Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 19 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Tělesná zkušenost a lidské tělo jako vztah hudby a objektu
Pálka-Plachká, Michaela ; RATAJ, Michal (vedoucí práce) ; TROJAN, Jan (oponent)
Tato práce se věnuje hraniční oblasti umění, ve které dochází k organickému propojování hudby/zvukové struktury a jiného druhu umění. Snaží se přiblížit tyto specifické umělecké formy v kontextu oblasti Klangkunst a vidět je v návaznosti na širší historickou tradici. Snaží se zodpovědět, jakým způsobem docházelo k propojování hudby/zvuku s ostaními druhy a jak šel tento vývoj v 19. století až k intermediálnímu umění. Osvětluje základní pojmy Klangkunst, zejména v jejich německém kontextu a snaží se je začlenit do českého rámce. Významnou rovinu tématu tvoří tělesná zkušenost a smyslové vnímání. Práce se snaží zodpovědět, jaká jsou specifika sluchového a zrakového vnímání, součinnosti obou smyslů, jak je v tvorbě vybraných autorů využíván fenomén celotělové vnímání a vnímání uměleckého díla skrze vlastní pohyb. Rozmanitými filozofickými a hudebními náhledy jsou pojednány kategorie prostoru, času a ticha a tyto kategorie jsou zkoumány v tvorbě vybraných autorů – Heinera Goebbelse, Christiny Kubisch a Bernharda Leitnera. Cílem analýz je ukázat, jak se posouvá vnímání těchto kategorií v kontextu s tradicí klasické kompozice. Dále je práce vedena ve vztahu k vlastní tvorbě, ve které se promítly mnohé zkoumané aspekty. Hmaty… doteky vznikly propojením elektroakustické kompozice se vstupy živého interpreta v koexistenci s výtvarnou a pohybovou akcí a je společným dílem několika autorů.
Kompozice a komputace
Hejl, Matouš ; RATAJ, Michal (vedoucí práce) ; TROJAN, Jan (oponent)
Text představuje několik konceptuálních oblastí spjatých s filosofií techniky a médií. Skrze ně pak interpretuje některé aspekty role techniky v hudbě a usiluje tak o nastínění rámce, do nějž začleňuje počítač a algoritmické hudební uvažování. Úvahy o kontinuitě vztahu člověka a techniky mají za cíl poodkrýt specifika charakteru počítače – který můžeme vnímat například jako dynamickou kumulaci logického myšlení. V textu je zároveň kladen důraz na skladatele jako organizátora a živého interpreta komputačního stroje.
Numerical system in spatial music composition -Focus on ancient Chinese Yin Yang and Wu Xing numerical system
Wan, Yuk Bun ; RATAJ, Michal (vedoucí práce) ; MRKVIČKA, Luboš (oponent)
TThis thesis is concentrated on the research of different numerical devices of ancient Chinese numerical system such as the Wu Xing sequence and related features, in order to generate diverse compositional materials for music composition by trigram(s) result (Gua/掛). My overall approach is to develop the methods, which can give us the freedom to choose different compositional materials since we can generate very different compositional material such as scales and chords by the result of Bagua (八掛), instead of John Cage’s change operation, which only obeys the certain results generalize entire piece automatically. Hence, we can select the most appropriate materials for the music composition and have better control of the compositional process. Mentioned elements are very simple; nevertheless, the numerical relationships between them can be very complex. Although this offers an attractive potential for their application in the creation of a new compositional materials, we need to settle the complication of the process and avoid the mistake of calculations. Referring to this issue, we can use several means to contribute the generating process correctly: Application of computer for calculation, avoidance of using complicated formulas in the systems, and cross-checked by another person.
Hudba jako film, film jako hudba
Klusák, Martin ; RATAJ, Michal (vedoucí práce) ; BARTOŇ, Hanuš (oponent)
Těžištěm této práce je hledání analogií různých prvků hudební a filmové řeči v kontextu hudební a filmové teorie a mé vlastní tvorby. Úvodní kapitola se zaměřuje na pojmy vizuální hudba a synestezie. Druhá, hlavní kapitola práce srovnává různé parametry hudební kompozice a filmové řeči a snaží se nalézt vzájemné inspirační vlivy. Ve třetí kapitole prostřednictvím získaných poznatků analyzuji vybraná díla z mé tvorby.
