National Repository of Grey Literature 128 records found  beginprevious112 - 121next  jump to record: Search took 0.00 seconds. 
The law applicable to the interception of communications of parliamentarians in selected European states (and the connection to the issue of parliamentary immunity): Study 1.227
Vlčková, Marie ; Havlenová, Jitka ; Syllová, Jindřiška
From the foregoing sources we may summarize that most of the analyzed countries allow wiretapping of MPs under the same conditions as other citizens (how the police intercepts so the intelligence ones). Only in limited number of countries the parliamentary immunity covers wiretapping. In that case there is necessary to obtain approval for wiretapping of an MP of some authority of Parliament. In a few countries, the interception of MPs has special regime. The permission must be approved by the specific body (court) other than the parliamentary chamber, however, different from the authority that permits the wiretapping of other citizens. Regarding the supervisory authority of wiretapping, most states have no such parliamentary body. Mostly post-socialist states have some parliamentary supervisory body dealing with wiretapping of secret services (committee).
Fulltext: Download fulltextPDF
Methods of appointing the Government: Study 1.228
Kuta, Martin ; Němec, Jan ; Pecháček, Štěpán
The paper compares the process of nomination of then-to-be prime ministers in parliamentary and semi-presidential systems in which the existence of government depends strictly on the confidence vote expressed by the Parliament. The possibility of the Head of State to form the government poses questions to which extent the prime minister nominee may differ from the will of the parliamentary majority. The respective variations of the nomination process are assessed in terms of advantage for either the Head of States, or the Parliament. On the one hand, the paper shows those procedures in favour of Parliament; on the other hand, the paper also contains those procedures in which the president may act independently on the will of the parliamentary majority. The paper also discusses incentives that influence actors to reach an agreement on personal composition and programme of the government. In the last section, the paper depicts the process of governmental composition in the Czechoslovak and Czech political system with concentration on constitutional convention of prime minister nomination after 1989.
Fulltext: Download fulltextPDF
Rozhodování o zahraničních cestách v parlamentech vybraných států: Study 1.185
Syllová, Jindřiška ; Štěrba, Václav ; Vedrová, Sabine
Předkládaná sociální studie se zabývá procesem schvalování a organizování zahraničních cest členů parlamentů. Cestování členů parlamentů do zahraničí je ve většině parlamentních komor předmětem rozhodování řídícího orgánu parlamentu. Některé parlamenty mají psaná pravidla (Slovensko, Švédsko), ve většině z nich se rozhodování řídí nepsanými zvyklostmi. Předběžné plánování cest na delší období se uplatňuje pouze v některých parlamentech, v některých parlamentech se předem diskutuje také přijetí pozvání na oficiální cestu. Financování cest poslanců je většinou omezeno rozpočtovanou částkou, v některých parlamentech je tato částka rozdělena podle typů cest (výbory, stálé delegace, ostatní). V některých parlamentech sleduje čerpání rozpočtované částky zvláštní orgán složený z poslanců.
Fulltext: Download fulltextPDF
TV Transmission of Parliaments in Selected Countries: Study 1.153
Syllová, Jindřiška
Přístup novinářů do parlamentu signalizuje do značné míry otevřenost parlamentní demokracie ve státě. V posledních několika letech se vztah parlamentu k novinářům významně změnil. Tímto procesem se zabývá komparace více než dvacítky evropských a mimoevropských států. Ve většině parlamentů je situace taková, že novinář nemůže plnit své povinnosti bez příslušné akreditace. V některých zemích se parlamentní zpravodajové sdružují a jejich organizace hraje významnou úlohu v proceduře udělování akreditací. V Rakousku a Itálii udílí tato organizace akreditaci sama. Ve Francii je vytvořen zvláštní výbor, složený ze zástupců novinářů a parlamentu, který zajišťuje akreditace. Na rozdíl od pléna je přístup novinářů do výborů omezen. Jejich přítomnost je - pokud není jednání veřejné - možná pouze pokud jsou pozváni. Ve státech, kde je veřejné zasedání výboru, není ve většině zemí přístup omezen, často se provádí i přenos do vnitřního okruhu a prostřednictvím internetu. V řadě zemí je omezen pohyb novinářů po budově sněmoven. Je zakázáno např. dělat rozhovory v určitých prostorách a novináři musí jít do vlastní kanceláře poslance. Druhým řešením je vyhrazení prostor, které jsou určeny k setkávání s novináři, popř. k přenosu rozhovorů s nimi. Ve většině zemí existuje určitá forma televizních nebo rozhlasových přenosů z parlamentu. Pravidelné přenosy celých plenárních zasedání se praktikují ve většině států /většinou jsou prováděny přímo v parlamentu a použity pro uzavřený televizní okruh a internetový přenos/. Tyto přenosy jsou zpracovávány parlamentním personálem (nebo najatou firmou) podle pevně stanovených pravidel, technicky jsou zajištěny ve většině států