Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 59 záznamů.  začátekpředchozí50 - 59  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Prevence HIV/AIDS v křesťanském pohledu
Krampota, František ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Matějek, Marek (oponent)
Resumé Ve své práci jsem se věnoval tématu HIV/AIDS, a to konkrétně jeho primární prevenci pro děti a mládež. Toto téma jsem si zvolil, protože je to velmi podstatný způsob boje s HIV/AIDS a dále proto, že sám prevenci provádím formou interaktivních přednášek na všech typech škol. V teoretické části jsem se věnoval tématu HIV/AIDS z aspektu jak lékařského, tak i psycho-sociálního. Z medicínského hlediska jsem popsal nejen její klinický prů- běh a způsoby nákazy, ale i její historický vývoj. Dále jsem se věnoval statistice počtu nakažených virem HIV a současné situaci nemocných, a to jak ve světě, tak i konkrétně v České republice. Zamyslel jsem se nad křesťanským přístupem k nemoci HIV/AIDS a nad tím, jakou roli může církev hrát v boji s touto nemocí. Primární prevence boje s nemocí HIV/AIDS spočívá především ve výchově k sexuálnímu zdraví a rodinnému životu, a proto jsem se otázkám z této oblasti také věnoval v teoretické části své práce. Tímto typem prevence se zabývá mezinárodní organizace ACET, proto jsem popsal její činnost. Praktickou část práce jsem využil k empirickému výzkumu. Cílem empirického šetření bylo zhodnotit současnou informovanost mladistvých v oblasti mezilidských vztahů a prevence HIV/AIDS ve vybraném městě Chrudim. Ve výzkumu jsem se zaměřil jednak na středoškolskou mládež, která již...
Křesťanská výchova dětí v předškolním věku
Junková, Jana ; Matějek, Marek (vedoucí práce) ; Eliáš, Vojtěch (oponent)
RESUMÉ Křesťanská výchova dětí v předškolním věku je téma, které jsem si zvolila pro svou diplomovou práci. Diplomová práce prověřuje, metodou porovnání teoretických poznatků s aplikací v praxi a realizací v projektech, následující hypotézu: Rozvíjí-li předškolní křesťanská výchova na základě respektování vývojových, věkových a individuálních zvláštností, harmonicky všechny stránky osobnosti dítěte, včetně duchovní, předpokládám, že děti jsou schopné žít křesťanské hodnoty ve své vrstevnické sociální skupině v každodenním životě a na svém stupni vývoje svou víru prožívat a také ji, na základě porozumění řeči symbolů a gest, slavit. Práce je rozdělena na tři celky. První celek podává náhled na výchovu harmonické osobnosti dítěte. Nejprve na základě odborné literatury popisuje vývojové zvláštnosti dítěte, formování osobnosti a identity. Popisuje socializaci, analyzuje postavení dítěte v kolektivu mateřské školy, která je místem první soustavné formace dítěte v heterogenní sociální skupině a doplňkem výchovy rodinné. Stanovuje stěžejní význam zakotvení a výchovy v rodině. Druhý celek stanovuje cíle křesťanské výchovy k přijetí Boha a jeho poselství. Uvádí falešné i spásné představy o Bohu, který se definitivně zjevuje v Ježíši Kristu. Vedle všedních dnů mají v životě dítěte význam slavnosti. Třetí celek se...
Nové evangelizační programy
Hrubá, Veronika ; Opatrný, Aleš (vedoucí práce) ; Matějek, Marek (oponent)
RESUMÉ Záměrem této práce bylo zjistit, zda dva zkoumané evangelizační programy vzniklé pro II. vatikánském koncilu reflektují současnou situaci a potřeby v církvi a ve společnosti a jsou schopné srozumitelně a účinně zprostředkovat evangelium. Jako východisko pro výběr programů sloužily závěry II. vatikánského koncilu a nejdůležitější pokoncilní dokumenty vyjadřující se k tématu evangelizace. V teoretické části se práce zabývá nejprve samotnými pojmy evangelizace a pastorace. Následně práce zkoumá, jak se na potřebu evangelizace dívá II. vatikánský koncil. Vychází přitom ze dvou pohledů na církev, a to církev evangelizujcí a církev evangelizovanou, a z nich vycházejících potřeb. Závěry jsou pak aplikovány na české prostředí. Empirická část práce se věnuje průběhu programů, z nichž jeden je zaměřen na evangelizaci vnější, druhý na evangelizaci vnitřní. Cílem je popsat používané evangelizační a pastorační prostředky. Stanovené hypotézy jsou ověřovány prostřednictvím dotazníku, který zjišťuje účinnost obou programů a míru jejich recepce účastníky i organizátory. Následná analýza výsledků ukazuje, že u většiny respondentů došlo za přispění používaných evangelizačních prostředků k pokroku, pokud jde o přijetí, prohloubení a následné schopnosti předávání evangelia.
