Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Téma války zprostředkované dětem v mateřské škole prostřednictvím příběhu
Zemková, Barbora ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Simonová, Jaroslava (oponent)
Diplomová práce s názvem Téma války zprostředkované dětem v mateřské škole prostřednictvím příběhu se věnuje problematice předškolních dětí zasažených válečnou situací na Ukrajině. Teoretická část práce se opírá o poznatky pojednávající o inkluzi dítěte s odlišným mateřským jazykem v předškolním vzdělávání, o dětech z Ukrajiny v české mateřské škole a pochopení vztahů mezi Ukrajinou a Ruskem. V poslední části teoretických východisek práce je věnována pozornost práci s knihou v mateřské škole a zpracování tématu války prostřednictvím příběhu v mateřské škole. Pro praktickou část jsou stanoveny tři hlavní cíle, korespondující s primárním záměrem práce, kterým je ověřit, jakým způsobem pracovat s vybranou dětskou literaturou v rámci inkluze dětí z Ukrajiny, které zasáhla válečná situace na Ukrajině. Jednotlivé cíle se věnují pohledu na téma války a jak s ním pracovat v mateřské škole ze strany 80 předškolních pedagogů a tří vybraných odborníků. Na základě získaných dat z dotazníkového šetření a individuálních hloubkových rozhovorů byly zpracovány tři lekce zaměřené na představení tématu války dětem v mateřské škole prostřednictvím publikací pro děti. Pro realizaci tří lekcí byly využity následující tituly: Francesco Tirelli a jeho zmrzlinářství, Cesta, Mořská modlitba. Výsledky výzkumu ukazují, že je...
Rozvíjení emoční inteligence u dětí předškolního věku skrze práci s knihou
Kašparová, Nikola ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Koželuhová, Eva (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na oblast rozvoje emoční inteligence u dětí předškolního věku skrze práci s knihou. Zabývá se problematikou emoční inteligence, její role při vývoji dítěte, a to v období předškolního věku. Teoretická část má čtenáře uvést do problematiky emoční inteligence a jejího vztahu k předškolnímu vzdělávání. V úvodu práce je charakterizováno období předškolního věku a jeho specifika v souvislosti s rozvojem emocí. Dále jsou definovány emoce, emoční inteligence a její význam rozvoje ve zvoleném předškolním období a navrhuje možnosti jejího rozvoje a vhodné způsoby práce (čtenářské strategie, model E-U-R). Na závěr byl vytvořen přehled vybraných titulů, které podporují rozvoj emocí. V rámci praktické části byl stěžejní metodou akční výzkum, který sloužil k ověření efektivnosti vytvořených lekcí na základě modelu E-U-R s využitím čtenářských strategií. Autorka realizovala akční výzkum v mateřské škole, kde pracuje, a veškeré lekce realizovala se svou třídou. Akční výzkum včetně realizace rozhovorů trval 3 týdny a celkem bylo zapojeno 81 dětí a 9 učitelek. Vyhodnocení akčního výzkumu probíhalo na základě zúčastněného pozorování, zhlédnutím videozáznamů a rozhovory s učitelkami, které se zúčastnily akčního výzkumu a přispěly k ověření lekcí v praxi. Výsledkem praktické části je...
Práce s dětskou literaturou u předškolních dětí zprostředkovávající život s vybranými speciálními vzdělávacími potřebami
Nováková, Kateřina ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Kadrnožková, Monika (oponent)
Bakalářská práce pojednává o tom, jaké dětské knihy jsou vhodné pro otevření tématu života dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami a jaké metody práce s knihou (včetně čtenářských strategií) využít, abychom toto téma dětem prostřednictvím knih zprostředkovali. Teoretická část se zabývá charakteristikou dětí se SVP v předškolním vzdělávání a jejich vzděláváním v zařízeních předškolního typu; dále prací s knihou u dětí předškolního věku. Na základě získaných informací je provedena analýza RVP PV. Dále se zabývá čtenářskou gramotností, pregramotností a jejím rozvojem. Zmiňuje vytvoření pozitivního vztahu k četbě a jak s knihou pracovat v mateřské škole. Praktická část si kladla jako problém rozvíjet prosociální chování dětí prostřednictvím práce s knihou k tématu života dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Zjišťovala, zda se s dětskou literaturou zprostředkovávající život dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami pracuje v mateřské škole a zda není toto téma pro děti předškolního věku příliš náročné. Pomocí realizovaných jednotlivých lekcí se třemi knihami zprostředkovávající znevýhodnění dětem v mateřské škole (Madlenka a brejličky, Strakáč a Tioni, Mpumi and Jabu's Magical Day) dotazníku, rozhovoru a prostudované literatury. KLÍČOVÁ SLOVA dítě se speciálními vzdělávacími potřebami,...
Významné literární ceny za díla pro děti a mládež
ŽIDOŇOVÁ, Lenka
Tato bakalářská práce mapuje významné literární ceny za díla pro děti a mládež a hledá využití konkrétních knižních titulů při volnočasových aktivitách. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je vydefinována literatura pro děti a mládež, jsou popsána specifika těchto knih a možnosti jejich využití. Následně je provedena analýza a komparace nejvýznamnějších literárních cen za díla pro děti a mládež. Po analýze souboru oceněných knižních titulů za posledních 5 let jsou vybrána čtyři konkrétní díla: Himálajské pohádky, Proč obrazy nepotřebují názvy, Velké dobrodružství Pepíka Střechy a Julie mezi slovy. Tyto knihy tvoří základní materiál pro návrhy doporučených volnočasových aktivit. Ty mohou být případně ověřeny v praxi.
Projekty na podporu dětského čtenářství v mateřské škole a možnosti spolupráce jednotlivých subjektů
Ryklová, Simona ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Wildová, Radka (oponent)
Cílem mé práce bylo popsat, které z kampaní a projektů na podporu čtenářství jsou vhodné pro práci s dětmi v mateřské škole v heterogenních třídách. Na základě prostudované literatury vytvořit projekt podporující čtenářskou pregramotnost v mateřské škole v heterogenní třídě a spolupracovat při jeho realizaci s dalšími subjekty. V teoretické části vymezuji pojmy, které úzce souvisí s daným tématem, především gramotnost a pregramotnost, čtenářská pregramotnost (ve vztahu k RVP PV). Věnuji se úloze mateřské školy a nezbytnosti rozvoje dítěte v oblasti čtenářské pregramotnosti s důrazem na heterogenní třídy. Dále zdůrazňuji úlohu rodiny ve vztahu čtenářské pregramotnosti. Na závěr popisuji konkrétní kampaně a projekty v ČR, které podporují čtenářství a čtenářskou pregramotnost. V praktické části se věnuji realizaci samotného projektu v mateřské škole s heterogenními třídami. Podrobněji se věnuji kampani Celé Česko čte dětem, Noci s Andersenem a Listování. Zatímco Celé Česko čte dětem nabízí celou řadu využití, Listování a Noc s Andersenem slouží jako pouhý doplněk k rozvoji čtenářské pregramotnosti. Pozitivně hodnotím spolupráci s městskou knihovnou a rodiči.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.