|
Karlheinz Stockhausen a Beatles
Hejl, Matouš ; RATAJ, Michal (vedoucí práce) ; TROJAN, Jan (oponent)
The text proposes to describe the relationship between Karlheinz Stockhausen and the work of The Beatles in the late sixties regarding especially their album Sgt. Pepper s Lonely Hearts Club Band. It compares how they worked within the same technnical system and it shows changes that occured in music with the conception of studio as a musical instrument. On a more general level, one theme of the text is the difference between so called serious, or avantgarde music and popular music. Through comparing the way Stockhausen and The Beatles approached a few selected aspects of music making, it presentes them next to each other rather than against each other. Another general theme is the relationship between technical inovation and music creation.
|
| |
|
Současné trendy užití klasických nástrojů v populární hudbě.
Pech, Jan ; HOŠEK, Jiří (vedoucí práce) ; HUDEC, Jiří (oponent)
Tato práce se zabývá vztahem stylů populární hudby a klasických nástrojů. Pomocí databázového vyhledávání jsou nalezeny výčty hudební stylů, které využívají jednotlivé nástroje symfonického orchestru. Pro zpřehlednění vzájemných závislostí jsou styly příslušné každému nástroji zobrazeny v grafech.
Grafické znázornění je pak provedeno i pro celé nástrojové skupiny. Vždy je provedena krátká analýza výsledů a styly, které představují některý charakteristický způsob využití nástroje jsou blíže popsány.
Třetí kapitola shrnuje pódiové zkušenosti vč. přehledu dostupné techniky a problematiky začlenění akustického nástroje do polulárně orientované hudební produkce.
V závěru hlavního textu je popsán i způsob, jakým lze rozšiřovat artificiální hudbu o prvky charakteristické pro populární styly.
|
|
The Pros and Cons of Using Pop Music in English Primary-Level Lessons
DOKULIL, Aleš
Tato bakalářská práce je zaměřena na metodu učení angličtiny pomocí hudby a populárních písní. Popisuje tuto metodu a posuzuje její výhody a nevýhody. V teoretické části se zaměřuje na akademické texty vysvětlující a pojednávající na toto téma. V praktické části představuje vlastní výzkum provedený autorem této práce, který studuje rozšíření dané metody na českých školách a názory učitelů. V závěru se autor zamýšlí nad tím, zda je tato metoda užitečná a efektivní a zda by měla být na školách při výuce dětí používána.
|
|
Populární hudba a genderové stereotypy
ZDEŇKOVÁ, Nikola
Bakalářská práce se věnuje problematice zobrazování genderových stereotypů v médiích, zejména se zaměřením na televizi a populární hudbu. V práci je pozornost soustředěna kromě definování pojmů spojených s tématikou genderu a teorií médií také na praktické zanalyzování stereotypních prvků zobrazených v hudebních videoklipech současných populárních písní, kde jsou identifikovány a popsány mechanismy genderové stereotypizace. Pro tyto účely byla jako metoda výzkumu zvolena případová studie. Cílem práce je podat náhled o tom, jaký obraz ženy či muže poskytují soudobá média divákovi, čtenáři či posluchači, a poukázat na to, že jsou to právě masová média, která napomáhají tyto stereotypní obrazy ve společnosti produkovat, a tím je dále rozšiřovat a utvrzovat. Je bezesporu, že jsou média nositelem značného vlivu ve společnosti. Tato práce by mohla přispět k uvědomění si působení těchto médií na člověka i celou společnost, a také k rozšíření povědomí ohledně genderové problematiky, jak obecně, tak i právě ve spojení s mediálními sděleními.
|
|
Vliv recese prodeje hudebních nosičů na živou hudební produkci v ČR
Vondryska, Jan ; Riedlbauch, Václav (vedoucí práce) ; Polouček, Jan (oponent)
Bakalářská práce se zabývá aktuálním fenoménem prudkého poklesu prodeje hudebních nosičů a vlivem tohoto jevu na produkci živých hudebních vystoupení populárního žánru. Teoretická část vymezuje současné pojetí problematiky kreativních průmyslu a ukazuje živou hudební produkci jako jeden ze základních kamenů těchto průmyslů. V dalších částech autor pojmenovává klíčová odvětví hudební produkce, jakými jsou hudební festivaly, vystupování v hudebních klubech a prodej hudebních nosičů. Následně autor analyzuje vzájemnou interakci mezi uvedenými třemi odvětvími. Závěrečná část je tvořena pokusem o predikci budoucího vývoje populárně hudebního průmyslu za stávajících podmínek.
|
|
Konflikty regionální rockové scény s oficiální kulturní politikou před rokem 1989
VOŘÍŠKOVÁ, Anna
Tato diplomová práce se zabývá konflikty regionální rockové scény s oficiální kulturní politikou před rokem 1989. Celý text lze zjednodušeně rozdělit na dva velké oddíly, přičemž první z nich zasazuje téma do širšího kontextu a druhý se pak zaměřuje přímo na problematiku českobudějovické rockové scény. V samém počátku práce se připomínají společensko-politické události v době vlády komunistického režimu v naší zemi. Další kapitoly přinášejí stručné seznámení s vývojem rockového hudebního stylu ve světě a následně také v Československu. Přitom jsou v textu uváděny příklady třecích ploch, jež vznikaly mezi oficiální kulturní politikou a rockovou hudbou, v celorepublikovém i regionálním měřítku. Další oddíl práce vychází z rozhovorů s pamětníky a přibližuje českobudějovickou rockovou scénu před rokem 1989. Jejím konkrétním konfliktům se státním aparátem se věnuje především poslední třetina práce. Jde o drobné nepříjemnosti, ale i o úřední zákazy rockových ansámblů, brutální zásah veřejné bezpečnosti proti účastníkům koncertu undergroundových skupin v Rudolfově roku 1974 a zinscenovaný soudní proces s hudebním nadšencem a organizátorem Jiřím Gansem. Zhodnocení výsledků celé práce je shrnuto v závěru.
|
| |
| |
|
Kultura a kýč
Dusová, Simona ; Kouba, Vojtěch (vedoucí práce) ; Tyslová, Irena (oponent)
Cílem práce je nalezení vhodné definice kýče a vymezení jeho role v současné populární hudbě. V teoretické části práce přináší přehled definicí kýče a jeho vztahu k umění a společnosti, přičemž vychází z teorie kýče filosofa a estetika Tomáše Kulky. V praktické části se věnuje oblasti populární hudby. Snahou je analyzovat ekonomickou úspěšnost kýče na současném hudebním průmyslu, a to se zaměřením na americký (tzn. celosvětově nejvýznamnější) hudební trh.
|