětmi v České republice. V druhé kapitole jsou popsány etapy dětství, které korespondují s věkovým rozvrstvením dětí, které se účastnily dotazníkového šetření popsaném v praktické části práce. Popis jednotlivých etap se soustřeďuje především na psychický vývoj, nejdůležitější momenty a úkoly jednotlivých etap a vztahy s blízkými osobami a vrstevníky. Třetí kapitola popisuje vliv prostředí na vývoj jedince a kvalitu jeho života. Zabývá se prostředím bydliště a rodiny, pojetím domova a vlivem barev. Čtvrtá kapitola se soustřeďuje přímo na děti v azylových domech. V druhé, praktické části práce, je nejprve stanoven cíl práce a čtyři hypotézy. Cílem práce je identifikovat některé proměnné, které mají vliv na to, jak děti vnímají svůj pobyt v azylovém domě. Následuje kapitola metodika, kde jsou popsány použité metody a techniky sběru dat, je v ní charakterizován cílový soubor a popsána vlastní realizace výzkumu. Pro realizaci výzkumu byla zvolena kvantitativní metoda výzkumu a pro sběr dat strategie dotazníkového šetření. Cílový soubor byl tvořen 132 dětmi ve věku 8 až 14 let žijícími v azylových domech pro matky s dětmi v České republice.Výzkum probíhal ve dnech 30. 10. ? 29. 11. 2012. Čtvrtou kapitolou práce je kapitola výsledků výzkumu. Je rozdělena na dvě podkapitoly. První je popisná statistika výsledků dotazníkového šetření. Jsou v ní popsány odpovědi na jednotlivé otázky dotazníku. Druhou podkapitolou je testování hypotéz, ve které jsou pomocí programu SPSS 16.0 testovány závislosti proměnných jednotlivých hypotéz. Hypotéza H1: Přítomnost kamarádů v AD má kladný vliv na utváření dojmu z AD. Otázkou vlivu kamarádů na utváření dojmu z azylového domu jsem se zabývala v následujících dimenzích: budova azylového domu, pokoj v azylovém domě a azylový dům uvnitř. U této hypotézy se ukázalo, že přítomnost kamarádů má kladný vliv pouze na utváření dojmu z pokoje. Hypotéza H2: Čím častěji byly děti ubytovány v azylovém domě, tím více jsou v něm rády. Předpoklad pro tuto hypotézu se nepotvrdil. Hypotéza H3: Čím jsou děti mladší, tím více jsou rády v azylovém domě. U této hypotézy byl potvrzen statisticky významný vztah mezi věkem a pozitivním přijetím pobytu v AD. Hypotéza H4: Přítomnost kamarádů pozitivně ovlivňuje pocit z AD. Rovněž u této hypotézy byl zaznamenán statisticky významný vztah. Dále následuje kapitola diskuze, ve které jsou konfrontovány výsledky dotazníkového šetření a hypotézy. Závěr nabízí shrnutí výsledků výzkumu a dále se v něm zamýšlím nad celkovou situací dětí v azylových domech a handicapy, které jim toto postavení přináší. Jako poslední jsou v této kapitole uvedena zamyšlení a doporučení do praxe.

Posouzení malé mechanizace pro zpracování a kultivaci půdy dle zvolených exploatačních ukazatelů.
PAVELA, Josef
První část bakalářské práce je vypracována formou literární rešerše, která se zabývá základními informacemi o složení půdy, významem půdy v zemědělství a metodami jejího zpracování. Navazuje přehled a popis energetických prostředků, strojů a nářadí pro základní zpracování půdy, pro přípravu půdy před setím a sázení a pro kultivací půdy, používaných v oblasti tzv. malé mechanizace. Literární rešerše je zakončena analýzou exploatačních, ekonomických a environmentálních ukazatelů. Druhá část práce je vypracována metodickou formou. Metodika se zabývá měřením provozním zkoušek, tj. měřením časových snímků vybraných rotačních kypřičů. Práce dokládá výsledky měření u vybraných strojů MOUNTFIELD MS 16 IN a VARI IV GLOBAL a porovnává je. Závěr práce přináší vyhodnocení výsledků, kterých bylo měřením dosaženo.

