Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 735 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 


Stimulační program zaměřený na rozvoj komunikačních kompetencí před nástupem do školy
Görglová, Michala ; Valentová, Lidmila (vedoucí práce) ; Pacnerová, Helena (oponent)
Bakalářská práce se zabývá problematikou komunikačních kompetencí v souvislosti s otázkou školní připravenosti. Obsahem teoretické části je objasnění základních pojmů v oblasti komunikace a dalších blízkých termínů, jakými jsou jazyk, řeč, verbální a neverbální komunikace atd. Dále pak otázka vlivu řeči na rozvoj myšlení na uspokojování základních potřeb dítěte. To, jaký vliv má sociální prostředí dítěte na rozvoj jeho komunikačních kompetencí se dočteme v třetí kapitole této práce. V dalších podkapitolách teoretické části čtenář nalezne informace týkající se školní připravenosti dítěte a Rámcového vzdělávacího programu, který definuje cíle a prostředky v oblasti rozvoje jedince v závislosti na institucionální výchově. Empirická část bakalářské práce si kladla za cíl navržení stimulačního programu pro rozvoj komunikačních kompetencí a jeho následnou realizaci při spolupráci s Mateřskou školou Petrklíč. Pro tento cíl byly vybrány děti, které byly na základě zvolených kritérií (věku a obtíží v oblasti komunikace) vhodnými adepty pro uskutečnění programu, a s jejichž pomocí došlo i ke komplexnímu zhodnocení efektivity a smysluplnosti programu.

Antisemitismus ve vybraných protektorátních periodikách
Suk, Pavel ; Köpplová, Barbara (vedoucí práce) ; Gebhart, Jiří (oponent)
Práce se pokouší analyzovat projevy antisemitismu v česky psaných tištěných periodikách trojího druhu: periodik založených původně k zábavě a odpočinku, nikoli k šíření antisemitismu (sešitové romány zaměřené na určité sociální skupiny, ženy, muže a mládež), periodik, která užívala antisemitismus jako jeden z obsahových činitelů (týdeníky Kuratoria pro výchovu mládeže v Čechách a na Moravě určených pro děti a mládež a periodika Vlajky a jejích odnoží) a konečně periodika, které bylo programově založeno za účelem šíření antisemitismu (Arijský boj). Práce obsahuje též kapitolu o projevech antisemitismu ve filmu, který v určité době zastoupil a doplnil šíření antisemitismu v česky psaném tisku. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Postavení žen na trhu práce v ČR
Skopalíková, Anna ; Chytil, Zdeněk (vedoucí práce) ; Čermáková, Klára (oponent)
Bakalářská práce se zabývá postavením žen na trhu práce v České republice. Jejím cílem je ověřit hypotézy o existenci nižších průměrných mezd žen a o existenci diskriminace žen na trhu práce v ČR. Oaxacovým modelem dekompozice mezd, který je představen v teoretické části práce, byla prokázána existence mzdové mezery mezi mzdami mužů a žen na trhu práce v ČR, ve vybraných krajích a ve vybraných pracovních oborech. Tím je potvrzena hypotéza nižších mezd žen. Zároveň bylo na základě Oaxacovy dekompozice mezd zjištěno, že mzdovou mezeru lze vysvětlit u většiny případů do výše přibližně 18 %. Druhá hypotéza je potvrzena pouze částečně. K diskriminaci žen nejspíše dochází, není však možné potvrdit v jaké výši. Nevysvětlená složka mzdové mezery (vycházející z Oaxacovy dekompozice) zahrnuje mj. diskriminační koeficient, jehož přesnou velikost však není možné určit. Druhotným cílem bakalářské práce je určení vlivu jednotlivých parametrů na pozorované mzdové mezery. Nejčastějšími faktory, jež ovlivňují mzdovou složku, jsou zejména vzdělání a věk.

Význam emocí pro socializaci dítěte předškolního věku
ČERNOCHOVÁ, Tamara
Bakalářská práce se zabývá významem emocí pro socializaci dítěte v mateřské škole a poukazuje na možné způsoby jejich rozvíjení a kultivace. V teoretické části jsou objasněny pojmy emoce, socializace, emoční inteligence v souvislosti s předškolním věkem a upozornění na jejich pozici v předškolním vzdělávání, určenou Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. V praktické části je zpracovaný projekt na rozvoj emoční inteligence dětí předškolního věku a je provedena evaluace vzdělávacích výsledků. V závěru bakalářské práce jsou uvedeny výsledky a zhodnocení projektu.

