|
Historical Sociological Aspects of Prague Rapid Transit Projects from the Competition of Elektrické podniky Company in 1931
Hrehora, Matúš ; Štemberk, Jan (vedoucí práce) ; Šalanda, Bohuslav (oponent)
1 Abstrakt Diplomová práca pojednáva o návrhoch rýchlodráh zo súťaže Elektrických podnikov z roku 1931, ktorá bola vyhlásená kvôli stále sa zhoršujúcej doprave v metropole. Je rozdelená na dve časti, pričom prvá slúži ako rámec pre časť druhú - predstavuje históriu Prahy a koľajovej dopravy v nej až po prvú Československú republiku a tým umožňuje ľahšiu orientáciu v kontexte danej problematiky. Samotná druhá časť pozostáva z prehľadu všetkých súťažných návrhov a následne ich analyzuje pomocou výskumných otázok, ktoré vychádzajú z konkrétnych sociálnych aspektov. Každému z nasledujúcich aspektov je v práci venovaná špecifická podkapitola: osídlenie a ekonomicky významné oblasti Prahy, problémy s prepravou obyvateľstva, vybrané funkcie staníc, vlakové súpravy a ich kapacitná dostatočnosť a komfort, plánované zmeny v pražskej zástavbe. Tieto potom slúžia ako nástroje pre komparáciu a záverečné zhodnotenie technických riešení z historicko-sociologického hľadiska. Zdrojom pre výskumnú analýzu v druhej časti práce sú archívne materiály Dopravního podniku hlavního města Prahy doplnené v prvej časti tematicky relevantnou literatúrou. Kľúčové slová: historická sociológia, dejiny dopravy, hromadná doprava, sociálne funkcie dopravy, Československá republika, medzivojnové obdobie, Praha, pražské metro
|
|
Sémiotická a antropologická analýza pražského metra
Brabcová, Adéla ; Marcelli, Miroslav (vedoucí práce) ; Šafaříková, Radana (oponent)
Diplomová práce "Sémiotická a antropologická analýza pražského metra" nabízí sémiotický pohled na prostory pražského metra. Ústřední roli v celé diplomové práci hraje uživatel metra. Nejenže se práce věnuje zmiňovaným prostorám, ale také zohledňuje odkaz pevné struktury metra k městu. V prostoru metra se věnuje analýze znaků, se kterými se zde uživatel může setkat, a pomocí kterých, se zde může orientovat. V teoretické části je představena sémiotika jako věda a její přístupy. Dále se práce dotýká tématu města z pohledu antropologického zkoumání. Věnuje se například problematice místa a ne-místa, obrazu města, či mapě a itinerářům. Aplikovaná část představuje uplatnění teorie na pražské metro. Věnuje se orientačním, navigačním znakovým systémům a komunikačním systémům. Dalším tématem, které práce zohledňuje je zkoumání role pražského metra a jeho městského okolí v mentálním mapování města uživatelem. Dále prostor metra a jeho okolí ukazuje jako prostory každodenního života. Klíčová slova: Sémiotika, znak, komunikace, binární opozice, konotace, denotace, text, město, mentální mapa, místa a ne-místa, místo a prostor, mapa, itinerář, každodennost, piktogram, Pražské metro
|
|
Vývoj vizuálního stylu pražského metra
Ťopková, Tereza ; Slanec, Jaroslav (vedoucí práce) ; Ježková, Tereza (oponent)
Cílem této diplomové práce je popsat vývoj vizuálního stylu pražského metra a analyzovat dodržování jednotného vizuálního stylu v současném prostředí pražského metra. Práce se ve své teoretické části zabývá historií pražského metra, vizuální komunikací a jednotným vizuálním stylem se zaměřením na informační a orientační systémy v prostředí hromadné dopravy. Klíčovým tématem této práce je vývoj vizuálního stylu od zahájení provozu metra po současnost. Jsou zde popsány přípravné studie informačního a orientačního systému metra, realizované systémy včetně popisu jednotlivých prvků a důležité informace o autorech navržených systémů - Jiřím Rathouském a Rostislavu Vaňkovi. V neposlední řadě je zde popsán i současný stav vizuální komunikace v prostředí pražského metra včetně plánovaných či zkušebních provozů nových systémů. Současným vizuálním stylem pražského metra se zabývá i empirická část této práce. Ta si klade za cíl popsat vybrané prvky v grafickém manuálu a sledovat dodržování jednotného vizuálního stylu, tedy aplikaci prvků ve vybraných stanicích pražského metra.
