Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Komparace řešitelských strategií matematických úloh žáků 1. st. ZŠ
Wasilewská, Eliška ; Jirotková, Darina (vedoucí práce) ; Kloboučková, Jaroslava (oponent)
Cílem této diplomové práce je popsat úlohu pojetí výuky zejména v oblasti matematiky a porovnat řešitelské strategie matematických úloh žáků I. stupně ZŠ, jež jsou vedeni odlišnými přístupy. V teoretické části se zaměřuji na různé způsoby pojetí výuky a jejich charakteristiku, dále na faktory, jenž ovlivňují vyučovací proces a v neposlední řadě na slovní úlohy, jejichž způsoby řešení odráží mimo jiného matematickou schopnost žáka. Empirická část zkoumá vliv pojetí výuky na strategie řešení matematických úloh žáků 3. ročníků ZŠ za použití metody experimentu, jehož součástí byl didaktický test a rozhovory s vybranými žáky. Výsledkem práce je přinesení důkazů o vlivu pojetí výuky na způsoby řešení matematických úloh žáky. KLÍČOVÁ SLOVA Pojetí výuky, učitel, žák, slovní úlohy, experiment.
Charakteristika odlišných pojetí výuky matematiky na příkladu dvou učitelů gymnázia
Pelcová, Kateřina ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Kvasz, Ladislav (oponent)
Cílem této diplomové práce je charakterizovat pojetí výuky matematiky dvou učitelů gymnázia, z nichž jeden je představitelem tradičního frontálního vyučování a druhý vyznává spíše aktivní zapojení žáků do procesu učení. Jejich pojetí výuky porovnávám na výuce jednoho konkrétního tématu, a sice analytické geometrie přímky v rovině. V teoretické části práce jsou popsána zkoumaná pojetí výuky (frontální vyučování a tzv. realistická pedagogika) a vybrané výzkumy s podobným zaměřením. Vlastní výzkum sestával z náslechů v hodinách obou učitelů a závěrečného testu pro žáky. Získaná data byla analyzována kvalitativními i kvantitativními metodami. Představitelka tradičního frontálního vyučování klade důraz na procvičování a vysvětlování nové látky. Úlohy řeší ona sama, nebo vyvolaný žák u tabule. V průběhu hodiny pokládá žákům otázky, které vyžadují převážně krátké odpovědi a jsou zaměřené na reprodukci předchozích znalostí. V hodinách učitele, který je tvůrcem a zároveň představitelem tzv. realistické pedagogiky, tráví žáci nejvíce času samostatným řešením úloh. Výklad provádí učitel formou diskuze, žákům často pokládá otázky zaměřené na aplikaci předchozích poznatků, vedoucí k formulaci vlastních myšlenek. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT) v pojetí výuky začínajícího učitele na prvním stupni ZŠ
Stupková, Petra ; Tomková, Anna (vedoucí práce) ; Kargerová, Jana (oponent)
Diplomová práce se snaží reflektovat fázi profesního startu učitele 1. stupně základní školy. Zabývá se pedagogickými činnostmi a odpovědností učitele primární školy a profesní podporou, kterou mohou být například: pracovní prostředí, uvádějící pedagog, jasně stanovené požadavky profesní kvality učitele nebo profilace začínajícího učitele na určitý vzdělávací program, další vzdělávání učitelů v něm. Jedním z takových programů je inovativní program Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT). Cílem diplomové práce je přinést zjištění, s jakými potížemi se potýkají současní začínající pedagogové, co jim pomáhá je překonat, jakou mírou zapojují RWCT do vlastního pojetí výuky a především zjistit, jaký vliv má kvalita znalostí principů a metod programu RWCT na pojetí výuky, práci a profesionalizaci učitele. Klíčová slova: začínající učitel, podpora začínajících učitelů, kvalita učitele, pojetí výuky, vzdělávací program RWCT, učitel v RWCT, profesionalizace učitele.
Charakteristika odlišných pojetí výuky matematiky na příkladu dvou učitelů gymnázia
Pelcová, Kateřina ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Kvasz, Ladislav (oponent)
Cílem této diplomové práce je charakterizovat pojetí výuky matematiky dvou učitelů gymnázia, z nichž jeden je představitelem tradičního frontálního vyučování a druhý vyznává spíše aktivní zapojení žáků do procesu učení. Jejich pojetí výuky porovnávám na výuce jednoho konkrétního tématu, a sice analytické geometrie přímky v rovině. V teoretické části práce jsou popsána zkoumaná pojetí výuky (frontální vyučování a tzv. realistická pedagogika) a vybrané výzkumy s podobným zaměřením. Vlastní výzkum sestával z náslechů v hodinách obou učitelů a závěrečného testu pro žáky. Získaná data byla analyzována kvalitativními i kvantitativními metodami. Představitelka tradičního frontálního vyučování klade důraz na procvičování a vysvětlování nové látky. Úlohy řeší ona sama, nebo vyvolaný žák u tabule. V průběhu hodiny pokládá žákům otázky, které vyžadují převážně krátké odpovědi a jsou zaměřené na reprodukci předchozích znalostí. V hodinách učitele, který je tvůrcem a zároveň představitelem tzv. realistické pedagogiky, tráví žáci nejvíce času samostatným řešením úloh. Výklad provádí učitel formou diskuze, žákům často pokládá otázky zaměřené na aplikaci předchozích poznatků, vedoucí k formulaci vlastních myšlenek. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Komparace řešitelských strategií matematických úloh žáků 1. st. ZŠ
Wasilewská, Eliška ; Jirotková, Darina (vedoucí práce) ; Kloboučková, Jaroslava (oponent)
Cílem této diplomové práce je popsat úlohu pojetí výuky zejména v oblasti matematiky a porovnat řešitelské strategie matematických úloh žáků I. stupně ZŠ, jež jsou vedeni odlišnými přístupy. V teoretické části se zaměřuji na různé způsoby pojetí výuky a jejich charakteristiku, dále na faktory, jenž ovlivňují vyučovací proces a v neposlední řadě na slovní úlohy, jejichž způsoby řešení odráží mimo jiného matematickou schopnost žáka. Empirická část zkoumá vliv pojetí výuky na strategie řešení matematických úloh žáků 3. ročníků ZŠ za použití metody experimentu, jehož součástí byl didaktický test a rozhovory s vybranými žáky. Výsledkem práce je přinesení důkazů o vlivu pojetí výuky na způsoby řešení matematických úloh žáky. KLÍČOVÁ SLOVA Pojetí výuky, učitel, žák, slovní úlohy, experiment.
Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT) v pojetí výuky začínajícího učitele na prvním stupni ZŠ
Stupková, Petra ; Tomková, Anna (vedoucí práce) ; Kargerová, Jana (oponent)
Diplomová práce se snaží reflektovat fázi profesního startu učitele 1. stupně základní školy. Zabývá se pedagogickými činnostmi a odpovědností učitele primární školy a profesní podporou, kterou mohou být například: pracovní prostředí, uvádějící pedagog, jasně stanovené požadavky profesní kvality učitele nebo profilace začínajícího učitele na určitý vzdělávací program, další vzdělávání učitelů v něm. Jedním z takových programů je inovativní program Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT). Cílem diplomové práce je přinést zjištění, s jakými potížemi se potýkají současní začínající pedagogové, co jim pomáhá je překonat, jakou mírou zapojují RWCT do vlastního pojetí výuky a především zjistit, jaký vliv má kvalita znalostí principů a metod programu RWCT na pojetí výuky, práci a profesionalizaci učitele. Klíčová slova: začínající učitel, podpora začínajících učitelů, kvalita učitele, pojetí výuky, vzdělávací program RWCT, učitel v RWCT, profesionalizace učitele.
Občanská kompetence učitele a pojetí výuky
Klecandová, Magdalena ; Kasíková, Hana (vedoucí práce) ; Strouhal, Martin (oponent)
Práce se zabývá občanskou kompetencí učitele a jejím vlivem na pojetí výuky. Ukazuje složky občanské kompetence a představuje ji v osobnosti učitele, ve školských a jiných dokumentech, ve výchově obecně, ve vyučování a v učitelově aktivním přístupu ve škole i v životě. Kvalitativní výzkum zjišťuje vliv občanské kompetence učitele na jeho pojetí výuky. Představuje osobnosti učitelů občanské výchovy a společenských věd, jejich nahlížení na občanskou kompetenci a na její prvky, které pozorují učitelé sami u sebe. Výsledky výzkumu prezentují také celkový přístup k rozvoji této kompetence u žáků a studentů a způsoby podpory dobrého občanství ve výuce. Objevuje se zde i téma apolitičnosti školy. Metodami výzkumu jsou rozhovory s učiteli a pozorování výuky.
Aktivizující metody v ekonomických předmětech na SŠ
JANOUCHOVÁ, Zuzana
Tato bakalářská práce je zaměřena na téma aktivizující metody ve výuce ekonomických předmětů na středních školách. Práce má dvě hlavní části, přičemž ta první se soustřeďuje na teoretická východiska, kde jsou vysvětleny pojmy vyučování a učení, je zde představeno pojetí výuky, přiblížen učební cyklus a učební styly a detailněji zpracována aktivizující výuka a jednotlivé typy aktivizujících metod. Druhá část práce představuje část výzkumnou. Zde je vylíčena metodika výzkumného šetření, přičemž výzkumným nástrojem byl rozhovor. Tato část dále obsahuje interpretace výsledků zmíněného šetření, které autorka provedla na středních školách, kde se vyučují ekonomické předměty. Výsledky výzkumného šetření ukazují, že učitelé ekonomických předmětů na středních školách jsou znalí aktivizujících metod a tyto metody ve svých hodinách též využívají. Žáci vítají, když vyučující tyto metody aplikují v rámci hodin ekonomických předmětů, protože jim napomáhají k tomu, že si danou látku snadněji osvojí. V případě zájmu bude bakalářská práce poskytnuta zástupcům středních škol, kde výzkum probíhal.
Klima třídy na 1. stupni základní školy
KURČÍKOVÁ, Martina
Diplomová práce je rozdělena na dvě části ? teoretickou a praktickou. Teoretická část práce se zabývá termíny souvisejícími s jejím hlavním tématem ? sociálním klimatem školní třídy. Jedná se především o osvětlení pojmů prostředí, klima, atmosféra, pedagogická komunikace a socializace. Dále se práce zaměřuje na vysvětlení procesu utváření třídního klimatu jejími aktéry, především žáky a vyučujícím, možnostmi zkoumání klimatu třídy a uvádí krátký přehled doposud analyzovaných výsledků výzkumů zainteresovanými odborníky. Okrajově zprostředkovává informace z oblasti vývojové psychologie dítěte mladšího školního věku, sociální klima školy a sociální klima učitelského sboru. Praktická část je zaměřena na výzkum sociálního klimatu v reálném prostředí školních tříd. Výzkumy byly prováděny ve 3., 4. a 5. třídách třech základních škol v Jihočeském kraji za použití standardizovaného dotazníku ?My class inventory?. Obsahem praktické části práce je seznámení čtenáře s použitou diagnostickou metodou, interpretace procesu zadávání dotazníků, jejich vyplňování a především analýza výsledků výzkumu. Výsledky výzkumů jsou prezentovány graficky a doplněny komentáři. Praktickou část zakončují závěry v kompilaci s předem vyslovenými hypotézami.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.