Genetický polymorfismus v NBS1 genu pro diagnostiku a léčbu osob s cervikálním karcinomem
Rataj, Michal ; Beránek, Martin (vedoucí práce) ; Šimůnek, Tomáš (oponent)
Univerzita Karlova v Praze Farmaceutická fakulta v Hradci Králové Katedra biochemických věd Kandidát: Bc. Michal Rataj Školitel: Doc. PharmDr. Martin Beránek Ph.D. Název diplomové práce: Genetický polymorfismus v NBS1 genu pro diagnostiku a léčbu osob s cervikálním karcinomem. Cílem diplomové práce je nalezení optimální metody pro screening mutace 657del5 a zjištění odhadu populační frekvence heterozygotů a homozygotů pro mutaci v populaci České Republiky. V první úseku teoretické části práce je komplexně poukázáno na působení faktorů ovlivňujících celistvost genetické informace a vznik mutací v DNA. Naopak druhý úsek se věnuje schopnosti buněk odpovědět na toto poškození. Podrobně se práce zabývá genem NBS1 a jeho produktem nibrinem. V komplexu MRE11/Rad50/NBN je nibrin důležitým členem mechanizmů opravy dvouřetězcových zlomů DNA - NHEJ (nehomologní spojování konců) a HR (homologní rekombinace). Práce je zaměřena na nibrin a jeho funkce, ale také na mutace, které tyto funkce znemožňují a způsobují tak dědičné onemocnění Nijmegen breakage syndrom. Nibrin je překládán ze sekvence genu NBS1. Gen NBS1 se v populaci objevuje s několika různými mutacemi, které jsou rozšířeny celosvětově. V práci je diskutováno vyšší zastoupení mutace 657del5 populaci střední a východní Evropy. V experimentální části...
Převod pohybu lidského těla na zvuk pomocí senzorů
Rataj, Jakub ; RATAJ, Michal (vedoucí práce) ; TROJAN, Jan (oponent)
Tato práce pojednává o průniku dvou rozdílných kompozičních přístupů (real time technologie a instrumentální kompozice) ve vlastním uměleckém díle - hudebně tanečního představení Umění Manipulace. Nejprve popisuji vývoj interaktivních pohybových systému v uplynulých padesáti letech a dále dva odlišné přístupy jejich kategorizace. V další části popisuji představení Umění Manipulace z hlediska dramaturgie a hudebního obsahu. Dále se zabývám kompozičními východisky, která jsem použil v instrumentální a elektroakustické hudební rovině a současně analyzuji vzájemný vztah těchto dvou hudebních rovin. V závěru popisuji architekturu a funkci virtuálního nástroje, kterým je pomocí pohybového senzoru v reálném čase nahraný a ovládaný zvuk.
Nahodilost v hudbě. Přehled současných možností
Dos Santos Agostinho Filho, Gilberto ; MRKVIČKA, Luboš (vedoucí práce) ; RATAJ, Michal (oponent)
Nahodilost se stala nedílnou součástí technické palety současného skladatele. Existuje nepřeberné množství různých metod, jak v hudbě uplatnit nahodilost, od triviálního vrhu kostek až po komplexní stochastický systém: výsledky prostého hodu mincemi můžeme převést pomocí binárního systému (např. nota/ticho), různé hudební parametry či dokonce forma mohou být regulovány pomocí pravděpodobnostních distribucí, Markovovy řetězce mohou určovat celkový vývoj kompozice atd. Za účelem zdůraznění důležitosti těchto technik se tato práce nejprve zabývá historickým ohlédnutím za dějinami nahodilosti v hudbě 20. století, obohacenými náležitými hudebními ukázkami. Zmíněné techniky jsou následně probrány v kontextu současnosti se zaměřením na jejich relevanci v hudbě 21. století, ať už se jedná o hudbu akustickou či elektroakustickou nebo vytvářenou s či bez pomoci počítače.
Karlheinz Stockhausen a Beatles
Hejl, Matouš ; RATAJ, Michal (vedoucí práce) ; TROJAN, Jan (oponent)
The text proposes to describe the relationship between Karlheinz Stockhausen and the work of The Beatles in the late sixties regarding especially their album Sgt. Pepper s Lonely Hearts Club Band. It compares how they worked within the same technnical system and it shows changes that occured in music with the conception of studio as a musical instrument. On a more general level, one theme of the text is the difference between so called serious, or avantgarde music and popular music. Through comparing the way Stockhausen and The Beatles approached a few selected aspects of music making, it presentes them next to each other rather than against each other. Another general theme is the relationship between technical inovation and music creation.
Radioaktivní prostředí jako možný zdroj inspirace kompoziční tvorby
Cílková, Eliška ; RATAJ, Michal (vedoucí práce) ; TROJAN, Jan (oponent)
Již od počátku hudebního umění docházelo v kompozičním oboru k reflexím aktuálních témat společnosti. Jmenujme například velkou průmyslovou revoluci a Honnegerovu skladbu Pacific 271 inspirovanou parní lokomotivou. Radioaktivní rozpad představuje jeden ze základních jevů ve vesmíru, díky kterému je naše Země v rovnováze. V první části práce se zabývám stručnou historií a současností práce s čísly, generativní hudbou a reflexí přírodního prostředí v hudbě. Druhá část přináší sondu do historie radioaktivity ve spojení s hudbou, kde vzápětí nacházíme několik přímých důkazů o tom, že se v dějinách hudby skladatelé radioaktivitou již zabývali. Také nastiňuje možné propojování obou dvou témat a odkazuje na uměleckou formu "soundscape". Třetí část přibližuje vědecká měření a ukazuje praktické možnosti využití radioaktivních dat v kompoziční praxi na několika konkrétních hudebních příkladech.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 19 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
6 RATAJ, Martin
2 RATAJ, Milan
6 Rataj, Martin
3 Rataj, Michal
2 Rataj, Milan
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.