Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5,650 záznamů.  začátekpředchozí5641 - 5650  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.24 vteřin. 

Problematika péče o pacienty s kritickou ischemií dolních končetin
SVATOŠOVÁ, Gabriela
Ischemická choroba dolních končetin je onemocnění, které způsobuje postupné zúžení až uzávěr tepen vyživujících dolní končetiny. Onemocnění vzniká nejčastěji na podkladě aterosklerózy. Nejzávažnějším stádiem ICHDK je kritická končetinová ischémie. Aterosklerotické změny nepoškozují pouze tepny dolních končetin, ale v době diagnostiky ICHDK jsou již obvykle postiženy tepny celého organismu. Proto se ICHDK řadí do skupiny kardiovaskulárních onemocnění a stanovení diagnózy ICHDK je negativním prognostickým faktorem celkového kardiovaskulárního rizika. Cílem léčebných intervencí je minimalizovat komplikace spojené s touto chorobou a jejich vliv na kvalitu pacientova života. Cílem práce bylo zjistit, zda jsou pacienti dostatečně informováni o příčinách vzniku onemocnění, možnostech jeho léčby a vlivu dodržování léčebných opatření a životosprávy na celkovou prognózu choroby. Prvním cílem práce bylo zjistit, zda si pacienti uvědomují úskalí léčby kritické končetinové ischémie a reálné riziko amputace dolní končetiny. Druhým cílem bylo zjistit, zda jsou pacienti o svém onemocnění dostatečně informováni. Třetím záměrem bylo posoudit, zda pacienti dodržují ordinovanou léčbu. Za čtvrté si autorka kladla za cíl zjistit, zda jsou pacienti ochotní změnit svou životosprávu s cílem eliminovat riziko amputace. Součástí rozhovoru byla edukace pacientů o jejich onemocnění, o nutnosti dodržovat režimová léčebná opatření a o vlivu životního stylu na prognózu postižené končetiny. Na konci rozhovoru byl pacientům předán edukační materiál, který mimo jiné, obsahoval informace o nejdůležitějších doporučených postupech. Výzkumná část práce byla realizována na základě kvalitativního šetření. Data byla získána formou polostrukturovaných rozhovorů. Rozhovory s pacienty byly realizovány ve dvou fázích. Součástí prvního kola rozhovorů byla edukace pacientů a předání edukačního materiálu. Druhé kolo rozhovorů záměrně proběhlo s odstupem několika měsíců od kola prvního. Cílem druhého kola rozhovorů bylo zjistit vliv edukace na complianci pacientů k léčbě a dodržování režimových opatření. Z výsledků šetření vyplývá, že ve většině případů byli pacienti informováni o nejdůležitějších aspektech svého onemocnění a postupu jeho léčby. Sděleným informacím pacienti rozuměli a považovali je za dostatečné. Překvapivým zjištěním však bylo to, že samotní pacienti si informace aktivně nezjišťovali. Alespoň to lze nalézt ve výzkumné části závěrečné práce u většiny respondentů. Současně bylo zjištěno, že mnozí respondenti si uvědomují prognózu svého onemocnění a rizika spojená s léčbou. Z cíleného dotazování během obou kol rozhovorů vyplynulo, že pacienti neznají příčiny vzniku onemocnění. Je možné se domnívat, že právě neznalost vlivu rizikových faktorů na vznik onemocnění je příčinou, proč nepřikládají dostatečnou váhu doporučeným režimovým opatřením. Dále bylo zjištěno, že většinou nehledají náhradní řešení, pokud režimová doporučení nemohou dodržet. Výsledky této práce ukazují, že přestože je eliminace rizikových faktorů aterosklerózy stěžejní pro další osud nemocného, nevěnují jim pacienti dostatečnou pozornost. Příčinu lze hledat ve dvou aspektech. Buď jde skutečně o apatii a bagatelizaci ze strany klientů nebo nejsou dostatečně informováni. První variantu této teorie je velmi těžké ovlivnit. Nicméně druhá varianta ovlivnitelná je a právě té se věnuje závěrečná práce a edukační brožura. Jak bylo zjištěno z rozhovorů s respondenty, informace poskytnuté lékařem během ošetření na ambulanci nejsou vyčerpávající a nezahrnují praktické rady jak režimová opatření dodržovat. Pacienti by měli být informováni sestrou osobně nebo skupinově.To je také cesta, jak pacienty motivovat k sebepéči.

