Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 102 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Komplexní jazyková analýza románu Sestra Jáchyma Topola
Tlamicha, Miloslav ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Šmejkalová, Martina (oponent)
Práce se zabývá analýzou jednotlivých jazykových rovin v Topolově románu Sestra. Text vykazuje specifické rysy především na rovině hláskoslovné, kde se objevuje pestrá škála možných variací čerpajících ze spisovných i nespisovných útvarů českého jazyka. Signifikantní je dále rovina lexikální, využívající prvky z repertoáru existujícího českého lexika, autorských neologizmů a elementů cizojazyčných. Různorodost hypersyntaktické roviny je silně ovlivněna vyprávěcí situací, založenou na množství vypravěčů a vnitrotextových adresátů. Jednotlivé jazykové aktualizace jsou významnou složkou výstavby smyslu analyzovaného díla.
Výuková komunikace na konzervatořích a její specifika
Hádková, Petra ; Šmejkalová, Martina (vedoucí práce) ; Hájková, Eva (oponent) ; Höflerová, Eva (oponent)
Název: Výuková komunikace na konzervatořích a její specifika Autor: Mgr. Petra Hádková Katedra: Katedra českého jazyka Vedoucí práce: doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. Konzultant: PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D. Cílem této práce je popsat výukovou komunikaci na konzervatořích a její specifika. K jejímu popisu uplatňujeme přístup pedagogický, lingvistický a okrajově i muzikologický. Výuková komunikace byla popsána na základě dílčích cílů. První výzkumná část je věnována zkoumání a popisu komunikačních struktur, kdy jsme zjišťovali, jaké typy komunikačních struktur se ve výukové komunikaci vyskytují a které komunikační struktury jsou nejvíce zastoupeny. Druhou výzkumnou část jsme věnovali zkoumání a popisu komunikačních (ilokučních) funkcí, kde nás zajímalo, s jakými záměry učitelé a žáci komunikují a jaká je frekvence funkcí ve výuce. V třetí části se zabýváme humorem ve výukové komunikaci. Zjišťovali jsme, jaké jsou podoby humorných situací, to znamená, proč a čemu se učitelé a žáci smějí, kdo je iniciátorem a příjemcem humoru, zda je humor záměrný či nezáměrný, zda má souvislost s obsahem učiva a rovněž jaká je frekvence humorných situací ve výukové komunikaci. Poslední výzkumná část je věnována hudební komunikaci v hudebně-odborných předmětech. Sběr dat proběhl na šesti konzervatořích v Čechách...
Jazykový rozbor vybraných barokních písní obsažených v Kancionálu českém Václava Matěje Šteyera
Králová, Kristýna ; Kvítková, Naděžda (vedoucí práce) ; Šmejkalová, Martina (oponent)
Práce je zaměřena na jazykovou analýzu baroknich pisní, které jsou obsaženy v Kancionálu českém Václava Matěje Šteyera a dříve nebyly zařazeny do jiných kancionálů. Součástí práce je textologický průzkum, jehož účelem bylo získat materiál k jazykovému rozboru. Práce je členěna do kapitol zabývajících se pravopisem a rozborem hláskoslovným, morfologickým, syntaktickým a lexikálním. Je připojena i stylistická analýza. Součástí diplomové práce je kapitola zaměřená na internetovou databázi Hymnorum thesaurus Bohemicus a tři přílohy, které obsahuji plánovanou podobu thesauru české hymnologie dle Vladimíra Helferta, obsah 2. vydání Kancionálu českého a transkripci 134 písní, z nichž jazykový rozbor vychází. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Žákovské přezdívky jako součást školské jazykové komunikace
Kvíčalová, Marta ; Šmejkalová, Martina (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent) ; Šindelářová, Jaromíra (oponent)
