Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1,008 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.04 vteřin. 

Sexuální zneužívání zdravotně postižených
Novotná, Jarmila ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Schlegelová, Jaroslava (oponent) ; Šturzová, Jana (oponent)
Závěr 15.1. Význam filozofie výchovy Žijeme v době, kdy nám svítá poznání, že národ žijící za kopcem nejsou jen samí rudovlasí ďábli, kteří mají na svědomí veškerý zlořád na naší straně kopce. Něco z těchto temných domněnek proniklo i do vztahu pohlaví: už ne všichni lidé jsou beze zbytku přesvědčeni, že veškeré dobro sídlí v "Já" a všechno zlo v "Ty". Dnes už existují hypermoderní lidé, kteří se vší vážností ptají, zda nakonec není něco v nepořádku, zda člověk není trochu příliš nevědomý, příliš staromódní a proto, jde-li o potíže ve vztazích obou pohlaví, zda ještě stále nepoužívá neprávem středověkých metod, neřku-li způsobů jeskynních lidí. 1 Sexualita tělesně postižených, ačkoliv dostatečně neprobádána a tedy právě proto, se zkoumá ve velmi vhodné době. V době sexuálního chaosu, ale již počínajícího ohledu k menšinám, v době příznivé pro veškerá kulturní míšení, v době, kdy se ruší pohledy na normu a normalitu. Přípustné jsou různé typy partnerství, nepřípustné je pouze vyvyšovat jeden typ nad druhý. Pohled na lidi s postižením se snad přes všechno to nechápání postupně mění, i když velmi, velmi pomalu. Mnohost norem a pohledů neznamená, že se ztratily zákonitosti. Stále máme představu o nutných stupních jedincova vývoje. Hledáme však zákonitosti vyššího řádu, do kterých se vejde proměnlivost...

Faktory ovlivňující vývoj sourozeneckého vztahu z pohledu zdravého sourozence dítěte s postižením
Soukupová, Marie ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Valentová, Hana (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá percepcí sourozeneckého vztahu z pohledu zdravého sourozence dítěte s mentálním postižením. První část této práce pojednává o sourozeneckém vztahu jako součásti systému rodiny, upozorňuje na specifika tohoto vztahu. Dále se věnuje sourozeneckému vztahu v jeho vývoji, s tím, že upozorňuje na možné problematické okamžiky, obtížné situace a pocity, které provázejí sourozenecký vztah a na které ve svých výpovědích upozornili samotní sourozenci. V empirické části je prezentována kvalitativní analýza dat, která byla získána od 7 informantů metodou semistrukturovaného interview. Cílem práce bylo odhalit faktory, které podporují či narušují sourozenecký vztah z pohledu zdravých sourozenců. Výsledky prokázaly tyto vlivy: významné působení rodičů, vliv přátel, rodiny, společný čas a dostatek komunikace se sourozencem s postižením, a také svět podpory, který zahrnuje přístup k informacím, podpůrným programům. Svou roli sehrává pro některé sourozence i víra v Boha, životní prostor, volný čas a prostor pro sebe. Tyto faktory mohou být nápomocné rodičům těchto dětí, samotným sourozencům, pomáhajícím pracovníkům, mohou být i inspirací pro podpůrné programy pro sourozence.

