Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Teologická interpretace skladby Vítězslava Nezvala "Z domoviny"
KUKAL, Petr
Práce se zabývá analýzou teologických motivů v konkrétním poetickém textu - skladbě významného českého básníka XX. století Vítězslava Nezvala. V teoretické části zkoumáme kontext vzniku skladby. Tímto kontextem je jednak náboženská identita básníka na konci páté dekády jeho života, jednak politická situace v Československu a její konsekvence v oblasti umělecké tvorby. Praktickou část tvoří detailní analýza textu skladby, identifikace náboženských motivů a jejich teologická interpretace v duchu principů poetické teologie. Skladba je pro potřeby práce rozdělena do tematicky víceméně homogenních oddílů, které jsou jednak podrobovány samostatné analýze, jednak jsou identifikovány motivické linie, které některá z těchto bloků vytvářejí. Z výstupů interpretačního procesu plyne, že Nezvalova eschatologická představa završení dějin v beztřídní společnosti je sice pociťována jako lidstvu imanentní, je však jednoznačně konstruována na náboženském základě.
Konec karnevalu - poetismus na přelomu 20. a 30. let
Bílková, Petra ; Wiendl, Jan (vedoucí práce) ; Vojvodík, Josef (oponent)
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Ústav české literatury a literární vědy Diplomová práce Petra Bílková KONEC KARNEVALU poetismus na přelomu 20. a 30. let THE END OF THE CARNIVAL Poetism on the verge of the 1930s Praha 2012 Vedoucí práce: doc. PhDr. Jan Wiendl, Ph.D. Abstrakt V první polovině 20. let minulého století se v české avantgardě začalo formovat nové umění - poetismus, který byl na základně jednotlivých manifestů a programových statí vymezen jako modus vivendi, ve 20. letech se utvářelo mnoho ideálů a idejí do budoucna, nejen pro společnost, ale i pro umělecká hnutí. Poetismus představoval svérázné pojetí umění i života, autorem teoretických statí byl především Karel Teige a Vítězslav Nezval. Pojetí života jako bezstarostné hry a zdroje radosti během několika let vyprchalo, do poetismu začala pronikat hořká tematika, v tuto dobu se mění poetika poetismu a z původního opojného veselí a každodenní krásy přechází toto avantgardní hnutí k závažné existencialistické tematice - důkazem toho je mnoho uměleckých děl, tato proměna se nejvýrazněji projevila v poezii. V básnických sbírkách autorů, kteří vyšli z poetismu, je stále patrná tato inspirace, do popředí se ale dostávají závažnější témata. Každá z těchto sbírek představuje svébytné vyrovnání se s problémy postupujících 20. let a se...
Světové názory a interpretační komunity v literárním poli Československa 30. let 20. století
Borovička, Lukáš ; Janáček, Pavel (vedoucí práce) ; Sýkora, Michal (oponent) ; Holý, Jiří (oponent)
Tato práce si klade dva hlavní cíle: 1) vrátit do literárněvědného uvažování pojem "světový názor", značně zdiskreditovaný v kontextu oficiálního marxismu období státního socialismu, a 2) prokázat užitečnost pojmu v literárněhistorické praxi. Těmto cílům vychází vstříc uspořádání práce. Úvodní kapitola přináší několik sond do užívání sousloví světový názor a pojmových diskuzí na něj navázaných. V tomto rámci je "vědecký světový názor" z období státního socialismu konfrontován s řadou jiných výkladů pojmu, například s pojetím "vidění života a světa" u F. X. Šaldy. V kapitole druhé navrhuji své pojetí termínu světový názor pro účely současného literárněvědného výzkumu. Nejprve rozlišuji světový názor od mentality a ideologie, následně v návaznosti na výzkumy bruselského týmu The Worldviews Group přibližuji vlastní definici světonázoru. Vzhledem k tomu, že se zmíněný tým nezabývá interpretacemi literárních textů, pro přístup k tomuto svébytnému materiálu z nastíněné perspektivy využívám aktualizovanou a mírně upravenou koncepci Terryho Eagletona, jejíž původní podoba byla publikována jako součást monografie Criticism and Ideology (1976). Podstatná je především diferenciace a) světového názoru jako hodnotové konstrukce určitého jedince, b) ideologie jako kolektivně sdíleného souboru idejí s ambicemi...
