Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 30 záznamů.  předchozí11 - 20další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Analyticko-syntetická metoda nácviku čtení a výskyt dyslexie u žáků základních škol
Hybnerová, Iva ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Teoretická část bakalářské práce je tvořena poznatky získanými z vybrané odborné literatury zabývající se především tématem specifických poruch učení a zejména problematikou dyslexie. Dále je v ní podrobněji popsána analyticko-syntetická metoda nácviku počátečního čtení, která stále patří mezi jednu z nejpoužívanějších metod nácviku počátečního čtení v České republice. Praktickou část bakalářské práce pak tvoří výzkum, který byl realizován metodou dotazníkového šetření. Jeho účelem bylo zjistit, jaké počty žáků s určitými stupni dyslexie jako specifické poruchy učení, jsou v prvních až čtvrtých ročnících na základních školách, na nichž je vyučováno čtení právě analyticko-syntetickou metodou. Z výsledků výzkumu vyplývá, že ve výzkumném vzorku škol, kde je čtení vyučováno analyticko-syntetickou metodou, se vyskytuje v prvních čtyřech ročnících 6,4% žáků s různými stupni dyslexie. Analyticko-syntetická metoda pak ve srovnání s dalšími dvěma nejpoužívanějšími metodami nácviku prvopočátečního čtení vychází jako druhá nejlepší. KLÍČOVÁ SLOVA analyticko - syntetická metoda, prvopočáteční čtení, specifické poruchy učení, dyslexie
Zhodnocení výskytu SPU ve školách vyučujících metodou sfumato - splývavé čtení.
Čadková Oriničová, Iveta ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Teoretická část bakalářské práce obsahuje poznatky získané analyzováním dostupné odborné literatury týkající se historie, jednotlivých druhů a diagnostiky specifických poruch učení, metod nácviku počátečního čtení a psaní a vlivu specifických poruch učení na osobnost dítěte. Praktickou část práce tvoří kvantitativní výzkum realizovaný pomocí dotazníkového šetření pro pracovníky základních škol, ve kterých byla aplikována metoda Sfumato - Splývavé čtení (dále jen Sfumato). Cílem práce je zhodnotit výskyt specifických poruch učení - dyslexie u dětí od první do čtvrté třídy na základní škole, u kterých byla pro výuku prvopočátečního čtení zvolena metoda Sfumato. V rámci krajů České republiky je nejvyšší výskyt dyslexie 11,9 % v Moravskoslezském kraji, oproti tomu Praha vykazuje nejnižší výskyt a to 3,4 %. Nejnižší výskyt dyslexie byl shledán u žáků v prvních ročnících, nejvyšší poté ve třetích ročnících. Napříč všemi ročníky byly nejčastěji diagnostikovány středně závažné poruchy učení (SPU 3). Z výzkumu vyplývá, že metoda Sfumato značně eliminuje výskyt závažných poruch učení a to na hodnotu 0,4 %. Celkový výskyt dyslexie při aplikaci metody Sfumato byl 6 %. V porovnání s analyticko-syntetickou metodou byly obě metody vzhledem k prevenci rozvoje dyslexie srovnatelné. V porovnání s metodou genetickou...
SPU a cizí jazyky na nižším sekundárním stupni škol
Hrychová, Helena ; Klinka, Tomáš (vedoucí práce) ; Nováková, Sylva (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá výukou cizích jazyků u žáků se specifickými poruchami učení na 2. stupni českých základních škol. Zaměřuje se na definování poruch učení, popis jejich příčin a zejména projevů při rozvíjení jednotlivých jazykových prostředků a řečových dovedností cizího jazyka. Prostor je zde věnován i práci s těmito žáky ve školním prostředí a systému vzdělávání žáků s SPU na českých školách, který je následně porovnán se systémem francouzským. Praktická část formou dotazníku zjišťuje názory učitelů cizích jazyků na danou problematiku a analyzuje jejich metody práce s těmito žáky se zaměřením na odlišnosti v přístupu učitelů na školách se specializovanými třídami pro žáky s SPU, školách s rozšířenou výukou jazyků a školách bez specializace. Z výsledků vyplývá, že většina učitelů souhlasí s integrací žáků s SPU do škol hlavního vzdělávacího proudu a preferuje u nich výuku pouze jednoho cizího jazyka. Jednotlivé typy škol se pak liší zejména v přístupu k prezentaci nové gramatiky, v typech cvičení na rozvoj komunikace a ve formách testování a hodnocení. V ostatních oblastech výzkumu byly zjištěny pouze nepatrné rozdíly. KLÍČOVÁ SLOVA specifické poruchy učení, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, výuka cizích jazyků, 2. stupeň ZŠ, jazykové prostředky, řečové dovednosti
Reading skills and specific learning difficulties in French as a foreign language teaching
Nemravová, Magdalena ; Klinka, Tomáš (vedoucí práce) ; Nováková, Sylva (oponent)
Diplomová práce se zabývá výukou dětí s SPU v hodinách francouzštiny jako cizího jazyka, s cílem popsat principy výuky a jednotlivé aktivity, které lze využít zejména při výuce začátečníků, a které byly vyzkoušeny v praxi. Teoretická část nabízí ucelený pohled na problematiku SPU, jejich příčiny, projevy, diagnostiku a zejména reedukační postupy a pomůcky, které jsou v praxi využívány. Poslední část se zabývá problematikou výuky cizích jazyků v kontextu SPU, popisuje základní principy výuky a konkrétní metody dílčích lingvistických oblastí. Praktická část je pojata jako případová studie dvou konkrétních dětí s SPU ve výuce francouzštiny a popis jednotlivých aktivit, které jsou vhodné pro jejich výuku. V závěru práce jsou představeny 2 aplikace, které lze využít jak během výuky ve škole, tak při domácí přípravě, a které díky okamžité zpětné vazbě umožňují dětem pracovat samostatně. Vzhledem k celkovému praktickému zaměření této práce je uváděno mnoho příkladů, které ilustrují jednotlivé SPU tak, aby si čtenář dokázal lépe představit situaci, ve které se tyto děti nachází. KLÍČOVÁ SLOVA specifické poruchy učení, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, cizí jazyky, francouzština, čtení, aktivity, reedukace
