Original title:
Kroky Evropské komise ke snížení emisí CO2 z osobní dopravy
Translated title:
Steps of the European Comission to Reduce the CO2 Emissions from Passenger Cars
Authors:
Nováková, Hana ; Geuss, Erik (advisor) ; Branžovský, Antonín (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2008
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá znečištěním ovzduší z osobní automobilové dopravy a kroky, které podniká Evropská komise, aby se pokusila emise CO2 z dopravy snížit. Evropská unie se v Kjótském protokolu zavázala ke snížení emisí CO2 o 8% vzhledem k roku 1990. Zatímco snižování emisí v ostatních sektorech probíhá úspěšně, emise z dopravy stále stoupají. Proto připravuje Evropská komise legislativu, která by měla zajistit dosažení limitu 120 g emisí CO2/km do roku 2012. Limit by měl být stanoven jako průměr všech prodaných vozů v daném roce na evropském trhu. EK se zabývá tím, aby návrh nepoškodil především konkurenceschopnost evropských automobilových výrobců, ale i další zájmové skupiny. V úvahu byly vzaty názory mnoha zájmových skupin, aby byl návrh co nejkompaktnější. Bakalářská práce se zabývá vývojem jednání EK o snížení emisí CO2 z dopravy a rozebírá návrh, který byl předložen Evropskou komisí. Jejím cílem je objasnění návrhu Evropské komise a odhad jeho důsledků.The Bachelor Degree Thesis deals with the air pollution and emissions of CO2 from passenger cars. The EU signed the Kyoto protocol, which binds the member states to reduce emission of CO2 by 8% against the year 1990. While is reducing in other sectors succesfull, emissions in transport keep rising. That is why the European Comission decided to create a legislation to reach the average fleet emission target of 130 g/km with the motor vehicle technology and next 10 grams with other improvements like biofuels, ecodriving, better infrastructure or traffic lights. It means that in 2012 the fleet of a manufacturer should emit 120 g/km in average. The European Comission concerns with how to make the proposal equitable to all car manufacturers. The emission limit will probably be set by the weight of the car with the motivation of reducing the weight of cars. The thesis describes also negative social impacts, which the propsal might have. An opinion of many interested parties was taken into account. The exact legislation should be proposed soon.
Keywords:
air polution; emissions from transport; reducing CO2 emissions; emise z dopravy; snižování emisí CO2; znečištění ovzduší
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/9659