Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 119 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Nezaměstnanost v období COVID-19
Grossmann, Jakub ; Münich, Daniel
Tyto měsíční reporty stručně shrnují a popisují vývoj nezaměstnanosti v České republice v období covid-19. Pokladem jsou zejména data z Úřadu práce, zveřejňována vždy na začátku měsíce.
Finanční podpora vysokoškolských studentů v České republice: rekonstrukce systému nutná
Münich, Daniel ; Kořínek, Otakar
Problematice finanční podpory studentů vysokých škol nebyla poslední dekádu v České republice (ČR) věnována potřebná pozornost. Nejen širší veřejností, ale ani tou akademickou, a rozhodně ne tou politickou. Malému zájmu o problematiku odpovídají i kusé, či dokonce absentující informace, statistiky a analýzy o cílení a dopadech finanční podpory stávající. V zastaralém a finančně podfinancovaném systému tak docházelo jen k drobnějším úpravám. Mezinárodní srovnání ukazují, že objem veřejné finanční podpory studentů v ČR je velmi nízký. Velká část podpory je navíc poskytována plošně, takže podpora skutečně sociálněekonomicky potřebných studentů a zájemců o studium je velmi nízká. Průměrná měsíční podpora, přímá i nepřímá, se u studentů do 26 let pohybuje od zhruba 5 300 Kč pro ty z nejchudších poměrů do 2 700 Kč. Podpora u studentů ve věku 26 let a více je pouze zhruba 500 Kč měsíčně bez ohledu na jejich ekonomické zázemí. Podpora sociálně-ekonomicky slabých studentů je na velmi nízké úrovni. Na veřejně hrazená sociální stipendia má nárok velmi malý podíl studentů a samotná výše sociálních stipendií je velmi nízká. Demografická a sociální struktura příjemců těchto stipendií se nesleduje. Stejně tak se nesleduje míra, do jaké jsou mladí z chudších poměrů od studia odrazeni právě nízkou mírou podpory. Zvyšování sociálních stipendií a rozšiřování okruhu studentů s nárokem na ně není odvozováno od inflace a růstu životních nákladů studentů, ale od ad hoc zvyšování minimální mzdy a životních minim.
Platy učitelů v roce 2020 a výhled: usne Česko na vavřínech?
Münich, Daniel ; Smolka, Vladimír
Relativní platy učitelů v České republice (ČR) patřily až do roku 2017/2018 k nejnižším v rámci zemí EU i několika desítek ekonomicky nejvyspělejších zemí světa (OECD). Díky nebývale dynamickému tempu zvyšování v posledních letech však v roce 2021 téměř dosáhnou úrovně průměru OECD i EU, tedy zhruba 90 % průměru mezd vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců v ekonomice. Končící vláda Andreje Babiše tak naplní slib ze svého programového prohlášení z léta roku 2018. Úroveň učitelských platů spoluurčuje dlouhodobou atraktivitu učitelské profese a zájem o ní. Atraktivitu vyžaduje nejen potřeba zajištění dostatku učitelů, ale umožňuje uplatňovat výběrovost s důrazem na kvalitu práce učitelů. Jde však o dlouhodobé procesy formování kvality učitelského sboru země skrze průběžné příchody a odchody do a z profese. Proto lze dopady výše učitelských platů na zájem o profesi, kvalitu práce učitelů a kvalitu výuky a vzdělávací výsledky žáků vysledovat až s odstupem dlouhých let, či dokonce dekád.