Možnosti speciálně pedagogické podpory čichového vnímání osob se zrakovým postižením na základě vyšetření čichu
Šumníková, Pavlína ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Vítková, Marie (oponent) ; Strnadová, Iva (oponent)
Čich je ve speciálně pedagogické praxi považován zajeden z kompenzačních smyslů. Předkládaná práce je zaměřena na vyšetření čichového vnímání u osob se zrakovým postižením. Pro naplnění cíle práce byly využity standardizované testy čichového vnímání UPSIT a STT, dále byly testované osoby dotazovány na subjektivní vnímání využití čichu v běžném životě. Výzkumu se zúčastnilo 154 probandů, 77 osob se zrakovým postižením (45 mužů a 32 žen) a 77 osob vidících jako kontrolní skupiny. Podmínkou k účasti osob se zrakovým postižením byl výskyt zrakové vady déle než pět let a stupeň zrakové vady (podle WHO, 1992) v kategorii těžké slabozrakosti, praktické a úplné nevidomosti. Osoby kontrolní skupiny byly vybírány následně tak, aby se shodovaly s osobami se zrakovým postižením věkem a pohlavím. Součástí použitých metod byla kritická analýza odborné literatury pro pochopení struktury čichového analyzátoru, procesu přenosu čichové informace, úrovně čichového vnímání během vývoje a zrání člověka a funkce čichu u osob se zrakovým postižením v kontextu dosud známých výzkumů čichového vnímání těchto jedinců. Vlastní výzkum byl vyhodnocen na základě standardních matematických a statistických metod. Pro hodnocení jednotlivých testů byly použity standardizované manuály, jež byly součástí testovaných setů. Získané výsledky...

Vliv zahrad u mateřských škol a zahradních přírodních i uměleckých artefaktů na psychiku a vývoj dítěte předškolního věku
Balucha, Antonín ; Šmíd, Jan (vedoucí práce) ; Sýkora, Ondřej (oponent)
BALUCHA Antonín: Vliv zahrad u mateřských škol a zahradních přírodních i uměleckých artefaktů na psychiku a vývoj dítěte předškolního věku. / Bakalářská práce / Praha 2011 - Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Ústav profesního rozvoje pracovníků ve školství 52 normo stran. Zaměření práce: teoretická studie Předmět: Přiblížení problému vlivu zahrad u mateřských škol a zahradních přírodních i uměleckých artefaktů na psychiku a vývoj dítěte předškolního věku. Cíl: Pojednání o zahradě jako formě transformování skutečného přírodního světa do "nové" formy, o racionálním vnímání a o vztahu výchovy, a potřebě estetizace světa skrze umění a výtvarno. Představit fenomén zahrady v jejím historickém vývoji a podtrhnout její význam pro rozvoj a utváření člověka. Přínos a poznatky: zaměření na vývoj zahrad a zahradních artefaktů z pohledu historie po současnost a její důležitost pro rozvoj dítěte. Klíčová slova: zahrada, historie, kultura, estetika, mateřská škola, předškolní věk. Práce pojednává o fenoménu zahrady a zahradních artefaktů z pohledu historického vývoje až do současnosti. Popisuje nejen pozitivní vlivy při působení "přírodního principu" na člověka jako takového, ale také filosofická východiska pro "konstruování" a vznik zahrady z pohledu sociálních potřeb a rozvoje kultury. Především...

Domácí násilí jako sociální problém okresu České Budějovice
ŠÍMOVÁ, Ivana
Domácí násilí je dlouhodobý, opakovaný a stupňující se cyklus násilí, páchaný v soukromí mezi blízkými osobami. Může mít formu fyzického, psychického, sexuálního, ekonomického nebo sociálního násilí, kdy role násilníka a oběti jsou jasně dané a nemění se. Problém domácího násilí může postihnout kohokoli, nezávisle na sociální situaci, vzdělání, profesi, pohlaví, věku, náboženském vyznání či typu partnerského vztahu. Vyspělé společnosti začali mít snahu tento problém řešit a vnímání problematiky domácího násilí se tak začalo měnit k lepšímu. K tomu příznivému vývoji u nás přispěli hlavně nově zavedené právní úpravy a s tím i související vyšší zájem veřejnosti. Cílem diplomové práce bylo zjistit povědomí veřejnosti o problematice domácího násilí v okrese České Budějovice. Z provedeného výzkumu vyplynulo, že veřejnost v okrese České Budějovice má povědomí o problematice domácího násilí. Výsledky ukázaly, že celých 69 % respondentů má povědomí o problematice domácího násilí a 31 % respondentů povědomí o této problematice nemá. Hypotéza: Ženy jsou o problematice domácího násilí více informovány než muži byla potvrzena. Při srovnání vědomostí mužů a žen se ukázalo, že ženy jsou o této problematice více informovány než muži. Rozdíl mezi vědomostmi byl však minimální. Hypotéza:Veřejnost v okrese České Budějovice není seznámena se změnami týkajících se řešení domácího násilí zakotvených v novém zákoně č. 135/2006 potvrzena nebyla. Více než polovina dotázaných respondentů o tomto zákoně slyšela a byla schopna uvést alespoň základní změny, které zákon přinesl. Jako nejčastější změnu respondenti uváděli vykázání na dobu 10 dní. Je zajímavé, že vetší povědomí o zákoně a větší znalosti o přinášejících změnách, měli muži Hypotéza: Veřejnost je přesvědčena, že domácí násilí se vyskytuje pouze v problémových rodinách potvrzena nebyla. 87 % žen a 81 % mužů bylo přesvědčeno, že se domácí násilí nevyskytuje pouze v problémových rodinách. Pouze 13 % žen a 19 % mužů bylo přesvědčeno, že domácí násilí se vyskytuje pouze v problémových rodinách. Z výsledků vyplynulo, že tento mýtus u veřejnosti žijící v okrese České Budějovice již nepřetrvává, tzn. lidé s tímto tvrzením nesouhlasí. Diplomová práce může být využita jako informační zdroj pro laickou veřejnost, jako výukový materiál pro studenty Jihočeské univerzity nebo by také mohla být poskytnuta intervenčnímu centru a využita jako informační materiál pro oběti domácího násilí.