NÁZEV: Žákovské přezdívky jako součást školské jazykové komunikace AUTOR: School children's nicknames as a part of the school language communication KATEDRA: Katedra českého jazyka ŠKOLITEL: doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. ABSTRAKT Disertační práce se zabývá přezdívkami žáků staršího školního věku z lingvistického a z lingvodidaktického hlediska. Přezdívky nahlížíme nejen jako jazykový prostředek realizace komunikačního aktu oslovení, resp. jako jazykový prostředek označující v komunikaci třetí osobu, ale také jako projev určité konkrétní komunikační strategie v rámci školní třídy. Z tohoto pohledu se přezdívkám v kolektivu žáků dosud nikdo nevěnoval. Jako výzkumnou metodu jsme použili dotazníkové šetření. Hlavní výzkum probíhal ve dvou fázích a jeho hlavním cílem byl 1.) popis a charakteristika 562 přezdívek žáků 8. tříd základních škol a tercií víceletých gymnázií z hlediska motivace jejich vzniku; a 2.) podrobná charakteristika 45 vybraných přezdívek z hlediska jejich fungování (vnímání a prožívání) ve školské jazykové komunikaci, a to z pohledu produktora (skupiny, kde přezdívka vznikla a kde se používá), recipienta (nositele přezdívky) a nezávislých hodnotitelů. Sledovaný materiál nám umožnil vyslovit dílčí závěry o kvalitě jazykové kompetence žáků v závislosti na typu školy, kterou navštěvují....
Stav a možnosti rozvoje mluveného projevu žáků v hodinách českého jazyka a literatury
Jará, Vendula ; Hausenblas, Ondřej (vedoucí práce) ; Šmejkalová, Martina (oponent)
Diplomová práce je věnována problematice mluveného projevu ve výuce českého jazyka a literatury. V teoretické části jsou porovnávány změny, jichž pojetí mluveného projevu postupně dosáhlo. Součástí je dále jednoduchá analýza učebnic, jejímž cílem je komparace odlišných přístupů k výuce mluveného projevu. Praktická část diplomové práce je poté zaměřena na samotnou výuku projevu. Obsahuje principy, které by se měly stát východiskem pro rozvíjení vyjadřovacích schopností, zásady postupu při hodnocení projevů a náměty praktických činností, jimiž lze napomoci ke zlepšení mluveného projevu žáků.
Výuka syntaxe na měšťanských školách v první polovině 20. století
Novotná, Alena ; Šmejkalová, Martina (oponent)
Tato práce se věnuje problematice vyučování syntaxe na měšťanských školách vletech 1907-1939. Popisuje vývoj měšťanské školy jako takové, vývoj učebních plánů a osnov pro měšťanské školy ve vymezeném období. Řeší otázky, jaká byla pojetí výuky českého jazyka a jaké didakticko-metodické postupy navrhovaly tehdejší didaktiky a metodické příručky pro učitele. Především se tato práce věnuje analýze dvou učebnicových řad pro měšťanské školy autorů Josefa Müllera a autorského kolektivu Ludmila Žofková - Bohumil Tožička. Na základě obsahové analýzy je zjišťováno, jak byla syntaktická témata zakotvena v učebních osnovách pro měšťanské školy a jakým způsobem autoři učebnic a mluvnic syntaktické učivo v jednotlivých ročnících měšťanské školy prezentovali. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Čtení s porozuměním jako předpoklad úspěšné strategie řešení slovních úloh v matematice
Sigmundová, Alena ; Šmejkalová, Martina (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent) ; Klimovič, Martin (oponent)
Čtení s porozuměním jako předpoklad úspěšné strategie řešení slovních úloh v matematice DISERTAČNÍ PRÁCE Mgr. Alena Sigmundová ABSTRAKT Disertační práce popisuje výsledky interdisciplinární výzkumné studie zkoumající jazykové aspekty slovních úloh v matematice a souvislost mezi porozuměním textu slovních úloh a úspěšností jejich řešení. Po zasazení výzkumu do rámce teoretických východisek, kde je charakterizován pojem slovní úloha v matematice a pojem čtení s porozuměním včetně faktorů ovlivňujících porozumění textu, a kde jsou popsány výsledky předešlých výzkumných studií, představuje práce metodologii, průběh a výsledky testování žáků ve třech pilotních šetřeních a v šetření hlavním a závěry plynoucí z polostrukturovaných rozhovorů. Výzkum se opírá jednak o jazykovou analýzu 18 slovních úloh s nízkou úspěšností řešení převzatých z mezinárodních výzkumných šetření PISA 2012 a TIMSS 2007, jednak o zjišťování úrovně porozumění textu těmto úlohám u žáků 8. a 9. ročníku ZŠ, a dále o tvorbu reformulací těchto úloh pomocí modifikování vybraných jazykových jevů a zjišťování účinku těchto reformulací. Provedeného výzkumu se účastnilo 773 žáků ze 13 základních škol. Výzkumná studie přinesla následující závěry: 1. Porozumění zadání slovní úlohy je důležitým prediktorem úspěšnosti řešení dané úlohy, není však...
