National Repository of Grey Literature 2,031 records found  1 - 10nextend  jump to record: Search took 0.14 seconds. 


Teaching Methods and their Usage in Teaching of Specialized Subjects at Secondary Schools
ŠPANINGEROVÁ, Marie
In the theoretical part the bachelor´s work gives the characteristics of methods and their importance in the teaching process, deals with the importance of teacher´s personality, mutual teacher-pupil´s relations in teaching-educational process and motivation. The mapping out of teaching methods and possibilities of their use in lessons at the secondary school. The work contains a theoretical and practical part. The theoretical part includes the characteristics of methods applied in professional subject´s instruction, laboratory exercises and professional training. The aim of the practical part is to find out the fact what teaching methods are preferred by pupils during their practical training. The method of guestionnaire will be used and the guestionnaire will be completed by pupils of 1. ? 4. classes of the hotel and tourism study branch.

Problems and measurements of the basic electrotechnical quantities
BOHÁČ, Radek
The purpose of this thesis is selection and specification of basic teaching methods used in heavy current laboratory during vocational training education at secondary school. Basic methods for electrical values measurements in heavy-current laboratory, measuring instruments basic division and measured electrical values evaluation. Further, basic measurement of electrical values, current, voltage, power, resistance and capacity are specified here.

How precede to civilisation diseases (complex education and motivation text about health life style)
Drahošová, Šárka ; Bartůňková, Staša (advisor) ; Vránová, Jana (referee)
Název: Jak předejít civilizačním chorobám How to prevent civilization diseases Cíle práce: Mým cílem bylo posoudit názorovou orientaci a informovanost studentů gymnázií a odborných učilišť v oblasti prevence civilizačních chorob. Toto šetření mělo být východiskem pro přípravu informačního výukového materiálu. Metodika: Metodou výzkumu bylo dotazníkové šetření, mapující jak názorovou orientaci a postoje respondentů v problematice životního stylu, tak i informovanost v oblastech: pohyb, strava, škodliviny a psychohygiena. Dotazník vyplnily 2 skupiny 17-18 letých respondentů, kterými bylo123 gymnazistů (60 dívek a 63 chlapců) a 122 učňů (60 dívek a 62 chlapců) z Prahy a okolí. Výsledky: Výsledky výzkumu ukázaly nedostatečný stupeň informovanosti v obou skupinách respondentů, i když studenti gymnázií projevili dle předpokladů lepší znalosti než studenti z odborných učilišť. Nebyla však potvrzena hypotéza, že dívky mají ve srovnání s chlapci lepší znalosti o zdravé výživě. Na základě informací o neuspokojivých znalostech studentů byl připraven komplexní . informační text, který může být použit ve výuce na středních školách nebo může být návodem pro zdravé a odpovědné chování každému dospívajícímu a dospělému zdravému člověku Klíčová slova Zdravý životní styl, civilizační choroby, sport, kondice, správná...

Factors Influencing Alternative of Teaching Methods in Health Education
Kuželková, Hana ; Marádová, Eva (advisor) ; Kovaříková, Miroslava (referee)
This Thesis deals with teaching methods in Health Education. To get you trough the problem more easily, it also contains characterization of the most used teaching methods, their classification and selection. Also there is a mention about alternative methods. There are many details about Health Education and it is also included elaboration of this educational specialization. Results of the research (which was specialized to used teaching methods) are in compare with subject matter of health education. Subject matters offers to teachers how to answer the purpose of teaching this new school object. Keywords: teaching methods - characterization of teaching methods - choice of teaching methods - soundness of the school - health education - purpose of teaching - RVP ZV

Integration and Involvement of School and Family in Environmental Education
Hošková, Monika ; Marádová, Eva (advisor) ; Kovaříková, Miroslava (referee)
The thesis deals with the analysis of the actual environment education and with the changé of the status at family, school and within the curriculum. The thesis surveys the role of environmental education in families also in company for the implementation of environmental education into the primary school education. Work contains quantitative (exploratory probe) and qualitative (controlled dialogue) methods recognition, as yourself they can mutually families and school help in integration recognize and facility from environmental education. This work contains also unusual method, as is national competition for families at topic environmental education. The thesis contains also annotation of environmental educational program. Environmental educational programs should be of high quality and they should supply the teacher with good instruction and motivation for the realization of environmental education and other cross-disciplinaiy issues at school. The aim of the thesis is to create a strategy for improving cooperation of family and school at realization the quality of the environmental education.

