|
Výuka žáků se specifickými poruchami učení se zaměřením na přírodovědné předměty na středních školách
Lidová, Lenka ; Rajsiglová, Jiřina (vedoucí práce) ; Kortová, Veronika (oponent)
Specifické poruchy učení (SPU) jsou v dnešní době neustále diskutovaným tématem, které je stále více aktuální i na středních školách. Vzhledem k obtížím žáků s poruchami učení, je potřeba jim ve škole podat pomocnou ruku. Žáci se SPU nejsou hloupí, potřebují jen trochu jiný přístup ve výuce než ostatní. Tato práce pojednává převážně právě o tom, jak přistupují k výuce žáků se SPU učitelé různých škol a jaké jsou v této problematice rozdíly mezi různými státy. Protože moje učitelská aprobace je kombinace biologie a chemie, je práce zaměřena na přírodovědné předměty a na učitele těchto předmětů. Cílem diplomové práce je také navrhnout základní postupy práce se žáky se SPU pro středoškolské učitele přírodovědných předmětů s konkrétními typy na přizpůsobení výuky. Aby mohla práce diskutovat přístupy k žákům se SPU ve výuce, bylo nutné nejdříve zpracovat přehled SPU. K dosažení cílů byla použita literární rešerše, dotazníkové šetření a rozhovory s učiteli i žáky. Teoretická část práce shrnuje základní informace o jednotlivých poruchách učení, možnosti přístupu k SPU v přírodovědných předmětech, postoje učitelů a spolužáků k SPU v různých státech a přístupy k integraci žáků se SPU v různých státech. V praktické části bylo úkolem zjistit tyto přístupy a postoje v České republice. Zjistili jsme, že...
|
| |
|
Patří DNA do biologie nebo do chemie?
Andělová, Denisa ; Drda Morávková, Alena (vedoucí práce) ; Rajsiglová, Jiřina (oponent)
Tato práce je zaměřena na problematiku výuky DNA. Snahou je zjistit, zda je učivo o nukleových kyselinách spíše biologické povahy či spíše povahy chemické. Práce se zaobírá vysvětlením pojmu nukleová kyselina a jejím typům a funkcím, dále pohledem do historie výuky této látky a analýze současné situace v ČR i v zahraničí. Nakonec se věnuje posouzení názorů učitelů a zhodnocení výsledků některých studií.
|
|
Projektová výuka, její realizace a vliv na žákovo učení
Škarková, Barbora ; Rajsiglová, Jiřina (vedoucí práce) ; Blažová, Kateřina (oponent)
Cílem diplomové práce bylo zjistit, jak učitelé realizují projektovou výuku s hlavním zaměřením na gymnázia a výuku biologie a také prozkoumat, jaký má projektová výuka vliv na žákovo učení. Data byla získávána metodou polostrukturovaných rozhovorů, které byly uskutečněny se dvanácti učiteli a padesáti žáky na šesti gymnáziích ve třech krajích Česka. Pro zpracování dat byla použita metoda zakotvené teorie. Učitelova realizace projektové výuky a vliv projektové výuky na žákovo učení jsou ovlivněny různými aspekty, které jsou v práci diskutovány. Součástí práce je analýza vybraných českých literárních a internetových zdrojů informací zabývajících se projektovou výukou. Klíčová slova: projektová výuka, realizace projektové výuky, zakotvená teorie, gymnázium, biologie
|
|
Vliv pregraduálního vzdělání a podpora školního prostředí u začínajících učitelů biologie/přírodopisu
Přibylová, Kateřina ; Rajsiglová, Jiřina (vedoucí práce) ; Blažová, Kateřina (oponent)
Cílem diplomové práce bylo zjistit, jak začínající učitelé vnímají vliv pregraduální přípravy a podpory školního prostředí na průběh jejich prvních let praxe a také jak následně navrhují pregraduální přípravu a podporu školního prostředí zkvalitnit. Metodou sběru dat byly polostrukturované rozhovory, které byly realizovány se dvanácti začínajícími učiteli s délkou praxe jeden až pět let. Data byla zpracována metodou zakotvené teorie. Bylo zjištěno, že vnímání pregraduální přípravy a podpory školního prostředí začínajících učitelů je ovlivněno nejen formou těchto dvou prvků, ale také vnímanými problémy začínajících učitelů, které jsou velmi individuální. Faktory, které stojí za individuálností problémů a následně i názorů začínajících učitelů, jsou v práci diskutovány. Vzhledem k individualitě názorů začínajících učitelů nelze stanovit jednotnou podobu pregraduální přípravy a podpory školního prostředí, která by vyhovovala všem. Na druhou stranu se v názorech začínajících učitelů setkáváme s určitými trendy a jsou tedy v práci prezentovány. Klíčová slova: začínající učitel, problémy začínajících učitelů, pregraduální příprava budoucích učitelů, podpora školního prostředí, uvádění začínajících učitelů