Identifikace a analýza rizik v ošetřovatelské praxi
LUDÁNYIOVÁ, Sabina
Teoretická východiska: Bezpečnost zdravotnického personálu je jedním z nejpodstatnějších aspektů vedoucích ke kvalitní a bezpečné péči o pacienty. Existuje mnoho rizik, která každodenně ohrožují sestry při výkonu jejich povolání. Je nutné se těmto rizikům věnovat podrobnou identifikací, analýzou a vyhodnocováním. Tyto procesy povedou ke zkvalitnění pracovního života všeobecných sester a pobytu pacientů ve zdravotnické instituci. Významnou částí teoretické části práce jsou kapitoly týkající se akreditací a certifikací poskytovatelů zdravotnických služeb, které výrazně napomáhají bezpečnému prostředí. Cíl: Cílem této práce je identifikovat rizika, která hrozí sestrám při výkonu zdravotnického povolání, analyzovat problém fyzické zátěže sester, nozokomiálních nákaz a riziko poranění ostrými předměty. Dalším cílem je popsat preventivní mechanismy související s dodržováním norem bezpečnosti práce a to, jak jsou sestrami vnímány. Hlavním záměrem je analyzovat postoje všeobecných sester k rizikům tak, jak je každá individuálně vnímá. Metodika: Je zvolena forma kvalitativního výzkumu, která dokáže pomocí hloubkových rozhovorů proniknout do nitra vnímání rizik sester. Pomocí předem důsledně připravených otevřených otázek je získána řada rozsáhlých odpovědí, které dokreslují jednotlivá témata práce. Po zpracování rozhovorů proběhlo kódování a následná kategorizace dat. Tyto kategorie byly využity i pro přehledné zpracování výsledků v diskuzi. Výzkumný soubor: Záměrně bylo zvoleno deset sester rozdílného věku, délky praxe, oddělní a v neposlední řadě také názorů a postojů. Oslovené všeobecné sestry pracují v jedné z nemocnic Středočeského kraje. Velikost výzkumného souboru byla dána teoretickou saturací dat. Výsledky: Výsledky výzkumného šetření jsou rozděleny do sedmi kategorií, dle získaných dat. Sestry si uvědomují rizika, která jim hrozí. Dokážou je pojmenovat, popsat rizikové jednání a preventivní mechanismy, které minimalizují rizika. Všeobecné sestry prokázaly základní vědomosti týkající se nozokomiálních nákaz, avšak v oblasti bariérové péče je stále prostor pro hlubší pochopení mechanismů a přístupů, které mohou dopomoci ke snížení četnosti nozokomiálních nákaz. Sestry si také uvědomují rizika, která vyvstávají z nadměrné fyzické zátěže a zvládají je eliminovat pomocí sportovních aktivit. Dalším rizikem, které si sestry uvědomují a považují i za nejvíce ohrožující, je riziko poranění o ostré předměty. I když si tuto skutečnost uvědomují, z výzkumného šetření je zřejmé, že sestry nedodržují preventivní mechanismy, i když je znají. Sestry mají spíše negativní postoj ke školením bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Tato skutečnost je dána nekvalitním zpracováním těchto školení. Ke svému vzdělávání se staví převážně kladně, avšak neopomínají fakt, že školení, která by pro všeobecné sestry byla zajímavá, nejsou hrazená a probíhají během jejich volného času. Závěry a doporučení pro praxi: Tato práce poukazuje na rezervy, které v této problematice jsou a snaží se alespoň nahlédnout do postojů, pocitů a obav všeobecných sester, které souvisí s rizikovostí tohoto povolání. Všeobecné sestry by si měly uvědomit svou důležitost pro společnost a přijmout odpovědnost nejen za poskytované výkony, ale také za své vlastní bezpečí. Mezi doporučení, kterými by se minimalizovala rizika spojená s výkonem sesterské profese, patří provádění důsledného školení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a zkvalitnění školení poskytovaných zdravotnickou institucí.

Tanec v současné izraelské společnosti
Indráková, Tereza ; STAVĚLOVÁ, Daniela (vedoucí práce) ; PETIŠKOVÁ, Ladislava (oponent)
Dizertační práce Tanec v izraelské společnosti jsem se snažila využít k přiblížení izraelské kultury a tanečního prostředí dostupné metody antropologického terénního výzkumu.Používám zde metod autentických rozhovorů s izraelskými tanečníky a tvůrci, metody zúčastněného pozorování a dostupné zdroje v podobě knižních publikací, odborných periodik a a internetových zdrojů v angličtině a v hebrejštině. Práce je zaměřena na situaci tance v moderním státě Izrael. Nahlížím na současnou kulturu Izraele také v historickém kontextu a poukazuji na jednotlivá období židovských dějin a proměnlivým vztahem k tanci a tělesnosti. Zdůrazňuji úlohu tance při hledání nové izraelské národní kultury a izraelské identity. V současné izraelské společnosti plné rasovým, etnických a náboženských problém vnímám tanec jako platformu k vzájemnému porozumění. Poukazuji na konkrétní případy, kde tanec v Izraeli slouží jako medium ke komunikaci mezi jednotlivými mezi jednotlivými společenskými skupinami. V závěru práce představuji konkrétní pohybové metody vyvinuté v Izraeli.

Sexualita, erotika a láska v románech Manuela Puiga
Dlesková, Ivana ; Vydrová, Hedvika (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje tématu sexu a lásky v próze Manuela Puiga. Vymezení rozdílů mezi erotikou a pornografií, problematika sexuality, mužských a ženských sociálních rolí a lásky v kontextu literatury a popkultury v úvodní části diplomové práce, byly použity při analýze Puigových románů. Autor pojímá sex jako přirozenou součást života, předkládá čtenáři různé typy sexuálního chování a vnímání sexuality v kontextu doby. Téma erotiky, sexu a lásky v díle Manuela Puiga je spojeno i se společenskými stereotypy a dobovými fenomény masové kultury. Zpracování sexuálního tématu v autorových románech je často implicitní, bez barvitého líčení a dává prostor čtenářově vlastní představivosti.

Přístupy počítačového vnímání hudebních nahrávek
Kadlec, Jan ; Majerech, Vladan (vedoucí práce) ; Obdržálek, David (oponent)
V práci procházíme jednotlivá stádia vnímání skutečných hudebních signálů člověkem, vytváříme jejich modely a diskutujeme jejich implementaci. V úvodních kapitolách porovnáváme časově-frekvenční reprezentace a jejich rozklad na sinusové tóny a zbytkový šum. Kombinujeme různé přístupy k pospojování sinusových tónů do trajektorií. Dále se zabýváme metodami hledání parametrů not z trajektorií a metodami pro klasifi kaci hudebních nástrojů. V závěru se zaměřujeme na globální hudebně teoretické vlastnosti nahrávek, jako je tempo, melodické fráze, akordický doprovod nebo tónina.

