Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 161 záznamů.  začátekpředchozí114 - 123dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Hravé vstupy do žánru pohádky u dětí předškolního věku
Skálová, Kristýna ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
Diplomová práce se zabývá uvedením předškolního dítěte do žánru pohádky. Cílem práce je promyslet, realizovat a reflektovat činnosti, které uvádějí děti předškolního věku do žánru pohádky, vedou je k rozvoji slovní zásoby a spolupráce třídního kolektivu. V teoretické části jsou věnovány kapitoly následujícím tématům: žánr pohádky a jeho znaky, čtenářská pregramotnost a předškolní dítě (zmiňuje důležité body v psychickém vývoji dítěte spjaté se čtenářskou pregramotností, cíle literární výchovy i důležitost rodiny a školy v rozvoji dítěte v oblasti čtenářské pregramotnosti), metody a formy práce s knihou a projekty na podporu čtenářské pregramotnosti. V praktické části se diplomová práce zabývá realizací činností, které uvádějí předškolní dítě do žánru pohádky. Jedná se o pět úkolů ke znakům pohádkového textu a závěrečné vymýšlení pohádky ve skupinách. Výzkum praktické části probíhal ve školním roce 2017/2018 a všemi úkoly prošlo 16 dětí předškolního věku. Analýzou sběru dat dětských prací a rozhovory s dětmi jsem došla k závěru, že děti předškolního věku jsou schopné chápat hranice literárního žánru pohádky, ale neumí pojmenovat ani vysvětlit znaky, které hranici pohádky tvoří. Úkoly i závěr ukazují rozmanitost dětské fantazie i schopnost dítěte spolupracovat. KLÍČOVÁ SLOVA Čtenářská pregramotnost,...
Rozvoj prosociálního chování v mateřské škole prostřednictvím aktivit zaměřených na rozvoj čtenářství
Tomanová, Veronika ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Novotná, Kateřina (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na rozvoj prosociálního chování v mateřské škole prostřednictvím čtenářské pregramotnosti. Teoretická část objasňuje pojmy vztahující se k tématům rozvoje prosociálního chování v mateřské škole, čtenářské gramotnosti a pregramotnosti. Dále stručně uvádí rozdíly mezi heterogenním a homogenním uspořádáním třídy dle věku v mateřské škole a zaobírá se i tématem klimatu školy a třídy. Cílem praktické části bylo popsat, jakým způsobem konkrétní mateřská škola rozvíjí prosociální chování dětí prostřednictvím čtenářské pregramotnosti. V průběhu celého školního roku byly sestaveny konkrétní aktivity, zrealizovány ve věkově heterogenní třídě jednotřídní mateřské školy, zreflektovány a doplněny o možnosti další práce s danou aktivitou. K reflexi byla využita metoda rozhovoru, pozorování a sebereflexe. Děti účastí na aktivitách rozvíjely své prosociální chování a vztah ke čtení. Po prostudování odborné literatury byl pro výzkum v praktické části vytvořen dotazník pro rodiče, který zjišťoval, zda a v jakých oblastech má tento mateřskou školou zvolený způsob rozvoje čtenářské pregramotnosti pozitivní vliv na vztahy ve třídě a klima mateřské školy jako celku. Ukázalo se, že rodiče si ne vždy uvědomují, že rozvojem čtenářské pregramotnosti je možné ovlivňovat i klima a vztahy ve...
Výběr knih pro děti podle učitelek mateřských škol
Hejhalová, Tereza ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na otázku, jakým způsobem a jaké knihy pedagogové mateřských škol vybírají pro předškolní děti, a na faktory, které tento výběr ovlivňují, včetně současných trendů (jako jsou levné knihy, sběratelské kampaně nebo interaktivní knihy). Teoretická část popisuje vývoj dítěte předškolního věku s ohledem na čtenářství, literární žánry a typy knih pro předškolní děti. Poukazuje také na nakladatelství, jež vydávají knihy pro děti, ocenění za kvalitní dětskou literaturu, a v neposlední řadě na média, která výběr knih ovlivňují. Je vysvětlena i důležitost podpory a rozvoje čtenářské pregramotnosti u předškolního dítěte. Cílem práce bylo popsat výběr dětské literatury u učitelek mateřských škol a zjistit faktory, které tento výběr knih ovlivňují. Po prostudování odborné literatury byl v praktické části vytvořen dotazník o 31 položkách pro učitele mateřských škol, který vyplnilo 129 respondentů. Celkem odpovídali na 14 hypotéz. Potvrdilo se, že vysokoškolsky vzdělané učitelky si vybírají knihy podle ocenění více než učitelky se středoškolským vzděláním. Za nejdůležitější vlastnost knihy považují učitelky z nabízených možností kvalitní text, od knih požadují zejména rozvoj představivosti a fantazie, což odpovídá i tomu, že nejvíce ve své práci preferují literární žánr pohádek. Knihy...