Demographic Approach in Measuring Human Capital of Kazakhstan
Narkulov, Murat ; Pavlík, Zdeněk (vedoucí práce) ; Münich, Daniel (oponent) ; Fiala, Tomáš (oponent)
DEMOGRAFICKY PŘÍSTUP NA MĚŘENÍ LIDSKÉHO KAPITÁLU KAZACHSTÁNA Abstrakt Cílem práce je poskytnout čtenáři informaci o hodnotě lidského kapitálu v Kazachstánu na základě známé úrovně vzdělání a celoživotního příjmu z pracovního zařazení. Autor se snaží sestrojit reprodukční model lidského kapitálu ve spojitosti se změnou základních faktorů jako jsou demografické, politické a ekonomické změny, historický rozvoj a současná úroveň lidského kapitálu v Kazachstánu. Hlavním cílem této studie je určit hlavní složky rozvoje lidského kapitálu v Kazachstánu, zejména z demografického hlediska, prostřednictvím zhodnocení současné reprodukce lidského kapitálu v Kazachstánu. Výsledné odhady naznačují, že hodnota lidského kapitálu se během studovaného období (2003-2008) významně zvětšila a že překročila hodnotu fyzického kapitálu v zemi. Potenciál dalšího zvýšení lidského kapitálu v Kazachstánu v příštích letech je hodnocen jako velmi příznivý. Klíčová slova: lidský kapitál, kvalita populace, Kazachstán, demografie, populace v pracovním věku, vzdělání
Empirical Essays on Unemployment, Inflation and Access to Human Capital
Franta, Michal ; Münich, Daniel (vedoucí práce) ; Blien, Uwe (oponent) ; Galuščák, Kamil (oponent)
Empirical Essays on Unemployment, Inflation and Access to Human Capital Dissertation Michal Franta Abstract: This dissertation consists of three distinct topics within labor macroeconomics, applied microeconomics, and applied time-series econometrics. The first essay extends the standard methodology used in analyzing unemployment duration. The extension is applied on empirical data for the Czech Republic and France. Furthermore, unemployment dynamics are examined in terms of unemployment incidence and duration for the Czech Republic, 1992- 2007. The second essay belongs to the field of the economics of education. It contributes to the discussion on the equal access to higher education. The theoretical (structural) model of an individual schooling decision is set up and the implied reduced form is estimated on a unique data set of all secondary school graduates in the Czech Republic in 1998. Finally, the third essay deals with the inflation dynamics. It draws on extensive research in the modeling of the inflation process in developed countries. Nevertheless, the focus is on developing countries where specific economic and consequently econometric issues have to be considered.
Esaays on Corporate Bankruptcy
Vychodil, Ondřej ; Münich, Daniel (vedoucí práce) ; White, Michelle J. (oponent) ; Weill, Laurent (oponent)
Ondřej Vychodil Dissertation, July 2010: Essays on Corporate Bankruptcy The dissertation consists of three chapters on corporate bankruptcy: In the first chapter (joint with Ondřej Knot), we develop a model of a debt-contracting problem under bankruptcy regimes differing by a degree of softness. In the model, the degree of softness is associated with the extent to which the absolute priority rule can be violated. We show that when the degree of softness can be set individually for each project, then the debtor's tendency to excessive risk-taking can be eliminated and the first best solution can be attained. When it is given exogenously by a bankruptcy law, then a completely tough law results in a lower distortion from the first best than a soft law with a moderate degree of softness. The second chapter documents that the recent Czech bankruptcy practice tended to delay the ultimate exit of a firm when it can be expected to have a harsher ex-post effect on the firm's employees. Bankruptcy duration is regressed on unemployment rate, size and other controls, applying three alternative methods - OLS regression, parametric duration (survival) analysis, and quantile regression - on the cross-section population of 903 Czech corporate bankruptcies that were completed during 2004 by the distribution of returns among...
Essays on Labor Economics: Labor Market Laboratory in Central Europe
Dinga, Marián ; Münich, Daniel (vedoucí práce) ; Blien, Uwe (oponent) ; Moritz, Michael (oponent)
The first part of this dissertation evaluates the impact of a large and territorially concentrated foreign direct investment (FDI) inflow on local labor market outcomes in the Czech Republic. A difference-in-differences technique is employed for estimating the impact of a joint investment of Toyota and Peugeot on local labor market indicators. The results indicate a positive and statistically as well as economically significant effect of a large investment project on the local unemployment outflow rate, which is driven mainly by increases in the aggregate unemployment exit hazard rates for unemployment durations smaller than nine months. However, the impact on long-term unemployed was negligible. Moreover, a simple cost--benefit analysis suggests that investment incentives paid from a state budget would pay off only in a horizon of twelve years. In the second chapter, I analyze the causal effect of investment incentives on regional allocation of FDI in the Czech Republic during 2001-2007. An institutional setup of investment incentives provided foreign investors with financial incentives depending on the particular district's unemployment rate. The identification strategy is based on a regression- discontinuity approach, as the scheme's design introduces three unemployment thresholds...