Technika biofeedback a její využití ve výchově ke zdraví u mužů ve věku 20 - 35 let
BREJLOVÁ, Jana
Tato bakalářská práce se zabývá technikou biofeedback a jejím vztahem k výchově ke zdraví se zaměřením na muže ve věku 20 {--} 35 let, kteří jsou každodenně vystaveni působení stresu, hluku, přehnaných nároků a celkově nesprávného způsobu života, který má ve svých důsledcích nepříznivý vliv na jejich fyzické, psychické, sociální i duchovní zdraví. Cílem práce je přiblížit a klasifikovat přístroje využívající techniku biofeedback a podat ucelený přehled možností jejich využití ve vztahu ke zdraví a celkovému pocitu pohody člověka. Výzkumná část přináší poznatky o nízké informovanosti skupiny mužů ve věku 20 {--} 35 let v problematice biofeedbacku. Z laboratorního měření přístrojem Biofeedback 2000 x-pert pak vzešly poznatky o pozitivním vlivu zpětné vazby na fyziologické funkce lidského organizmu, konkrétně na snižování klidové dechové frekvence u měřených probandů. Výzkumná část dále upozorňuje na větší vliv audiální zpětné vazby na proces dýchání v porovnání se zpětnou vazbou vizuální. V neposlední řadě se tato práce snaží zdůraznit fakt, že význam techniky biofeedback má vzrůstající tendenci v oblasti diagnostiky, terapie i tréninku, a že tato technika má své místo i na poli prevence.

Preference barev u dětí předškolního věku
JINDROVÁ, Michaela
Tato práce se zabývá tím, jaké barvy předškolní děti spontánně volí pro svůj výtvarný projev. V teoretické části je charakterizován rozvoj výtvarných dovedností v průběhu předškolního věku a základní významy barev (zejména z pohledu psychologického, ale též v jiných kontextech). Výzkumná studie popisuje, jaké barvy děti spontánně nejčastěji volí ve věku cca 3 až 4 let pro své výtvarné projevy. Cílem práce je mimo jiné postihnout, zda lze vysledovat u dětí tohoto věku inklinaci k volbě určité barvě (či barev).

Vztah mezi rychlostí výchozího projevu a kvalitou výkonu simultánního tlumočníka
Moravcová, Dagmar ; Čeňková, Ivana (vedoucí práce) ; Sládková, Miroslava (oponent)
Tato diplomová práce zkoumá vztah mezi rychlostí výchozího projevu a kvalitou výkonu simultánního tlumočníka na francouzsko-českém materiálu, a to z pohledu francouzských posluchačů výchozích projevů ve francouzštině, dvou skupin tlumočníků (studentek a profesionálů) a posluchačů přetlumočených projevů v češtině. Práce sestává z teoretické a empirické části. V teoretické části je nejprve popsán Model úsilí Daniela Gila. Poté je pozornost věnována tempu výchozího projevu a odlišným teoretickým východiskům jednotlivých odborníků, chybám vzniklých v průběhu simultánního tlumočení, tlumočnickým strategiím a kvalitě simultánního tlumočení. V empirické části je popsána výzkumná metoda, průběh a vyhodnocení experimentu zaměřeného jednak na četnost jednotlivých strategií podle rychlosti výchozího projevu, jednak na vztah mezi rychlostí výchozího projevu a četností různých kategorií chyb v závislosti na tempu kvaziautentických výchozích projevů. Tato část diplomové práce rovněž zkoumá, zda jsou mezi výkony profesionálních tlumočníků a studentek rozdíly v kvalitě jejich výkonu, který je následně hodnocen českými posluchači. Klíčová slova simultánní tlumočení, tempo, rychlost, chyba, strategie, posluchač, výchozí projev, tlumočník, kvalita

Problematika školní zralosti (se zřetelem na grafický projev)
HURDOVÁ, Lenka
Diplomová práce se zabývá problematikou školní zralosti se zřetelem na grafický projev. Je rozdělena do dvou částí. Teoretická část vymezuje pojem předškolní věk a školní zralost, zabývá se možnými příčinami školní nezralosti a jejich nápravou. Zvláštní zřetel je věnován kresebnému projevu dítěte v souvislosti se školní zralostí. Výzkumná část práce vychází z posuzování školní zralosti na základě grafického projevu dětí. Jsou posuzovány typické znaky a možné odlišnosti mezi grafickým projevem předškolních chlapců a dívek.

