|
Regionální politika Bulharské republiky
Petkova, Polina ; Wokoun, René (vedoucí práce) ; Tomešová, Jana (oponent)
Evropská unie je tým, tvořený sedm a dvaceti odlišně výkonných hráčů. Společnou regionální politikou celek definuje směr rozvoje jednotlivých členů, na jejíchž harmonizace národních vizí a opatření k dosažení cílů, závisí účinnost společných aktivit. Tato bakalářská práce se věnuje vývoje regionální politice Bulharské republiky, jejím předpokladům a podmínkám vedoucí k výsledné formulaci současných cílů a prioritních os. Analýza vzniku a průběhu procesu tvorby legislativního rámce, administrativních územních jednotek a strategických programových a plánovacích dokumentů reflektuje potřebu Bulharska zmírňovat drastické meziregionální disparity, které jsou způsobeny dlouhodobou ignorací negativních socioekonomických procesů: výsledek podcenění významu lokálních a regionálních hráčů.
|
|
Positioning of tourism in the economy of Bulgaria
Kocún, Jozef ; Kašpar, Václav (vedoucí práce) ; Vošta, Milan (oponent)
Cieľom práce bolo charakterizovať postavenie cestovného ruchu v ekonomike Bulharska a previesť analýzu stavu a potenciálu Bulharska v konkurencii svetových destinácií. Prvá kapitola charakterizuje Bulharskú republiku ako štát. V druhej kapitole Hodnotím postavenie Bulharska vo svetovom cestovnom ruchu. V tretej casti rozoberám hlavné oblasti koncentrácie prijazdového cestovného ruchu. Vo štvrtej si dávam pod drobnohľad Slnečné pobrežie a v poslednej kapitole sa zamýšľam nad problémami a perspektívami bulharského cestovného ruchu
|
|
Kodaňská kritéria a jejich naplňování na příkladu vybraných zemí
Holeček, Zdeněk ; Adámková, Vlasta (vedoucí práce) ; Krč, Jakub (oponent)
Kodaňská kritéria mají zajistit připravenost kandidátských zemí na přistoupení do EU v politické, hospodářské a legislativní oblasti. Jejich splnění je podmínkou pro vstup. V případě Bulharska a Rumunska však byly země přijaty bez toho, aby kritéria kompletně splnily. Tato práce analyzuje do jaké míry se jim podařilo kritéria naplnit. Dochází k závěru, že hlavní problémy leží v oblasti acquis, především v nedokončené institucionální reformě. Práce se dále ptá, jaké nástroje má EU k zajištění naplňování kritérií i po přistoupení. Dodatečné plnění kritérií je cílem zvláštního režimu, který byl pro nové členy zaveden na tři roky.
|
| |
|
Bulharsko a Rumunsko: ekonomický vývoj a integrace do EU
Kačmařík, Lukáš ; Abrhám, Josef (vedoucí práce) ; Kučerová, Irah (oponent)
Bulharsko a Rumunsko jsou prozatím poslední země, které přistoupily k Evropské unii, a to 1. ledna 2007. Stejně jako u většiny zemí, které přistoupily v roce 2004, prošly tyto dvě navzájem sousedící země ekonomickou transformací, která začala po pádu komunistických režimů počátkem 90. let a v případě Bulharska a Rumunska trvá prakticky dodnes. Práce je rozdělena do tří hlavních částí. První část je věnována zejména domácí ekonomice, zahraničním ekonomickým vztahům a domácí politické situaci včetně aktuálních problémů. Druhá část se věnuje procesu vstupu Bulharska a Rumunska do EU, resp. jeho přípravě a předvstupnímu vyjednávání. V této kapitole postupujeme od obecných ustanovení týkajících se rozšiřování, přes specifika rozšíření v roce 2007, až po detailní hodnocení průběhu příprav na vstup těchto dvou zemí ze strany Evropské komise v pravidelných hodnotících zprávách.Třetí část je úvahou nad budoucností Bulharska a Rumunska v Evropské unii. Vzhledem k tomu, že vstupem celkem dvanácti nových členských států v letech 2004 a 2007 se poměrně výrazně směnily strukturální podmínky a komparativní výhody mezi jednotlivými zeměmi, podíváme se v této kapitole na některé trendy, které je možné v následujících letech očekávat.
|
| |
| |
|
Komparace fondů Evropské unie pro životní prostředí v České republice a ve vybraných členských státech Evropské unie
Novotný, Tomáš ; Kašpar, Václav (vedoucí práce) ; Petříček, Václav (oponent) ; Baláž, Peter (oponent) ; Kříž, Jan (oponent)
Práce popisuje a porovnává přístupy vybraných nových členských států Evropské unie (Česká republika, Slovenská republika, Bulharsko, Rumunsko) v oblasti čerpání fondů EU na životní prostředí, upozorňuje na odlišnosti, zdůrazňuje opakující se chyby a jak je možné se jich vyvarovat. Práce dále popisuje praktické problémy, které se mohou vyskytnout při přípravě strategických dokumentů, jednání s Evropskou komisí, se žadateli, vyhodnocování žádostí a realizaci projektů. Dále upozorňuje na příležitosti podnikatelských subjektů v ČR v oblasti ochrany životního prostředí a načrtává rovněž možný vývoj čerpání evropských dotací v nejbližších letech.
|
| |
| |