National Repository of Grey Literature 289 records found  beginprevious280 - 289  jump to record: Search took 0.00 seconds. 
Psychological aspects of the effectiveness of outdoor programmes
Švyhnosová, Alena ; Štětovská, Iva (referee) ; Gillernová, Ilona (advisor)
An increasing number of organizations are using outdoor based programmes for individual managers, management teams and work groups. Outdoor programmes are based on experiential learning and encourage change and help each participant more fully achieve self-knowledge and understanding of others. Outdoor programmes use activities that are stimulating problem-solving tasks designed to help group members develop their capacity to work effectively together. Many tasks are like children's games, others are comlex and designed for specific needs. The participants gain experience by working together in a non-traditional work environment, recognise their own limits, learn how each member thinks and works. An important part of these activities is participant's reflection and discussion about the activity, how they approached the situation, and possible points of learning. This discussion is supported by the facilitator who iniciates the discussion, sets the rules for it and guides the discussion so the participants learn from the experience they have just gained and can use it not only for the next acitivity. The facilitator provides structured opportunity to help participants learn more deeply. Although many organizations use these programmes, they are not usually interested in results these programmes have. Our...
Variation in relationship between sexes in time of pubescence amongst classmates
Čelikovská, Lucie ; Štětovská, Iva (referee) ; Gillernová, Ilona (advisor)
The thesis concerns relationships between boys and girls in time of pubescence in a class. The purpose of the thesis is exploration of the changes of the preferences between sexes in time of pubescence amongst classmates. The theme is based on the sociometric data (sociometric research) which were gathered during the program of primary prevention of social pathological phenomenon in the classes. The theoretic part involves subjects concerning examined phenomenon and surroundings: description of an individual in the time of pubescence, socialization, class as a small social group, the program of primary prevention of social pathological phenomenon. The empirical part analyses data of positive preferences gained by the sociometry (sociometric research). The basic goal of quantitative research is to survey the changes of quantity of positive intersexual preferences in the specific categories of age. The results are based on a group of nearly 5000 probands. The hypotheses of significant change in relationship of boys towards girls are confirmed. As well, research describes the period in which these changes were realized.
Current issues in didactics of psychology
Andršová, Alena ; Gillernová, Ilona (referee) ; Šírová, Eva (referee)
Didaktice psychologie zatím není věnována velká péče. Tato rigorózní práce je možným příspěvkem do dané problematiky. Navazuje na diplomovou práci "Aktuální otázky didaktiky psychologie na středních školách" obhájenou v roce 2004, rozvíjí ji a rozšiřuje jak v části teoretické, tak praktické; zcela nová je část aplikovaná. Část ,-:eoreticko - praktická východiska tvoří nejduležitější aspekty výuky psychologie. V souladu se záměry práce jsme se snažili podchytit a zmapovat nejvýznamnější témata didaktiky odrážející se v pedagogickém procesu. Jedná se především o obecnou charakteristiku předmětu psychologie na ruzných typech škol, faktory ovlivňující výuku, metody a formy výuky, motivace, osobnost učitele, hodnocení či materiálnědidaktické prostředky. Snažili jsme se uchopit nejzákladnější teoretická témata mající dle našeho názoru největší vliv na kvalitu výuky předmětu. Chápeme, že problematika je jistě ještě obsáhlejší, ale domníváme se, že jsme vhodně vybrali nejpodstatnější aspekty. Empirická sonda má za cíl zmapovat situaci výuky psychologie na vybraných školách pomocí dotazníkové metody a rozhovoru a vyvodit z výsledku závěry, které by mohly posloužit k optimalizaci výuky psychologie.
A treatment of partner violence perpetrators
Toufarová, Marie ; Vargová, Branislava (referee) ; Gillernová, Ilona (advisor)
The first part of this work sums up the topic of relationship violence. It deals with a specific character of partner abuse, its effects and its prevalence. It goes through myth and facts associated with abusive relationship and mentions some possibilities of solution. We wanted to chart the experience with relationship violence and obtain expert suggestions to the treatment of perpetrators from professional community. For this purpose we created a questionnaire that tracks the awareness and attitudes towards intimate violence and treatment of perpetrators. The final task of this work is to propose a model for group therapy of violent partners based on all resources that we rifle through in previous chapters.