Piano Works of Vítězslav Novák - usage in education at the music schools
Obručová, Lenka ; Palkovská, Jana (advisor) ; Kopecká, Věra (referee)
The goal of the work Piano Works of Vítězslav Novák is to map out the important part of Czech piano music, to outline possibilities of its usage in concerts as well as in pedagogical practice and to present the results to the wide public. This work wants to use potential and special knowledge of its problems, make an analysis of usage possibilities in performing and pedagogical practice. The work is divided into three parts: the first part introduces Novák's life, the second part offers a list of Novák's piano works. The third part is a selection of author's best pedagogicly applicable works, including didactical analysis and practical tips for use of these compositions.

Arrangement and proving of nature excursion model for students of education for health in the National park Šumava.
KUČEROVÁ, Martina
This thesis deals with the arrangement and proving of examples of nature excursions for the course methods of natural excursions for students of Health education in the University of South Bohemia in České Budějovice, within the area of Sumava National Park and Sumava Landscape Protected Area. The model course is designed so that the graduates of this subject can gain the required theoretical and practical knowledge in organising natural excursions. The natural excursions implemented within the course support nature protection with an emphasis on explanation of how important exposure to healthy and undamaged nature is for the health of the human body and mind and soul. With the help of questionnaires it was confirmed, that the students expect to obtain theoretical and practical knowledge on this subject. The students are interested in practical training of first aid in the terrain, and learning about activities for natural excursions. The final part provides a worked detailed theoretical lecture for this subject. This thesis was developed pursuant to two years research carried out with the cooperation of the Faculty of Healh Education and the Administration of Sumava National park and Landscape Protected Area.

Information andraelementaristic
Duchková, Veronika ; Rambousek, Vladimír (advisor) ; Fialová, Irena (referee)
The diploma thesis deals with basic approaches and methodology of education of adults. In practical part of the thesis there is research trying to prove theoretical background enrich by practical experience with teaching of course Do not be intimidate by computers. This research proved initial presumptions and it results into new founding as well. The work deals with information andragogy from education of adults and gives some basic methods and conceptions for this education.

Education, values and the teenagers
Tischler, Daniel ; Eliáš, Vojtěch (advisor) ; Opatrný, Aleš (referee)
Resumé Současný stav naší mládeže je k otázkám náboženství poměrně složitý. Na jedné straně česká ateistická kotlina má vůči náboženství, včetně náboženství křesťanského poměrně dost velkou nedůvěru. Na druhé straně česká mládež, stejně tak jako česká dospělá společnost má náboženské potřeby, tudíž se o náboženské otázky sice zajímají, ale odpověď, kterou jim nabízí tradiční církve je zcela neuspokojuje. Tato skutečnost je příležitostí k pronikání nových náboženských směrů, které v posledních letech do naší země poměrně ochotně difundují a zakotvují se . I přes tyto výše vyjmenované skutečnosti má u nás největší vliv na mládež katolická církev. Ovšem, většina z mladých lidí, jež se k církvi hlásí, se s ní ne vždy plně identifikuje. Nežijí život plně včleněný do farnosti, do společenství; ve velké většině jsou to spíše občasné návštěvy bohoslužeb, na venkově přežívající tradiční rity apod. Hodnoty, především ty socializační jako jsou náboženské víry nesou v sobě vždy jisté procesy zobecnění, jisté koncepce, které jsou zaznamenatelné především v rovině etických měřítek. Etické hodnoty stanovují, jakým způsobem realizovat svůj život a svá přání. Proto v otázce hodnot je z hlediska křesťanské pedagogiky (obecně by to mělo platit také) nejvíce hodnotné to, co je eticky dobré a správné. Co je eticky dobré a...