National Repository of Grey Literature 13 records found  1 - 10next  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
Trends in social communication
Matula, Kamil ; Novotná, Anna ; Planková, Jindra
The electronic monography "Trends in Social Communication" is an academic text reflecting changes in social communication in the last few years from the perspective of information science, information behaviour and information technology. It focuses on the behaviour and perception of communication, communication channels and information phenomena across generations. It focuses on the impact of information technology on communication, especially mobile technology. It also elaborates on the education and competences of seniors in the digital age.
Fulltext: Download fulltextPDF
Qualman's theory of "socialnomics" and its form in practice
Hörnerová, Ria ; Slámová, Hana (advisor) ; Němečková, Lenka (referee)
The aim of this thesis is to present the "Socialnomics" theory of Erik Qualman and its form in Czech setting. The first part of thesis outlines the terminology of social media and introduces several social media that are known world wide. The second part analyzes the theory itself including its criticism. The last part of the thesis summarizes the situation in Czech republic when speaking of "Socialnomics".
Information behavior and learning in the context of new media: Digital games and simulations as complex systems for information representation
Buchtová, Michaela ; Šisler, Vít (advisor) ; Steinerová, Jela (referee) ; Landová, Hana (referee)
This dissertation considers digital games and simulations as complex systems of information representation and explores their specific aspects influencing the process of knowledge acquisition. It focuses on process of mental model creation, information behavior and situational emotional and cognitive engagement. The methodological approach is grounded in variety of disciplines including information science, educational science, new media studies and computer science. The main method used is educational experiment. The use of digital game-based and non-digital game-based educational intervention is compared to similar program based on traditional schooling methods and classic lectures. The experiment outcomes are divided into four large segments exploring influence of digital games on process of mental models creation, motivation for future information behavior, situational emotional experience and social interaction.
Providing Access to Electronic Information Resources at Jan Palach Library CUFA
Vejvoda, Tomáš ; Boudová, Lucie (advisor) ; Němečková, Lenka (referee)
The bachelor thesis deals with providing access to electronic resources (ER) at Jan Palach Library CUFA. The theoretical part of the thesis defines term ER, describes their typology, deals with acquisition and management and introducing tools for using them. The thesis describes experiences of Jan Palach Library CUFA with providing access to ER and deals with information behavior of ER users. The aim of the thesis is to describe a situation in ER management on example of an university library on Faculty of Arts of Charles University in Prague. The practical part of the thesis is an user research on the method of the survey which results that situation in ER use is slowly getting better, users do not feel foreign language ER production as problem and just only small group of users attended workshop dedicated to ER, because users do not feel the need to. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Information behaviour od users of the Center of Scientical Information Ústav organické chemie a biochemie AV ČR, v.v.i.
Záluská, Michaela ; Slámová, Hana (advisor) ; Buřilová, Marcela (referee)
Citace dle ISO 690: ZÁLUSKÁ, Michaela. Informační chování uživatelů Střediska vědeckých informací Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR, v.v.i. Praha, 2015. 62 s., 7 s. příloh. Bakalářská práce. Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Ústav informačních studií a knihovnictví. Vedoucí bakalářské práce PhDr. Hana Slámová, PhD. Abstrakt Bakalářská práce se zabývá informačním chováním a informačními potřebami uživatelů Střediska vědeckých informací Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR, v.v.i. Charakterizuje uvedenou instituci a Středisko vědeckých informací, analyzuje jejího uživatele, jeho informační chování, a popisuje vývoj práce s informacemi v konfrontaci se zaváděním informačních a komunikačních technologií. Součástí práce je také dotazníkové šetření zaměřené na identifikaci informačního chování uživatelů (jejich informační návyky: hlavní zdroje informací, frekvence užití zdrojů, využívání informačních služeb, správu kolekce článků, preference užití tištěných nebo elektronických materiálů apod.). Cílem této práce je zjistit, jaké je informační chování uživatelů a zda současné služby Střediska vědeckých informací korespondují s jejich informačním chováním a potřebami. V opačném případě vytvořit doporučení pro úpravu podmínek pro služby nebo jejich změnu. Abstract This bachelor thesis...