Předškolní schopnosti: Evropská srovnávací studie
Neufussová, Monika ; Münich, Daniel (vedoucí práce) ; Federičová, Miroslava (oponent)
Předškolní vzdělávání zlepšuje kognitivní a nekognitivní schopnosti dětí a jeho efekt přetrvává až do dospělosti. Literatura poskytuje mnohé d·kazy o prospěšných vlivech předškolního vzdělávání, některé z nich dokonce kauzální. Většina studií nicméně pochází z USA a výzkum tak postrádá ucelený obraz předškolního vzdělávání v evropských zemích. K tomuto výzkumu přispívám srovnáním evropských zemí v ohledech předškolní docházky, předškolních dovedností a dosažených výsledk· ve čtvrté třídě. Dále se soustředím na eskou republiku. Výsledky ukazují, že vzdělanější matky mají větší pravděpodob- nost dávat děti do školky. Ve většině zemí děti s lepšími předškolními doved- nostmi dosahují lepších výsledk· ve standardizovaných testech ve čtvrté třídě, což podporuje existenci Matoušova efektu. V eské republice je docházka v předškolním zařízení spojována s nár·stem výsledk· ve čtvrté třídě o 0.3 směrodatné odchylky. Nejd·ležitější dovedností je schopnost číst, která zvyšuje výsledky v matematice o 0.2 směrodatné odchylky. Tyto výsledky přispívají k literatuře ohledně předškolního vzdělávání v Evropě, ale neměly by být interpretovány kauzálně, nebo' tvoří spíše popis evropské předškolní situace. 1
Gender Gap in Productivity Across Science Disciplines
Danylenko, Alona ; Jurajda, Štěpán (vedoucí práce) ; Münich, Daniel (oponent)
Persistentní rozdíly publikačních výsledků mužů a žen byly důkladně prozkoumány v existující literatuře počínaje rokem 1984, kdy Cole a Zuckerman poukázali na existenci významného rozdílu. Existující studie o publikační produktivitě mužů a žen prozkoumaly řadu různých determinantů rozdílu, kdy rozdíl v produktivitě se podařilo vysvětlit pouze částečně. Má práce se odlišuje od existující literatury daty, která využívám, a otázkami, které se snažím zodpovědět. Pokouším se zodpovědět čtyři otázky: 1) jaké faktory přispívají k rozdílné publikační produktivitě mužů a žen, 2) jaké institucionální faktory umožňují produktivitu žen ve vědě, 3) jak se liší nerovnost napříč různými obory, 4) která pracoviště najímají více žen v průběhu času. Výsledky mého výzkumu naznačuji, že 1) rozdíl mezi muži a ženami je menší o tře- tinu, je-li brán v potaz obor výzkumu, 2) ženy mají výhodu ve smyslu vyšší relativní produktivity na větších pracovištích, kterou nelze vysvětlit přísnějším výběrovým proce- sem, 3) menší nerovnost je pozorována v typicky ženských oborech jakými jsou sociologie, medicína a vzdělání, zatímco největší nerovnost je pozorována ve fyzice a matematice, 4) existuje závislost v čase mezi přijímanými ženami, kdy přítomnost úspěšné vědkyně na pracovišti přiláká více přihlášek žen. vii
Economics of Skill Formation
Supik, Lukáš ; Münich, Daniel (vedoucí práce) ; Zacchia, Paolo (oponent)
ix Abstrakt Lidé jsou ve své přirozenosti společenské bytosti. Většina z nás má složitou sociální síť, která nás propojuje s druhými v mnoha aspektech našich životů: sousedé, spolupracovníci nebo spolužáci a přátelé. Navíc je jasné, že chování jedince je do jisté míry ovlivněno druhými v jeho sociální síti, a toto ovlivňování obvykle označujeme jako peer efekty. Proto přesné poznání chování jedince nezbytně zahrnuje poznání interakcí s druhými v rámci sociální sítě. První část naší práce, rešerše literatury, shrnuje současný výzkum peer efektů, ukazuje, které aspekty lidského chování mohou být ovlivněny sociálními interakcemi a zdůrazňuje tak význam výzkumu peer efektů. Ve druhé části, estimaci lineárního-v-průměrech modelu, přinášíme detailní popis modelu, odvození jeho alternativních formulací a podmínky identifikace. Hlavním přínosem druhé části je, že přinášíme analýzu modelu krok za krokem a detailní důkazy matematických vět na jednom místě. Třetí část podává empirickou analýzu peer efektů ve vzdělávání v České republice. Konkrétně zkoumáme, jak je testové skóre žáků ovlivněno jejich spolužáky a pozorujeme, že je negativně ovlivněno testovým skórem a pozitivně ovlivněno schopnostmi jejich spolužáků. Výsledky jsou statisticky signifikantní, ale také jsou příliš velké ve srovnání s předchozím výzkumem....

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 119 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
37 Münich, Daniel
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.