Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1,235 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.12 vteřin. 


Risk management a systém vnitřně stanoveného kapitálu banky
Býčková, Iveta ; Kalínská, Emílie (vedoucí práce) ; Čajka, Radek (oponent)
Tato bakalářská práce je zaměřena na Novou basilejskou kapitálovou dohodou, tzv. Basel II a Systém vnitřně stanoveného kapitálu banky. Tato práce je rozdělena do čtyř oddílů. První část práce vymezuje jednotlivá bankovní rizika. Druhá část se věnuje Basel I a Basel II. Obsahem je rovněž vývoj pravidel pro výpočet kapitálové přiměřenosti, charakteristika třech pilířů Basel II a regulatorního kapitálu. Třetí část práce je zaměřena na obecnou problematiku řízení rizik, banky mohou volit z kvalitativních a kvantitativních metod analýzy. Závěrečná část obsahuje výpočet jednotlivých kapitálových požadavků k úvěrovému, tržnímu a operačnímu riziku. Pojednává též o očekávané a neočekávané ztrátě, detailně popisuje jednotlivé metody výpočtu kapitálových požadavků každého ze zmíněných rizik, tedy metod základních a pokročilých. Pokročilé přístupy v rámci každého rizika, tj. přístup založený na interním ratingu (IRB), metoda "hodnoty v riziku" (Value at Risk) a přístup AMA, mohou banky využívat po předchozím souhlasu České národní banky.

Edukace rodičů ve výživě předškolních dětí
MUSILOVÁ, Iveta
Tato bakalářská práce byla zaměřena na odkrývání jevů v edukaci rodičů v oblasti výživy předškolních dětí. Byly stanoveny dva hlavní cíle. Prvním hlavním cílem bylo zmapovat, jaká je informovanost o výživě předškolních dětí ze strany rodičů. Druhým hlavním cílem bylo zjistit, zda mají rodiče předškolních dětí zájem o vzdělávací kurzy v oblasti správných stravovacích návyků a výživy. Praktickým cílem bylo vytvoření a ověření edukačního kurzu vedoucího ke změně vědomostí a dovedností rodičů předškolních dětí v oblasti výživy. Získané informace mohou být využity k prohloubení znalostí rodičů a následně ke zkvalitnění stavu výživy předškolních dětí. Hlavní výzkumná otázka byla vypracována následovně: "Jakým způsobem probíhá edukace rodičů dětí v předškolním věku o jejich správné výživě?". Vedlejší výzkumné otázky byly nastaveny následovně: "Jak efektivně edukovat rodiče v oblasti výživy předškolních dětí?", "Jaké mají znalosti rodiče dětí v předškolním věku o jejich správné výživě?" a "Jaký je zájem ze strany rodičů dětí v předškolním věku o vzdělávací kurzy v oblasti správné výživy dětí?" Teoretická část bakalářské práce se zabývala správným stravováním předškolních dětí a edukací jejich rodičů v této oblasti. Stručně se zde popisuje předškolní věková skupina a její charakteristické rysy. Hlavní kategorie v praktické části shrnuje problematiku výživy, pitného režimu, důležitost bílkovin, kvalitních tuků, sacharidů, vitaminů, minerálních látek a stopových prvků. Dále shrnuje výživová doporučení, která jsou Společností pro výživu sestavena do Zdravé třináctky, umožňující lepší přehled v pravidlech správné stravy. Pro dobrou orientaci je v této části také zpracována pyramida správné výživy. Dále se práce zabývala zdravotními riziky spojenými se špatnou výživou v předškolním věku. V první řadě byla zaměřena na obezitu, jelikož její výskyt je v dnešní době alarmující. Věnovala se jejím zdrojům, prevenci, léčbě a zdravotním důsledkům. Jako dopady špatné výživy byly také zmíněny témata jako malnutrice, potravinové alergie a dehydratace. Druhá kategorie teoretické části se zabývala vzděláváním v oblasti výživy zaměřeným na rodiče i předškolní děti. Byla popsána edukace, edukační proces a jeho fáze. Ve výzkumné části práce byla použita metoda kvalitativního výzkumu a byl rozdělen do tří fází. V první fázi byl použit strukturovaný rozhovor, který byl sestaven ze 7 otázek na zjištění informovanosti rodičů v oblasti správné výživy předškolních dětí. Měl být aplikován na 10 respondentů, avšak při 8. rozhovoru došlo k nasycení výzkumného vzorce. Na základě 9. rozhovoru, který zkoumané jevy nově nerozšířil, byly rozhovory ukončeny. Ve druhé fázi byl na základě získaných dat z předchozích rozhovorů sestaven vzdělávací kurz, který obsahoval pět lekcí, z toho tři lekce zaměřené na edukaci rodičů ve výživě předškolních dětí, jedna lekce soustředěna na děti samotné a poslední lekce se zabývala spoluprací rodičů s dětmi v oblasti výživy. Ve třetí fázi výzkumného šetření byl prakticky realizován vypracovaný vzdělávací kurz, jehož efektivita byla ověřena pomocí strukturovaného rozhovoru, který obsahoval 4 otázky na zjištění změny stravovacích návyků po absolvování lekcí v rodinách zúčastněných a případného zájmu o další vzdělávací kurzy v oblasti správných stravovacích návyků a výživy.

