Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 252 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.04 vteřin. 

Výtvarná hra v předškolním věku
KOČÍ, Veronika
Bakalářská práce je členěna na teoretickou a praktickou část, přičemž teoretická část obsahuje kapitoly zabývají se charakteristikou předškolního věku z pohledu vývojové psychologie, výtvarnou výchovou a jejími nástroji pro užití v předškolním vzdělávání a legislativními předpisy pro předškolní vzdělávání v České republice. Pro praktickou část jsem zvolila srovnání "výtvarného pojetí" předškoláků v souvislosti s nadcházející školní docházkou (estetické cítění, rozvoj jemné motoriky a s ní související grafomotoriky).

Komunikace Centra sklářského umění Huť František v Sázavě
Chuchrová, Jana ; Tyslová, Irena (vedoucí práce) ; Prokůpek, Marek (oponent)
Bakalářská práce se zabývá současným řízením komunikace Centra sklářského umění Huť František v Sázavě. Teoretická část práce se zaměřuje na rozbor odlišných pojetí pojmu komunikace napříč specializovanými společenskými vědami s důrazem na ekonomické disciplíny -- zejména management, PR, marketing a fundraising. Na úvod jsou ovšem zařazeny taktéž teorie komunikace v pojetí sociologie a psychologie, neboť ty definují základní pojmy v oblasti komunikace, které ekonomické disciplíny přejímají. Hlavními cíly teoretické části práce bylo zjistit, čím se jednotlivé přístupy ke komunikaci odlišují, vytyčit postup při konstrukci komunikační strategie a vymezit nástroje a zásady vnější komunikace organizace, které budou pro komunikaci Centra přínosné. Cílem praktické části bakalářské práce dále bylo zanalyzovat, jak se současné řízení vnější komunikace Centra sklářského umění Huť František v Sázavě shoduje s teorií. Stěžejním zdrojem informací pro praktickou část byly rozhovory se stávající ředitelkou Centra sklářského umění, MgA. Martinou Kulhavou, na jejichž základě byly vytyčeny zásadní nedostatky v komunikaci Centra. Závěry práce obsahují návrhy dílčích strategických kroků pro redukci těchto nedostatků a mají tak praktický dopad pro budoucí směřování marketingové komunikace Centra.

Ontologie uměleckého díla u Jana Patočky
Škutil, František ; Ševčík, Miloš (oponent) ; Zuska, Vlastimil (vedoucí práce)
Autor se ve své práci pokouší na základě filozofie Jana Patočky poukázat na problematiku ontologie uměleckého díla. První kapitola, která má charakter spíše přípravné fáze, v níž autor prostřednictvím Patočkova původního pojetí problematiky přirozeného světa připravuje prostor pro nastínění filozofického vývoje Jana Patočky s důrazem na jeho vymezení celkového pohybu lidského života, který sestává ze tří základních pohybů, z nichž třetí pohyb pravdy jakožto lidská transcedence je pohybem charakterizujícím nejenom lidskou existenci, ale i bytostné určení uměleckého díla. V závěrečné části bude doložena historická proměnlivost pravdy uměleckého díla a na základě Patočkových příspěvků k problematice umění a jednotlivých uměleckým druhům i vymezen zážitek z uměleckého díla.

Josef Čapek a jeho pojetí umění
Michlová, Hana ; Jarošová, Helena (oponent) ; Ševčík, Miloš (vedoucí práce)
Analyzovali jsme tvorbu Josefa Čapka a zejména některé z jeho teoretických prací o umění . Viděl i jsme, že v jeho případě jde tvorba - výtvarná i literární - ruku v ruce s jeho teoretickými názory. Záběr Čapkovy činnosti byl nesmírně ši roký, proto i prameny jeho úvah o umění, které jsme využívali , byly rozmanité: fejetony, umělecká díla, filozofické eseje, úryvky z dopisů. Přesto můžeme v Čapkově uvažování o umění najít několik výrazných a neustále se opakujících motivů. Pro Josefa Čapka je umění výrazem duše, projevem nitra, osobi tou výpovědí člověka. Čapek proto odmítá v umění st riktně rozlišovat na ‚vysoké' a ‚nízké', na ‚cent rum' a ‚periferii '. Odmítá také uznávat jedinou uměleckou dokt rínu jako závaznou pro veškerou tvorbu. Snaží se přivést naši pozornost k méně nápadným uměleckým projevům: zajímá se o ‚nejskromnější umění ', bující na okrajích naší civilizace, a o umění přírodních národů. Za uměleckým dí lem stojí člověk a člověku je umělecké dílo i určeno. Čapek uznává autonomii uměleckého tvoření, proto především v mládí propaguje moderní umělecké styly. Ale odmítá nazírat umění pouze v uměleckém horizontu. Pokud umění řeší pouze otázky vlastní kompozice a výstavby, stylovost i, ztrácí obsah. Čapek se obává dehumanizace a zmechaničtění umění . Čapek bývá označován za ‚básníka',...