Jména na Berounsku v 17. a 18. století
Jíňová, Petra ; Šmejkalová, Martina (vedoucí práce) ; Palkosková, Olga (oponent)
Práce antroponomastieky mapuje oblast Berounska v 17. a 18. století na základě studia matrik třinácti náhodně vybraných vsí a města Berouna, které je přirozeným centrem této oblasti. Hlavní náplní práce je zjištění frekvence výskytu křestních jmen v této oblasti, a to na základě sledování patnáctiletých časových úseků vždy na začátku a na konci století. Práce sc zaměřuje i na rekonstrukci motivace volby křestních jmen po rodinných příslušnících, kmotrech a patrociniích, přihlíží i k datu narození. Na základě vyexcerpovaného materiálu z matrik sleduje práce i případný vývoj v oblasti frekvence a motivace křestních jmen, srovnává případné odlišnosti prostředí města a venkova. Práce nepřichází s ničím objevným, potvrzuje již zjištěné v dosud vyšlých odborných publikacích.
Vliv metod RWCT na rozvoj komunikativních dovedností žáků
Řádová, Jana ; Staňková, Blanka (vedoucí práce) ; Šmejkalová, Martina (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na program Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT) a jeho vliv na rozvoj komunikativních dovedností žáků. Teoretická část nabízí faktické informace vztahující se k tématu. Popisuje komunikaci, komunikativní dovednosti, postavení komunikace v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání a shrnuje informace o programu RWCT, o jeho cílech, obsahu a metodách. Praktická část zkoumá vliv metod RWCT na rozvoj komunikativních dovedností žáků. Porovnává hodiny na dvou základních školách z hlediska času, který je stráven komunikací žáků, při které musí vyjadřovat své vlastní myšlenky a názory.
Česká syntax první třetiny 20. století očima časopisu Naše řeč
Kadlecová, Eva ; Šmejkalová, Martina (vedoucí práce) ; Novotná, Alena (oponent)
Diplomová práce se věnuje problematice syntaxe první třetiny 20. století, tak jak byla vnímána lingvistickým časopisem Naše řeč. Na základě obsahové analýzy primárních pramenů se ukazuje, jak byly lingvistickým časopisem Naše řeč zachyceny a interpretovány syntaktické jevy v první třetině 20. století a do jaké míry byla stanoviska redakce časopisu v souladu či v rozporu s tehdejšími kodifíkačními příručkami. Práce dále nabízí ukázky toho, jak jsou syntaktické jevy, kterým se věnuje Naše řeč, pojaty ve vybraných mluvnicích, což umožňuje zachytit některé vývojové tendence v české syntaxi té doby. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 102 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
5 SMEJKALOVÁ, Michaela
2 SMEJKALOVÁ, Monika
2 Smejkalová, Marcela
2 Smejkalová, Marie
10 Smejkalová, Markéta
5 Smejkalová, Martina
2 ŠMEJKALOVÁ, Magdaléna
2 ŠMEJKALOVÁ, Marcela
1 ŠMEJKALOVÁ, Michala
1 Šmejkalová, M.
2 Šmejkalová, Magdaléna
2 Šmejkalová, Marie
10 Šmejkalová, Markéta
5 Šmejkalová, Michaela
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.