pohyblivými kamerami z pevných stanovišť. Operátoři jsou umístěni mimo sál. Kvalita tohoto přenosu je velmi důležitá. Pokud má tento přenos sloužit pro televizní společnosti, musí jít a jde většinou o velmi kvalitní přenos, který je kontinuálně řízen z režie – soubor kamer je jednotlivě a stabilně z režie ovládán a jejich pohled se mění (tento přístup k přenosu má velká většina států). Některé státy mají automatické zařízení, které zaměřuje pohled na poslance, který zrovna mluví do mikrofonu z místa (např. Slovinsko, autorka studie viděla toto zařízení v Senátu v Kazachstánu). Zejména v parlamentech, v nichž poslanci mluví z místa (což je velká část parlamentů), je nutno operativně měnit pohledy kamer (typicky Velká Británie, Portugalsko a další státy). Pro použití materiálů z parlamentu existují v řadě zemí pravidla, stanovená usnesením sněmovny nebo předsedou parlamentu, která brání jejich zneužití zejména za účelem ohrožení vážnosti parlamentu (tedy např. záběry z parlamentu se nesmí používat v montážích pro pořady určitého charakteru). V ostatních státech se přenáší výběr, pro který je buď použit materiál z interního okruhu, nebo je společnostem dovoleno pořídit vlastní přenos. Pro tento přenos jsou zařízena pevná místa pro kamery, někdy je však možno snímat i z galerie z jakéhokoli místa či přímo z pléna.
Fulltext: Download fulltextPDF
Parliamentary Control of Supreme Audit Institutions in EU Countries: Comparative Study 1.202
Cupalová, Marcela
Studie obsahuje srovnávací a ústavněprávní analýzu právní úpravy odpovědnosti nejvyšší kontrolní instituce vůči parlamentu. Materiál srovnává právní úpravu ve vybraných státech EU a v České republice nejen z hlediska uplatňovaných kontrolních mechanismů, ale i z hlediska základního principu konstitucionalismu a souvisejících zásad odpovědnosti a dobré správy. Práce dovozuje, že je-li zvažováno přijetí podrobnější zákonné úpravy v ČR, která by upravovala výkon kontroly NKÚ ze strany Poslanecké sněmovny, není nezbytné vycházet z toho, že tato kontrola musí být i v budoucnu pojata jako výkon veřejné správy v materiálním smyslu (tedy jako kontrola podle zákona č. 552/1991 Sb., o státní kontrole): kontrola NKÚ ze strany Poslanecké sněmovny implicitně plní i jiné neméně důležité cíle (kromě zajištění odborné kontroly hospodaření), které vycházejí ze zásad parlamentního práva a které mohou být lépe zajištěny při užití specifických parlamentních kontrolních mechanismů.
Fulltext: Download fulltextPDF
Development of the powers and functions of the European Parliament in the adoption of the EU Treaty
Láznička, Viktor ; Novotný, Lukáš (advisor) ; Němec, Jan (referee)
Syllabus: 1 Introduction 2 Origin and evolution of the European community - particularly the status and responsibilities of individual institutions, a focus on the EP - (development name EP) - a way to direct elections and the third extension of the powers Development of the powers and functions of the European Parliament - and in general), the EP's powers of inspection b) Powers of Parliament in the legislative process, c) EP budgetary powers d) Other powers (to influence the composition of individual institutions, the right to petition, consistent management ...) 4 Conclusion The paper describes the development of powers and functions of one of the most important institutions of the European Union, the European Parliament. It captures the period since 1952, ie since the inception of the Joint Assembly, an institution which immediately preceded the European Parliament, until the Treaty on European Union. It focuses primarily on power control, budgetary and legislative. There is recorded only their development but also the various causes that led to its change and expansion. Finally, attention is paid to the extent to which the European Parliament and the different powers applied to their application was respected by other EU institutions. Poslech Fonetický přepis Slovník - Zobrazit podrobný slovník
European parliament
Novotná, Eva ; Grmelová, Nicole (advisor) ; Šťastný, Tomáš (referee)
The European Parliament is the only body in the institutional structure of the European Union, which is directly elected by EU citizens. And due to the holding of direct elections the development of the role of Parliament unfolds itself. Before 1979 (year of the first direct election) Parliament was only an advisory body in the legislative process just only in a consultation procedure which represents the lowest turnout for the Parliament. After holding the elections, the agenda of the Community expanded gradually and this expanded the participation of Parliament. A major step forward was the introduction of other procedures, especially co-decision procedure, which in recent years, is displacing those remaining. Parliamentary position was strengthened by the allocation of control authority - as the appointment of the Ombudsman, the Commission censure, exploring messages from other EU institutions, and many other questions. Today it is an institution which is a full partner in the structure of the Union.

National Repository of Grey Literature : 128 records found   beginprevious112 - 121next  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.