Motiv smrti v mateřské škole zprostředkovaný skrze dětskou literaturu
Jansenová, Tereza ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Krátká, Jana (oponent)
Tato bakalářská práce se věnuje zprostředkováním tématu smrti v mateřské škole metodou práce s knihou. Cílem této práce bylo zmapovat, zda s tématem smrti v mateřské škole pracují a případně, jakým způsobem; vytvořit seznam vhodné a osvědčené literatury pro děti k práci s tématem smrti v mateřské škole; navrhnout, realizovat a reflektovat tři lekce k tématu smrti pomocí metody práce s knihou ve vybrané mateřské škole. Teoretická část se zabývá vhledy do tématu smrti, jakým způsobem děti k smrti přistupují, charakteristikou předškolního dítěte, kognitivnímu vývoji zaměřenému k tématu smrti. Dále v teoretické části vysvětluji pojem čtenářská negramotnost, zabývám metodou práce s knihou a čtenářskými strategiemi v mateřské škole, které následně využívám v praktické části. Praktická část obsahuje výsledky dotazníkového šetření 107 učiteli mateřských škol, které bylo zaměřeno na otázky, zda a případně jakým způsobem respondenti pracují s tématem smrti na téma smrti v mateřské škole. 53,3 % respondentů uvedlo, že s tématem smrti v mateřské škole nepracuje a téměř čtvrtina respondentů uvedla jako důvod to, že děti v tomto věku smrt nechápou a tedy s tématem není vhodné pracovat v mateřské škole. Pokud s tématem učitelé pracují, upřednostňují povídání v menším počtu dětí a při tématu "Dušiček". Druhá část...
Interaktivní knihy pro děti předškolního věku - výhody a rizika
Marešová, Zuzana ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Novotná, Kateřina (oponent)
Diplomová práce se zabývá interaktivní knihou u předškolního dítěte, konkrétně jejími výhodami a riziky. V teoretické části pojednává o definici interakce, interaktivní knihy, zabývá se její stručnou historií. Poskytuje stručný přehled kategorií interaktivních knih, které jsou dostupné v tuzemských knihkupectvích. V závěru uvádí do kontextu tématu charakteristiku předškolního dítě (vývojová specifika, čtenářská pregramotnost, vztah ke knize, role dospělého). V empirické části práce zkoumá skrze metodu obsahové analýzy textů dvou zahraničních empirických studií a dotazníkovým šetřením mezi rodiči a pedagogy mateřských škol výhody a rizika interaktivní knihy. Výsledky uvádějí výčet výhod a rizik interaktivní knihy u předškolních dětí. Mezi nejčastěji uváděné výhody patřily rozvoj koordinace oko - ruka, rozvoj řeči a myšlení a rozvoj fantazie. Naopak mezi nejčastěji uváděná rizika se řadila kvalita knihy, zaměření pozornosti dítěte více na fyzickou manipulaci s pohyblivými částmi než na příběh, a nepropojenost ilustrace/pohyblivých prvků s příběhem knihy. KLÍČOVÁ SLOVA předškolní dítě, interaktivní kniha, interaktivita, čtenářská pregramotnost, výhody, rizika
Rodič jako zprostředkovatel obrázkových knih (wimmelbuch)
Vančová, Martina ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Starý, Karel (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na roli dospělého - rodiče při prohlížení a "čtení" série obrázkových beztextových knih (tzv. wimmelbuch) S. Bernerové - Zima, Jaro, Léto, Podzim, Noc. Cílem práce je popsat, k jakým interakcím dochází mezi rodičem a dítětem ve věku od dvou do tří let při "četbě" obrázkových knih, tzv. wimmelbuch. Teoretická část práce se věnuje tématům rozvoje čtenářské pregramotnosti (především u dvouletých a tříletých dětí), obrázkovým knihám, knihám typu wimmelbuch, dospělému jako zprostředkovateli dětské knihy, práci s ilustracemi a čtenářským rituálům. Součástí empirické části je kvantitativní a kvalitativní výzkum. Kvantitativní část výzkumu je postavena na datech z online dotazníku pro rodiče předškolních dětí. V rámci dlouhodobého kvalitativního výzkumu je sledována a popsána interakce mezi rodičem a dítětem ve věku od dvou do tří let ve čtyřech vybraných rodinách při práci s knihami typu wimmelbuch autorky Susanne Bernerové. Výsledkem dotazníku je zjištění, že více než polovina dotázaných rodičů vlastní některou z knih typu wimmelbuch S. Bernerové a většina z nich si myslí, že tyto knihy rozvíjí čtenářskou pregramotnost dětí. Prohlížení/čtení probíhá nejčastěji v rámci večerního rituálu s tím, že rodiče své role přizpůsobují aktuální situaci při práci s knihou. Zmíněné knihy se...