Škola a genderové role
Marešová, Hana ; Vodochodský, Ivan (vedoucí práce) ; Smetáčková, Irena (oponent)
Diplomová práce se zabývá otázkou osvojování genderových rolí v prostředí školy. Jejím cílem je porovnat očekávání spjatá s genderovými rolemi z pohledu žáků/yň, vyučujících a učebnice a zjistit, zda jsou očekávání vázaná na genderové role v pojetí vyučujících a učebnice občanské výchovy v souladu s žákovskými představami týkajícími se genderových rolí, nebo se vzájemně liší. Text práce se skládá ze dvou základní částí. První část představuje teoretická východiska, která předcházela vlastní empirické šetření a z nichž empirické šetření vycházelo. Pozornost je v této části nejprve věnována vztahu, který existuje mezi pohlavím a genderem jedince, neboť předmětem zkoumání budou charakteristiky spojované s biologickým pohlavím jedince, které mají sociální rozměr a spoluvytváří obsah jedincových genderových rolí. Další část vymezuje pojmy genderové a sociální role, které jsou ústředním tématem zkoumání. Představuje také teoretické přístupy к genderovým rolím a jejich úloze ve společnosti. Práce se dále věnuje teoriím socializace a procesům osvojování genderových rolí. Další kapitoly se zabývají úlohou genderu ve škole, způsoby osvojování genderových rolí ve škole a možnými formami vlivu učebnic a přístupu vyučujících na osvojování genderových rolí. Jejich účelem je objasnit význam předpokladů ohledně...

Analýza neúspěchu řešení romské otázky v Československu 50. a 60. let 20. století
Poprik, Anton ; Soběhart, Radek (vedoucí práce) ; Kozmanová, Irena (oponent)
Bakalářská práce "Analýza neúspěchu řešení romské problematiky v Československu 50. a 60. let 20. století" se zabývá postupy státních institucí při řešení romské problematiky v prvních dvaceti letech vlády komunistické strany v Československu. V první části přibližuje širší historickou perspektivu řešení romské problematiky a zejména vliv druhé světové války na její pozdější charakter. Jádrem práce je následně zkoumání tří základních období, které při řešení romské problematiky v tomto období proběhly. V kapitolách postupně zaměřených na léta 1950-1957, 1958-1964 a 1965-1968 popisuje zvolené koncepce a praktické kroky komunistické státní správy, následně hodnotí jejich úspěšnost a analyzuje stěžejné příčiny neúspěchu řešení.

Syntéza biokeramických materiálů na bázi hydroxyapatitu
Kočicová, Pavla ; Králová, Marcela (oponent) ; Částková, Klára (vedoucí práce)
Práce se zabývá precipitační syntézou nanočásticového hydroxyapatitu s cílem posoudit vliv reakčních podmínek na morfologii částic. Teoretická část je zaměřena na obecnou charakterizaci biomateriálů, biokeramik a fosforečnanů. Dále se konkrétně zabývá hydroxyapatitem, jeho charakteristikou a možnými syntézami. Experimentální část práce popisuje precipitační syntézu hydroxyapatitu. Syntézy probíhaly při reakční teplotě 0-80 °C, při pH = 8-11, při době stárnutí 0-24 h, v přítomnosti povrchově aktivní látky (PAL) a chelatačního činidla a při postprecipitačním hydrotermálním nebo ultrazvukovém zpracování. K popisu připravených prášků byla využita rastrovací elektronová mikroskopie (SEM), transmisní elektronová mikroskopie (TEM), rentgenová difrakce (XRD), laserová difrakce (LD) a analýzy specifického povrchu (BET). Precipitační syntézou byly připraveny čisté prášky hydroxyapatitu nebo směs hydroxyapatitu a fosforečnanu vápenatého. Morfologie částic HA byla silně ovlivněna reakční teplotou – se zvyšováním teploty vznikaly rozměrnější částice s jasnější morfologií, většinou ve tvaru tyčinek. Na morfologii částic HA mělo značný vliv postprecipitační hydrotermální zpracování, které způsobilo vznik kulovitých nebo mírně podlouhlých částic. Reakční prostředí voda/etanol mělo vliv na morfologii částic – inhibovalo jejich růst.

