|
Možnosti a meze aktivizace žáků ve výuce chemie na základní škole prostřednictvím didaktických her: Částicové složení látek
Šelepa, Jan ; Bílek, Martin (vedoucí práce) ; Koperová, Dominika (oponent)
Diplomová práce se zabývá možnostmi aktivizace žáků základních škol v tématu částicové složení látek, a to pomocí didaktických her. Teoretická část pojednává o vybraných významných osobnostech zabývajících se aktivizací v minulosti, definuje pojem aktivita a aktivizace a jejich význam v pedagogické praxi. Dále představuje výukové metody a jejich možnou klasifikaci, v níž především akcentuje na didaktické hry (jejich definování, dělení a význam). Následně navazuje rozbor kritických témat v učivu chemie na základní škole, v rámci kterého byla vytipována oblast učiva ("částicové složení látek"), pro niž jsou jednotlivé didaktické hry vytvářeny. Téma "částicového složení látek" je dále analyzováno napříč několika v současnosti nejpoužívanějšími učebnicemi. Poslední kapitola teoretické části se zaměřuje na představení tzv. konstrukčního výzkumu, jež byl zvolen za výzkumnou metodu, která byla pro účely tvorby didaktických her využita. V rámci praktické části bylo vytvořeno šest prototypů didaktických her, které byly následně modifikovány na základě zpětné vazby od dvou odborníků z oblasti didaktiky chemie, od čtyř zkušených učitelů chemie a z využití žáky v pedagogické praxi. Připomínky z těchto tří instancí byly postupně zabudovány do prototypů a vznikly tak finální návrhy didaktických her k využití ve...
|
| |
|
Požární výchova a výuka chemie na základní škole
Friedlová, Eliška ; Bílek, Martin (vedoucí práce) ; Koperová, Dominika (oponent)
Práce se zaměřuje na problematiku požární výchovy na základní škole a povinnosti školy v oblasti požární ochrany ve vztahu k výuce chemie. Riziko vzniku požáru či jiného nebezpečí je všudypřítomné a můžeme se s ním setkat kdekoliv. Důležitá je proto preventivně výchovná činnost již u dětí školního věku, a to v takovém rozsahu, aby každý uměl předcházet vzniku požáru či jiné havárii a adekvátně na ni reagovat již v jejím počátku. V teoretické části se zaměřujeme na charakteristiku souvislostí požární ochrany s výchovou a vzděláváním na 2. stupni základní školy. Součástí je analýza dostupných dokumentů včetně kurikulárních (RVP ZV a vybrané ŠVP, učebnice, metodické materiály) a témat výuky chemie, která s požární ochranou úzce souvisejí. V praktické části jsou připraveny nebo upraveny výukové aktivity pro žáky s tématy souvisejícími s požární ochranou vhodné pro výuky chemie na základní škole. Připravené materiály byly posouzeny skupinou učitelů a dalších odborníků z dané oblasti a z jejich hodnocení plyne, že jsou připravené materiály přínosné pro současnou praxi učitelů na základních školách. KLÍČOVÁ SLOVA Výuka chemie na základní škole, požární výchova, požární ochrana, prevence, hoření, hašení.
|
|
Využití smíšené reality ve výuce chemie na základní škole
Pospíšilová, Kristýna ; Bílek, Martin (vedoucí práce) ; Kuhnová, Marta (oponent)
Diplomová práce se zabývá využíváním prvků smíšené reality ve výuce chemie na základní škole. Využití smíšené reality ve výuce jsme zvolili z důvodu neustálého rozvoje digitálních technologií a snahy o jejich větší zapojování do vzdělávání. V teoretické části se zabýváme fenoménem smíšené reality a jejího použití ve vzdělávání. Představujeme několik aplikací smíšené reality využitelné ve výuce chemie, z nichž se blíže zaměřujeme na aplikace VividBooks, s nimiž pracujeme v praktické části. Dále teoretická část prezentuje témata výuky chemie v RVP ZV a v ŠVP Základní školy Velvary, v nichž byly aplikace AR VividBooks použity a zkoumány. Popisujeme i principy případové studie, kterou jsme jako výzkumnou metodu v praktické části použili. V praktické části jsme začali realizovat případovou studii vstupními rozhovory se žáky a asistenty pedagoga osmého ročníku ZŠ Velvary. Následovalo šest vyučovacích hodin s využitím aplikací AR VividBooks ve všech třech třídách, při kterých jsme popisovali aktivitu a reakce žáků. Na závěr jsme provedli výstupní rozhovory se žáky i s asistenty pedagoga. Ve výsledku založeném na hodnocení v průběhu výuky a porovnávání vstupních a výstupních rozhovorů se žáky a s asistenty pedagoga jsme používání prvků smíšené reality v aplikacích VividBooks označili za přínosné. Žáky...
|
|
Efektivita využití informačních technologií v tématu odpady a odpadové technologie ve výuce chemie na základní škole
Vyskočil, Ondřej ; Bílek, Martin (vedoucí práce) ; Koperová, Dominika (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou tvorby, zpracování a následného využívání odpadů a ověřováním efektivity souboru aktivit na téma Odpady a odpadové technologie s využitím informačních technologií ve výuce chemie v 9. ročníku základní školy. V teoretické části se nachází stručný vhled do problematiky odpadů a jejich zpracování včetně technologií, které se k tomu využívají. Tato problematika je taktéž zkoumána z hlediska výskytu ve dvou úrovních státního a školního kurikula a v nejčastěji používaných učebnicích chemie na základní škole. Využívané informační technologie poté vycházejí z provedené analýzy nově zavedené oblasti Informatika. V praktické části je pomocí kvalitativního výzkumu v podobě případové studie popsána a vyhodnocena realizace komplexních aktivit na téma Odpady a odpadové technologie v blokové výuce v 9. ročníku ZŠ, přičemž výsledky potvrzují, že lze toto téma realizovat tak, jak bylo navrženo, a to včetně využívaných informačních technologií. KLÍČOVÁ SLOVA odpady, odpadové technologie, výuka chemie, informační technologie, případová studie
|
| |
| |
| |
| |
| |