Mezinárodně právní povaha smluv uzavíraných mezinárodními nevládními organizacemi
Lehkoživová, Ivana ; Honusková, Věra (vedoucí práce) ; Faix, Martin (oponent)
Tato práce se zaměřuje na zkoumání mezinárodněprávní povahy smluv uzavíraných mezinárodními nevládními organizacemi (dále jen INGOs). Jelikož se účastní řady mezinárodních konferencí, nabízí se i další výzkumná otázka: Jaká je jejich role při uzavírání mezinárodních smluv "klasickými" subjekty mezinárodního práva? Jak daleko či blízko jsou mezinárodní nevládní organizace k tomu stát se stranou takovýchto smluv? Z metodologického hlediska je práce analýzou, která vychází zejména z odborných publikací a to jak knižních, tak vědeckých článků vydaných k danému tématu a dále pak podrobného zkoumání konkrétních smluv. Práce je rozdělena do čtyř základních částí. První část je úvodem do tématu a je věnována mezinárodním nevládním organizacím, definuje tento pojem, obsahuje krátký historický exkurz a stručně charakterizuje jejich současné funkce na mezinárodněprávním poli. Druhá kapitola se zabývá problematikou subjektivity mezinárodních nevládních organizací ve vztahu k INGOS. Je prozkoumána možná subjektivita INGOs. Ve třetí části se práce věnuje obecné teorii mezinárodního smluvního práva. Tato kapitola je rozdělena do pěti podkapitol, které se snaží o charakteristiku tohoto obecného tématu ve vztahu k účelu této práce. V závěru této kapitoly přibližuje poměrně novou kategorii tzv. kvazimezinárodních...

Alternativní životní styl jako varianta spokojeného bytí
BENDOVÁ, Kateřina
Tato diplomová práce nese název Alternativní životní styl jako varianta spokojeného bytí. Pro specifikaci subkultury, které se tato práce věnuje, jsem definovala subkulturu osob bez přístřeší, které, jak jsem nejen předpokládala, ale i vlastní výzkumná data ukázala, mohou spokojenou formu bytí vykazovat. Teoretická část je rozdělena do čtyř kapitol. První kapitolu jsem pojala jako určitý teoretický rámec této diplomové práce, kde je kladen důraz na sociální normy a teorie sociální deviace, které jsou stěžejní pro osoby bez přístřeší vykazující alternativní životní styl značně se lišící od většinové konformní společnosti. Druhá kapitola je věnována charakteristice bezdomovectví. Třetí kapitola obsahuje postupy v pomoci osobám bez přístřeší v jejich životní situaci. Jsou zde obsaženy také sociální služby určené právě osobám bez přístřeší. V poslední kapitole se věnuji životnímu a alternativnímu životnímu stylu. Zabývám se zde také otázkou dobrovolného bezdomovectví. Cílem této diplomové práce je popis aspektů životního stylu u sledované subkultury osob bez přístřeší. Cílová skupina je tvořena 20 osobami bez přístřeší ve věku od 18 do 70 let. Pro sběr dat byla aplikována metoda kvalitativního přístupu a byla zvolena metoda analýzy případových studií. Stěžejní technikou sběru dat byl rozhovor pomocí návodu, který jsem použila u 10 osob bez přístřeší vyskytujících se v azylovém domě, a u 10 osob bez přístřeší vyskytujících se bezprostředně na veřejných prostranstvích. V rámci této diplomové práce bylo stanoveno těchto pět výzkumných otázek. Primární data byla kódována/indexována a následně zpracována metodou rámcové analýzy dle Ritchie a Spencer. Výsledky výzkumu ukázaly, že nejčastější příčinou vzniku bezdomovectví je závislost na alkoholu. Nejčastěji se jedná o svobodné a rozvedené muže a ženy. Režim dne osob bez přístřeší je z větší poloviny pravidelný. Mezi nejčastější denní aktivity v azylovém domě patří sledování televize, úklid společných prostor azylového domu, pevné aktivity a popíjení kávy. Mezi denní aktivity venku patří především sběr kovu, vaření, nakupování potravin a vybírání popelnic. Zimní noci tráví respondenti v zařízeních sociálních služeb (noclehárna, azylový dům), ve stanu, provizorních boudách a ve squatu. Většina osob tráví dny s kamarády či partnery. Snahu o přivýdělek mají více respondenti žijící na veřejných prostranstvích. Zkušenost se žebráním se objevila třikrát častěji u osob žijících na veřejných prostranstvích než u osob v azylovém domě. Osoby v azylovém domě si většinou platí celodenní stravu. Respondenti žijící venku si jídlo obstarávají v supermarketech, nízkoprahových denních centrech, noclehárnách a v popelnicích. Závislost na nikotinu je u osob bez přístřeší častější než závislost na alkoholu. Osobní hygienu vykonávají většinou v zařízeních sociálních služeb (nízkoprahové denní centrum, noclehárna a azylový dům). Oblečení si obstarávají převážně v sociálním a azylovém šatníku. Partnerský život neudržují, ale sexuální kontakty nachází více osoby žijící na veřejných prostranstvích. Více než polovina respondentů nepřemýšlí o budoucnosti. Jejich životní situace se více líbí osobám žijícím v azylovém domě, přesto by změnu životní situace uvítala větší polovina respondentů. Na základě výsledků tohoto výzkumu byly indukovány teoretické koncepty.

