| |
| |
|
Tři způsoby interpolace na konečných prvcích
Šolín, Pavel ; Segeth, Karel
Interpolace na konečných prvcích se většinou formuluje v Hilbertově prostoru, což znamená, že interpolační techniky založené na ortogonální projekci jsou alternativou pro tradiční Lagrangeova uzlové interpolační techniky. Navíc se zvažuje globální ortogonální projekce a interpolace založené na projekci. Tyto techniky jsou porovnány z hlediska kvality, efektivnosti, citlivosti na vstupní parametry atd.
|
|
Počítání elektronové struktury v rámci DFT v reálném prostoru
Čertík, Ondřej ; Vackář, Jiří (vedoucí práce) ; Šipr, Ondřej (oponent)
V předložené práci studujeme ab-initio výpočty elektronových struktur v rámci teorie funkcionálu hustoty (DFT), konečných prvků a pseudopotenciálů. Shrneme teorii a odvození všech potřebných vztahů v metodě konečných prvků, teorii funkcionálu hustoty a pseudopotenciálů z prvních principů, pak vysvětlíme jak náš program funguje a ukážeme výsledky pro sféricky symetrický potenciál v relativistické i nerelativistické verzi DFT a 2D a 3D Schrödingerovu rovnici pro symetrické a nesymetrické potenciály.
|
| |
|
Modelování NURBS křivek a ploch v projektivním prostoru
Ondroušková, Jana ; Štarha, Pavel (oponent) ; Martišek, Dalibor (vedoucí práce)
V první části práce se zabývám předchůdci NURBS křivek a ploch, přesněji Fergusonovými, Bézierovými, Coonsovými a B-splajn křivkami a plochami a dále B-splajn funkcemi. V druhé části se věnuji NURBS křivkám a plochám, jejich zapsáním jako lineární kombinace B-splajn funkcí v projektivním prostoru. Podrobněji jsem rozepsala kuželosečkové oblouky, jejich zadávání v projektivním prostoru a NURBS plochy dané jako tenzorový součin NURBS křivek. Poslední část je věnována popisu programů pro modelování kuželoseček a NURBS ploch.
|
| |
| |
|
Prostor a čas v románu Vargase Llosy Vypravěč
Filipová, Martina ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Vydrová, Hedvika (oponent)
Práce se zabývá tematikou prostoru a času v románu Vargase Llosy Vypravěč a srovnáním s dalšími díly zařazovanými mezi romány střetu kultur - Vírem Josého Eustacia Rivery a Ztracenými kroky Aleja Carpentiera - a Džunglí Portugalce Josého Marii Ferreiry de Castro. Jako první z uvedených témat je rozebírána problematika uměleckého prostoru a jeho zavádějící podobnost s prostorem reálným, respektive jejich nesprávné zaměňování. Dále jsou studovány prostorové vztahy všech uvedených textů, na které je aplikována teorie Jurije Lotmana popisující vztah mezi prostorem, syžetem a postavami. Syžet podle ní vzniká pohybem postav z jednoho sémantického pole (zjednodušeně světa) do druhého. Tento pohyb - překročení hranice mezi světy - uskutečňují pouze postavy "pohyblivé". V románu Vypravěč je to protagonista za první syžetovou linii a Maškarka za druhou. Pohyb je jim umožněn jen za určitých podmínek a syžet končí jejich splynutím s novým světem nebo návratem s "kořistí". Po Maškarkově asimilaci mezi Mačigengy tato linie končí, protagonista první linie se definitivně vrací do svého světa s poznáním, že mačigengský vypravěč je právě jeho přítel ze studií. V ostatních románech se tato teorie uplatňuje stejným způsobem. V další kapitole Cesta do středu je rozveden Maškarkův přerod ve vypravěče a rozplynutí jeho osobnosti...
|
|
Limitní reiterační vzorce pro reálnou interpolaci a aplikaci
Opic, Bohumír
Cílem článku je popsat reiterační vzorce s limitní hodnotou 0=1 pro reálnou interpolaci. Limitní reiterace může být použita ke zkoumání chování lineárních a některých kvazilineárních operátorů v limitních situacích. Výsledky jsou aplikovány k popisu limitního chování frakčního maximálního operátoru a k odvození přesných (limitních) vnoření Sobolevových-Orliczových prostorů W1 Ln (log L).alpha. (.omega.). Jako speciální případ (pro .alpha. = 0) dostáváme vnoření, které odvodili Brézis a Wainger.
|