Postoj veřejnosti k preventivním onkologickým vyšetřením
KAULICHOVÁ, Markéta
Postoj veřejnosti k preventivním onkologickým vyšetřením Cílem práce bylo zjistit, jak laická i odborná zdravotnická veřejnost využívá možnosti preventivních onkologických vyšetření a zjistit bariéry ve využívání těchto možností z pohledu laické i odborné zdravotnické veřejnosti a porovnat rozdíly ve využívání těchto možností u obou skupin. Postoj veřejnosti k preventivním onkologickým prohlídkám nabývá na významu v souvislosti s nárůstem incidence onkologických onemocnění, ke kterému v současné době dochází. Prevence je považována za jeden z principů moderní medicíny a pro její podporu hovoří především důvody ekonomické. Jednou z problémových oblastí veřejného zdraví je samotný vztah společnosti ke svému zdraví, přístup k odpovědnosti k sobě samému obecně a nedoceněný význam primární prevence. V případě onkologických onemocnění vyvstává navíc psychologická problematika, zejména strach z pozitivního nálezu a strach z nemoci, která je odedávna spojována s představou nevyléčitelnosti, krutých bolestí a neodvratné smrti, a přitom již tato skutečnost dlouhou dobu neplatí. V minulosti paternalistický přístup lékaře k nemocnému byl nahrazen snahou o kooperativní a rovnocenný vztah, v němž má pacient podíl na rozhodování. Lékaři však na vhodně volený způsob a dostatečnou míru informování pacienta nemají čas a nebo důležitost informovanosti pacienta podceňují. Práce seznamuje se současnou nabídkou preventivního programu ČR a poukazuje na negativní předsudky o rakovině bránící úspěšnějšímu boji v léčbě nádorových onemocnění. Pro splnění cílů práce byl realizován výzkum mezi laickou a zdravotnickou veřejností. Při sběru dat a jejich zpracování bylo použito kvantitativního přístupu {--} techniky sběru dat dotazníku. Výzkumný soubor tvořili muži a ženy se zdravotnickou a nezdravotnickou profesí starší 18ti let. Ověřováním hypotéz se zjistilo, že laická veřejnost využívá možnosti preventivních onkologických vyšetření méně než odborná zdravotnická veřejnost a to především z důvodu neinformovanosti o těchto možnostech. Jednou z nejčastější překážkou ve využívání preventivních onkologických vyšetření na obou stranách je nenaplněné poslání prevence, kdy lidé chodí k lékaři až při zdravotních problémech. Výsledky práce také ukázaly, že laická veřejnost na rozdíl od zdravotnické je nespokojena s aktivitou lékařů týkající se poskytování informací a k získávání informací přistupuje méně aktivně. Práci lze využít jako podklady pro diskuse o problému informovanosti široké veřejnosti o preventivních vyšetřeních a pro další vzdělávání zdravotnických pracovníků, kterých se zmíněná tématika týká.

Spolupráce rodiny a mateřské školy při rozvoji osobnosti dítěte
HÁZIOVÁ, Martina
Záměrem této bakalářské práce je podrobněji analyzovat představy rodičů o jejich spolupráci s mateřskou školou, současný stav spolupráce i očekávání pedagogů od rodičů svěřených dětí. Teoretická část obsahuje legislativní vymezení předškolního vzdělávání, rodinu a principy rodinných vztahů, dále mateřskou školu i její současné možností spolupráce s rodinou. Závěr teoretické části je věnován osobnosti dítěte. Součástí praktické části je výzkum prováděný velmi podrobnou dotazníkovou metodou v konkrétní mateřské škole. Výsledky výzkumu jsou graficky zpracovány a vyhodnoceny, nechybí ani vlastní postřehy výzkumníka. Očekávání rodičů, pedagogů i nové poznatky z teoretické části shrnuje závěr práce.