Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 117 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Identity through dystopia optics in productions: 1984, A Clockwork Orange and Solaris
Matejová, Regina ; Sarkissian, Alena (vedoucí práce) ; Pšenička, Martin (oponent)
Tri fiktívne svety v troch inscenáciách, podľa kánonických diel svetovej literatúry, sú určitým zrkadlením nielen represívnych spoločenských zámerov, ale aj spoločnosti ako celku a života jej jednotlivých článkov. Skrze dystopickú optiku sa máme možnosť dívať na rozvrátený obraz skutočnosti - destabilizovaný svet bez jasných záruk faktov, v ktorom existuje jedine prítomnosť. Dystopické prvky nám bez prehnaného optimizmu poskytujú vskutku široké pole k reflektovaniu rôznych tendencií útlaku, schopných však (v určitých aspektoch) prekračovania rámcu fikcie, či pomerne tienistou konfrontáciu s vlastnou, ľudskou neľudskosťou. Deformovanie individuálnej a kolektívnej pamäte vovádza hrdinov do sveta kontrafaktuálnych naratívov či vynucovaného spoločensky "prijateľného" konania. V dystopickom svete zlyháva rozum, skúsenosti, poznanie či jazyk. Ideová hegemónia a rozličné mocenské nástroje skľučujú identitu človeka za pomoci násilia, psychologickej manipulácie či dehumanizácie a unifikácie v podobe nútených kolektívnych rituálov. To všetko postavy podnecuje k viere, že daný stav, je ten pravdivý a prirodzený. Akým spôsobom je v inscenáciách zobrazený človek pozbavený podstaty, čo môže znamenať vidieť identitu pod náhľadom dystópie? Kľúčové slová: dystópia, identita, prítomnosť, pamäť, vedomie, budúcnosť,...
Festival of Contemporary Dance and Physical Theatre Nu Dance Fest - analysis of financial and creative environment of independent culture
Hlubinová, Ivana ; Pšenička, Martin (vedoucí práce) ; Sarkissian, Alena (oponent)
Vo svojej diplomovej práci nadväzujem na bakalársku prácu s názvom Festivaly súčasného tanca a pohybu a ich rola v slovenskom tanečnom prostredí. V bakalárskej práci som sa venovala trom slovenským festivalom súčasného tanca a pohybu (Nu Dance Fest, Bratislava v Pohybe, Kiosk festival) a jednému českému festivalu (Hybaj ho!). Na základe ich dramaturgického smerovania, histórie, okolností vzniku a ich práce s publikom a priestorom som sa pokúsila vymedziť ich rolu v slovenskom tanečnom prostredí. Cieľom diplomovej práce je rozšíriť nadobudnuté poznatky z bakalárskej práce a hlbšie zmapovať finančné a tvorivé prostredie nezávislej kultúry na základe hĺbkového rozhovoru s organizátorkou jedného z festivalov Nu Dance Fest, Petrou Fornayovou. Kľúčové slová [nezávislá kultúra, kultúrny a kreatívny priemysel, verejné fondy, súčasný tanec, pohybové divadlo, festival, Nu Dance Fest]
Tři pražské divadelní budovy a jejich "paměť"
Marková, Jana ; Topolová, Barbara (vedoucí práce) ; Pšenička, Martin (oponent)
Diplomová práce s názvem Tři pražské divadelní budovy a jejich paměť pojednává o historii a proměnách postavení tří nejstarších divadelních budov v Praze, a to Stavovském divadle, Národním divadle a Státní opeře. Cílem práce je poukázat na to, jak se v průběhu staletí měnila jejich role. V úvodní kapitole je představen historický vývoj zmíněných budov od jejich založení až po současnost. Dále se práce věnuje tomu, jak byly jednotlivé budovy vnímány v různých obdobích za využití informací z dobového tisku a odborné literatury. Větší pozornost je věnována významným historickým momentům jako byly zábor Stavovského divadla roku 1920 či oslavy Roku českého divadla v roce 1983, kde se výrazně projevilo to, že divadelní budovy neplní jen úlohu kulturních institucí, ale že jsou reprezentanty národních idejí. Text pokrývá vývoj mezi léty 1783-2022 a je rozdělen na několik časových úseků. Diplomová práce demonstruje, jak významnou roli tyto divadelní budovy zaujímají v české historii, a i v české současné společnosti.
Zcizovací efekty v inscenacích Divadla Komedie
Havelková, Pavla ; Augustová, Zuzana (vedoucí práce) ; Pšenička, Martin (oponent)
Tématem této práce je analýza zcizovacích efektů v inscenacích divadla Komedie. Protože zvolená analytická metoda je relativně podrobná, musela jsem z důvodu limitovaného rozsahu této práce ze všech inscenací divadla Komedie vybrat ty, které považuji z hlediska použitých zcizovacích principů a efektů za reprezentativní. Jsou to inscenace Kanibalové, Kvartet a Sportštyk. Metoda mé práce spočívá v analýze jednotlivých divadelních her a následném rozboru inscenace. Každé hře je věnována samostatná kapitola. V té se soustředím především na možnosti využití zcizovacích efektů, které jsou v textu naznačeny autorem. V kapitole věnované inscenaci rozeberu to, jakým způsobem režisér pracuje se zcizovacími prostředky, které autor v textu použil, jak je rozvíjí a obohacuje. Cílem je popsat zcizovací efekty využívané v inscenacích divadla Komedie a definovat jejich roli v kontextu celkové poetiky divadla.
