National Repository of Grey Literature 226 records found  beginprevious217 - 226  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
Zdokonalení a zpřesnění modelování znečištění ovzduší a získání podkladů pro predikci zdravotního rizika
Ústav informatiky AV ČR, v.v.i., Praha ; Státní zdravotní ústav, Praha ; Ústav informatiky AV ČR, v.v.i., Praha ; Český hydrometeorologický ústav, Praha ; Eben, Kryštof ; Brabec, Marek ; Kotlík, Bohumil ; Kazmarová, Helena ; Keder, Josef ; Janatová, Lenka ; Horálek, Jan ; Coňková, Markéta ; Vlček, Ondřej
Cílem projektu je rozvoj modelů transportu a rozptylu znečištění ovzduší určených pro podporu státní správy a informování veřejnosti, využití jejich výsledků pro hodnocení zdravotních rizik. Řešení je rozděleno do dílčích úkolů: DP 1: Vyhodnocení vazeb mezi meteorologickými podmínkami, emisemi a imisní zátěží. V roce 2010 proběhla verifikace emisního modelu a úprav rozptylových modelů. Byl dokončen vývoj programového systému. DP 2: Další vývoj referenčních modelů s ohledem na hodnocení zdravotních rizik. V roce 2010 byl revidován postup stanovení maximálních denních průběhů koncentrací oxidu siřičitého. DP 3: Hodnocení zdravotních rizik. Byly ověřeny modelové výstupy v procesu zdravotních rizik. Popis kampaňového měření v Plzni. DP 4: Vývoj a implementace modelového systému pro hodnocení aktuálního stavu imisní zátěže a její předpověď. Popis napojení modelu na prognózní meteorologický model. DP 5: Vývoj a implementace analytických nástrojů pro zpracování výsledků měření a modelování imisní zátěže. Byl připraven statistický model pro softwarovou implementaci včetně odladění metodiky pro různé znečišťující látky.
Komplexní interakce mezi přírodními ději a průmyslem s ohledem na prevenci závažných havárií a krizové řízení
Ústav termomechaniky AV ČR, v. v. i., Praha ; Výzkumný ústav vodohospodářský T.G.M., v.v.i., Praha ; Centrum dopravního výzkumu, v.v.i., Brno ; Technická univerzita, Liberec ; Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava. Fakulta bezpečnostního inženýrství, Ostrava ; Danihelka, Pavel
Projekt je zaměřen na porozumění problematice interakce mezi přírodními ději a průmyslem s ohledem na prevenci závažných havárií a související krizové řízení, kdy přírodní děje ovlivňují vznik nebo průběh závažné havárie a její dopad na lidské zdraví a životní prostředí. Významnými cíli jsou zdokonalení stávajících modelů znečišťování ovzduší a vod při havarijním úniku škodlivin a zlepšení havarijní připravenosti, zpracování metodik analýzy kombinovaných rizik zahrnující přírodní děje a průmysl se zřetelem na povodně a probíhající klimatické změny a zdokonalení metod predikce průběhu a dopadů havárií, specifik šíření, transformace a atenuace škodlivin a hodnocení jejich akutních toxikologických a ekotoxikologických projevů. Konečným cílem je zlepšení prevence a vytvoření nástrojů pro zmapování a zvládání rizik závažných havárií. Zpráva obsahuje informace o výsledcích pěti dílčích úkolů. DÚ 1: Mapování komplexních rizik zahrnujících technologické a přírodní prvky včetně povodní, DÚ 2 Rozptyl škodlivin po havárii v mezní vrstvě atmosféry v komplexním prostředí ve vazbě na havarijní plánování, DÚ 3 Rozptyl škodlivin v hydrosféře po havárii, rozvoj nástrojů havarijní připravenosti a mitigace dopadů, DÚ 4 Transformace škodlivin při závažných haváriích a proces přirozené atenuace, DÚ 5 Působení vysokých dávek škodlivin: limity akutní toxicity v procesu prevence závažných havárií.
Zelené technologie pro ochranu ovzduší
Ústav experimentální botaniky AV ČR, v.v.i. , Praha ; Vaněk, Tomáš
Zpráva přináší výsledky ze studia mechanismu sorbce/translokace toxických kovů ve vybraných rostlinách. Popisuje výsledky screeningu vegetace v Krnovské ulici v Praze (v příloze jsou uvedeny výsledky měření frakce PM10). Výsledky studia sorbce PAH na listy vegetace jsou uvedeny v příloze 2. Výsledky anatomické studie vlivu povrchu listu na sorbci prachu na jedné straně a vlivu prachu na list na straně druhé jsou uvedeny v příloze 3. Viabilita byla sledována na základě vlivu prachu na produkci etylénu (výsledky uvedeny v příloze 4). Vyhodnocuje efektivitu cíleně vysázených rostlin v ulicích Karlštejnská (Černošice) a Velvarská (Horoměřice) a v Kladně.
