Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 15 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Využití arteterapie při práci se seniory v denním stacionáři
DVOŘÁKOVÁ, Barbora
Bakalářská práce se zabývá hledáním vhodných arteterapeutických postupů, technik a metod pro práci se skupinou klientů důchodového věku. Teoretická část je zaměřena na specifika zvolené cílové skupiny, na problematiku stárnutí a s ní spojenými fyzickými, mentálními i psychickými změnami. Text rovněž nastiňuje informace o arteterapii obecně a o jejím dělení. Dále se práce zaměřuje na skupinovou arteterapii a techniky vhodné pro práci se seniory. V praktické části práce je zdokumentováno autorčino vedení skupiny seniorů v denním stacionáři Domovinka v Třebíči. Je zde popsána příprava programu, průběh realizace a výsledky společné práce s klienty. Text je doplněn o bohatou reflexi a fotodokumentaci artefaktů i procesu tvorby.
Arteterapie v rámci koordinované rehabilitace
BARTŮŠEK, Petr
Tato diplomová práce se zabývá problematikou koordinované rehabilitace a problematikou arteterapie jakožto její složkou. Koordinovaná rehabilitace představuje vzájemně provázaný proces léčebné, pedagogické, pracovní a sociální rehabilitace, jehož hlavním cílem je minimalizovat důsledky, které vycházejí z postižení jedince. Arteterapie je terapeutický, potažmo kultivační proces využívající k působení na klienta psychologických a výtvarných prostředků. Úspěšná rehabilitace spočívá ve včasném, plynulém a koordinovaném úsilí o co nejrychlejší a nejširší zapojení osob se zdravotním postižením do obvyklých aktivit života. Tohoto cíle může dosáhnout i zapojením arteterapeutického působení. Teoretická část se skládá ze dvou základních kapitol. První kapitola se věnuje pojmu koordinované rehabilitace a její teoretické rovině. Podkapitoly se zabývají historií koordinované rehabilitace, mezinárodní klasifikací funkčních schopností, disability a zdraví, dále tématy jako jsou zdravotní postižení, klasifikace zdravotního postižení, multidisciplinární tým až po zdravotní, sociální a pracovní rehabilitaci. Druhá kapitola popisuje arteterapii a její teoretickému vymezení. Následně je arteterapie popsána z pohledu složek koordinované rehabilitace a její koncepcí či právnímu vymezení. Cílem této diplomové práce je zjistit, jak může arteterapie v systému koordinované rehabilitace přispět ke zdárné rehabilitaci klienta. Pro empirickou část byla vybrána kvalitativní metoda výzkumu. Tento typ výzkumu byl vybrán vzhledem k omezenému množství komunikačních partnerů a za účelem získání nových poznatků u výše zmíněných disciplín. Získané výsledky mohou sloužit pro tvorbu nástroje pro zpětnou vazbu ve zkoumaném zařízení, které může být následně využito pro zvyšování kvality poskytované péče. Tato diplomová práce může být dále využita jako zdroj informací pro budoucí klienty a jejich rodiny.
Vývoj výtvarného projevu u dětí předškolního věku
LUPINKOVÁ, Lucie
Bakalářská práce se zabývá vývojem dětského výtvarného projevu, primárně kresby a malby, u věkové kategorie předškolního věku. Teoretická část práce zahrnuje souvislost volného času a dětského výtvarného projevu. Dále charakterizuje období předškolního věku v kontextu s výtvarným projevem. Rovněž zachycuje znaky dětského výtvarného projevu a jeho vývoj. Praktická část bakalářské práce je tvořena vlastním výtvarným projektem s tématem ,,Putování s Malým princem", který byl realizován v Královské školce v Českých Budějovicích. Projekt prostřednictvím výtvarných činností poukazuje na znaky a odchylky dětského výtvarného projevu ve věkovém rozmezí předškolního věku. Jsou zde použity techniky, na kterých jsou tyto charakteristiky patrny a které jsou dětem blízké. V bakalářské práci je použita literatura z oblasti pedagogiky, psychologie a výtvarné výchovy.
Sourozenci ve skupině dětí předškolního věku a jejich výtvarný projev.
OTTOVÁ, Bohdana
Bakalářská práce pojednává o možnostech arteterapeutických přístupů v prostředí mateřské školy. Je zaměřena na výtvarnou tvorbu sourozeneckých dvojic. Práce je rozdělená na dvě části. V první, teoretické části se zabývá charakteristikou dítěte a dětství, vývojem dítěte po stránce tělesné, psychické a sociální. Zabývá se vlivem rodiny a rodinného prostředí, sourozenců a sourozeneckých konstelací na vývoj dítěte. Dále se dotýká významu a obsahových složek předškolního vzdělávání a působení vrstevnické skupiny. Popisuje základní znaky dětského výtvarného projevu a teoretické možnosti přesahu arteterapie do výtvarné tvorby v mateřské škole. V druhé, praktické části práce jsou uvedeny kazuistiky čtyř sourozeneckých dvojic a analýza jejich tvorby, v kontextu okolností a období jejího vzniku. Výzkum je realizován v prostředí mateřské školy. Cílem bylo zjistit, jakým způsobem se ve výtvarném projevu sourozenců promítají zkušenosti z rodinného prostředí, jakým způsobem se sourozenci vzájemně ovlivňují a zda se tato skutečnost v jejich výtvarném projevu objevuje. Zjistili jsme, jakými způsoby společná přítomnost uvedených sourozenců ovlivňuje jejich aktivitu ve skupině a poukázali na možnost otevření cesty k řešení jejich adaptačních potíží i individuálních témat skrze výtvarnou tvorbu.