Motivy ve vybraných poetistických prózách Karla Schulze, Vladislava Vančury a Karla Konráda
Jílková, Babeta ; Wiendl, Jan (vedoucí práce) ; Heczková, Libuše (oponent)
Tato práce se zabývá porovnáním motivů tří poetistických próz. Ke srovnání byly vybrány prózy Dáma u vodotrysku Karla Schulze, Rinaldino Karla Konráda a Dlouhý, Široký, Bystrozraký Vladislava Vančury. Práce porovnává nejen zpracování společných témat a motivů, ale zaměřuje se také na typické rysy jednotlivých děl a osobitý styl a přístup jednotlivých autorů v kontextu konceptu poetismu, jak byl vymezen v programových statích Karla Teiga a ostatních členů U. S. Devětsil. Práce dospívá k tomu, co je pro poetistickou tvorbu typické a ukazuje, proč i přes mnohé rozdíly jednotlivé prózy řadíme ke stejnému uměleckému směru.
Bieblova sbírka S lodí jež dováží čaj a kávu v kontextu avantgardního exotismu
Tichá, Soňa ; Holý, Jiří (vedoucí práce) ; Vučka, Tomáš (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá exotickými motivy v díle Konstantina Biebla S lodí jež dováží čaj a kávu a sleduje jejich proměnu. Text je interpretován na základě kontextu avantgardního exotismu se zaměřením na avantgardu poválečnou. Je zde přihlédnuto k exotickým motivům v Bieblových dílech 20. let a k vybraným dvěma dílům jeho současníků, tedy ke sbírce Na vlnách TSF Jaroslava Seiferta a k básnickému cyklu Exotická láska v díle Pantomima Vítězslava Nezvala. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Konec karnevalu - poetismus na přelomu 20. a 30. let
Bílková, Petra ; Wiendl, Jan (vedoucí práce) ; Vojvodík, Josef (oponent)
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Ústav české literatury a literární vědy Diplomová práce Petra Bílková KONEC KARNEVALU poetismus na přelomu 20. a 30. let THE END OF THE CARNIVAL Poetism on the verge of the 1930s Praha 2012 Vedoucí práce: doc. PhDr. Jan Wiendl, Ph.D. Abstrakt V první polovině 20. let minulého století se v české avantgardě začalo formovat nové umění - poetismus, který byl na základně jednotlivých manifestů a programových statí vymezen jako modus vivendi, ve 20. letech se utvářelo mnoho ideálů a idejí do budoucna, nejen pro společnost, ale i pro umělecká hnutí. Poetismus představoval svérázné pojetí umění i života, autorem teoretických statí byl především Karel Teige a Vítězslav Nezval. Pojetí života jako bezstarostné hry a zdroje radosti během několika let vyprchalo, do poetismu začala pronikat hořká tematika, v tuto dobu se mění poetika poetismu a z původního opojného veselí a každodenní krásy přechází toto avantgardní hnutí k závažné existencialistické tematice - důkazem toho je mnoho uměleckých děl, tato proměna se nejvýrazněji projevila v poezii. V básnických sbírkách autorů, kteří vyšli z poetismu, je stále patrná tato inspirace, do popředí se ale dostávají závažnější témata. Každá z těchto sbírek představuje svébytné vyrovnání se s problémy postupujících 20. let a se...
Teoretická východiska a jejich reprezentace v surrealistické tvorbě Vítězslava Nezvala
SVOBODA, Tomáš
Období vzniku Surrealistické skupiny v Československé republice a období, v němž tvořil svá surrealistická díla Vítězslav Nezval, mělo několik teoretických opěrných bodů v psychologii a filozofii. Cílem diplomové práce bude tato východiska pojmenovat a interpretovat v souvislosti s Nezvalovou surrealistickou tvorbou. Při psaní budu jako zdroj využívat primární literaturu beletristickou a teoretickou, a také dobový tisk s publikacemi týkající se surrealismu.
Vztahy českých a francouzských surrealistů
ŘEZÁČ, Jiří
Centrem práce je průzkum a analýza dokumentů, korespondence, memoárů a sekundární reflexe vztahů mezi českými a francouzskými surrealisty, primárně z oblasti literární. Pozornost je věnována jak skupině Le grand jeu, tak skupině kolem André Bretona. Na základě provedených srovnání a analýz je poté popsáno utváření vzájemných diskursivních dominant a způsob jejich dobové interpretace.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.