Práce s ilustrací v mateřské škole jako podpora porozumění předčítanému textu
Richterová, Kristýna ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Rybárová, Eva (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem práce s ilustrací v mateřské škole jako podporou porozumění předčítanému textu. Cílem je navrhnout a ověřit metody práce s ilustrací v mateřské škole, které podporují u dětí předškolního věku porozumění předčítanému textu. V teoretické části práce se věnuji ilustraci, vizuální gramotnosti, metodě práce s knihou, porozumění textu (předčítanému) a charakteristice dětí předškolního věku s ohledem na téma práce. Tyto znalosti následně využívám v praktické části. V praktické části navrhuji a ověřuji metody práce s ilustrací v mateřské škole, které by měly podporovat u dětí předškolního věku porozumění předčítanému textu. Práce je zaměřena na kvalitativní výzkum, při kterém jsem porovnávala rozdíly mezi výzkumným a experimentálním vzorkem. Nejprve jsem testovala úroveň dovednosti všech dvaceti dětí při práci s ilustrací a porozumění čtenému textu (výzkumný i experimentální vzorek). Poté jsem zpracovala sedm příprav, kde jsem se zaměřila na rozvoj čtenářských strategií a podporovala u dětí porozumění předčítanému textu na základě vybraných očekávaných výstupů dle RVP PV. Avšak této podpory se zúčastnila pouze skupina 12 dětí z oddělení Berušek (výzkumný vzorek). Následně jsem znovu testovala všech dvacet dětí a zaznamenávala si jejich případné pokroky a rozdíly mezi...
Dítě v předškolním věku a příběh
Šťastná, Šárka ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Rybárová, Eva (oponent)
Tato práce se zabývá rozvojem čtenářské pregramotnosti a práci s příběhem u dětí v předškolním věku. V teoretické části se věnuje pojmům jako je předškolní věk, kde popisuje jednotlivé oblasti vývoje a jeho zákonitostí, dále objasňuje pojem gramotnost a pregramotnost, přičemž se zaměřuje na oblast čtenářskou. Další pojem, kterému se práce věnuje, je příběh a hra, oba pojmy definuje a vymezuje vzhledem k předškolnímu vzdělávání. Poslední kapitola teoretické části se zabývá výukovými metodami pro rozvoj předčtenářských dovedností u dětí v předškolním věku. Cílem praktické části bylo a) zjištění aktuální úrovně předčtenářských dovedností u dětí v předškolním věku ve vybrané třídě - výzkumný vzorek a experimentální vzorek; b) sestavení vhodné metodiky pro rozvoj předčtenářských dovedností u dětí v předškolním věku; c) využití této metodiky v praxi s následnou diagnostikou úrovně předčtenářských dovedností u dětí v předškolním věku ve vybrané třídě (výzkumný vzorek); d) vyhodnocení získaných výsledků metodou dotazování u obou skupin; e) tvorba vlastní knihy, tvořené z příběhů dětí v předškolním věku, které samy vymyslely a ilustrovaly. Z výzkumu vyplývá, že k výraznějšímu zlepšení v oblasti čtenářské pregramotnosti došlo u výzkumného vzorku, přičemž jejich významný rozdíl ve výsledcích byl zejména v...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 161 záznamů.   začátekpředchozí114 - 123dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.