Výtvarný projev psychicky deprivovaných dětí v předškolním věku
ŠEFLOVÁ, Pavlína
Bakalářská práce je věnována výtvarnému projevu psychicky deprivovaných dětí v předškolním věku. V teoretické části je hlavní důraz kladen na vývoj kresby v předškolním věku, na problematiku psychické deprivace a možnosti arteterapie u daných dětí. Praktická část práce je věnována analýze volných kreseb psychicky deprivovaných dětí ve srovnání s kresbami dětí z funkčních rodin. Je hodnocena kompozice, námět kreseb, barevnost a zpracování prostoru. V závěru je prezentováno několik kazuistik s kresbami deprivovaných dětí. Zjištěné závěry jsou srovnávány s poznatky v odborné literatuře.
Grafické projevy u ohrožených žáků mladšího školního věku
Járka, Štěpán ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Kučerová, Olga (oponent)
Tato práce se zabývá specifickou oblastí poruch učení, která souvisí s hrubou a jemnou motorikou. Proto se zaměřuje především na projevy dysgrafie. Jejím cílem je totiž postihnout zvláštnosti této poruchy v závislosti na kresbě a výtvarných schopnostech žáků. V práci je použita Rey-Osterriethova komplexní figura a doplňující úkoly, které jsou s touto figurou srovnávány. Rey-Osterriethova komplexní figura je známý a používaný diagnostický nástroj v oblasti poruch učení a v této práci slouží k porovnání výkonů žáků. Důležitá je výtvarná schopnost žáka, jeho vnímání perspektivy, prostorové kompozice a práce s linií. Výkon každého žáka je v práci podrobně popsán, jak pomocí kvantifikace, tak pomocí písemného popisu. V práci se také nachází kazuistiky a porovnání výsledků žáků, kteří se odlišují od průměrných hodnot.
Sebepoznání ve výtvarné expresi
Šimánková, Kateřina ; Kučera, Miloš (oponent)
Tato kvalitativní rigorózní práce se zabývá sebepoznáním ve výtvarné expresi. Práce zkoumá, jakým způsobem tvůrce rozumí svému výtvarnému dílu, jak se toto porozumění děje v dialogu nad dílem a jaký vliv má explikovaný význam na sebepoznání a sebetransformaci jedince. Práce představuje princip exprese a expresivity jako fenomén a mandalu jako specifický prostředek výtvarné exprese, jenž je zasazen do odborného rámce prostřednictvím původu a tradice užití v terapeutické praxi. Práce se věnuje procesu, v němž je objevován význam, a stanovuje tři etapy, z nichž první je exprese, druhá reflexe a třetí analýza. Prezentovány jsou tři základní teoretická východiska, která tvoří kostru práce. Jsou jimi teorie exprese, hlubinně dynamická arteterapie a hermeneutický přístup. Práce popisuje tři kasuistiky v jejich dynamice, analyzuje proces a interpretuje data z hlediska formální a obsahové analýzy, resp. z hlediska strategií uchopování významu v obraze a charakteru řešených témat. KLÍČOVÁ SLOVA Výtvarná exprese, mandaly, sebepoznání, raná dospělost, teorie exprese, hlubinně dynamická arteterapie, hermeneutika.
Výtvarné činnosti s dětmi ve věku od dvou do tří let
LAHODNÁ, Ivana
Cílem bakalářské práce je zjistit, které výtvarné činnosti jsou vhodné pro děti od dvou do tří let, určit, které výtvarné techniky jsou již s takto malými dětmi proveditelné. V teoretické části bude shrnut fyzický a psychický vývoj dané věkové skupiny, výtvarný projev a znaky a popis výtvarných činností. V praktické je pak realizace celku, která vychází z teoretické části.
Sebepoznání ve výtvarné expresi
Kubíčková, Kateřina ; Chrz, Vladimír (vedoucí práce) ; Lhotová, Marie (oponent)
Tato kvalitativní diplomová práce se zabývá sebepoznáním ve výtvarné expresi. Práce zkoumá, jakým způsobem tvůrce rozumí svému výtvarnému dílu, jak se toto porozumění děje v dialogu nad dílem a jaký vliv má explikovaný význam na sebepoznání a sebetransformaci jedince. Práce představuje princip exprese a expresivity jako fenomén a mandalu jako specifický prostředek výtvarné exprese, jenž je zasazen do odborného rámce prostřednictvím jeho původu a tradice užití v terapeutické praxi. Práce se věnuje procesu, v němž je objevován význam, a stanovuje tři etapy, z nichž první je exprese, druhá reflexe a třetí analýza. Prezentovány jsou tři základní teoretická východiska práce, která tvoří kostru práce. Jsou jimi teorie exprese, hlubinně dynamická arteterapie a hermeneutický přístup. Práce popisuje tři kasuistiky v jejich dynamice, analyzuje proces a interpretuje data z hlediska formální a tématické analýzy, resp. z hlediska strategií uchopování významu v obraze a charakteru řešených témat. Klíčová slova: Výtvarná exprese, mandaly, sebepoznání, raná dospělost, teorie exprese, hlubinně dynamická arteterapie, hermeneutika.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 15 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.