Černé divadlo Jiřího Srnce od svého vzniku do součanosti
Goščíková, Romana ; Etlík, Jaroslav (vedoucí práce) ; Pšenička, Martin (oponent)
Jako téma své diplomové práce jsem zvolila historii Černého divadla Jiřího Srnce, kterou hodlám zmapovat od založení divadla v roce 1961 až po současnost. Srncovo divadlo jsem si vybrala z několika důvodů. Jeho zakladatel Jiří Srnec je tvůrcem a průkopníkem nové divadelní formy, která tvoří významný fenomén české kultury známý po celém světě. Navíc jsem se chtěla ve své diplomové práci zabývat něčím, s čím mám osobní praktickou zkušenost. To, že jsem v letech 2005 a 2006 byla členkou souboru, mi umožnilo poznat technické principy černého divadla i fungování jeho provozu, čehož při psaní v hojné míře využívám. A v neposlední řadě je již v úvodu třeba poznamenat, že, ač se Černé divadlo Jiřího Srnce blíží k oslavám půlstoletí své existence, dosud tomuto svébytnému jevištnímu tvaru nebyla věnována žádná ucelená odborná práce, přesněji řečeno taková, která by komplexně shrnovala jeho inscenační principy a vývoj. Existují jen slovníková hesla, kusé zmínky v publikacích věnovaných Laterně Magice1, tanci, českému divadlu, loutkovému divadlu, dále jednotlivé statě a studie v časopisech Loutkář, Acta Scaenographica, Divadelních novinách, aj., programy k některým inscenacím a recenze, či zprávy o pořádaných představeních v českém a zahraničním tisku. Má práce si klade za cíl tuto mezeru alespoň částečně vyplnit....
Studium diferenciačního potenciálu spermatogoniálních kmenových buněk pomocí transplantačních experimentů u obratlovců
Kodedová, Barbora ; Krylov, Vladimír (vedoucí práce) ; Pšenička, Martin (oponent)
Spermatogonie, neboli spermatogoniální kmenové buňky jsou nezbytné pro udržení samčí plodnosti. Ve složitém procesu spermatogeneze, probíhajícím ve varlatech, tyto pluripotentní kmenové buňky proliferují a diferencují za vzniku spermií. Technika spermatogoniální transplantace byla poprvé popsána v roce 1994 na hlodavcích a umožnila studium biologie samčích zárodečných buněk. Následující řada studií mezidruhových i vnitrodruhových přenosů testikulární tkáně, odhalila regenerativní schopnosti transplantovaných spermatogoniálních kmenových buněk a jejich možné využití. V dnešní době jsou vytvořeny systémy transplantací spermatogonií u mnoha obratlovců, které umožňují mimo studia vývoje spermií i umělou produkci samčích a samičích gamet odvozených ze zárodečných buněk dárce. Diferenciační potenciál spermatogoniálních kmenových buněk umožnil i tvorbu transgenních organismů genetickou manipulací izolovaných spermatogonií s následnou transplantací do vhodného příjemce. Spermatogoniální transplantace by v budoucnosti mohla najít své uplatnění v regenerativní medicíně, léčbě poruch spermatogeneze, nebo sloužit k zachování genofondu ohrožených druhů živočichů.
Nebeská Lagronová
Jahn, Jakub ; Christov, Petr (vedoucí práce) ; Pšenička, Martin (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zaobírá vztahem inscenace Jana Nebeského ke své dramatické předloze, divadelrú hře Terezka od Lenky Lagronové. Je rozdělena do dvou oddílů, v prvním se zaobíráme prameny dramatu, zejména biografickými zápisky svaté Terezie z Lisieux, které jsou dnes vydávány pod názvem D{jitry duše. Následně podrobujme vlastní drama důkladné analýze, ze níž vyplývá, že drama je koncipováno tak, aby čtenáři prostředkovalo Malou cestu, učení svaté Terezie z Lisieux. V druhém oddíle analyzujeme inscenaci Terezka režiséra Jana Nebeského, která byla premiérována v Divadel Komedie 7. března 1997. Snažíme se především poukázat na značné režijně-dramaturgické úpravy, které zásadně proměnily sémantický charakter dramatu. V závěru shrnujeme sémantický posun, ke kterému došlo "překladem dramatu do jazyka divadla."
Divadlo dle Stefana Hulfelda
Kunčarová, Helena ; Pšenička, Martin (vedoucí práce) ; Sarkissian, Alena (oponent)
Předkládaná diplomová práce se věnuje teatralitě, jak ji na základě svého bádání definuje švýcarský teatrolog Stefan Hulfeld. Práce se snaží představit Hulfeldova bádání, která jsou založena na studiu dobových dokumentů, Hulfeld konkrétně studuje teatralitu 18 století v Solothurnu (Švýcarsko). Jeho teorie je uvedena do souvislostí s teoriemi teatrality Rudolfa Münze a Andrease Kotteho. Obecným cílem této práce je formulování pojmu teatrality založeného na historicko-teatrologickém zkoumání dobových materiálů.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 117 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
6 PŠENIČKA, Martin
2 Pšenička, Milan
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.