Dětství ve středověké společnosti
Sládek, Pavel ; Matějek, Marek (vedoucí práce) ; Eliáš, Vojtěch (oponent)
Resumé Jméno a příjmení autora: Bc. Pavel Sládek Název práce: Dětství ve středověké společnosti Instituce: Katolická teologická fakulta UK v Praze Počet znaků: 170 289 Klíčové pojmy: manželství rodina dětství rozdíly mezi dívkami a chlapci vzdělání Tato diplomová práce popisuje percepci dětství ve středověku. Děti ve specifickém pohledu byly vnímány jako malí dospělí, a proto jejich prožívání dětských her bylo do značné míry potlačeno. Odlišné pohledy na dětství je možnost nalézt v chudých a královských rodinách. Další diferenciaci lze vysledovat v přístupu mezi pohlavím. Zatímco chlapci byli zvýhodňováni od svého narození, dívky plní druhořadou úlohu. Tyto rozdíly pak dále kontinuují do dospělosti a promítají se do přístupu nejen ke vzdělání a výchově, ale i ve společenském či manželském životě. V této souvislosti je nutno vyzdvihnout pozitivní vliv křesťanského učení na tehdejší společnost.
Použití metody "problem solving" na výuku náboženství
Tůma, Petr ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Matějek, Marek (oponent)
RESUMÉ: Tato práce se zabývá otázkou praktického použití metody "problem solving" v hodinách náboženství se všemi jejich klady a zápory. Věnuje se problematice výuky náboženské výchovy 8. třídy základní školy při využití výhradně českého jazyka a doporučených témat, která jsou stanovena v osnovách náboženské výchovy římskokatolické církve z roku 2004, pro použití v diecézi Hradec Králové. První část práce je věnována teorii učení, předpisům, osnovám a plánům výuky daných příslušnou legislativou. V následujícím oddílu jsou představeny jednotlivé použitelné metody v rámci "problem solvingu" s ohledem na rozvoj klíčových kompetencí žáků. V poslední části jsou vybrané vhodné metody rozebrány podrobně a představeny na tématech probíraných v hodinách výuky náboženské výchovy. U metod jsou uvedena příslušná doporučení, aby byly metody dobře aplikovatelné. V závěru jsou vhodné metody pro výuku náboženské výchovy v 8. třídě základní školy podrobně popsány pro případné zájemce z řad učitelů náboženství. Zpracováno je zde několik učebních postupů, které charakterizují celek metody Problem solving. Pro usnadnění práce učitelů s tímto materiálem jsou zde uvedeny požadavky na pomůcky a vhodné podmínky i příslušné biblické texty pro následné diskuse k probíraným tématům. Nad těmito texty mohou žáci dále přemýšlet o dříve...
Analýza obsahu učebnice dějepisu
Holečková, Vlasta ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Matějek, Marek (oponent)
RESUMÉ Analýza učebnice dějepisu pro základní školy přináší informaci, s jaký objem učiva a s jakým nábojem, se křesťanství ke studentovi dostává v konkrétní učebnici. Práce stanovila dva výstupy, prvý je obsažen v komentáři k hodnocení, který konkrétně mapuje text a předně se jedná o procentuální počet křesťanského obsahu, což je vlastně statistika vztažená na objem učiva. K hodnocení učebnice dějepisu byla použita precizní metoda, která zkoumala text a ilustrace pomocí tří kategorií negativní, pozitivní a neutrální. Zpracovala a zhodnotila veškerý text i ilustrace, což bylo promítnuto do tabulek a komentáře. Komentáře konkrétně hodnotí více do hloubky text i ilustrace, jsou významným přínosem pro analýzu. Nepřináší však stručný a výstižný závěr jako čísla uvedená v tabulce. K hodnocení textu bylo použito odborných knih a byla snaha také vypíchnout, co v učebnici nebylo uvedeno. Srovnávací metoda byla provedena jak s obdobnými učebnicemi dějepisu, tak s knihami renomovaných historiků. Z komentářů k tabulkám vyplývá, že je velmi alarmující a nedostatečný objem učiva uvedený k počátku českých dějin. Zavádějící se jeví text k počátkům dějin. Linie, která poukazuje na tmářský postoj víry je pro učebnici nepřípustná, prolíná se třemi díly učebnice. Pozitivní se jeví, že není dále rozdmýcháván rozbroj mezi...
