Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 22 záznamů.  začátekpředchozí12 - 21další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Souvislost čichových aktivit a čichových schopností a všímavosti vůči pachům u šestiletých dětí
Vojtušová Mrzílková, Radka ; Martinec Nováková, Lenka (vedoucí práce) ; Třebická Fialová, Jitka (oponent)
Psychofyzická měření a dotazníková šetření ukazují, že u dětí i dospělých existuje velká interindividuální variabilita v čichovém vnímání a všímavosti vůči pachům. Jak naznačily již dřívější studie, jedním z faktorů majících vliv na tuto variabilitu mezi lidmi může být míra vystavení pachům v každodenním životě. V předkládané studii jsme předpokládaly, že děti vystavené častěji a ve větší míře rozmanitějším pachům budou vykazovat vyšší skóre v testu identifikace pachů a ve všímavosti vůči pachům. Potvrdil se předpoklad, že častější vystavení dětí většímu množství čichových podnětů má vliv na všímavost vůči pachům, jak bylo zjištěno z výpovědí dětí o čichovém chování. Vliv tohoto vystavení na čichové schopnosti se nepotvrdil. Zaměřily jsme se také na ověření některých výsledků dřívějších výzkumů o mezipohlavních rozdílech v čichovém vnímání. Konkrétně jsme zjistily, že dívky vykazují vyšší míru všímavosti vůči pachům, přičemž jsme kontrolovaly vliv slovní plynulosti, která má na skóre získaném v tomto interview vliv a jež je vyšší u dívek a žen oproti chlapcům a mužům. Nicméně dívky nepředčily chlapce v žádném z měření čichového vnímání. Semi-longitudinální a longitudinální studie verbálně zdatných dětí, jejichž pachové prostředí bylo popsáno na základě výpovědí samotných dětí i rodičů, a u nichž...
Olfaktorický marketing a jeho vliv na prodej
Šimáčková, Pavla ; Vranka, Marek (vedoucí práce) ; Zezulková, Markéta (oponent)
(abstrakt) Bakalářská práce s názvem "Olfaktorický marketing a jeho vliv na prodej" se zabývá možnostmi využití čichového smyslu v marketingu. Práce je rozdělena do tří částí. Olfaktorický marketing je podkategorií smyslového marketingu, proto se první část práce zabývá uvedením čtenářů do smyslového marketingu obecně. V této teoretické části jsou popsány pojmy spojené s lidským smyslovým vnímáním, definice smyslového marketingu a krátká historie i současný vývoj oboru. Kapitola je zakončena stručným rozborem využití jednotlivých smyslů v marketingu a slouží k uvedení do kontextu oboru. Druhá část práce je věnována přímo olfaktorickému marketingu. Kromě definice pojmu je zde popsáno lidské vnímání vůní a vliv vůní na emoce a paměť. Zmíněna je historie i současné využití olfaktorického marketingu v praxi. Ke stěžejním bodům této kapitoly patří rozbor faktorů, které ovlivňují efektivitu olfaktorického marketingu, a následný popis studií, které dokazují pozitivní vliv olfaktorického marketingu na prodeje. V návaznosti na praktickou část práce jsou zde zmíněny prostředky olfaktorického marketingu (prostředky pro šíření vůní) a jejich přibližná cena. Poznatky z této kapitoly slouží jako podklad pro praktickou část práce. Praktická část využívá teoretické poznatky z předchozích kapitol a zabývá se vlivem...
Souvislost tělesného pachu a zdravotního stavu u člověka
Schwambergová, Dagmar ; Havlíček, Jan (vedoucí práce) ; Vinkler, Michal (oponent)
Předmětem bakalářské práce je zhodnocení souvislostí změn tělesného pachu se zdravotním stavem člověka. Cílem práce je vytvořit teoretický přehled dostupných studií tykajících se člověka, které jsou srovnávány se studiemi prováděnými na savcích. Alterace tělesného pachu v důsledku probíhajícího onemocnění může negativně ovlivňovat nejen atraktivitu potenciálního partnera, ale také může způsobit změnu v behaviorální odpovědi na chemický podnět u ostatních členů druhu. Předpokládá se vznik percepčních adaptací na vyšší citlivost k markerům zdravotního stavu při pohlavním výběru u obou pohlaví. Rozpoznání nemocného jedince může být klíčové při sociálních interakcích, aby nedocházelo k přenosu patogenů, ale při výběru partnera je zdravotní stav i důležitým indikátorem odolnosti proti infekci, která se může uplatnit u budoucích potomků. Hlavní přínos této práce je sumarizace poznatků a vhled do problematiky změn tělesného pachu v závislosti na zdravotním stavu jedince. Klíčová slova tělesný pach, zdraví, pohlavní výběr, atraktivita, čichová percepce
Možnosti využití čichu v marketingové komunikaci
Polák, Jan ; Halada, Jan (vedoucí práce) ; Klabíková Rábová, Tereza (oponent)
Tato práce se zabývá využitím čichu jako smyslu pro účely marketingové komunikace. V teoretické části jsem v ní zmapoval fungování čichu na biologické úrovni. První část se tak zabývá především funkcemi čichu pro člověka a funkcemi mozku. Právě mozkovým procesům je věnována široká pozornost, neboť důkladné prozkoumání mozkových pochodů je klíčové k pochopení lidského vnímání samotného čichu. Ukazuje se totiž, čich je jako jediný smysl přímo napojen na nejstarší mozkové strukturu, jako je limbický systém, kde se tvoří lidské emoce a paměť. V další části práce se zabývám psychologickými pochody, které přímo vyplývají právě z neurologické anatomie. Zmíněn je především tzv. Proustův efekt, tedy náhlá vzpomínka na téměř zapomenutý zážitek nebo pocit, vyvolaná čichovým podnětem. Následuje velmi stručný úvod do několika marketingových termínů a potom se již práce zabývá praktičtějšími možnostmi využití čichu v marketingu. Tato část obsahuje pestré množství citovaných studií z odborných časopisů, které se zabývají praktickým využitím vůní k ovlivnění lidí, především v souvislosti s nákupním chováním a vlivem čichu na utváření pocitů a postojů k nákupnímu prostředí. Následují příklady firem, které tyto poznatky již využívají v praxi. Vůně je diskutována i jako potenciální součást multisenzorického brandu. Na konci...