Psychosocial atmosphere in a specialised detachment prison of Příbram
Dvořák, Luděk ; Gillernová, Ilona (referee) ; Urbanová, Miluše (advisor)
This diploma work deals with a psychosocial atmosphere in a prison background. It highlights recent changes in our prison system and investigates their intluence on psychosocial progress' atmosphere, which was felt by a group of drug addicted men, who were under special care in a specialized detachment for drug addicts. Findings are compared to parallel research of a homogenous group of convicted drug addicted prisoners in a standard prison environment. The work itself is based on the original R. H. Moose' technigue CIES, which has been developed for psycho-social climate research in the prison. The updated Czech form of this answer sheet from 1984 became a principle of this work.
Ways to support a child with problem behaviour by working with his family
Papoušková, Kateřina ; Gillernová, Ilona (advisor) ; Mertin, Václav (referee)
The thesis deals with the possibilities of intervention in children with behavioral problems. The main focus is placed on working with the family (unlike commonly used interventions that focus primarily on working with the child himself or herself). The first part portrays the theoretical background. It describes the mechanisms of family influence on the child in terms of the factors that can increase the risk of behavioral problems, and, vice versa, factors that act protectively and help the child cope with the situation in a functional manner. On this basis, we describe various forms of intervention in the family based on influence of the disclosed risk and resilient factors. The research project aims to respond to the discrepancy between the proven effectiveness of intervention in families and low levels of use (predominance of intervention focused on child itself only). Through qualitative analysis of interviews with professionals research maps possible ways for families to reach the intervention, its benefits and risks, and recommendations for improving the system of this kind of care in the Czech Republic. Keywords: conduct problems, family intervention, therapy
Family upbringing and interaction tendencies of adolescent personality
Wedlichová, Iva ; Gillernová, Ilona (advisor)
Řada psychologických výzkumů i praktických poradenských zkušeností ukazuje, že rodina je jednou z nejzákladnějších sociálních determinant vývoje dítěte. Její formativní působení na rozvoj jedince je dnes jíž, byf v různé míře, všeobecně uznáváno a přijímáno. Způsobem výchovy v rodině, jakožto jedním ze základních sledovatelných parametrů působení rodičů na formování dítěte, jsem se zabývala již ve své diplomové práci, kde jsem sledovala jeho vliv na oblíbenost žáka ve třídě, tedy na jeden z parametrů začlenění dítěte do vrstevnických vztahů. Výzkum, realizovaný s více jak třemi sty studenty ve věku 15-19 let, potvrdil větší oblibu těch žáků, jejichž způsob výchovy v rodině byl s ohledem na emoční vztah v rodině a způsob řízení klasifikován jako příznivý. Dále byla prokázána statisticky významná souvislost emočního vztahu rodičů k dítěti v rodině s oblíbeností žáka ve škole a v neposlední řadě pak nezanedbatelné působení způsobu výchovného řízení v rodině, kdy bylo potvrzeno, že silná a střední forma výchovného řízení pozitivně působí na příznivé přijímání žáka ve školní třídě. Způsob výchovy v rodině však neovlivňuje jen tyto vnější interakční pozorovatelné složky osobnosti. Významnou měrou se podílí též na rozvíjení emočních charakteristik osobnosti. Je zřejmé, že například emoční vztahy k dítěti v rodině...
