Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Využití paměťových technik při výuce slovní zásoby anglického jazyka - intervenční studie
Dámová, Alena ; Špačková, Klára (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku osvojování slovní zásoby v cizím jazyce. Představuje intervenční studii ověřující přínos Metody slovíček v příbězích při osvojení nové slovní zásoby v anglickém jazyce u dětí mladšího školního věku. Teoretická část je rozdělena do tří kapitol, ve kterých představuje aktuální poznatky o paměti. Zabývá se také paměťovými technikami a možnostmi využití paměťových technik při osvojování a výuce slovní zásoby. Práce popisuje jak pojetí, tak současný stav poznání daných pojmů ve vztahu k učení a úspěšnému rozvoji cizojazyčných kompetencí. Praktická část se opírá o kvantitativní výzkum, ve kterém proběhla výuka slovní zásoby anglického jazyka pomocí vybraných paměťových technik. Samotné výzkumné šetření probíhalo ve dvou výzkumných skupinách žáků 4. ročníků po dobu 12 týdnů. Kromě úrovně osvojení jazyka a slovní zásoby včetně pravopisu slov byly sledovány také individuální rozdíly v paměťových schopnostech žáků. Výsledky výzkumného šetření poukázaly na statisticky významné rozdíly ve prospěch žáků experimentální skupiny v úlohách zaměřených na osvojování slovní zásoby, ale neprokázaly vliv paměťové techniky na rozvoj paměťových schopností a celkovou jazykovou komunikativní kompetenci. KLÍČOVÁ SLOVA anglický jazyk, mladší školní věk, paměť, paměťové techniky,...
Rozvoj komunikačních dovedností u osob s mentálním postižením
Malinská, Pavlína ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Kopečný, Petr (oponent)
Práce se zabývá možnostmi rozvoje komunikačních dovedností u osob s mentálním postižením. Řešena je především problematika osvojování si slovní zásoby a s tím souvisejících kognitivních procesů. Součástí práce je také návrh praktických činností zlepšujících tyto oblasti, které jsou v souladu s teoretickým základem. Bylo provedeno kvalitativní šetření na vzorku pěti uživatelů domova sociálních služeb. Analýza výsledků ukázala, že náročnost, provedení a zaměření navržených úkolů jsou pro dané klienty vhodné. Prezentován je také doporučený přístup pro práci s jednotlivými klienty. KLÍČOVÁ SLOVA mentální postižení, analýza slovní zásoby, rozvoj slovní zásoby, kognitivní procesy, komunikační dovednosti
Podpora rozvoje čtenářské pregramotnosti u dítěte předškolního věku s odlišným mateřským jazykem
Juránková, Klára ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Kučerová, Olga (oponent)
Tato bakalářská práce je zaměřená na předškolní děti s odlišným mateřským jazykem (OMJ) v českých mateřských školách a jejím cílem bylo podpořit rozvoj složek čtenářské pregramotnosti, zejména rozvoj slovní zásoby a porozumění mluvenému slovu a předčítanému textu u dvou konkrétních dětí předškolního věku s odlišným mateřským jazykem z různých jazykových rodin. Teoretická část obsahuje základní informace o vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem včetně jejich jazykové podpory a metodické a výukové materiály vhodné pro jazykovou podporu dětí s OMJ v předškolním věku. Dále se teoretická část věnuje vymezení čtenářské pregramotnosti a jejích složek a práci s knihou. Praktická část byla realizována formou akčního výzkumu zapojením dvou dětí předškolního věku s odlišným mateřským jazykem z různých mateřských škol s cílem podpořit u nich čtenářskou pregramotnost, zejména prostřednictvím rozvoje slovní zásoby, porozumění mluvenému slovu a předčítanému textu a ověřit, jaké metody se osvědčily jako nejvhodnější pro podporu českého jazyka jako cizího jazyka u dětí z různých jazykových rodin. Výsledky intervenčních aktivit poukázaly na vhodnost práce s knihou jako oporou k aktivitě, práce s ilustracemi s knihami, využití reálných předmětů a především vhodnou komunikaci a formulaci výroků při práci s dětmi...
Analýza porozumění vybraným slovům na 1. stupni ZŠ
Matiasovitsová, Klára ; Šormová, Kateřina (vedoucí práce) ; Bozděchová, Ivana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá slovní zásobou žáků mladšího školního věku, konkrétně jejich porozuměním významům určitých slov. Teoretická část práce se zaměřuje na vývoj slovní zásoby dítěte v rámci jazykového vývoje od narození po mladší školní věk a na vnitřní a vnější vlivy, které na něj během tohoto vývoje působí. Rovněž je v ní zmíněn přístup k rozšiřování slovní zásoby během výuky a souvislost s počáteční čtenářskou gramotností. V praktické části byla v rámci konkrétního vzorku nejprve na základě výsledků dotazníku analyzována míra porozumění žáků vybraným slovům, vliv typu školy na porozumění (škola městská, maloměstská, vesnická) a míra změny porozumění daným lexémům po jejich zapojení do kontextu. Dále bylo na základě druhé části výzkumu zjišťováno, v jakých situacích se žáci s neznámými slovy setkávají, jak se při setkání chovají a zda jsou o jejich významech od ostatních poučováni.
Rozvoj komunikačních dovedností u osob s mentálním postižením
Malinská, Pavlína ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Kopečný, Petr (oponent)
Práce se zabývá možnostmi rozvoje komunikačních dovedností u osob s mentálním postižením. Řešena je především problematika osvojování si slovní zásoby a s tím souvisejících kognitivních procesů. Součástí práce je také návrh praktických činností zlepšujících tyto oblasti, které jsou v souladu s teoretickým základem. Bylo provedeno kvalitativní šetření na vzorku pěti uživatelů domova sociálních služeb. Analýza výsledků ukázala, že náročnost, provedení a zaměření navržených úkolů jsou pro dané klienty vhodné. Prezentován je také doporučený přístup pro práci s jednotlivými klienty. KLÍČOVÁ SLOVA mentální postižení, analýza slovní zásoby, rozvoj slovní zásoby, kognitivní procesy, komunikační dovednosti
Slovní zásoba a její rozvoj u dětí ve věkovém rozmezí 8-10 let
NĚMCOVÁ, Věra
Diplomová práce se věnovala slovní zásobě a jejímu rozvoji u dětí ve věku 810 let. Výzkum byl prováděn formou jazykových testů, her a slohových cvičení během delšího časového úseku. Cílem práce bylo zjistit, zda dochází k rozvoji slovní zásoby u pozorovaných dětí. Do zkoumání byly zařazeny i děti z jiných etnických skupin a jejich vrstevníci s vývojovými poruchami.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.