Role čichového vnímání u novorozenců
Staňková, Jana ; Třebická Fialová, Jitka (vedoucí práce) ; Stopková, Romana (oponent)
Jedním z nejdůležitějších vztahů v našem životě je vztah matky a dítěte. Značné množství studií poukazuje na to, že při navazování tohoto pouta, hraje důležitou roli čichová percepce. Několik studií již ukázalo, že matky, které mají těsnější vztah se svými dětmi a tráví s nimi více času, jsou lepší v rozpoznávání jejich tělesné vůně. Podobně novorozenci jsou úspěšní v rozpoznávání vůně své matky, vůně jejího prsu i vlastní amniotické tekutiny. Tyto vůně preferují před jinými vůněmi a jsou pro ně uklidňující. Vůně matčina prsu pak hraje zásadní roli při nastartování kojení. Již během prenatálního vývoje mají při vnímání okolí pro dítě čichové podněty, které ho obklopují v plodové vodě, pravděpodobně velký význam; na sluchové a vizuální podněty je totiž toto prostředí poměrně chudé. Ukazuje se, že vystavení odorantům in utero skrz stravu, kterou matka konzumuje, ovlivňuje následné reakce dětí. Tyto pachy jsou následně pozitivněji přijímány než pachy, se kterými děti nemají žádnou předchozí zkušenost. Díky takovémuto brzkému seznámení se s vůněmi a chutěmi typickými pro vlastní kulturu se pak mohou formovat pozdější stravovací návyky. Cílem bakalářské práce je shrnout a kriticky prověřit dosavadní evidenci o roli čichového vnímání u novorozenců v oblastech vztahu matky a dítěte a formování pozdějších...
Život pod Goetheho dubem. Koncentrační tábor Buchenwald v letech 1937-1945
Diviš, Jakub ; Randák, Jan (vedoucí práce) ; Michela, Miroslav (oponent)
Tématem a zároveň i primárním cílem diplomové práce je vyobrazení každodennosti koncentračního tábora Buchenwald. Buchenwald byl místem, kde nacisté věznili kromě jiných i velký počet občanů Protektorátu Čechy a Morava. Diplomová práce se bude primárně soustředit na tři oblasti výzkumu. V prvé řadě se jedná o problematiku "prostoru", do níž bude začleněn stručný nástin vývoje koncentračních táborů v předválečném Německu, funkce administrativních, technických a vojenských budov táborové SS. Další téma diplomové práce poukazuje na fyzickou práci vězňů, která byla denní náplní během jejich pobytu v koncentračním táboře. Cíl jejich práce měl vést k rychlému usmrcení s co možná nejnižšími náklady na jejich stravování. Zde ve prospěch či neprospěch vězně rozhodovaly ideologicko-politické, a později i hospodářské aspekty režimu. Pojetí práce se v systému nacistických koncentračních táborů v postupných letech znatelně měnilo, což zapříčiňovaly přípravy na válku a později samotný vývoj válečného konfliktu. Třetím tématem jsou sociální vztahy a kulturní život vězňů, jež ukazují na lidskou adaptabilitu v těchto nelidských podmínkách. Ve snaze vylíčit denní společenské soužití v koncentračním táboře bude kladen důraz na formy a vlivy tlaku, kterému byli vězni vystaveni, a na nějž museli průběžně v různých...