Španělsko na cestě k rovnosti příležitostí žen a mužů
Doubravová, Běla ; Rovná, Lenka (vedoucí práce) ; Urban, Traian (oponent)
Diplomová práce "Španělsko na cestě k rovnosti příležitostí žen a mužů" analyzuje změny španělské společnosti z hlediska stírání "tradičních" rolí mužů a žen za posledních 30 let. Španělské království obestírá mýtus, že je to země plná machistů a utlačovaných žen v domácnosti. Naopak, dnes se řadí mezi země s nadprůměrným zastoupením žen v politice i ve státní správě a španělští homosexuálové mají právo uzavírat manželství se stejnými právy, jako osoby opačného pohlaví. Nejen parita, ale i boj proti genderovému násilí a rovnost mužů a žen ve všech ostatních oblastech života je už pátým rokem prioritou vládnoucí strany PSOE. K obratu však nedošlo až s nástupem současného předsedy vlády Zapatera v roce 2004, přestože především díky němu se dnešní Španělsko vyrovná skandinávským zemí, které jsou pro všechny příkladem rovnoprávnosti. Vnucenou katolickou morálku, oddělenou výuku chlapců a dívek a perzekuce homosexuálů vystřídaly zákony o rovnosti příležitostí, skloubení pracovního a rodinného života a eliminaci genderového násilí. Jakým způsobem Španělsko dospělo k tomu, že po 40 letech režimu, který, společně s katolickou církví, prosazoval přísné rozdělení genderových rolí, model rodiny, kde muž je ze zákona hlavou rodiny, žena v domácnosti se stará o co nejvyšší počet dětí, nesmí vykonávat placenou práci a je...

Comparison of Old Norse and Proto-Norse Noun Declension
Šimeček, David ; Starý, Jiří (vedoucí práce) ; Štajnerová, Petra (oponent)
Srovnání skloňování podstatných jmen ve staroseverštině a praseverštině Tato práce podává přehled vývoje skloňování podstatných jmen od praseverštiny do staroseverštiny (staré islandštiny). První ze tří kapitol je pokusem o ucelený přehled všech skloňovacích tříd podstatných jmen v praseverštině. Tento přehled je založen jednak na dokladech z runových nápisů praseverského období, jednak na rekonstrukci za využití relevantní literatury. Každá skloňovací třída je představena v podobě paradigmatu doprovozeného komentářem a citací dochovaných forem. Druhá kapitola, která je nejobsáhlejší, představuje přehled skloňovacích tříd podstatných jmen ve staroseverštině (staré islandštině). Tento přehled sleduje dva cíle. Zaprvé má poskytnout synchronní popis staroseverského skloňovacího systému, který není zatížen přemírou diachronního pohledu běžného v tradičních gramatikách staroseverštiny. Současně má však čtenáře seznámit s morfologickou návazností staroseverských skloňovacích eksponentů a skloňovacích tříd na deklinace praseverské, tak jak byly představeny v první kapitole. V této diachronní části jsou rovněž rozebrány některé systémové příčiny vedoucí k morfologickým změnám ve skloňování. Třetí kapitola navazuje na výsledky diachronního rozboru a přináší zamyšlení nad tím, do jaké míry odpovídají tradiční, na...