Relation between plants and atmosphere in the current education of Science on the second stage of basic schools
ČEKAL, Tomáš
This bachelor thesis focuses on the relation between plants and atmosphere in the current education of Science on the second stage of basic schools. The thesis is divided into two main parts, a theoretical and a practical one. The theoretical part analyses an issue of three spheres which are furthermore observed in this bachelor thesis, namely: 1 Plants in relation to carbon cycle, 2 Influence of the atmosphere on plants, 3 Significance of plants for the atmosphere. The practical part consists of monitoring of the presence of separate spheres in the basic school textbooks (with the help of charts) and analysis of the 9th grade basic school pupils' knowledge in these spheres carried into effect based on the didactic test. The monitoring is worked up in the form of diagrams.
Analysis of legal instrument s of self-governments used in air protection
Vévoda, Jan ; Vojáček, Ondřej (advisor) ; Jílková, Jiřina (referee)
Air pollution from point sources is a serious problem that is mainly solved centrally and with use of public tools. The goal of this thesis is to find out whether in respect of the local and regional context of air pollution this problem can be solved by local self-governments and whether they may adopt the doctrine of free market environmentalism to protect the air with the use of private law as a subject of ownership. For this purpose, relevant instruments are analyzed, such as a nuisance action, an obligation of prevention and a liability for damages. The city of Ostrava even brought an action against the state, however, possibilities of its success are small. It was found that local self-governments could use these instruments to protect the air, but practical problems demotivate them.
Environmental Problems in Europe in Relation to the Environmental Policy of the European Union
Medková, Kateřina ; Jeníček, Vladimír (advisor) ; Abrhám, Josef (referee)
This thesis deals with certain environmental problems in Europe and with attempts to solve these environmental problems within the framework of the European Union. The purpose of this work is to make its readers acquainted with the scope of the EU environmental policy and Community legislation on the protection of the environment. The thesis is focused on four main subject-matters: (i) climate change as a consequence of the global warming process, (ii) air pollution and the ozone layer depletion, (iii) water contamination and (iv) soil degradation. The issue which of the environmental problems require a regional approach and which a global approach is also considered in the thesis.
The importance and utilization of LPG in transport
Binderová, Vanda ; Dvořák, Antonín (advisor) ; Hadrabová, Alena (referee)
The importance and utilization of LPG in transport - just the title signifies what is this bachelor thesis focused on. The first part gives a chance to learn more about liquified petroleum gasses, i.e. LPG. It comprehends information about its history, compound, processing, features and also advantages and disadvantages related with this gas. The second part is concerned with the relationship "LPG and environment". You can find there answers to questions like: Why does transport have a negative influence to environment? Which substances are emitted by fuel combustion to atmosphere? Is LPG regardful of environment? The third part is an economic one. It contains the calculations of LPG purchase costs and their economic return and also the price comparison to another fuels. The main aim of this thesis is to compare LPG with petrol and diesel oil and analyze its environmental and economic efficiency.
Steps of the European Comission to Reduce the CO2 Emissions from Passenger Cars
Nováková, Hana ; Geuss, Erik (advisor) ; Branžovský, Antonín (referee)
The Bachelor Degree Thesis deals with the air pollution and emissions of CO2 from passenger cars. The EU signed the Kyoto protocol, which binds the member states to reduce emission of CO2 by 8% against the year 1990. While is reducing in other sectors succesfull, emissions in transport keep rising. That is why the European Comission decided to create a legislation to reach the average fleet emission target of 130 g/km with the motor vehicle technology and next 10 grams with other improvements like biofuels, ecodriving, better infrastructure or traffic lights. It means that in 2012 the fleet of a manufacturer should emit 120 g/km in average. The European Comission concerns with how to make the proposal equitable to all car manufacturers. The emission limit will probably be set by the weight of the car with the motivation of reducing the weight of cars. The thesis describes also negative social impacts, which the propsal might have. An opinion of many interested parties was taken into account. The exact legislation should be proposed soon.

National Repository of Grey Literature : 226 records found   beginprevious217 - 226  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.