Motivace dobrovolníků vykonávajících canisterapii.
BERANOVÁ, Diana
Abstrakt V současné době je dobrovolnictví oblast, o které se stále více hovoří a je ve společnosti oblíbená u jedinců různé věkové kategorie. Cílem této práce na téma: Motivace dobrovolníků vykonávajících canisterapii je zjistit, proč se dobrovolníci věnují právě canisterapeutické činnosti a jaká je jejich hlavní motivace. Dalším záměrem je zjistit, jak koordinátoři daného programu s motivací dobrovolníků dále pracují a jak ji rozvíjí. V rámci této výzkumné práce byla definována následující výzkumná otázka: Proč dobrovolníci věnují svůj volný čas právě canisterapeutické činnosti. Dále také dílčí výzkumná otázka: Jak pracují koordinátoři s motivací dobrovolníků. Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část je komplexně věnována oblasti zooterapie, a to zejména jejímu historickému vývoji. Dále je zaměřena na samotnou canisterapii, tedy na její účastníky, formy, techniky a také její uplatnění ve společnosti. Další část pojednává o dobrovolnictví z hlediska výběru vhodných dobrovolníků, výcviku dobrovolníků, organizacím, jež poskytují dobrovolnictví v oblasti canisterapie a také koordinátorům daného programu včetně přínosné supervize. V neposlední řadě následuje část o motivaci, zejména o motivaci dobrovolníků a jejím upevňování. V praktické části byla využita kvalitativní výzkumná strategie, metoda dotazování, technika focus group. Výběrový soubor N1 tvoří dobrovolníci vykonávající canisterapii minimálně půl roku a soubor N2 koordinátoři daného programu. Počet respondentů u souboru N1 je deset a u souboru N2 pět. Data byla zpracována prostřednictvím obsahové analýzy rozhovoru. Bylo osloveno deset dobrovolníků, kteří se věnují dobrovolnictví v oblasti canisterapie déle než půl roku a mají tak potřebné zkušenosti. Výsledky výzkumu ukázaly, že se canisterapii věnují převážně ženy. Hlavní motivací dobrovolníků pro výkon canisterapeutické služby je hlavně jejich pes, kterému chtějí věnovat svůj volný čas, ale současně se tito jedinci chtějí angažovat na poli dobrovolnictví ve prospěch druhých lidí. Dále byli pro dobrovolníky velkou inspirací jejich přátelé, kteří se canisterapii již věnují. Z výzkumu také vyplývá, že tato činnost umožňuje i osobní přínos ve smyslu získání nových dovedností, zkušeností a informací, které následně dobrovolníci využívají a považují je za velmi cenné. Tento osobní přínos je následně vede i k dané motivaci, která je nesmírně důležitá. Výzkum dále poukazuje na to, že dobrovolnictví velice výrazně ovlivnilo dobrovolníkům jejich život a pohled na svět, zejména z hlediska přehodnocení životních priorit a hodnot. Za důležité považují hlavně zdraví. Také si uvědomují, že volný čas, který investují je smysluplně využit. Současně se tito respondenti chtějí i nadále canisterapii věnovat, protože je pro ně velmi důležitá. Práci lze využít jako motivaci pro ostatní potencionální dobrovolníky, kteří by se rádi na canisterapeutickém procesu podíleli. Dále by se díky této práci mohlo zapojit do canisterapeutické oblasti více jedinců než doposud, více organizací, které mají možnost podporovat dobrovolnictví právě v oblasti canisterapie. Také by se mohla široká veřejnost dozvědět o této činnosti více informací, a tudíž se na poli dobrovolnictví i aktivněji angažovat. Dále bude práce poskytnuta Výcvikovému canisterapeutickému sdružení Hafík, ve kterém výzkum probíhal, protože o ni projevila zájem.