Family upbringing and interaction tendencies of adolescent personality
Wedlichová, Iva ; Gillernová, Ilona (advisor) ; Vališová, Alena (referee) ; Janoušek, Jaromír (referee)
Řada psychologických výzkumů i praktických poradenských zkušeností ukazuje, že rodina je jednou z nejzákladnějších sociálních determinant vývoje dítěte. Její formativní působení na rozvoj jedince je dnes jíž, byf v různé míře, všeobecně uznáváno a přijímáno. Způsobem výchovy v rodině, jakožto jedním ze základních sledovatelných parametrů působení rodičů na formování dítěte, jsem se zabývala již ve své diplomové práci, kde jsem sledovala jeho vliv na oblíbenost žáka ve třídě, tedy na jeden z parametrů začlenění dítěte do vrstevnických vztahů. Výzkum, realizovaný s více jak třemi sty studenty ve věku 15-19 let, potvrdil větší oblibu těch žáků, jejichž způsob výchovy v rodině byl s ohledem na emoční vztah v rodině a způsob řízení klasifikován jako příznivý. Dále byla prokázána statisticky významná souvislost emočního vztahu rodičů k dítěti v rodině s oblíbeností žáka ve škole a v neposlední řadě pak nezanedbatelné působení způsobu výchovného řízení v rodině, kdy bylo potvrzeno, že silná a střední forma výchovného řízení pozitivně působí na příznivé přijímání žáka ve školní třídě. Způsob výchovy v rodině však neovlivňuje jen tyto vnější interakční pozorovatelné složky osobnosti. Významnou měrou se podílí též na rozvíjení emočních charakteristik osobnosti. Je zřejmé, že například emoční vztahy k dítěti v rodině...
Psychological problematics of convicts
Tamchyna, Miroslav ; Urbanová, Miluše (referee) ; Gillernová, Ilona (referee)
Předkládaná rigorózní práce se zabývá aktuálními problémy výehovného zacházení s odsouzenými a jeho účinnosti z forenzně psychologického hlediska. Reaguje na kontinuálně probíhající systémové změny ve vězeňství, které od devadesátých let významně mění .celkovou koncepci i způsob výkonu trestu ve smyslu jeho humanizace. Zachycuje vznik a vývoj i současný stav problematiky vnitřní diferenciace odsouzených ve výkonu trestu odnětí svobody. Tématicky a obsahově navazuje na obdobně zaměřené vlastní dřívější práce. Samotné téma vyplynulo jednak z bezprostředních potřeb penitenciární praxe, jednak z nutnosti realizace legislativních změn uskutečňovaných ve vězeňství prostřednictvím zákona o výkonu trestu a prováděcích vyhlášek. Nastolení problému vnitřní diferenciace u dospělých odsouzených nebylo ničím samoúčelným a nnléhnvčji vyvstalo teprv~ a:ž jako důsledek systémových změn podmínek ve vězeňství jako ceiku i v jednotlivých věznicích. Bylo zároveň odpovědí na závažné problémy s vězni v konkrétních podmínkách věznic pro výkon trestu a jednou z možností řešení nově vzniklé situace. Hledaly se cesty řešení, přičemž uplatňování rozličných variant vnitřní diferenciace se stalo jednou z nich. Její uplatňování v praxi znamenalo změnu přístupu k odsouzeným. Současně řešení problému vnitřní diferenciace bylo jedním z...
Social relations in pubescent groups in diagnostic institutes
Cápalová, Jitka ; Gillernová, Ilona (advisor) ; Šírová, Eva (referee)
Předložená práce si klade za úkol přispět k poznání sociální struktury a dynamiky existující ve skupinách dětí zařazených do dětských diagnostických ústavů. Dále práce obsahuje model diagnostické a terapeutické práce odborného týmu diagnostil.:kt'ihu ústavu s dílětem, které je do zařízeni umístěno pro poruchy chování. Vychovné skupiny dětí v diagnostických ústavech jsou svým složením, zaměřením i funkčností výrazně speci1ické, stejně jako je specifické prostředí diagnostických ústavů obecně. Struktura výchovných skupin je značně proměnlivá v čase a závislá na aktuálním složení klientely. Odborný tým diagnostického ústavu klade důraz především na práci s dítětem v kontextu vztahů a interakcí v rámci vrstevnické skupiny, kde dochází k četným situacím s diagnostickým i terapeutickým potenciálem. I v rámci skupiny je ovšem třeba ke každému dítěti přistupovat individuálně,. s ohledem na jeho vývojovou úroveň, schopnosti a dovednosti. Hledání společných prvků a zákonitostí sociálních vztahů v takových skupinách proto není jednoduché a je třeba počítat s jistou otevřeností jeho závěrů. Ve snaze vytvořit model práce týmu diagnostického ústavu s umístěným dítětem klademe důraz na koordinaci odborných pohledů a individuální přístup k dítěti v rámci výchovné skupiny, a to ve snaze vytvořit pro něj během diagnostického...

National Repository of Grey Literature : 289 records found   beginprevious280 - 289  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.