Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Možnosti a meze aktivizace žáků ve výuce chemie na základní škole prostřednictvím didaktických her: Částicové složení látek
Šelepa, Jan ; Bílek, Martin (vedoucí práce) ; Koperová, Dominika (oponent)
Diplomová práce se zabývá možnostmi aktivizace žáků základních škol v tématu částicové složení látek, a to pomocí didaktických her. Teoretická část pojednává o vybraných významných osobnostech zabývajících se aktivizací v minulosti, definuje pojem aktivita a aktivizace a jejich význam v pedagogické praxi. Dále představuje výukové metody a jejich možnou klasifikaci, v níž především akcentuje na didaktické hry (jejich definování, dělení a význam). Následně navazuje rozbor kritických témat v učivu chemie na základní škole, v rámci kterého byla vytipována oblast učiva ("částicové složení látek"), pro niž jsou jednotlivé didaktické hry vytvářeny. Téma "částicového složení látek" je dále analyzováno napříč několika v současnosti nejpoužívanějšími učebnicemi. Poslední kapitola teoretické části se zaměřuje na představení tzv. konstrukčního výzkumu, jež byl zvolen za výzkumnou metodu, která byla pro účely tvorby didaktických her využita. V rámci praktické části bylo vytvořeno šest prototypů didaktických her, které byly následně modifikovány na základě zpětné vazby od dvou odborníků z oblasti didaktiky chemie, od čtyř zkušených učitelů chemie a z využití žáky v pedagogické praxi. Připomínky z těchto tří instancí byly postupně zabudovány do prototypů a vznikly tak finální návrhy didaktických her k využití ve...
Návrh a ověření badatelsky orientovaných úloh na téma Oddělování složek směsi pro žáky ZŠ
Sohar, Jakub ; Chroustová, Kateřina (vedoucí práce) ; Koperová, Dominika (oponent)
1 ABSTRAKT Bakalářská práce zpracovává problematiku badatelsky orientované výuky, a to hlavně v rámci výuky chemie pro žáky základní školy. V první polovině teoretické části se tedy věnuji vymezení úrovní BOV, její proces zařazení do výuky a vymezení pojmu IBSE (inquiry-based science education). Druhá polovina je věnována popsáním chemických postupů a rešerše publikovaných BOV námětů na oddělování směsí. Hlavním cílem následné praktické částí bylo navrhnout a ověřit nově vytvořené BOV úlohy. Celkově jsou popsané tři pokusy specificky na téma filtrace, které splňují podstatu strukturovaného bádání a jsou navrženy pro žáky, jež se s chemii a její podstatou teprve seznamují. Důležitou myšlenkou pro úlohy bylo vytvořit je tak, aby si je žáci mohli vyzkoušet i v domácím prostředím, a tím dále prohlubovali své schopnosti v bádání. Efektivitu a funkčnost samotných experimentů byla podložena vlastním provedením a kvalitativním analýzou, jež byla založena na informacích získaných z dotazníků, které jsem rozeslal učitelům chemie ze základních škol.
Požární výchova a výuka chemie na základní škole
Friedlová, Eliška ; Bílek, Martin (vedoucí práce) ; Koperová, Dominika (oponent)
Práce se zaměřuje na problematiku požární výchovy na základní škole a povinnosti školy v oblasti požární ochrany ve vztahu k výuce chemie. Riziko vzniku požáru či jiného nebezpečí je všudypřítomné a můžeme se s ním setkat kdekoliv. Důležitá je proto preventivně výchovná činnost již u dětí školního věku, a to v takovém rozsahu, aby každý uměl předcházet vzniku požáru či jiné havárii a adekvátně na ni reagovat již v jejím počátku. V teoretické části se zaměřujeme na charakteristiku souvislostí požární ochrany s výchovou a vzděláváním na 2. stupni základní školy. Součástí je analýza dostupných dokumentů včetně kurikulárních (RVP ZV a vybrané ŠVP, učebnice, metodické materiály) a témat výuky chemie, která s požární ochranou úzce souvisejí. V praktické části jsou připraveny nebo upraveny výukové aktivity pro žáky s tématy souvisejícími s požární ochranou vhodné pro výuky chemie na základní škole. Připravené materiály byly posouzeny skupinou učitelů a dalších odborníků z dané oblasti a z jejich hodnocení plyne, že jsou připravené materiály přínosné pro současnou praxi učitelů na základních školách. KLÍČOVÁ SLOVA Výuka chemie na základní škole, požární výchova, požární ochrana, prevence, hoření, hašení.
Efektivita využití informačních technologií v tématu odpady a odpadové technologie ve výuce chemie na základní škole
Vyskočil, Ondřej ; Bílek, Martin (vedoucí práce) ; Koperová, Dominika (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou tvorby, zpracování a následného využívání odpadů a ověřováním efektivity souboru aktivit na téma Odpady a odpadové technologie s využitím informačních technologií ve výuce chemie v 9. ročníku základní školy. V teoretické části se nachází stručný vhled do problematiky odpadů a jejich zpracování včetně technologií, které se k tomu využívají. Tato problematika je taktéž zkoumána z hlediska výskytu ve dvou úrovních státního a školního kurikula a v nejčastěji používaných učebnicích chemie na základní škole. Využívané informační technologie poté vycházejí z provedené analýzy nově zavedené oblasti Informatika. V praktické části je pomocí kvalitativního výzkumu v podobě případové studie popsána a vyhodnocena realizace komplexních aktivit na téma Odpady a odpadové technologie v blokové výuce v 9. ročníku ZŠ, přičemž výsledky potvrzují, že lze toto téma realizovat tak, jak bylo navrženo, a to včetně využívaných informačních technologií. KLÍČOVÁ SLOVA odpady, odpadové technologie, výuka chemie, informační technologie, případová studie

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.