An analysis of research support in engineering with the emphasis on a university environment and based upon a survey of information behavior and information needs at the CTU in Prague and UCT Prague
Němečková, Lenka ; Papík, Richard (advisor) ; Rankov, Pavel (referee) ; Jarolímková, Adéla (referee)
Mgr. Lenka Němečková An analysis of research support in engineering with the emphasis on a university environment and based upon a survey of information behavior and information needs at the CTU in Prague and UCT Prague (dissertation thesis) Analýza informační podpory uživatelů z oblasti technických oborů a věd s důrazem na vysokoškolské prostředí a opírající se o výzkum informačního chování a informačních potřeb provedený na ČVUT v Praze a VŠCHT Praha (disertační práce) Abstract This thesis is focused on the analysis of researchers' information behavior and information needs in engineering in academia and in industry. It is aimed at identifying trends in research support by university libraries based on research of information behavior and information needs that has been conducted at the CTU in Prague and UCT Prague and by a brief insight into industrial environment. Initial parts of the thesis provide an overview of classification schemes in engineering. It also describes brief differences between university and industry environment with the aim at defining the differences in user information needs. It further provides brief summary of theories and models of information behavior and identifies differences between information needs of students and researchers concluding in defining research skills as basic...
Information behavior and learning in the context of new media: Digital games and simulations as complex systems for information representation
Buchtová, Michaela ; Šisler, Vít (advisor) ; Steinerová, Jela (referee) ; Landová, Hana (referee)
This dissertation considers digital games and simulations as complex systems of information representation and explores their specific aspects influencing the process of knowledge acquisition. It focuses on process of mental model creation, information behavior and situational emotional and cognitive engagement. The methodological approach is grounded in variety of disciplines including information science, educational science, new media studies and computer science. The main method used is educational experiment. The use of digital game-based and non-digital game-based educational intervention is compared to similar program based on traditional schooling methods and classic lectures. The experiment outcomes are divided into four large segments exploring influence of digital games on process of mental models creation, motivation for future information behavior, situational emotional experience and social interaction.
Information behaviour od users of the Center of Scientical Information Ústav organické chemie a biochemie AV ČR, v.v.i.
Záluská, Michaela ; Slámová, Hana (advisor) ; Buřilová, Marcela (referee)
Citace dle ISO 690: ZÁLUSKÁ, Michaela. Informační chování uživatelů Střediska vědeckých informací Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR, v.v.i. Praha, 2015. 62 s., 7 s. příloh. Bakalářská práce. Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Ústav informačních studií a knihovnictví. Vedoucí bakalářské práce PhDr. Hana Slámová, PhD. Abstrakt Bakalářská práce se zabývá informačním chováním a informačními potřebami uživatelů Střediska vědeckých informací Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR, v.v.i. Charakterizuje uvedenou instituci a Středisko vědeckých informací, analyzuje jejího uživatele, jeho informační chování, a popisuje vývoj práce s informacemi v konfrontaci se zaváděním informačních a komunikačních technologií. Součástí práce je také dotazníkové šetření zaměřené na identifikaci informačního chování uživatelů (jejich informační návyky: hlavní zdroje informací, frekvence užití zdrojů, využívání informačních služeb, správu kolekce článků, preference užití tištěných nebo elektronických materiálů apod.). Cílem této práce je zjistit, jaké je informační chování uživatelů a zda současné služby Střediska vědeckých informací korespondují s jejich informačním chováním a potřebami. V opačném případě vytvořit doporučení pro úpravu podmínek pro služby nebo jejich změnu. Abstract This bachelor thesis...
Providing Access to Electronic Information Resources at Jan Palach Library CUFA
Vejvoda, Tomáš ; Boudová, Lucie (advisor) ; Němečková, Lenka (referee)
The bachelor thesis deals with providing access to electronic resources (ER) at Jan Palach Library CUFA. The theoretical part of the thesis defines term ER, describes their typology, deals with acquisition and management and introducing tools for using them. The thesis describes experiences of Jan Palach Library CUFA with providing access to ER and deals with information behavior of ER users. The aim of the thesis is to describe a situation in ER management on example of an university library on Faculty of Arts of Charles University in Prague. The practical part of the thesis is an user research on the method of the survey which results that situation in ER use is slowly getting better, users do not feel foreign language ER production as problem and just only small group of users attended workshop dedicated to ER, because users do not feel the need to. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Behavior of the Czech users on the Internet
Vondráková, Šárka ; Papík, Richard (advisor) ; Pilecká, Věra (referee)
The first part is an introduction to the history of the internet and its connection to the information society. The next part is a theoretical introduction of the information behavior and online information behavior. The following chapter is then about Czech internet user surveys with emphasis on kids' online behavior. The last part presents the specifics of online surveys.

National Repository of Grey Literature : 13 records found   1 - 10next  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.