Studentský dům na Starém Brně
Hettešová, Miroslava ; Němcová, Zdena (oponent) ; Oplatek, Jiří (vedoucí práce)
Riešené územie sa nachádza v časti starého Brna v blízkosti Mendlovho námestia. Parcela leží na významnom mieste z historického hžadiska. Tu v minulosti stála jedna z najstarších stavieb na území Brna kostol Sv. Prokopa a neskôr aj hospodársky dvor Sv. Tomáša, ktorý bol súčasťou kláštora cisterciačiek. V minulom storočí sa na tomto území nachádzala radová zástavba nízkopodlažných domov, ktoré boli odstránené ako súčasť prestavby výstaviska v šesťdesiatich rokoch, z dôvodu dopravného preriešenia územia a rozšírením cestnej komunikácie. Návrh navodzuje na jednu z pôvodných fáz tejto lokality a znova vytvára akési nádvorie s pridruženou funkciou, zasadenými ateliermi. Ciežom návrhu je ponuka rôzneho typu študentských bytov ako aj plochy pre občiansku výbavu a bývanie. Tvarovanie objektu reaguje na prirodzené zakrivenie ulice a protižahlých domov na Křížovej ulicy. Z vnútra bloku sa objekt natáča smerom do dvora.

Pohled Jeana Améryho a Emmanuela Lévinase na smrt a umírání
CHALOUPKOVÁ, Ivana
Práce pojednává o myšlenkách Jeana Améryho a Emmanuela Lévinase, které se týkají především smrti a umírání. Zaměřuje se ale také na existenci člověka. Zabývá se pojmy času, stárnutí, postoji ke společnosti a ke světu, odpovědností a svobodou. Jejím cílem je myšlenky mezi sebou porovnat, najít souvislosti, vzájemné shody a odlišnosti. Do práce jsou vkládány i vlastní postřehy a postoje k myšlenkám obou autorů. Jejich účelem je vzbudit u čtenáře neklid a aktivitu a navést ho na další cesty k zamyšlení. Práce ukazuje, že postoje Améryho a Lévinase jsou spíše odlišné, ale nestojí přímo proti sobě. Lévinasova filosofie je spíše pozitivní, Améryho negativní. Améry také není jen filosofem sebevraždy, za kterého bývá často považován, ale zabývá se také životem jako takovým.

Dětské čtenářství jako ukazatel zázemí a vývoje dítěte i společnosti
VáclavíkováHelšusová, Lenka ; Šubrt, Jiří (vedoucí práce) ; Havlík, Radomír (oponent) ; Horák, Josef (oponent)
Text se věnuje čtenářství jako jedné z nezbytností existence jedince v moderní společnosti. Pozornost soustředí především na dětské čtenářství jako projev osvojování si čtenářských návyků, které člověk zachovává z dětství pro svůj další život. Autorka definuje čtenářství jako soubor dovedností, návyků a postojů, které v hlavní části textu analyzuje. První část díla prezentuje za pomoci vybraných teorií některé z charakteristických rysů současné společnosti, z nichž vyplývá význam čtenářské gramotnosti jedince. Jedná se především o teorie zaměřené na informační, respektive vědomostní povahu společnosti, její vzdělanostní strukturu a reprodukci vzdělanosti. Dále je zde prezentována genderová diferenciace ve vzdělanostní struktuře a problematika volného času - témata, která jsou významná pro následný výklad analýzy stavu dětského čtenářství. V závěru první části autorka prezentuje koncept funkční gramotnosti jako základu, z nějž vychází identifikace čtenářské gramotnosti pro další analýzu. Druhá část explicitně analyzuje stav dětského čtenářství v České republice ve smyslu identifikace základních prvků, které jej tvoří a kontextů, v nichž vzniká. Analýza vychází z dostupných sociologických dat, která umožňují identifikovat charakteristiky dětského čtenáře a nečtenáře a jejich odlišné podmínky ve vztahu ke...

Sociální sítě jako nový fenomén trávení volného času dětí a mládeže
ŽÍDKOVÁ, Petra
Bakalářská práce na téma ? Sociální sítě jako nový fenomén trávení volného času dětí a mládeže? se zabývá fenoménem sociálních sítí, popisuje pohledy na jejich vliv na děti a mládež a v praktickém výzkumu popisuje místo sociálních sítí v životě dětí a středoškolské mládeže. V teoretické části se zabývá v obecnější rovině problematikou informační společnosti a zhodnocuje názory na proměnu společnosti pod vlivem nových informačních a komunikačních technologií. Dále porovná názory na potenciální vliv sociálních sítí na utváření a rozvoj osobnosti mladistvých, na jejich vyspívání, provádí konfrontaci životního stylu spojeného s komputerizací společnosti s názory na aktivní trávení volného času atd. Vlastní výzkum je zaměřen na monitoring volného času mládeže v souvislosti se zachycením role sociálních sítí a s jejich potenciálním vlivem na oblasti života a vztahů (interakcí) respondentů. Důležitou otázkou je také zjištění vnímání nebezpečí a rizik ?internetu? a sociálních sítí dětmi a mládeží, pokoušela jsem se přitom postihnout rozdíly mezi pohledy žáků základních škol a studentů středních škol.