Role sestry v rámci preventivních prohlídek v ordinaci praktického lékaře pro děti a dorost
TRUČKOVÁ, Zdeňka
Primární péče ve zdravotnictví je důležitou součástí efektivního a dobře fungujícího zdravotního systému v každé zemi. Představuje v rámci zdravotnictví klíčový prvek pro udržení dobré úrovně zdraví populace v České republice. V této oblasti mají nenahraditelnou roli především praktičtí lékaři pro děti a dorost a dětské sestry. Zajišťují péči o děti spojenou s osvojením správných návyků v péči o vlastní zdraví, které vede k dlouhému a kvalitnímu životu. Zdravotní výchova má velký význam především u dětí a mládeže, kde správný dohled na jejich zdravotní stav a vývoj je nezbytným předpokladem pro jejich úspěšný vstup do života. Hlavním cílem práce je určení úlohy sestry při preventivních prohlídkách dětí a dorostu a popis obsahu a pravidel těchto prohlídek z pohledu české legislativy. Dalším úkolem je popsat na základě legislativních zdrojů, jak se měnila role dětské sestry od roku 1990 do současnosti. Stěžejní závěrečná část práce se soustředí na to, jak uvedené faktory ovlivňují podobu preventivních prohlídek a působení sestry při nich. Jsou zde zmiňovány důležité prvky preventivních prohlídek, jako je očkování, sledování psychomotorického vývoje, vyhodnocování výživy. Výzkumná práce je zpracována jako teoretická přehledová práce. Bakalářská práce popisuje vývoj měnící se role dětské sestry od počátku ošetřovatelství, jak probíhalo vzdělávání dětských sester a jaká je jejich role v primární preventivní pediatrické péči, výchově ke zdraví. Dále si všímá, jak se měnily kompetence a image dětské sestry. Důležitá je spolupráce s pediatrem, navázání vztahu s dítětem a rodiči. Dobrá komunikace a etika v ambulantní praxi mají v prevenci a léčbě dětí velký význam. Zákon č. 96/2004 Sb., o nelékařských zdravotnických povoláních, specifikuje podmínky získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a ukládá povinnost celoživotního vzdělávání. Náplň činnosti a kompetence dětské sestry k výkonu specializovaného povolání jsou uvedeny ve vyhlášce MZ ČR č. 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků. Tato vyhláška umožňuje sestrám převzít vyšší kompetence, což znamená vyšší kvalitu a odbornost práce a požadavek na odborné specializované a vyšší vzdělání sester. Konkrétní činnosti dětské sestry vymezuje § 51 vyhlášky č. 424/2004 Sb., o činnostech zdravotnických a jiných odborných pracovníků. Dětská sestra poskytuje v ordinaci praktického lékaře pro děti a dorost komplexní ošetřovatelskou, preventivní a léčebnou péči dětem od propuštění z porodnice do devatenácti let věku. Preventivní prohlídky dětí a dorostu legislativně vymezuje vyhláška č. 70/2012 Sb., o preventivních prohlídkách. Popisuje obsah, náplň a časové rozmezí preventivních prohlídek dětí a dorostu. Součástí preventivních prohlídek je povinné očkování. Význam preventivních prohlídek dětí a dorostu je často veřejností podceňován. Výsledky z výzkumného šetření mají sloužit jak odborné, tak laické veřejnosti s cílem připomenout důležitost a význam preventivních prohlídek dětí a dorostu a motivovat k účasti na preventivních prohlídkách. Výstupem práce je ucelený přehled o tom, jak se změnila role sestry při preventivních prohlídkách u praktického lékaře pro děti a dorost za posledních 25 let.

Nové konfixy ve francouzštině
DAŇKOVÁ, Ivana
Téma této diplomové práce je "Nové konfixy ve francouzštině". Předkládaná práce je rozdělena na dvě hlavní části: teoretickou a analytickou. První část je teoretická a nejprve popisuje historický vývoj konfixace a představuje různé teorie pojímání tohoto slovotvorného postupu, poté definuje konfixaci vůči ostatním slovotvorným postupům (derivaci a kompozici) a definuje stavební složku konfixace - konfix. Druhá část je analytická a zabývá se konkrétními konfixy a konfixáty. Materiál pro tuto část předkládané práce jsme získali excerpcí dat z jazykového korpusu Sketch Engine. Díky tomu jsme shromáždili materiál vzorku, který je předmětem analýzy. Ta se věnuje klasickým a moderním konfixům a jejich typologii: třídění konfixů podle pozice v konfixátu, původu, atd. Dále pojednává o morfologických kategoriích konfixátů a vnitřní struktuře konfixátů. Největší pozornost je upřena na moderní konfixy, které vznikly nejčastěji změnou významu klasického konfixu. Je pojednáno o nově vzniklých konfixech ve francouzštině, které nemají přímý řecko-latinský původ. Nejčastěji se jedná o výpůjčky z angličtiny. Hlavním cílem této diplomové práce je identifikovat nově vzniklé konfixáty v současné francouzštině.