Přesnost a rychlost ve vnímání množství u jedinců s dyskalkulií
Pražáková, Kateřina ; Špačková, Klára (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent)
Předložená práce se zabývá problematikou dyskalkulie, která patří do skupiny specifických poruch učení. Teoretická část práce představuje současný stav poznání o vývoji matematických schopností a jejich narušení v kontextu problematiky dyskalkulie. Empirická část práce popisuje výzkum, který porovnával výkony jedinců s dyskalkulií a jedinců z kontrolní skupiny v řadě úloh zaměřených na počty a vnímání množství. Hlavním cílem bylo popsat obraz možných zakládajících příčin daných obtíží. Ve skupině respondentů s dyskalkulií byl vypozorován deficit v symbolickém i nesymbolickém vnímání množství. Došli jsme k závěru, že dyskalkulie souvisí se specifickými obtížemi ve vnímání množství postihujícími schopnost nabývat aritmetických schopností. KLÍČOVÁ SLOVA Dyskalkulie, vnímání množství, aritmetické dovednosti, matematické schopnosti, specifické poruchy učení
Výuka angličtiny u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Kociánová, Janka ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
NÁZEV: Výuka angličtiny u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami AUTOR: Janka Kociánová KATEDRA (ÚSTAV) Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. ABSTRAKT: Práce se zabývá výukou angličtiny u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, se zaměřením na žáky se specifickými poruchami učení (dále SPU). V teoretické části je popsána problematika žáků s SPU a didaktika anglického jazyka. Cílem praktické části bylo zjistit, jakým způsobem probíhá výuka angličtiny u žáků s SPU na základních školách, byly zjišťovány využívané formy výuky, nejčastěji využívané pomůcky (učebnice, materiály apod.) a postupy při výuce. Pro výzkum byly zvoleny kvantitativní i kvalitativní metody - dotazníkové šetření (dotazník pro učitele), analýza pomůcek a materiálů, rozhovory s vyučujícími a kazuistiky. Na základě získaných údajů je vyhodnocena efektivita různých aktivit a je uveden výčet doporučených učebních pomůcek, materiálů a zdrojů. KLÍČOVÁ SLOVA: Angličtina, cizí jazyk, dyslexie, speciální vzdělávací potřeby, specifické poruchy učení
Možnosti podpory osvojování cizího jazyka u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v mladším školním věku
Kramářová, Dana ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Valešová Malecová, Barbara (oponent)
Rigorózní práce s názvem Možnosti podpory osvojování cizího jazyka u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v mladším školním věku reaguje na potřebu změny tradičního přístupu ve výuce cizího jazyka u žáků se specifickými obtížemi. Cílem práce je zmapovat využití metodického programu určeného pro podporu osvojování učiva v anglickém jazyce u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami mladšího školního věku a ověřit přínos metodického programu v praktické výuce. Dílčím cílem je také zhodnocení podpůrného programu při osvojování učiva anglického jazyka a na základě ověřovaného metodického programu aplikovaného v rámci běžných učebních hodin, navržení doporučení pro praktickou jazykovou výuku. Teoretickými východisky jsou současné poznatky o problematice specifických vzdělávacích obtíží žáků mladšího školního věku. Výzkumná část je založena na analýze zjištěných problematických oblastí žáků a analýze osvojených znalostí anglického jazyka u žáků výzkumného vzorku, na základě kterých byl žákům experimentální skupiny cíleně předkládán podpůrný metodický program, jehož součástí je vypracovaný didaktický materiál zaměřený na podporu osvojení učiva anglického jazyka. Analýza výsledků výstupní zkoušky osvojených znalostí žáků experimentální skupiny byla zaměřena na zmapování posunu dosažených jazykových znalostí,...
Teaching English to Pupils with Dysorthography
Reslerová, Monika ; Uličná, Klára (vedoucí práce) ; Žďárek, Karel (oponent)
NÁZEV: Výuka angličtiny u žáka s dysortografií AUTOR: Bc. Monika Reslerová KATEDRA: Katedra anglického jazyka a literatury VEDOUCÍ PRÁCE: Mgr. Klára Uličná, Ph.D. ABSTRAKT Práce přibližuje téma dysortografie ve výuce angličtiny se zvláštním zřetelem k druhému stupni základních škol. Teoretická část práce obsahuje přehled základních informací o specifických vzdělávacích potřebách, dále o specifických poruchách učení, jejich příčinách a projevech. Následuje popis dysortografie a jejích možných dopadů na osvojování anglického hláskování a gramatiky, společně se seznamem doporučených přístupů, metod, technik a pomůcek, které mohou být užitečné při výuce angličtiny u žáků s dysortografií. Praktická část práce představuje vícečetnou případovou studii, která byla provedena mezi zkušenými učiteli angličtiny na školách, které věnují zvláštní pozornost dětem se specifickými vzdělávacími potřebami. Výzkum je zaměřen na zkušenosti a know-how učitelů a porovnává je s doporučeními popsanými v teoretické části. KLÍČOVÁ SLOVA specifické poruchy učení, dysortografie, výuka anglického jazyka, gramatika, pravopis

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 30 záznamů.   předchozí11 - 20další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.