|
|
Pražské metro jako prostor k realizaci geologických exkurzí
Pekárovics, František ; Matějka, Dobroslav (vedoucí práce) ; Klomínský, Josef (oponent)
Pražské metro jako prostor pro realizaci geologických exkurzí Abstrakt: Cílem diplomové práce je zhodnotit a využít potenciál obkladových materiálů použitých v pražském metru a vytvořit k nim materiály vhodné pro pořádání geologických exkurzí. Ysdfvwavweefawfbaljehbrrkvjasdhbflavjsdhbf alskdjfbalksjdfnaůksjdnaůkjsdfnaůksjsa Sdfasdfasdfasfavsdfvaskedjfnalksjdfnca weuifhmacskdjfmcapisdjfcaksdjnfcamůskdjfnmacsdkjfnmacůskjdfmnacůs kdjfmnaclskdjfnmacůskdjfnacf askdjfaůksjdf nasdkfjn askdjfn aůksjdnf aůskjdfn aůkjsdf akjsdn fakůjsd fnaůksjdfnaůksrjng adg
|
|
Historical Sociological Aspects of Prague Rapid Transit Projects from the Competition of Elektrické podniky Company in 1931
Hrehora, Matúš ; Štemberk, Jan (vedoucí práce) ; Šalanda, Bohuslav (oponent)
1 Abstrakt Diplomová práca pojednáva o návrhoch rýchlodráh zo súťaže Elektrických podnikov z roku 1931, ktorá bola vyhlásená kvôli stále sa zhoršujúcej doprave v metropole. Je rozdelená na dve časti, pričom prvá slúži ako rámec pre časť druhú - predstavuje históriu Prahy a koľajovej dopravy v nej až po prvú Československú republiku a tým umožňuje ľahšiu orientáciu v kontexte danej problematiky. Samotná druhá časť pozostáva z prehľadu všetkých súťažných návrhov a následne ich analyzuje pomocou výskumných otázok, ktoré vychádzajú z konkrétnych sociálnych aspektov. Každému z nasledujúcich aspektov je v práci venovaná špecifická podkapitola: osídlenie a ekonomicky významné oblasti Prahy, problémy s prepravou obyvateľstva, vybrané funkcie staníc, vlakové súpravy a ich kapacitná dostatočnosť a komfort, plánované zmeny v pražskej zástavbe. Tieto potom slúžia ako nástroje pre komparáciu a záverečné zhodnotenie technických riešení z historicko-sociologického hľadiska. Zdrojom pre výskumnú analýzu v druhej časti práce sú archívne materiály Dopravního podniku hlavního města Prahy doplnené v prvej časti tematicky relevantnou literatúrou. Kľúčové slová: historická sociológia, dejiny dopravy, hromadná doprava, sociálne funkcie dopravy, Československá republika, medzivojnové obdobie, Praha, pražské metro
|
|
Sémiotická a antropologická analýza pražského metra
Brabcová, Adéla ; Marcelli, Miroslav (vedoucí práce) ; Šafaříková, Radana (oponent)
Diplomová práce "Sémiotická a antropologická analýza pražského metra" nabízí sémiotický pohled na prostory pražského metra. Ústřední roli v celé diplomové práci hraje uživatel metra. Nejenže se práce věnuje zmiňovaným prostorám, ale také zohledňuje odkaz pevné struktury metra k městu. V prostoru metra se věnuje analýze znaků, se kterými se zde uživatel může setkat, a pomocí kterých, se zde může orientovat. V teoretické části je představena sémiotika jako věda a její přístupy. Dále se práce dotýká tématu města z pohledu antropologického zkoumání. Věnuje se například problematice místa a ne-místa, obrazu města, či mapě a itinerářům. Aplikovaná část představuje uplatnění teorie na pražské metro. Věnuje se orientačním, navigačním znakovým systémům a komunikačním systémům. Dalším tématem, které práce zohledňuje je zkoumání role pražského metra a jeho městského okolí v mentálním mapování města uživatelem. Dále prostor metra a jeho okolí ukazuje jako prostory každodenního života. Klíčová slova: Sémiotika, znak, komunikace, binární opozice, konotace, denotace, text, město, mentální mapa, místa a ne-místa, místo a prostor, mapa, itinerář, každodennost, piktogram, Pražské metro
|
|
Experimentální výzkum spolehlivosti těsnění kabelových prostupů v Pražském metru po povodních v létě 2002
Jíra, J. ; Jírová, Jitka ; Bouška, P. ; Vokáč, M.
Přítok řek Berounky a Sázavy a přítok vody z kaskády přehrad na Vltavě způsobil povodeň v dolní části řeky Vltavy v Praze. Vltava kulminovala v Praze 14. srpna s průtokem 5160 m3s-1, což odpovídá 500-leté vodě. Rozšíření povodně v pražské kotlině způsobilo průnik vody do podzemních prostor metra a voda zalila 19 z 53 jeho stanic. Vyražení těsnění kabelových prostupů v tlakových uzávěrech a netěsnost tlakových uzávěrů byly nejvýznamnější příčiny rozšíření vody v prostorách metra. Po povodních v srpnu 2002 akreditovaná laboratoř ČVUT v Praze, Kloknerův ústav navrhla metodu experimentů a zkušebního zařízení a provedla testy spolehlivosti těsnění kabelových prostupů a materiálových vlastností tmelu U 5000. Výsledek experimentů vedl k doporučení vyměnit existující těsnění kabelových průchodů v pražském metru
|