Zaměstnávání osob s mentálním postižením - vývoj možností a význam pracovního uplatnění v životě lidí žijících v domovech pro osoby se zdravotním postižením
Dvořáková, Jitka ; Zemková, Jaroslava (oponent) ; Šiška, Jan (vedoucí práce)
Bakalářská práce pojednává o možnostech zaměstnávání lidí s mentálním postižením, kteří žijí v domovech pro osoby se zdravotním postižením. V souvislosti s tím popisuje změny v postojích společnosti k lidem s mentálním postižením, vývoj institucionální péče a podpůrné programy státu v oblasti zaměstnávání těchto osob. Výzkumná část práce se zaměřuje na změny, ke kterým na poli pracovního uplatnění dochází a zkoumá, zda a jak tyto změny vnímají sami klienti domovů. Zároveň sleduje, jaký význam lidé s mentálním postižením práci přikládají. K výzkumu byly použity metody obsahové analýzy dokumentů Domova Pramen v Mnichově, rozhovory a kazuistiky klientů domova. Popis vývoje změn v pracovním uplatnění klientů domova a výstupy z rozhovorů mohou být přínosem pro pracovníky, kteří se věnují přímé podpoře klientů domovů v oblasti jejich zaměstnávání.

Využití inovativních metod výuky ke zkvalitnění vzájemných vztahů mezi žáky na prvním stupni základní školy
Schneiderová, Martina ; Mazáčová, Nataša (vedoucí práce) ; Kargerová, Jana (oponent)
ANOTACE: Cílem diplomové práce je zjistit, zda zavedení inovativních přístupů ve vyučování může pomoci ke zkvalitnění vzájemného chování, komunikaci a spolupráci dětí v již zavedeném kolektivu. Snahou uvedeného přístupu je utváření a rozvoj pozitivního třídního klimatu a tím podnětného prostředí pro výuku inovativními metodami (metodami moderního vyučování). Teoretická část se zabývá problematikou vzniku inovativních metod spojeného s novým pohledem na osobnost dítěte, popisuje některé alternativní školy a programy, ve kterých mají inovativní metody svůj původ. Cílem teoretické části je vymezení pojmu metody výuky s akcentem na metody inovativní, které mají vliv na utváření pozitivního třídního klimatu. Dále se teoretická část zabývá pojmem inovace a jeho pojetím, rolí učitele a charakteristikou žáka středního školního věku. Výzkumná část popisuje průběh a realizaci zavedení inovativních metod u žáků 4. ročníku základní školy. Cílem praktické části je zjištění, zda lze v zavedeném kolektivu pomocí inovativních přístupů vyvolat pozitivní změny klimatu třídy. Formou dotazníků jsou analyzovány výsledky zjištění a následně porovnány s výsledky dotazníkového šetření v kontrolní skupině. KLÍČOVÁ SLOVA: metoda, inovace, osobnost dítěte, osobnost učitele, třídní klima