Mediální výchova na 2. stupni ZŠ
KUBOUŠKOVÁ, Petra
Téma mé bakalářské práce zní Mediální výchova na 2. stupni základní školy. Teoretická část byla zpracována z odborné literatury. Je zaměřena na charakteristiku médií, popisuje funkce i vliv médií, pojem mediální výchova a její možnosti realizace na základní škole. Vymezila jsem cíle mediální výchovy a s tím související pojem mediální gramotnost a mediální logika. Má práce se zabývala druhým stupněm základní školy, proto jsem charakterizovala vývojovou etapu žáků, kteří ji navštěvují - starší školní věk. Z charakteristiky žáků vychází zvolená metodika a především volba vhodné metody pro výuku mediální výchovy. Zmiňuji se také o Rámcovém vzdělávacím programu, Školním vzdělávacím programu, jeho přínosem k rozvoji osobnosti žáka. Ke zpracování praktické části bakalářské práce byl použit kvalitativní typ výzkumného šetření, metoda dotazování, technika polostandardizovaný rozhovor. Výzkumný soubor tvořili učitelé 2. stupně základních škol na Českobudějovicku. Při výzkumu bylo osloveno celkem 31 škol a z toho mi bylo ochotno rozhovor poskytnout 5 škol. Rozhovor se skládal z 11 otázek a jeho cílem bylo zjistit způsob realizace mediální výchovy na škole a názory pedagogů na mediální výchovu. V praktické části jsem odpovídala na dvě výzkumné otázky a na ně navazující cíle. Všichni dotazovaní učitelé si myslí, že média velmi silně ovlivňují žáky, nejvíce internet a hlavně Facebook. Dětem dělá problém rozlišit realitu od fikce, ovlivňuje je klamavá reklama. Nejen z těchto důvodů všechny respondentky souhlasí se zavedením mediální výchovy do škol, považují za důležité seznamovat žáky s úskalími médií, naučit je nebát se vyjádřit svůj názor, naučit je efektivně využívat internet. Na první výzkumnou otázku: "Jaké postoje mají učitelé na 2. stupni vybraných základních škol k mediální výchově"? bylo zodpovězeno. Cíl 1 byl tímto splněn. Ve vztahu k druhé výzkumné otázce: "Jakým způsobem je mediální výchova na 2. stupni vybraných základních škol nejčastěji realizována"? jsem zjistila, že mediální výchova je nejčastěji realizována jako průřezové téma formou integrace do ostatních předmětů. Dále je také nabízena jako volitelný předmět ve spojení s dramatickou výchovou. Školy využívají také formu projektových dnů. K výuce nejčastěji všechny respondentky využívají formu diskuze, považují za důležité najít vhodnou metodu k zaujetí žáků. Díky projektům z EU jsou školy vybaveny interaktivními tabulemi, s kterými všechny dotazované pracují. Považují je, za vhodný doplněk výuky, zejména na druhém stupni základní školy. Žákům se speciálními vzdělávacími potřebami mediální výchovu příliš nepřizpůsobují, protože nemají ve třídě takové žáky, kteří to potřebují. Nicméně si myslí, že i pro tyto žáky je mediální výchova stejně důležitá. Cíl 2 byl splněn. Výsledky výzkumu jasně ukazují, že učitelé vnímají potřebnost mediální výchovy. Uvědomují si, že dnešní generace dětí žije v internetovém světě a je potřebné je naučit se v tomto světě orientovat. Chtějí žáky naučit žít s médii, využívat je pro svůj prospěch, nebát se jich. Zajímavým zjištěním je také využívání interaktivních tabulí, které školy považují za velmi důležitou součást vyučování nejen v rámci mediální výchovy. Tato práce může sloužit jako zdroj informací o mediální výchově, obsahuje základní informace o této problematice.