Alternativní školství v ČR z katolické perpektivy
Koudelka, Michael ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Matějek, Marek (oponent)
UNIVERZITA KARLOVA V PRAZE Katolická teologická fakulta Katedra pastorálních oborů a právních věd Ing. Michael Koudelka ALTERNATIVNÍ ŠKOLSTVÍ V ČR Z KATOLICKÉ PERSPEKTIVY Diplomová práce RESUMÉ Tématem práce je pohled na alternativní školství v České republice. Popisují se waldorfské, montessori a daltonské školy, které jsou zakládány v České republice od roku 1990. Práce se snaží zmapovat jejich historii i současnost. Důležitá snaha je nalézt jejich základní ideály, principy fungování, požadavky na učitele a v neposlední řadě výuku náboženství a také je mezi sebou porovnat. Část zaměřující se na křesťanství a pedagogiku se snaží nalézt pohled církve na výchovu. Porovnání s křesťanskou antropologií hledá řešení k zaujetí katolického stanoviska, které by mělo být nezaujaté a vyvážené. Klíčová slova: pedagogika; waldorfské, montessori a daltonské školy; alternativní školství; výuka náboženství; katolické stanovisko
Proces obnovy farnosti v pražské arcidiecezi
Janíková, Anna ; Opatrný, Aleš (vedoucí práce) ; Matějek, Marek (oponent)
Resumé Autor: Anna Janíková Téma: Proces obnovy farnosti v pražské arcidiecézi (diplomová práce) Farnost je i po Druhém vatikánském koncilu základní buňkou církve. Existuje poměrně velká nabídka hnutí v církvi, které působí mimo farní strukturu, ale s farnostmi spolupracují a vytvářejí v nich nové možnosti intenzivního prožívání víry. I přesto farnost zůstává pro většinu katolíků stále jediným místem setkání se společenstvím církve. V pražské arcidiecézi byl v roce 2002 spuštěn proces obnovy farnosti. Jeho cílem je vytvoření takových farních společenství, která budou splňovat základní charakteristiky církve, kterými jsou: leiturgia - bohoslužby a svátosti, martyria - vydávání svědectví, diakonia - služba a koinonia - živé společenství vztahů. Vrcholem je pak missio - vysílání. Mnoho farností v pražské arcidiecézí již delší dobu tyto požadavky nesplňovaly. Příčiny neuspokojivého stavu nelze hledat v nedostatku kněží, kterých je v poměru k věřícím dostatek, ale spíše v nevyhovující farní struktuře naposledy revidované za josefinské reformy před dvěma sty lety a také v historických okolnostech i současné společenské situaci, které ovlivňují také život v církvi. V práci jsou popsány dosavadní kroky, které se v procesu farnosti zatím uskutečnily. Rozděleny jsou do tří kapitol - duchovní obnova, organizační kroky...
Výzkum náboženských znalostí mezi křesťany na Českolipsku
Škola, Ivo ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Matějek, Marek (oponent)
Resumé ŠKOLA, Ivo: Výzkum náboženských znalostí mezi křesťany na Českolipsku Bakalářská práce Bakalářská práce Výzkum náboženských znalostí mezi křesťany na Českolipsku pojednává o realizaci záměru této práce, tj. zjištění skutečného stavu náboženských znalostí mezi praktikujícími římskokatolickými věřícími v oblasti Českolipska. Vybrané farnosti se od sebe lišili svojí velikostí jak co do počtu věřících v dané farnosti, tak i do počtu všech lidí v žijících v dané obci. Naopak duchovní vedení farností lze považovat za shodné, i když každá farnost má svého místního ordináře, protože všechny tři vybrané farnosti patří do jedné diecéze, a to litoměřické. Výběr respondentů byl v každé farnosti vyvážený vzhledem k věku, pohlaví a úrovně vzdělání. Výsledky práce budou po dohodě s příslušným místním duchovním správcem použity ve výzkumem dotčených farnostech. Údaj o počtu znaků počítaných včetně mezer a poznámek 98 552 znaků včetně mezer a poznámek bez příloh

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 59 záznamů.   začátekpředchozí50 - 59  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
4 Matějek, Martin
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.