Reflexe díla Františka Bakuleho ve vztahu k dnešní speciálně pedagogické praxi
BALÍKOVÁ, Tereza
František Bakule byl významným českým pedagogem první poloviny 20. století, prvním ředitelem Jedličkova ústavu v Praze, zakladatelem tzv. Bakulova ústavu a jedním z mála českých představitelů alternativního pojetí výchovy a vzdělávání uznávaných v zahraničí. Jeho odkaz však v současné době není naší odbornou veřejností v rámci hlavního vzdělávacího proudu ani speciálních škol dále systematicky rozvíjen a prakticky uplatňován, na rozdíl od řady zahraničních alternativních pedagogických směrů, které jsou zde úspěšně aplikovány. Cílem této bakalářské práce je proto analyzovat dílo Františka Bakuleho prizmatem současného školního edukačního prostředí s důrazem na vzdělávání žáků se zdravotním postižením. První kapitola je věnována nástinu životní cesty Františka Bakuleho, zejména se zaměřením na významné mezníky, které ovlivnily utváření jeho osobnosti, jeho myšlenky, inspiraci a motivaci a které se projevily v jeho pedagogické činnosti a následně v jeho vlastním uceleném konceptu výchovy a vzdělávání. Konkrétně je zde zmíněno jeho rodinné zázemí a dále je prostor věnován zejména jeho učitelským zkušenostem až po působení v Jedličkově ústavu a etapu života spojenou s jeho vlastním ústavem. Druhá část bakalářské práce je již zaměřena výhradně na Bakuleho specifický edukační koncept. Nejprve jsou zde vymezeny jeho principy a následně uvedeny originální učební osnovy a návrh ideálního prostředí třídy. Text dále obsahuje detailní popis výuky několika předmětů, které byly těžištěm Bakuleho konceptu, a to jmenovitě pracovních činností, hudební výchovy a výtvarné výchovy. Původní didaktické postupy jsou analyzovány s využitím současné terminologie. Vzhledem k vymezenému cíli bylo třeba ve třetí kapitole analyzovat současné pojetí vzdělávání ve výše zmíněných, podle Bakuleho stěžejních oblastech. Text je koncipován tak, aby bylo možné následně reflektovat dílo Františka Bakuleho z pohledu dnešní pedagogické, respektive speciálně pedagogické praxe, nalézt styčné body či odlišnosti a odhalit nevyužitý inspirační potenciál. Tomu je pak věnována čtvrtá, závěrečná kapitola. Na základě analýzy a následné reflexe bylo ve výsledku konstatováno, že ačkoli se Bakulem formulované vzdělávací cíle významně neodlišují od současného pojetí zakotveného v příslušných rámcových vzdělávacích programech, k jejich dosažení se v současné době užívá odlišných postupů a metod. A to přestože sám Bakule své postupy, které lze velmi zjednodušeně charakterizovat mottem "neučit žáky o životě a práci, ale životem a prací", s úspěchem ověřil v praxi a že mu v řadě případů daly za pravdu pozdější výsledky psychologických výzkumů, čímž poskytly jeho didaktickému odkazu teoretickou oporu. Z výše uvedeného je zřejmé, že odkaz díla Františka Bakuleho nebyl naší odbornou pedagogickou veřejností dostatečně doceněn a vytěžen. Na druhou stranu je třeba konstatovat, že jeho širšímu uplatnění stojí v cestě roztříštěnost, v níž se nám dochoval.

Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna - komplexní scénografický projekt
Josková, Radka ; Dušek, Jan (vedoucí práce) ; Vohlídalová, Ivana (vedoucí práce) ; Glogr, Karel (oponent) ; Zábrodská, Dana (oponent)
Práce se zabývá operou Kouzelná flétna. V první části autorka sleduje inscenační styly ve světě a srovnává výtvarné koncepce. Zejména si všímá využití rámcování a jeho smyslu. V druhé části popisuje vlastní pojetí opery, vnímání hudby a libreta jako celku a komplexní scénické a kostýmové řešení.

Písňová tvorba Roberta Schumanna se zaměřením na cyklus Láska básníkova
Kux, Martin ; Janál, Roman (vedoucí práce) ; Kaupová, Helena (oponent)
Ve své práci rozebírám cyklus Roberta Schumanna Láska básníkova. Studie se zabývá cyklem z hudebního , textového i srovnávacího interpretačního hlediska. Práce se dotýká života i díla skladatele. Těžiště Schumannovy tvorby osobně spatřuji především v tvorbě klavírní, kterou zde připomínám a pochopitelně v tvorbě písňové, jejíž neúrodnější období nastalo v roce 1840. Práce rovněž zahrnuje pojednání o básníku Heinrichu Heinem, na jehož texty byl cyklus zkomponován. Také okrajově zmiňuji další uměleckou spolupráci obou tvůrců. Věčnou inspirací byla pro Roberta Schumanna jeho manželka Clara Schumannová. Mimo jiné i díky vřelé lásce, kterou Robert Schumann ke Claře choval, zrcadlí se v jeho hudebním odkazu průzračně čistý výraz a ona související nadčasovost, kterou máme možnost neustále objevovat. U textu jednotlivých písní vždy uvádím názvy v německém originále, dále potom české překlady, které vycházejí od různých českých autorů. V interpretačním srovnání na základě poslechu nahrávek spatřuji přínos především z hlediska různých pojetí a výrazového uchopení cyklu, což je pro zpěváky dle mého názoru velmi důležité.

Role v divadelním a životním pojetí
Válková, Julie ; Čunderle, Michal (vedoucí práce) ; Hančil, Jan (oponent)
Ve své práci popisuji proces vzniku závěrečné autorské prezentace na Akademii múzických umění v Praze. Zaměřuji se na hledání možností, které převedení osobní zkušenosti na jeviště nabízí a reflektuji své poznatky.

Hrdinové v barvách Zhanga Yimou
Bernardová, Helena ; Dufek, Jiří (vedoucí práce) ; Ulver, Stanislav (oponent)
Práce Hrdinové v barvách Zhanga Yimou se věnuje třem filmům z dílny tohoto renomovaného režiséra. Hrdina, Klan létajících dýk a Kletba zlatého květu jsou epické velkofilmy, které kombinují bojové umění s principy dramatu a filosofie. Příběhy jsou pak podpořeny výraznou barevnou stylizací, jejímiž principy se práce zabývá. V Hrdinovi se barvy v příběhu vyskytují systematicky podle předem daného grafu. V Kletbě zlatého květu jde o boj dvou protikladů ? zlaté a stříbrné - a Klan létajících dýk je laděn do barev přírodních. Práce rovněž zkoumá symboliku užitých barev v čínském i západním pojetí a otázku, zda je tato symbolika srozumitelná pro evropského diváka a jakým způsobem mu zpřístupňuje východní myšlení a záměr režiséra.

Metodika hry na fagot
Svoboda, Lukáš ; Herman, František (vedoucí práce) ; Seidl, Jiří (oponent)
Diplomová práce se zabývá metodikou hry na fagot v rámci formy a pravidel Školního vzdělávacího programu. Na Základních uměleckých školách (ZUŠ) bude Školní vzdělávací program (ŠVP) nahrazovat doposud platné osnovy a stanoví závazný učební program pro následující období. Nejprve předkládám finální verzi ŠVP pro ZUŠ Štefánikova, která má tvar tabulky a je formálně nejpřesnější. Následuje Základní text ŠVP, který zahrnuje další materiály, podrobnější pojetí a více variant výuky. Ze Základního textu ŠVP vychází nejdelší, metodická část práce, kde popisuji jednotlivé odborné termíny a důležité pojmy. Cílem práce je umožnit náhled na tvorbu ŠVP a objasnění významu jednotlivých termínů.