Výběr parfémů a jejich interakce s tělesnou vůní
Gwužďová, Markéta ; Havlíček, Jan (vedoucí práce) ; Martinec Nováková, Lenka (oponent)
Výsledky nedávných výzkumů zpochybnily tradiční předpoklad, že parfémy slouží k pouhému překrytí tělesného pachu. Ten má totiž i u člověka důležitou biologickou funkci a ukazuje se, že parfémy s ním nemusí být v konfliktu, ale mohou ho spíše vhodně doplnit. Jedinci by si tedy mohli vybírat takový parfém, který se bude k jejich individuálnímu tělesnému pachu hodit, spíše než ho zakrývat. V teoretické části práce popisuji koncepci podvojné dědičnosti (dual inheritance theory), která je stěžejní pro náš výzkum, a zabývám se tím, jak by spolu mohly biologické účinky tělesného pachu a sociální účinky parfémů interagovat. Dále jsme v naší studii vycházeli z předpokladu, že příbuzní jedinci mají podobný tělesný pach, a v experimentální části jsme zjišťovali, zda si díky tomu vzájemně dokáží vybrat příbuzní jedinci vhodný parfém lépe než nepříbuzní jedinci, v tomto případě partneři. "Vhodnost" parfému je zde přitom odvozena z toho, jak se líbí výsledná směs parfému a tělesné vůně jedinci opačného pohlaví, protože jedním z hlavních účelů chemické signalizace je přilákání potenciálního partnera. Výsledky poměrně nečekaně ukázaly, že v případě párů byla tendence k lepšímu hodnocení vzorků s parfémy, které vybrala partnerka, než které si vybral muž sám, v případě sourozenců byl už tento rozdíl v hodnocení...
Nos v českém jazykovém obrazu světa
Černá, Eliška ; Vaňková, Irena (vedoucí práce) ; Rejzek, Jiří (oponent)
Práce se snaží postihnout význam lexému nos v kognitivně-lingvistické perspektivě, a to zejm. prostřednictvím kolokací a frazémů, které se k lexému nos vztahují. Cílem práce je definovat tzv. významové profily pojmu NOS a zformulovat kognitivně kulturní definici nosu vyplývající z jeho místa v českém jazykovém obrazu světa. Za tímto účelem bude nos nejprve podroben analýze ze dvou různých perspektiv - z perspektivy lékařské, reprezentující vědecký pohled na svět, a z perspektivy běžného uživatele jazyka, reprezentující tzv. naivní obraz světa. Údaje vztahující se k lexému nos budou excerpovány z českých výkladových, synonymických, etymologických a frazeologických slovníků, bude provedena sémická analýza a lexém nos bude začleněn do systémových vztahů v české slovní zásobě. Nos bude představen také ve světle doplňujících perspektiv alternativní medicíny a pseudovědeckých disciplín frenologie a fyziologie, jejichž poznatky hrají určitou roli v utváření naivního obrazu nosu. Součástí práce je také anketní výzkum, který zjišťuje, jaké asociace si s pojmem NOS spojuje běžný uživatel českého jazyka. V závěru práce jsou představeny čtyři významové profily pojmu NOS: 1) vzhled nosu, 2) umístění nosu: nos jako měřítko prostorové blízkosti, 3) funkce nosu: nos jako orgán čichu a cítění + sekundárně orgán řeči, 4)...
Možnosti využití více smyslové in-store marketingové komunikace v prodejnách firmy Apple
Lišková, Iva ; Jesenský, Daniel (vedoucí práce) ; Koudelková, Petra (oponent)
Bakalářská práce "Možnosti využití více smyslové in-store marketingové komunikace v prodejnách firmy Apple" se zabývá možnostmi zapojení jednotlivých smyslů do komunikace v místě prodeje, demonstrováno na in-store marketingové komunikaci firmy Apple. První teoretická část uvádí do problematiky in-store marketingové komunikace, seznamuje se základními pojmy, následně definuje smyslovou marketingovou komunikaci a rozebírá účinky a možnosti implementace jednotlivých smyslů v místě prodeje. V druhé části jsou teoretické poznatky použity k popisu in-store marketingové komunikace firmy Apple, jak jejich značkových obchodů, tak i premium resellers (iStyle, iSetos, iWorld), které se nachází na území České republiky. Informace o značkových Apple obchodech jsou získávány z knižních a elektronických zdrojů, popis prostředí českých distribučních obchodů vychází z vlastního pozorování a konzultace s personálem. Cílem je popsat současný stav a najít možnosti dalšího využití více smyslové marketingové komunikace v obchodech firmy Apple.
Zkoušení senzorických schopností posuzovatelů: zkoumání citlivosti čichu a zraku
Hýsková, Eva ; Janoušková, Eva (oponent) ; Vítová, Eva (vedoucí práce)
Tato diplomová práce byla zaměřena na zrakový a čichový smysl a jejich význam při senzorickém hodnocení. Jsou zde teoreticky zpracovány požadavky na posuzovatele v senzorické analýze, požadavky na zkušební prostory a požadavky Českého institutu pro akreditaci na akreditaci laboratoří působících v oblasti senzorického zkoušení. Uvádí přehled metod a legislativy v oblasti senzorické analýzy. V experimentální části této práce byly vybrány metody vhodné pro zkoumání citlivosti čichu a zraku senzorických posuzovatelů. Metody byly ověřeny v senzorické laboratoři, validovány a k jednotlivým metodám byly vypracovány standardní operační postupy.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 22 záznamů.   začátekpředchozí12 - 21další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.