|
|
Zdravý životní styl ve výuce (nejen) biologie
Kašíková, Petra ; Rajsiglová, Jiřina (vedoucí práce) ; Blažová, Kateřina (oponent)
Východiska: Diplomová práce se zabývá problematikou zdravého životního stylu v oblasti českého školství, a to především z pohledu ukotvení vzdělávacího oboru výchova ke zdraví v rámcově vzdělávacím programu. Výzkumná část byla realizována pomocí dotazníkového šetření na čtyřech vybraných pražských základních školách a čtyřech osmiletých gymnáziích. Výzkumný soubor tvořilo celkem 140 žáků základních škol a 136 žáků osmiletých gymnázií. Po vyhodnocení dotazníkového šetření byl následně na každé ze škol proveden strukturovaný rozhovor s jedním učitelem, který zmapoval názor učitelů na výuku předmětu výchova ke zdraví. Cíle: Cílem práce bylo zmapovat povědomí žáků o oblastech z výchovy ke zdraví a kde tyto znalosti žáci získali. Následně porovnat získané informace v rámci dvou typů škol (základních škol a osmiletých gymnázií). Dále také získané informace porovnat s názory učitelů, kteří předmět na vybraných školách vyučují. Metody: Pro sběr dat byl použit dotazník určený pro žáky pražských základních škol a osmiletých gymnázií, který se zabýval vyučovanými tématy předmětu výchova ke zdraví. Pro ucelený pohled na školní předmět výchova ke zdraví byl použit polostrukturovaný rozhovor pro učitele základních škol a osmiletých gymnázií, kde bylo provedeno dotazníkové šetření. Výsledky: Z výzkumu vyplývá, že...
|
| |
| |
|
Psychické násilí v kontextu syndromu CAN
Rydvalová, Jitka ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Rajsiglová, Jiřina (oponent)
Tato diplomová práce seznamuje čtenáře s problematikou psychického násilí na pozadí syndromu CAN. Je rozdělena do 3 kapitol, které se jedna po druhé zabývají dílčími aspekty psychického násilí a zároveň se pokoušejí poskytnout komplexní pohled v kontextu syndromu CAN. V první části v kapitole 3 se čtenář seznamuje se syndromem CAN jako takovým. Jsou zde vyzdvihnuty jeho definice, formy a projevy. Následuje kapitola 4, která pojednává o prevenci, příčinách vzniku, rizikových skupinách i léčbě syndromu CAN a psychického násilí. V závěru je pak uvedena samotná kasuistika. V poslední páté kapitole jsou uvedena statistická data, která podtrhují výskyt syndromu CAN napříč celou ČR. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Srovnání současného pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů biologie ve vybraných zemích
Fialová, Michaela ; Rajsiglová, Jiřina (vedoucí práce) ; Havlová, Michaela (oponent)
Ve většině zemí na celém světě nalezneme ve vládě resorty (ministerstva) zaměřená na vzdělávání v dané zemi. Tato ministerstva se mimo jiné zabývají vzděláváním těch, kteří by měli vzdělávat, tedy obecně pedagogických pracovníků, nebo-li učitelů. Učitelé jsou základní funkční jednotkou vzdělávání, proto by na jejich vzdělání a přípravu na budoucí pedagogické povolání měl být kladen obzvláště velký důraz. Pokud společnost nebude mít dostatečně kvalifikované učitele, nebude moci očekávat výborné výsledky ve vzdělávání, i když zde samozřejmě hrají roli i další faktory. Tato bakalářská práce se zabývá vzděláváním učitelů, zejména učitelů biologie: jaké je potřeba nejnižší možné vzdělání a kolik let budoucí učitel studuje; jaká je požadovaná struktura učitelského studia v České republice, ve Finsku, v Polské republice, v Irské republice a v USA a jaká část studia je věnována získávání znalostí biologie a jaká část získávání pedagogicko-psychologických znalostí, které jsou považovány za nutné pro výkon pedagogické profese.
|